Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-02-24 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Om jag vetat så hade jag ju knappas ställt frågan.
  2. 2 poäng
    Om du med ”pk Landet” menar rätts-stat, så visst. Sedan är frågan om man vill ha ett land där rättvisa skipas genom att brottsoffret ”tar” förövaren ”i örat”, jag föredrar nog rättegångar och fängelse.
  3. 2 poäng
    Fan vilka bitter-gubbar ni är. Polisen plockar tjyvar, och inte det heller är bra.
  4. 1 poäng
    I min hamn där jag har min båt klipps kättingar och tampar av och båten bogseras bort för att sen jobba ostört när de monterar av motorn. Då hjälper inget larm tyvärr. GPS larm fungerar inte nu heller. Tjuvarna har lärt sig och använder störsändare som stör ut alla typer av radiosändare.
  5. 1 poäng
    Välkommen till forumet och grattis till att ha blivit med segelbåt. Det är mycket och tjockt järn i din köl. Den kommer inte att gå sönder om du hoppar över rostskyddet denna säsong. Den enda effekten av din ojämna köl är att vattenmotståndet ökar och båten kommer att segla lite långsammare. Rostande järnkölar är svårt att få hejd på. Om det ska bli riktigt bra med epoxy så ska kölen helst blästras för att därefter snabbt målas med första lagret när det är helt metallrent. Det andra alternativet är att stryka på något som hindrar vidare utveckling av rosten (passivisering av järnet). Förr fanns blymönja för detta men giftigheten i bly förbjuder numera försäljning av detta rostskydd. En av dagens ersättningar heter järnmönja. Den förenar sig med järnet även om det är lite rost kvar (du behöver inte slipa lika metallrent som om du använder epoxy) och hindrar vidare tillväxt. Arbetsmetoden är att slipa bort rosten med en stålborstkopp i borrmaskinen. Stryka på järnmönjan och arbeta in den i metallen med stålborstkoppen medan färgen fortfarande är blöt. Stryka på mera mönja och fortsätta med stålborsten tills det blivit väl täckande. Sedan målas järnmönjan över med vanlig bottenfärg för att slippa havstulpaner (om båten ligger i saltsjön, har du hemmahamn i insjö eller på Norrlandskusten så är det inte tillåtet med antifoulingfärg). Kommande år kan det finnas lite rostblåsor kvar om du missat i arbetet men då är det bara att punktbättra med samma metod på de ställena. Exempel på leverantör av järnmönja: https://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-jarnmonja-rostskydd/
  6. 1 poäng
    Kul. Jag menade vartenda ord i alla fall Jag vet inte exakt hur hög masten är på en H35:a, men eftersom den körs 2 mil hem på trailer antar jag att det inte kan vara helt praktiskt att ha masten kvar på båten. Eventuellt kunde det vara lagligt om man är långt från närmaste flygfält... Jag har aldrig sett en segelbåt vinterförvarad med masten på, men så ser jag inte på segelbåtar med något större intresse heller. Måste nog fråga min bekant varför han envisades med att ta bort masten bara för att han skulle dra hem båten... Ja, har man masten på, gör likadant som jag, och har en pressenning på båten, så blir takåsen jättehögt uppe ju. Var det därför han tog ner masten, för att pressenningen var för liten, tro?
  7. 1 poäng
    I motsats till Bhemac så tycker jag inte att det är en bra idé att ha en 150A-säkring till DC-panelen. Kabeln klarar säkert strömmen men inte panelen. Med en 150A-säkring blir det fyrverkeri om du har otur och råkar kortsluta något i panelen. En inverter är inte inritad i ditt schema och har du en så kopplar du ändå inte in den i DC-panelen. Ta i stället reda på vilken maxström som kommer att gå via panelen när alla förbrukare är påslagna och dimensionera säkringen efter det. Min gissning är att en säkring på 20-30A till DC-panelen är mer än nog - och det är antagligen också vad den är dimensionerad för att klara. Samt en extra (mindre) säkring till dist-boxen hade jag också satt dit av samma skäl alternativt delat säkring med panelen. Samtidigt kan du minska kabelarean till något som är mer lätthanterligt och enklare att koppla in i panel och dist-box.
  8. 1 poäng
    Sannolikt är det inte fel på motorkuddarna utan på linjeringen av axeln. Motorkuddar kan sjunka ihop lite efter några år utan att de är utslitna. Det brukar kunna fixas genom en kontroll och uppriktning av motorn i förhållande till axeln. Om det gjorts så omfattande arbeten med propeller och axel och det väsnas så skulle jag börjat med att kontakta båtmäklaren för att reklamera jobbet.
