Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-02-04 på alla områden
-
2 poängHar justerat rullen mycket hårt, får ta i ordentligt. Nu slirar den inte. Saxat från hemsidan: "Problem med aktre ankarspelet Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck. Linan går i ett 40 mm plaströr akterut. Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn. Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning. För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar. Bra nu, hör jag om linan löper ut. Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut. Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen. Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen, monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern hur mycket lina som löpt ut." http://lasselundell.se/caravelle.html
-
2 poängHoppas ni verkligen kommer till den Kungliga Hufvudstaden med i mars ?
-
2 poäng
-
1 poängDet vi stressar för att hinna fram till är en ledig plats i gäst- eller naturhamn innan kl 13. Iallafall under högsäsong. En del har lika bråttom till ett eluttag.
-
1 poäng
-
1 poängDen tittade jag också på, fast lite i smyg. Skönt att jag inte är ensam om att tycka den var intressant annorlunda. Hade varit lite kul att ha att trampa runt i ankringsviken med.
-
1 poängJag använder själv en surfplatta för navigering, men tycker inte det är ett rimligt alternativ i en öppen styrpulpet. Trots att min båt har en styrplats som är skyddad från både vatten och sol så ser jag surfplattan som ett komplement till den vanliga 7" plottern. Vill du komma billigt undan så kostar ett båtsportkort för västkusten södra under 500 kronor. Göteborgs skärgård är väldigt lättnavigerad med bara papperssjökort.
-
1 poängMin känsla är att det knappt finns vinterklipp. När hösten passerat så är det jobbiga gjort och ingen mening med att sälja en inpackad båt. Bara invänta våren och sälja. Däremot dom som vill sälja dyrt är ofta ute i god tid. Och börjar tidigt med annonsering. När våren kommer ökar utbudet och även klipp trillar ut på marknaden. Jag gillade min chaparral signature Finns i alla prisklasser beroende på storlek och ålder.
-
1 poängHar en kompis som råkade ut för detta på båda sina maskiner samt lite andra bekanta med samma tråkiga erfarenhet Kompisen har forskat lite men inte fått fram mer än att det handlar om ca 94-97
-
1 poängJag har mycket erfarenhet av import från USA mm och är i Florida under vintrarna Har svårt att se att det skulle löna sig att köpa från USA nu pga strafftull, priserna här borta har gått upp samt en stark dollarkurs Skickar lite små fiskebåtar men de går i container och därmed kan man hålla nere totalpriset Motorer och dynor mm tar mer stryk här borta också
-
1 poängHaha, jaja, jag får skylla på att jag var väldigt seg i skallen pga migränen. Med en fyraåring och en sexåring blir det inte heller så systematisk rundvandring...
-
1 poängJag var där med ena brorsan och hans två små pojkar, och var garanterat först i MG-montern, gissningsvis kvart över tio på lördagen. Efter lite letande i förrådet hittades påsen med vimplarna och jag fick mig en! Och en trevlig pratstund. Tackar! Resten av besöket styrdes mycket av de där brickorna med plats för klistermärken som brorsönerna fick i entrén. De tog oss till Sjösportskolan, Strömvalls sportfiske, Volvo Penta, m fl. Brorsan och pojkarna rodde runt i en av båtarna i bassängen en stund. Vi kollade på träbåtarna, hälsade på hos kustbevakningen och polisen, och sen gick vi upp på och igenom nya Rescue Mai Rassy hos SSRS. Pojkarna gick in i några båtar här och var. Jag beundrade den enda segelbåten (undantaget jollarna och nån träbåt), en Lagoon-katamaran. Det enda som jag blev köpsugen på var en Terhi Saiman. Roddbåt för strax över 20 000 kr. Jag hade tyvärr migrän och var väldigt trött, så jag följde mest efter och orkade inte vara så aktiv som jag var förra året.
-
1 poängDärför dricker man mycket bärs. Då är det riktigt utspätt och alltså ok att bädda tanken 🤣😉
-
1 poängBräddning sker också vid t ex ett haveri eller strömavbrott i någon pumpstation, det är ett exempel på ”oplanerad bräddning”. Man kan inte gardera sig för att inget går snett någonsin, bara minimera att så sker.
-
1 poängSamma här! jag var där på lördag förmiddag, och en vimpel med hem. Vidare blev det en prototyp till Bergfast som jag lyckades pruta till mig till väldigt låg kostnad. I övrigt köpte jag ingenting och dissade nästan alla båtarna. Var är de praktiska familjebåtarna som just familjer har råd att köpa utan att behöva belåna sig upp över öronen? Jag anser rätt tråkigt att det finns en jäkla massa solskensbåtar med vattentank på 50 liter, septiktank på 40 liter. Bränsletankar på omkring 300-500 liter. Enlågiga kök, nödsovplatser för två, men med sittplats för sex personer... Nimbus hade som vanligt ”ingen produkt i mitt kundsegment”. Sargo-Nordstar-Targa hade väl egentligen inget nytt, samma skåpmat i nya förpackningar, förvisso till det bättre. Nordstar tar enligt mitt tycke stilpoäng. Calander säljer Saga och där finns detta några guldkorn till just guldpris. Ägnade rätt mycket tid hos veteranbåtsföreningen. Deltar i ett lotteri där man kan vinna en resa till Kina... men jag vill inte resa dit, iallafall inte så länge Coronaviruset härjar. Fick iallafall kontakt med en propellerfirma, som kan svetsa, det blev litet nagg i kanten i somras. Mirakelputsmedel köpte jag förra året och ny kikare för två år sedan. Lakrits, ost, vildsvinskorv och glasögonpolermedel stannade vid varuprov. Men jag saknade företaget som säljer el-scootrar, kanske jag missade det, hade tänkt att köpa en sådan, begagnad då förstås. Kollade SSRS, och Polisens montrar, och litet annat innan jag avvek.
