Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-24 på alla områden
-
4 poängJag undrar ibland att jag kunnat uppnå den åldern jag nu har... Jag sov i spädbarnssäng som säkerligen var lackad i någon direkt jättefarlig lackfärg. Jag hade leksaker som var fulla med kadmium, man tog tempen i rumpan med kvicksilvertermometer. Vi hade inga bilbälten eller godkända barnstolar i bilen, föräldrarna rökte, vi hade eternitplattor på husets fasader. Vi bodde merendels på Hisingen med allt vad det innebar med luftföroreningar och annat, där det fanns farliga raffinaderier, både Koppartrans och BP. Trafiken var tät på Arendalsvägen och bilarna hade inga katalysatorer. Vi lekte med leksaksbåtar i bottenlösa dammar och i "havet" vi sprang på isarna ut till Älvsborgs fästning, vi seglade med egenbyggda mer eller mindre (oftast mindre) sjödugliga flytetyg i älvmynningen. Vi byggde livsfarliga trädkojor och bromslösa lådbilar. Vi cyklade utan hjälm, vi åkte på livsfarliga hölass, och hoppade dessförinnan i samma hö från hög höjd. Trädgårdarna besprutades med DDT. Sedan åt vi en massa hälsovådlig mat, pizzor och hamburgare kom långt senare, då på 60-talet var mat i halvfabrikat en kemilektion om man läste innehållsförteckningarna som iofs var sällsynta. Sedan inträdde den då livsfarliga mopedåldern, hjälmtvånget kom senare, det fanns nog inga moppar i bekantskapskretsen som gick långsammare än 50-60 km/h. I skolan fanns det mögel och fritt valt arbete samt knepiga psykotiska lärare och flickvänner med borderlinepersonligheter… Så nog 17 skall vi väl klara av att äta på melamintallrikar.
-
2 poängKräver m.a.o. periodisk läkarkontroll samt utbildning och dispens för att få användas i progessionell miljö. Tur för dom som vill använda att det är fritidsutrustning. *afs 2014:43
-
2 poängTa mig fan om jag inte tro jag fick i mig en droppe kylarvätska nu i garaget, jag tar en virre bums.
-
2 poängFlybridge får bli vår nästa båt, förhoppningsvis till våren. För 3 år sedan valde vi bort det för att det kändes "lurigt" med småbarn. Tror inte det är så mycket mer lurigt än med någon annan båt. Uppsikt över barnen får man ju ha oavsett. Möjligheten att snabbt kunna gå in när det är dåligt väder samt utsikten från Flybridge lockar mig väldigt mycket. Man får ju också lite mer utrymme på samma antal fot tänker jag. Ett par nackdelar är väl delvis att man har ett mindre kapell att hantera mer eller mindre varje dag man är ute samt att båten säkerligen blir lite mer vindkänslig. Håller också med @Georg_Ohm att en mindre FB inte ser så snygg ut. Tycker nästan att båten ska närma sig 40fot innan en Flybridgebåt kommer till sin rätt vad gäller det estetiska. Ser fram emot att göra mig erfarenheten med en Flybridge om jag bara hittar rätt objekt nångång Även om det var kasst att vara utan båt förra sommaren har vintern och hösten varit riktigt trevlig. Ingen stress för allt som måste fixas under vintern, så inget ont som inte för något gott med sig!
-
1 poängDet handlar inte bara om 'när' man dör, eller ens hur man gör det. Om man är vad man äter så gäller det även för spårämnen man får i sig med maten. Ta hormonstörande Bisfenol A som exempel. Jag är på samma spår som bhemac och gör vad jag kan för att vara på den säkra sidan. Inom rimliga gränser förstås. Det värsta är säkert det som man inte ens är medveten om.