  9. 1 poäng
    Äntligen lite förnuftiga inlägg i den här tråden 😄
  10. 1 poäng
    Självklart, du har ju glassmasskin och kan logiskt sett inte segla
  11. 1 poäng
    Du verkar ju ha en Battmeter vilket är väldigt bra! Du kan ju tex nollställa de historiska värdena på lägsta laddnivå och kolla vad du har för lägsta laddnivå nästa gång du är vid båten. Då får du ju svart på vitt...
  12. 1 poäng
    Nu var det båtmotorer, inte döttrar, personrån eller bostäder jag skrev om. Men OK. Vi jämför. Jag tänker aktsamhet. Varför skall jag betala med min försäkringspremie för någon persons motor som inte kan förvara den så den inte är lättstulen..? På bostäder får du lägre självrisk om du har godkända larm och lås. Vissa områden är dyrare än andra att försäkra. Låser du inte dörren och får inbrott är du oaktsam. Om jag lämnar min bil olåst, och saker blir stulna i den får jag en högre självrisk. Oaktsamhet. Om jag är skitfull och mobilen försvinner ur min ficka är jag oaktsam. Jämför sedan med båtar i klubben - nya, fina, stöldbegärliga motorer värda från 50.000 kr och förvaras på en grusplan halvvägs upp i skogen som i bästa fall kollas till månadsvis.
  13. 1 poäng
    Ja, jag håller med. Om jag måste välja att demonstrera för något så väljer jag samma som du. Och just därför är båtmotorstölder ett minoritetsintresse, oavsett vad vi på forumet tycker.
  14. 1 poäng
    Har du gått på den SD-propagandan, från ett parti som grundades av Waffen-SS-frivillig bl a..? 🤣🤣🤣🤣🤣 Jo, det sitter ett parti i riksdagen som kan anses rasistiskt. Ett parti vars representanter ständigt uttalar sig rasistiskt. Det är det partiet som försöker skjuta fokus mot andra partier genom historieförvanskning bl a. Gissa vilket parti jag pratar om..?
  15. 1 poäng
    Bra att det blev påpekat och sedan uppstyrt. Det var nog ett stort mått av kaos och förvirring bland de som läser detta innan. Ber ödmjukast om ursäkt för detta drama jag skapade.
  16. 1 poäng
    Har provat med den, funkar inte.
  17. 1 poäng
    Det är en korrekt iakttagelse. Saker "bleknar" inte mot en mörkare och fylligare färg. Gelcoaten kommer att gulna till samma nyans med tiden. Säger en infödd svenne.
  18. 1 poäng
    "Vill du inte ha stripes så är det bara att vänta så kommer färgen så småningom att blekna samman med resten av skrovsidan så effekten minskar med åren." Ursäkta en icke infödd svenne. Är det verkligen så att vissa material kan "blekna" från ljusare nyans till mörkare eller mer färgad. Ta fulfuru t.ex. när det "bleknat" som alla säger.. så är det ju nästan morotsfärgat fast det var nära vitt innan det "bleknade". Samma i dethär fallet med båten. Det vita ska "blekna" till samma gulaktiga färg? Hår som bleks däremot... blur ju alltid mindre färgat. Likadant är det med kläder, lakan osv... Hur funkar språket?
  19. 1 poäng
    Mm, men det är ju jobbigt att göra 🙄 Ett annat förslag är ju att starta ”Båtpartiet” som enbart bedriver båtfrågor. Också jobbigt. Kanske kan heta ”Förpartiet” eller ”Akterpartiet” eller så. Man har inte partiledare eller språkrör - man har partikapten. Talespersonen heter papegojan, bara upprepar allt. Kan nog bli bra. Vem är med mig?!!
  20. 1 poäng
    Nä. Ansvaret vilar på samtliga medborgare. Du och jag inkluderade. Inte förrän folk fattar det kommer förändringar ske.
  21. 1 poäng
    Härligt att det finns någon med lite distans kvar på forumet. Framförallt fascineras jag av alla tangentbordskrigare här som är förbannade, men inte verkar göra mycket mer än att sura på forumet över allt som är fel. Ut och demonstrera eller nåt, för bövelen.
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Jag men det behövs bara vart 5:e år. Dessutom, ingen risk att någon stäjl den om man låter den vara kvar.
