Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-02-08 i Forum Inlägg
-
6 poängOm man nu från regeringens håll vill få fler båtar att kunna kör på el så får man nog se till att bidragsvägen hjälpa hamnarna att bygga ut möjligheterna att ladda. Eller så får man ha med en egen elstolpe. En gång i tiden skruvade vi fast ett eluttag på en ö. Det lär ha varit många som provade det men till slut var det någon som antagligen sparakde sönder uttaget i ren ilska. Men det var roligt så länge det varade!
-
2 poängOkej tack så mycket! Då jag inte kan jätte mycket om motorer så förstår jag inte riktigt vad du menar. Men det är många som har sagt att Suzuki ska vara bättre så jag köper den motorn😊
-
1 poängEffekterna av massinvandringsfiaskot går inte längre att dölja för regeringen, trots det så kommer regeringen att försöka dölja detta till varje pris. Ett sätt att hålla upp fasaden av den sk sverigebilden är att införa motorbåtskatt och att ha som skäl motorbåtarnas miljöpåverkan. Diskutera Hur ska utformningen av skatten se ut enligt dej? Jag tänker mig att minst dubbla miljöskatten på både bensin och diesel.
-
1 poängNär jag sjösätter i vår har dieseln ersatts med en elmotor. Jag har möjlighet att ladda på varvet och vid bryggan, men en lista med platser där man kan ladda vore bra. Jag kan börja med två platser nära min brygga. - Gustavsbergs gästhamn. - Gästbryggan vid Artipelag.
-
1 poängBara för 12 V - systemet. Både mer solpanel och fossildrivet reservkraftaggregat är planerat för kommande uåådateringar.
-
1 poängJag har drygt 10 kWh batteri och 5 kW motor. På fullgas skulle jag ha en drifttid på 2 h. Inte förrän efter sjösättningen vet jag hur mycket energi som krävs vid olika hastigheter. Jag har en 50 A - laddare, men den kräver 15 A nätsäkring. En mindre laddare kommer jag behöva eftersom landströmmen vid hemmabryggan är avsäkrad 10 A och tidsbegränsad till 3 h.
-
1 poängGjordes av ett par glada pojkar på Mjältön för ca 10 år sedan, skruvades fast en motorvärmarstolpe på den lilla bryggan , spikade kabel under bryggan upp mot skogen samt sattes in 2 trasiga säkringar... har faktiskt en bild på en mindre vetande segelbåt med istoppad sladd i stolpen ... Upphovsmännen hade hysteriskt kul åt bilden...
-
1 poäng
-
1 poängMetall hade jag valt i första hand, men plast är bra också. Allt som är sprött och bräckligt som glas och porslin avskyr jag, och hade aldrig haft i en båt.
-
1 poängOmbord på min båt finns knappt nån plast i köket överhuvudtaget. Vill vara plastfri av hälso- och miljöskäl så gott det går. Har en plastskärbräda för lök, thats it. Jag har porslin och glas som stuvas sjösäkrat i skåp. Mellan varje porsintallrik lägger jag ett formklippt skydd av ett tygmaterial. Då slipper det främst skramla i sjögång och slag. Glasen står i små fack för sig som är vaderade av ett cellplastmaterial likt liggunderlag fast endast 3mm tunnt. Sen har jag också lite bambukoppar - som precis som plast har fördelen att inte gå sönder om man tappar dem - men de har fördelen att inte ansamla smuts i små mikrorepor som plast gör. Ej heller innehåller de otäcka kemikalier som billigare plastprodukter gör. Matlådor i gammal hederligt rostfritt /TE
-
1 poängJag har inga problem med äcklig lukt från toan när den används dagligen trots att jag spolar med sjövatten (Östersjövatten). När toan inte används dagligen så börjar "smådjuren" i vattnet ruttna och då doftar det. Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka. Detta görs som rutin innan båten lämnas, samtidigt som alla inlopp o utlopp stängs, så merarbetet med muggen är obetydligt.
-
1 poängMen en sönderfrusen värmeväxlare Är betydligt billigare än ett sönderfruset block, om olyckan skulle va framme. Det är lättare att tappa systemet utan tillsätta glykol på en båt med sötvattenkylning. Ofta är det bara 1st pump och 2 värmeväxlare som måste dreneras.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängVisst går det göra ett reglage med bogpropellerkontroll mm men KISS På sjö och hav måste allt fungera. Är inte bara att parkera som en bil. Drive by wire är för mej otänkbart på en båt.
-
1 poängEller kanske denna om det finns plats https://www.energishop.se/product/24l-horisontellt-rostfritt-stal
-
1 poängSom jag fattar är ni ute efter att designa ”Världens Bästa Och Snyggaste Gasreglage”, med inbyggda unika funktioner..? Har försökt svara på enkäten, men eftersom jag har en segelbåt, och den har sittbrunn där man styr med en pinne, och motorn är sekundär drivkälla så blir svaren helt åt helvete utifrån hur frågorna är ställda. Som jag ser det får ni egentligen bara användbara svar från det lilla, smala segmentet som utgör en potentiell köpar-målgrupp, och en massa skräp-svar.
-
1 poängBra om det finns klämfäste som du kan klämma runt sugkoppens skaft. Jag minns nu att jag köpte in liknande hållare fast för Rakel-radio, handburen komradio. Satte fast dessa hållare på kraftig limklämma. Dessa används i 118 år gamla spårvagnar där de kläms fast runt en ledstång. I båten brukar det ju finnas horisontella ledstänger eller handlar att hålla sig i eller klämma fast utrustning runt.