-
1 poängHar en fb båt med stort fly som har den fiffiga egenskapen att man kan stänga nedgångstegen med en lucka och få ett plant golv. Har även den fördelen att det lilla motorljud som hörs blir kraftigt reducerad. Vår båt går väldigt långsamt, marschar 7-8 knop så vi sitter i princip alltid uppe när vi kör, gärna med en kopp kaffe i näven. tror ( gissar) att en av anledningarna att flybridgebåtar blev lite omoderna är att farterna har dragits upp. Sitta i 7-8 knop och samtala i normal samtalston o ha en vidunderlig utsikt/ översikt är nog en ganska stor skillnad mot att sitta i 25-30 knop i vindrag . Fördelarna vid tilläggning har redan berörts. Kan inflika att om man har en stor fly så blir den gärna ockuperad av den kvinnliga delen av besättningen ( Amiralen ) som soldäck. själv sitter jag i skuggan under fly... trevlig helg
-
1 poängDet funkar även att sätta ett relä som bryter förbindelsen med den andra batteribanken när man använder förbrukare som tar extremt mycket ström i förhållande till vad batteriet kan leverera. Då när man kör tex bogpropellern så bryter relät och direkt när man släpper spaken så upptas laddningen. Självklar bör man även avsäkra kabeln gärna nära båda batterierna
-
1 poängGenerellt. Härdplaster har sin farlighet när dom är ohärdade. Härdade anses dom vara ofarliga om man inte uppnår ex sönderdelningstemperatur. Det kan finnas oreagerade reaktiva restämnen även när det härdat pga dåligt blandat, fel blandningsförhållande mm. Mao farorna anses kunna härröra till "tillverkningsfas" , blandning och dom enskilda komponenterna innan blandning samt bearbetning som ger termisk nedbrytning. Dom farorna är värst med pu (eftersom det avger idocyanat) men även andra härdplaster. Så att äta härdad härdplast eller äta ifrån härdad härdplast är nog mindre riskfyllt än att åka och handla maten du ska äta ifrån dom. Risker eller ej. Om det skulle vara orsaken till att välja det ena eller det andra, den sista droppen som gör att man blir överkänslig vet man ju inte var den kommer ifrån föränn det är för sent, om ens då. Hursomhelst jag tycker det är slöseri på mat, dryck och matupplevelse att käka på plast och papp.
-
1 poängHar en nära bekant vars far tyvärr fastnade i i droger i många år sen vart det alkohol samma gäller personens bröder. Rökt knarkat och supit i 40-50år. det fanns en syster i syskonskaran som inte drack inte rökte levde hälsosamt och hade en man flera barn. Högt uppsatt jobb i regeringskansliet. Hon fick tyvärr bara cancer 2 gånger. Hon var yngst bland syskonen nu finns bara bröderna kvar. En nära vän körde av vägen och gick bort han blev bara 38år Känns som jag skiter i ett ämne i plast som det inte finns någon uttalad risk att det skulle vara farligt i plast serviser .. Jag kanske dör i sömnen i natt eller när jag korsar vägen i morgon. Eller sprängd när jag går igenom en nogo zon påväg till jobbet. Eller ska jag sluta jobba också Gå på bidrag och stanna inne.
-
1 poängDessutom är det både enklare och billigare att byta ett relä än en tryckvakt.
-
1 poäng
-
1 poängJag har en Jabsco membranpump som gått med saltvatten (förvisso mestadels Östersjövatten som en del betraktar som sött) i sju säsonger. Den har aldrig körts med sötvatten förutom en kort period i Vänern. Den uppvisar inga problem ännu. Det man ska tänka på är att montera pumpen med motordelen uppåt så att ev läckor inte kommer in i motordelen. Det spills ju lite vid vintertömningen när kopplingarna lossas för att kunna suga ur kvarvarande vatten (våtdammsugare är praktiskt till denna åtgärd). En annan installationsfördel är att montera ett externt relä som styrs av pumpens tryckgivare och låta det externa reläet mata pumpmotorn. Detta förlänger livslängden på pumpens tryckrelä och det externa reläet är mycket billigare. En membranpump tar 8-10A vid drift och då tryckrelät slår till/från rätt mycket vid låga vattenflöde så blir det rätt mycket gnistor inne i tryckrelät. Det fungerar bra med ett enkelt fordonsrelä för en 50-lapp. Jabscos tryckrelä kostar det 10-dubbla. Ytterligare ett råd vid pumpanskaffningen. Köp en pump med högre tryck och större kapacitet och meranvänd den som spolpump för att kunna spola av båt, ankare, leriga stövlar mm.