-
1 poäng
-
1 poängTrevligt. Vettigt. Har båten GPS? Oavsett rekommenderar jag er sjökort. Som komplement om inte annat. Mycket enklare få överblick och gpsen till positionen, fart osv. Smidigt med båtsportkort, en "pärm", lätt att använda och tål vatten. Flytvästar tar jag förgivet. En tuta på trycksatt burk typ sprayburk kan vara bra att ha i trafikerade områden. Ankare och förtöjningslinor ombord och inte bara på båtplatsen. Första hjälpen. Båtshake, smidigt med teleskopisk. Finns två eller tredelade. Kan vara bra och se om det finns plats ev under aktertoften och så fall mäta så den inte blir för lång . Några bergskilar och en hammare om man vill gå iland på klippor. Kanske en paddel också och medlemskap hos sjöräddning. Solskyddsfaktor.
-
1 poängTrevligt, kan vara nån som jag känner även om vi är ganska många på ön 😊
-
1 poängJag tror inte att det är så lyckat, min uppfattning är att då skulle utbildningsnivån sjunka. Eftersom kustskepparen skulle bli för hög nivå för de flesta så skulle nog en stor del av de som skaffar sig den utbildning som Förarintyget trots allt ger inte få den utbildningen heller. Vid varje kurstillfälle för Förarintyg finns det personer som kämpar sig igenom den kursen och en del av dessa klarar ändå inte provet. Skulle man då höja till Kustskeppare och lägga till även SRC så skulle ännu fler åka omkring utan grundutbildning. Vi läser ofta på detta forum hur en del av oss ondgör sig över att det finns så många outbildade ute på böljan. Dessa blir ännu fler om kraven höjs för mycket.
-
1 poängStävöglor och kätting avsedd för fastlåsning är aldrig rostfria. De är oftast härdade och gulkromaterade. En rostfri låsögla skulle inte bli godkänd, då den är för lätt att klippa med bultsax.
-
1 poängLite hjälp till självhjälp. P i Watt U i Volt I i Amper P=UxI Ì=P/U (U=P/I är väl inte så användbart i vardagen.) 100 W med 230 V är även 100 W med 12 V, men strömmen I blir olika 100/12=8 Amper 100/230=0,4 Amper
-
1 poängJag har en Jabsco membranpump som gått med saltvatten (förvisso mestadels Östersjövatten som en del betraktar som sött) i sju säsonger. Den har aldrig körts med sötvatten förutom en kort period i Vänern. Den uppvisar inga problem ännu. Det man ska tänka på är att montera pumpen med motordelen uppåt så att ev läckor inte kommer in i motordelen. Det spills ju lite vid vintertömningen när kopplingarna lossas för att kunna suga ur kvarvarande vatten (våtdammsugare är praktiskt till denna åtgärd). En annan installationsfördel är att montera ett externt relä som styrs av pumpens tryckgivare och låta det externa reläet mata pumpmotorn. Detta förlänger livslängden på pumpens tryckrelä och det externa reläet är mycket billigare. En membranpump tar 8-10A vid drift och då tryckrelät slår till/från rätt mycket vid låga vattenflöde så blir det rätt mycket gnistor inne i tryckrelät. Det fungerar bra med ett enkelt fordonsrelä för en 50-lapp. Jabscos tryckrelä kostar det 10-dubbla. Ytterligare ett råd vid pumpanskaffningen. Köp en pump med högre tryck och större kapacitet och meranvänd den som spolpump för att kunna spola av båt, ankare, leriga stövlar mm.
-
1 poängInstämmer. Jag har också gått ner i dimension. Väntas det storm lägger jag flera tampar. Tampar slits och inte minst smuts går illa åt dem. Mina förtampar vid bryggan byter jag vartannat år, kostnad ca 20kr/år för båda!
-
1 poängAngående råd 2 enligt ovan - ska du köra med 16-20 mm lina bör du ha knapar modell extra large, annars är risken stor att linorna krånglar sig loss har jag märkt. Bytte därför till 10-12 mm (treslaget från. Clas Ohlson), och tycker inte de är speciellt osköna den korta stund jag håller i dem medan jag förtöjer/kastar loss.
-
0 poängBrukar åka ut till en ö i närheten ca 1,5 tim gång dit. Finns en liten hamn/ brygga m plåtlåda för hamnavgift. När jag sitter på bryggan så tittar jag på en fiskodling när fiskarna utfodras. Är fullt medveten om att under kassodlingen så är koncentrationen hög av ruttnande fiskmat samt avföring. Länsstyrelsen har satt upp ett fint dass 3-4 m från strandkanten , strategiskt nog över en liten bäck, tunnan i dasset har ett finurligt hål i botten som gör att allt flytande rinner igenom o ut i nämnda bäck... Effekten blir att det är torrt o fint o luktfritt i dasset. Om jag ska tömma i närmsta sugtömningsstation så är det en betydande omväg , ca 15-20 liter extra diesel. Det är inte alltid så lätt att motivera sej 😞
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00