  24. 1 poäng
    Det får du gärna ha svårt för. Vi har alla olika erfarenheter. Det är väl inte ovanligt att okunniga människor pratar "som de blinda slåss". Nu förstår jag inte hur du kunde lägga det Raol skrev i min mun, trotts det är det ju så att om man upprepar en lögn/felaktighet tillräckligt många gånger, så blir det så småningom en sanning för människor som inte har en aning. Fast det är ju bra om alla som är ute med båt åtminstone hade förarintyg. För de allra flesta räcker den kunskapen som de får i den kursen. I intyget efter kursen för skepparexamen jag gick 1970 står det. "På grund härav har Andersson...." Jag kan garrantera att de gånger jag gått på grund, så berodde det inte på de kunskaper jag fått när jag läste skepparn - grundstötningarna berodde på helt andra orsaker.
  25. 1 poäng
    Nu har jag aldrig skrivit att jag är en stor beundrare av Greta - men jag måste erkänna att jag numer; och det med ålderns rätt - väljer kvalitet framför kvantitet, och köper inte "pruttilutter och frissidurer" från Kina för att det är skoj eller billiga skitkläder för att följa med i en modefluga (=shopping), och lagar gärna saker som går sönder, och har börjat i större utsträckning köpa begagnat (hittade en Weber-grill på Blocket när min gamla Kina-grill rostat sönder förra året t ex), eller börja promenera eller cykla de 1,5 km jag har till affären när det bara skall kompletteringshandlas, eller ta cykeln de 12 km jag har till jobbet när det är över tio grader varmt ute och inte spöregnar. Det är litegrann, men om alla gör lite kommer man långt - inget provocerande i det Jag är också lite osäker på vad jag sitter i för PK-bubbla, men jag känner på mig att om man tillverkar saker som går att laga så kommer saker att lagas i vår närhet i stället för att kastas och köpa nytt från Kina; det borde både ge jobb och vara bra för miljön. Apropå bubblor; tycker det är märkligt att samma "svärje Vänner" som gärna predikar om hur jävla bra det var på 50-talet blir så sjukt provocerade när man säger att de kanske måste leva som på 50-talet och sluta flyga, att bilar inte kanske kommer att vara var mans egendom, att man skall försöka äta säsongs-mat, att man borde gå och cykla mer, att man borde åka tåget, att man skall äta mindre kött...
  26. 1 poäng
    Jamen lägg ner! Det här är ett båtforum. Ta diskussionen på Flashback eller något annat forum där trådarna blir som just det här ni håller på med.
  27. 1 poäng
    Hahahah, coronaviruset - det var den sämsta ursäkten jag har hört för att inte cykla! Googlade f ö, är det här det du avser med att ”lägga ner det mesta”..? Läs på, sprid info, sluta flyg, bli vegan, sluta shoppa..? Jupp - verkligen saker som kommer förstöra vår värld. Not.
  28. 1 poäng
    Det här är Maringuidens forum om segling. Sabba inte det. För den som vill kräkas på Greta eller hylla henne finns gott om andra forum. Jag tyckte avsnittet var intressant.
  29. 1 poäng
    Tog en Skepparexamen under lumpen som båtchef vid KA. Till min förvåning gäller den tydligen nästan som fartygsbefäl klass VIII. Man får tydligen t.ex. med vissa undantag köra taxibåt 🙂
  30. 1 poäng
    Tyvärr tillhör inte jag gruppen som tror att utbildning på nåt vis förhindrar problem i trafiken, på land eller på vattnet. Folk kör som idioter för det mesta på land, och där har ändå så gott som alla körkort. Man skulle kunna göra en kraftigt förenklad del av förarbeviset som en baskurs. Bara det mest grundläggande för att tolka sjömärken i dagsljus, de viktigaste väjningsprinciperna, och sen lite om hänsyn, säkerhet och miljö plus en gnutta juridik. Inget alls om mörkernavigering med fyrar och lanternor, att ta ut kurser, och såna saker. Sånt gör inte den kategorin ändå i dag, och de som har det intresset och behovet kommer ändå att välja en mer omfattande utbildning. Och då kan den mer omfattande utbildningen vara "resten", inklusive SRC, som jag föreslog.
  31. 1 poäng
    Nu skall det väl inte pratas politik här men ärligt talat...vem har röstat fram de här tomtarna. Regeringen vill avvakta. Först 2021 kan vi ha en lagändring. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-vill-oka-tullens-befogenheter-for-att-stoppa-stoldligor
  32. 1 poäng
    Killen som köpte min havsfidar, hade haf en segelbåt i trä innan. Enligt honom hade den förra båten flutit - på batterierna. Skall man ha en förbränningsmotor i "e pene sniba" ska det naturligtvis va en tändkulemotor.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...