-
1 poängYes! Japp! Hahaha! Ja, det kan jag säga att det har jag missat! Det låter ju inte bra att ha i en båt men de har hållt bra för oss (en säsong än så länge). Jag kan tänka mig att de är som en tålmodig skollärare med jobbiga elever. Till slut brister det. Vi får se, går något sönder är det inte direkt någon katastrof rent prismässigt. Skall man köpa nytt kanske man, med tanke på det, skall snegla på något annat. Men, som sagt, vi är nöjda med dem (fast jag kanske får äta upp det...också...). 😀
-
1 poängJag har sett i senare inlägg att du tänker dra nya kablar så detta svar är irrelevant för dig patrikflink men för allmän kännedom.. Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel. Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen.
-
1 poäng
-
1 poäng@bhemac Jag litar på staten! Jag har inga konspirationsteorier emot den Svenska staten som tar hand om oss så väl. Man låter ju Starens provningsanstalt med fler att testa olika saker regelbundet. Säkerligen har alla sorters plaster som används i matlagning testats, och befunnits godkänt att säljas i båttillbehörsbutiker såsom Seasae, Hjertmans eller Erlandssons, det är därifrån mina tallrikar och glas kommer i från. Om man däremot handlar på postorder på nätet, särskilt från asiatiska firmor är det kanske annorlunda, då kan grejerna innehålla arsenik, calsium, celsium, kadmium, bly, kvicksilver, flamskyddämnen, nickel och allt möjligt... Ja det är svårt att leva om man skall vara misstänksam mot allting i vår närmiljö. Nu var det en arbetskamrat, för övrigt även vegetarian som vill ha med mig i en protestmarsch på söndag mot 5G som nu är det senaste miljöförstörande strålningshotet. Men det kan jag inte, då är jag i ett tempel med spetsigt tak och utövar min religiösa övertygelse, där man får kraften ovanifrån (i form av drygt 600 volt dc). Men vem säger att porslinstallrikar och trävispar är ofarliga? Kan det inte vara Pb i porslinets lasyr? Trät i vispen kan ju ha utsatts för besprutning när det växte, hur är det med sanden och pottaskan som används till glas? kan det inte vara Pb och Hg där också. Och tänderna i din mun, det kanske finns någon amalgamlagning kvar? Du kanske även har anal galvanism? Nä det är ju farligt att leva, man kan ju dö. Ironi? Varför tror ni det?
-
1 poäng
-
1 poängAnvänd 10mm2 för max 30A och 16mm2 för max 50A. Med 10mm2 och 6m så har du 0,65V i spänningsfall. 16mm2 ger 0,41V Men spänningsfallet är störst i början och minskar när batterierna börjar bli fulla så det funkar nog ganska bra. Sterling BB1260 kostar 3400kr inkl frakt från UK. Ännu så länge .... 30A modellen kostar 2150kr.
-
1 poängMelamin eller vad nu plasten heter, i tallrikar och uppläggningsfat. Plastglas från båttillbehörsbutiken och fina tunna vinglas av någon högkvaltitativ plast från Seasea. Ja det går utmärkt att dricka finare ädlare och dyrare viner ur dessa. Vi har porslinsmuggar att dricka kaffe och te ur, men det har blivit nagg i kanten på dessa, missöden vid disk. Äggkoppar av plast, äggskedar av plast, troligtvis från 1960-talet. Matbestick av rostfritt stål, hushållskvalitet, om nu någon undrar över det... (navigationsbestick i mässing, brons, rostfritt stål och av plast). Jag har även stapelbara snapsglas och whiskyglas (=muggar) av rostfritt stål, som ligger i ett läderetui, troligtvis 40- eller 50-årspresenter till min salige far. Hunden har matskål i melamin (med disneymotiv, Pluto som valp, i botten), mjukplast och en av rostfritt stål. Den av mjukplast är inköpt i dyr djurtillbehörsbutik och är anpassad för bil/båt då den har dubbla bottnar och ordentlig skvalpkant. Det finns även några barntallrikar med Mumintrollet, dom lär vara värdefulla numera sägs det... Planande/halvplanande båt, vi har ingen inredning i lådan för tallrikar och glas. Men i förra Nimbusen fanns det en utomordentlig fodring av någon slags mjukare cellplast. Det finns stundtals små barnbarn ombord så det känns bra med plasttallrikar. Engångstallrikar och engångsbestick finns inte med ombord, har aldrig funnits. Kokkärl av aluminium har förpassats till metallåtervinningen, men det kan finnas några stekpannor av aluminium kvar, med löstagbart skaft. Tja så vet ni det!