-
1 poängEn liten kommentar från oss på maringuiden. Vad gäller diskussionen om Facebook vs maringuiden, så är det väl som vanligt. Det finns inget rätt eller fel. Det är upp till var och en att bestämma vad som passar bäst. Varför välja det ena eller andra. Båda är kommersiella företag. Skillnaden är att vi som driver maringuiden gör det för att vi älskar båtar och båtlivet. Vi tar gärna emot konstruktiv feedback hur Ni & Vi kan göra maringuiden ännu bättre. Nästa år friar vi 25-års jubileum på nätet. Vilket gör maringuiden till en av Internetpionjärerna i Sverige. Detta gör vi tack vare er alla som bidrar med fakta och lång erfarenhet. Tack! 😊 Posta gärna era kommentar och feedback här: Förslagslådan Hälsningar maringuiden.se
-
1 poängKan bara säga att frakterna är en rejäl slant idag och nästan inga båtar skickas längre Nordtrafik har bra kalkyler men vet inte om de har för båtar på vagga som skeppas Ro-Ro Att köpa en billig gammal 30-35 fots båt här med gamla sjövattenskylda motorer blir en dyr affär Att köpa en fin gammal sötvattenskörd 30-35 fots båt här blir också en dyr affär Med andra ord så släpp tanken om detta då Sveriges båtpriser ligger mycket bra i pris idag samt att de ofta är utrustade som vi vill ha det Ska du byta dynor, på med ankarspel i aktern, öppna pulpit mm i fören samt diverse uppdateringar så går där lätt en hundring till
-
1 poängOm du läser Thomas-1 svar igen så ska du finna att det också innehåller tips. Även jag har ibland blivit förvånad över hur lite tid och fantasi frågeställare har att beskriva det objekt frågan avser. Typ 25 hk Evinrude startar inte. eller Johnson ÅM 1986 ingen gnista. Jag utgår ifrån att det är obetänksamhet, men ibland undrar jag om det inte är mera av lathet. Detta är inget jag vill anklaga TS för, men Thomas-1 tillhör dem som ofta lägger ned mycket jobb på detaljerade svar, vilket jag tycker han skall ha heder av. Detta är inlägg är helt OT och kan rensas bort av admin.
-
1 poängJag undrar ibland att jag kunnat uppnå den åldern jag nu har... Jag sov i spädbarnssäng som säkerligen var lackad i någon direkt jättefarlig lackfärg. Jag hade leksaker som var fulla med kadmium, man tog tempen i rumpan med kvicksilvertermometer. Vi hade inga bilbälten eller godkända barnstolar i bilen, föräldrarna rökte, vi hade eternitplattor på husets fasader. Vi bodde merendels på Hisingen med allt vad det innebar med luftföroreningar och annat, där det fanns farliga raffinaderier, både Koppartrans och BP. Trafiken var tät på Arendalsvägen och bilarna hade inga katalysatorer. Vi lekte med leksaksbåtar i bottenlösa dammar och i "havet" vi sprang på isarna ut till Älvsborgs fästning, vi seglade med egenbyggda mer eller mindre (oftast mindre) sjödugliga flytetyg i älvmynningen. Vi byggde livsfarliga trädkojor och bromslösa lådbilar. Vi cyklade utan hjälm, vi åkte på livsfarliga hölass, och hoppade dessförinnan i samma hö från hög höjd. Trädgårdarna besprutades med DDT. Sedan åt vi en massa hälsovådlig mat, pizzor och hamburgare kom långt senare, då på 60-talet var mat i halvfabrikat en kemilektion om man läste innehållsförteckningarna som iofs var sällsynta. Sedan inträdde den då livsfarliga mopedåldern, hjälmtvånget kom senare, det fanns nog inga moppar i bekantskapskretsen som gick långsammare än 50-60 km/h. I skolan fanns det mögel och fritt valt arbete samt knepiga psykotiska lärare och flickvänner med borderlinepersonligheter… Så nog 17 skall vi väl klara av att äta på melamintallrikar.
-
1 poäng
-
1 poängSå kan det vara - men i en verklig situation är det precis omöjligt att avgöra vem som ligger i lovart, och vem som ligger i lä när vinkeln är så lite skillnad mellan. Jag kan lova att båda båtarna lär få ett helvete med sina respektive försäkringsbolag om de kolliderar under de angivna förutsättningarna. Bara de lokala vridningarna av vinden kan visa att båda båtarna är lovartsbåtar för respektive skeppare. Att då inte göra allt för att undvika en kollision, då har du gjort något generalfel.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
0 poängJag har en laddhybridbil. Den har ca 13kWh batterikapacitet och kan laddas med upp till 3,75 kw. Men det förutsätter 16A 230V och laddar då fullt på ca 4 timmar, sista 20% tar oproportionerligt lång tid att få i. Alternativet är att begränsa laddningen till 5A men då tar det ca 9 timmar att fylla batteriet. Om jag skulle byta ut min 15hk Yanmar till elmotor skulle det gå åt minst en 4kW elmotor. Med samma batteripaket som i bilen skulle jag då få ca 4 timmar gångtid om jag räknar på ett 75% effektuttag, 6 timmar om jag går ekonomiskt. Det är i minsta laget om jag vill kunna njuta av en dag till sjöss och vara säker på att komma hem.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00