-
1 poängDet står också att det är ett vått batteri. Varför Batteriexpressen tycker att ett vått batteri är UH-fritt måste du fråga dem om, jag har inget annat svar än att det är fel. Ett vått batteri måste kontrollera då och då. Jag har samma typ av batterier och de har jobbat på förtjänstfullt i åtta år så rätt skötta är de bra och relativt billiga batterier (knappt 800:- kr för 80 Ah kan man få dem för). Om man förstör dem är det ingen katastrof.
-
1 poängLivslängden för ett AGM-batteri förkortas avsevärt om man har det i ett varmt motorrum. Ha de någon annanstans!
-
1 poängSvaret från Tudor. Om batterierna står varmt så är det absolut bättre att ha "blöta" batterier efter som både GEL och AGM batterier inte tål för varma platser utan börjar då torka och tillslut spricka sönder.
-
1 poängJag står också i valet att byta batteri och har i nuläget 6st Tudor 115Ah Dual. Jag mejlade Tudor och frågade vilka dom rekommenderade mellan AGM o Bly/syra och som är placerade i ett varmt motorrum, svaret blev Bly/syra samt att vart annat år kontrollera syra nivån.
-
1 poängAlla våra tallrikar, i olika format och storlekar, är sådana och vi är nöjda. Sist jag var på IKEA fanns de kvar till samma löjligt låga pris. Det finns även salladsskålar i samma serie som även funkar kanon till popkorn, chips och ostkrokar. Jag har några kaffemuggar i samma material sedan en tidigare båt och de har hållt i evigheter. Övrig dryck inmundigas ur IKEAs flerfärgade plastmuggar. Givetvis finns även riktiga ölglas i glas ombord när andan faller på (vissa saker skall man inte kompromissa med).
-
1 poängFår ta en stadig virre först så att jag vågar smaka på kylarvätskan. Skämt åsido. Om man provar med en refraktometer så skiljer det inte så många grader mellan etylenglykol och propylenglykol på skalan. Så även om man inte vet vilket man har, eller om man t.o.m. har en blandning, så kan man ändå se om man har ett tillräckligt frysskydd för att motorn inte ska frysa sönder på vintern. Jag misstänker att samma sak gäller med en provare som mäter densiteten. Största felkällan med en densitetsmätare brukar vara luftbubblor i vätskan. De måste bort för att den ska mäta rätt.
-
1 poängJag kör Biltemas plasttallrikar. Enkla, snygga och hårda som ett helvete. https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/serviser/tallrik-o205-cm-2000041619
-
1 poängPrincipen för JFB är väldigt enkel. Lite populärvetenskapligt beskrivet. De två ledarna för fas och nolla går genom ett par spolar. Så länge det passerar lika mycket ström genom båda ledarna så balanserar spolarna varandra. Skyddsjorden passerar bredvid och påverkar inte brytaren. Om det försvinner ström ur någon av ledarna bortanför JFB så uppstår det en obalans och brytaren utlöser. JFB för olika ändamål är olika känsliga för hur mycket ström de tillåter läcka innan de bryter. Vanliga värden är 10mA eller 30mA. Ju känsligare de är desto större risk för vådautlösning om det finns t.ex. dålig isolering någonstans i systemet. Läckorna adderas så många pyttesmå läckor tillsammans så kan den utlösas. Speciellt i våtrumsmiljöer där riskerna med el är större (blöta golv, kranar med bra jordledning) rekommenderas 10mA. När JFB testas med den knapp som alltid finns så förbikopplas en liten del av strömmen bredvid spolen och då ska brytaren utlösas. JFB har ingen brytfunktion för hur mycket ström som passerar genom den och därmed ingen säkringsfunktion. Det finns en el-skyddspryl som kallas personskyddsautomat. Det är en kombination av JFB och säkring där säkringsdelen är kalibrerad mot någon märkström (ofta 10A eller 16A). Det finns enpoliga och tvåpoliga personskyddsautomater.För mobila el-system rekommenderas tvåpoliga så att båda ledarna bryts vid ett strömläckage.
-
1 poängVi kör riktigt porslin, och riktiga glas. Allt från Ikea, både billigt och hållbart. Så mycket trevligare än att äta på plastgrejer. Viktigt att man har allt i skåp/utrymmen där det inte kan skaka runt för mycket utan står tätt ihop, då håller det fint.
-
1 poängTag med en båtkunnig kompis så löser det sig omgående. Han lär märka om det slirar eller är greppet i vattnet som är tappat. Om du bor i närheten till Ölandsbron eller eventuellt i närheten av O-hamn så skall jag följa med dig, så reder vi ut detta.
-
1 poängEnergiinnehållet är ganska lika men verkningsgraden skilje, ungefär 26% för en bensinare och 40% för en diesel. Ganska stor skillnad! Halvplanande är bekvämt i sjön men dyrast, Är det ingen eller lite sjö så är planande billigare och snabbare. Särklassigt billigast och långsammast är en deplacement båt. Ofta mindre än halva bränslemängden per mil räknat.
-
1 poängSom Lintott skriver är detta säkert ett bra alternativ. Jag kan inte låta bli att varmt rekommendera motorolja. Växellådsolja luktar illa, och är, tvärtemot vad många tror, inte tjockare ärn motorolja. Motorolja SAE 10W-30 är ungefär lika trögflytande som Växellådsolja SAE 80W-90. Det här hör ju till kategorin onödig information, men poängen är att det inte är någon större idé att använda illaluktande växellådsolja.
-
1 poängSå där ja, då har man fått lite sysselsättning. Igår kom vindsnurran, det tog 11 dagar att få dit den. Nu är det bara att börja skruva. Verkar i alla fall ganska gediget med hus i aluminium. Dags att ta tag i nästa problem, stativröret. Rekommendationen är 48 mm rf-rör och det bör nå 3m över däck. En fläns att svetsa fast på röret medföljde. Troligen behövs ett par stag mot pullpit också. Ev skulle man kunna gör en provisorisk lösning med ett 1,5" vattenrör som målas i vitt. I mitt område är inte rost ett stort problem. Kan kanske vara bra att testa lite provisoriskt. Den medföljande regulatorn (MPPT) verkar lite rudimentär men framförallt är en avsedd för vanliga blybatterier. Till mina LiFePO4 krävs en annan, troligen dyr, regulator. Min lösning blir, i alla fall till att börja med, att koppla den till min Sterling som ser till att batterierna får vad de ska ha.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDom reaktiva ämnena kan ha blivit något blockerade. Det går ofta att lägga komponenterna i varmt vattenbad... 50-60 grader några timmar. Och eller härda i värme.. upp till 120grader men redan vid 60-80 får du mycket bättre tvärbindning. Gäller även "färska" varor. Det härdar alldrig och blir alldrig max vid rumstemp. Hördning i värme, även efter "vanlig" härdning höjer oftast alla värden.. brott, drag, tryck-styrka. Vidhäftning och värmetålighet med 15-30% ca
-
1 poängHej, uppdaterar lite sent... Det var växelhuset som rasat så det blev ett byte till ny bogpropeller. Har fått mailfråga om instruktionsboken som jag fotat ovan. har scannat den och delar därför med mig här om någon behöver en manual / instruktionsbok (original) från Sleipner Sidepower 4HK. Sleipner Sidepower 4 HK - komprimerad.pdf
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00