Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Den bästa "regeln" när man fritidsseglar (eller kör motorbåt) tycker jag är att försöka förstå vart övriga båtar är på väg och ändra kurs tydligt och i väldigt god tid för att påverka så lite som möjligt. Seglar jag läns och möter en båt på hård kryssen ändrar jag gärna kurs för att underlätta för den andra båten. För mig påverkar en kursändring knappast något, medan den som seglar bidevind kanske måste slå eller falla av (och därmed inte klara av att hålla upp förbi en ö eller ett grund).
  2. 2 poäng
    Jag hittade en rolig bild... I viss mån kan det finnas samma tankar i motorbåtsägarnas huvuden.
  3. 2 poäng
    Så står det inte i regelverket, det står längd och anses skrovets längd utan krimskrams som badbrygga och peke. Dvs sådan som tekniskt stt kan monteras av. Samma regler brukar gälla på kanaler oh många utländska hamnar. Tyvärr så står den undre gränsfrekvensen i proportion till slutarean. -- Någon form av tuta är man ju skyldig att ha och den elektriska är ganska billig. För 50 spänn extra får man automatik. Samma automatik fungerar fö utmärkt till vindrutetorkarna. -- VHF med "hailer" är väldigt praktisk. Skriker man i den kan man få kärringarna att hoppa en halvmeter längre! Eller tidig morgon i en naturhamn "god morgon, god morgon, detta är Weiron i ottan"
  4. 2 poäng
    Så skulle jag göra min annons om frugan försökte få mig att sälja något jag vill behålla, för husfridens skull. - Nää lilla gumman, inte ett enda svar, måste nog tyvärr behålla den ett tag till marknaden är mogen.
  5. 1 poäng
    Hur vet man att man är på kollisionskurs? Jo, bäringen ändras inte! Krånligt, nej egentligen inte. Titta mot båten du ev. har på kollisionskurs. Titta samtidigt på ett vant eller mantågsstötta på din egen båt som är i siktlinjen. Står båten du tittar på helt stilla i förhållande till vant/stötta är ni på kollisionskurs. Rör sig båten framåt går den för om dig. Rör sig båten bakåt går den akter om dig. Är avståndet långt kan man behöva titta till då och då för att bedöma situationen, men det går bra bara man håller sin kurs och sitter kvar på samma plats.
  6. 1 poäng
    Börja med att sänka båten och kolla hur stor flytkraft som behövs, den är nog mindre än båtens vikt. Många funderr på detta med osänkbar båt en få verkar lösa problemet. Sen, hur stort problem är det? Om. nu båten blir vattenfylld så kommer den säkert driva mot land och slås sönder där. Själv skulle jag kolla att försäkringen är betald och skita i resten.
  7. 1 poäng
    Bagateller! Betydligt värre om det kommer från den som nyttjar toasystemet, när skutan ligger still. .
  8. 1 poäng
    Det är bra att du njuter. Men det är också bra att kunna reglerna så man slipper starta motorn och ta ner seglen så fort en annan båt närmar sig.
  9. 1 poäng
    Hmm intressant med blåsljud och gurglande från den änden av toasystemet....
  10. 1 poäng
    Visst, men ibland hamnar de billiga i topp också. Pris och kvalitet följs inte alltid åt nuförtiden. Men oftast har kända märken bättre service. Och visst tillverkas många kända märken i samma fabriker som de billiga. "Same shit - different brand". Det kan stämma men, pratar vi elproduktion så handlar det om en skillnad i verkningsgrad på mellan 18 och 22%. Men 100W är alltid 100W så de biliga lämnar lika mycket ström men blir lite större. När man sätter på hus eller sommarstugor, som jag jobbat med, så sätter man de billigaste panelerna så länge de kommer från en trovärdig leverantör som har en fungerande garanti mm.
  11. 1 poäng
    Citerat från länken: Frej kan vika ihop skeppet som en duk och stoppa det i sin pung när det inte behövs. 8,2 ton i pungen! Nu antar jag att det är en annan pung, men ändå...ja...hrm, som sagt, jag slog i huvudet i en skidolycka så jag har i alla fall en ursäkt.
  12. 1 poäng
    Låter smidigt att ha fendrar som sitter fast på bommarna så man slipper krångla med dom vanliga fendrarna. bara att köra in båten o knyta fast den👍
  13. 1 poäng
    Så sant, men det är gött att ha något riktigt någon gång också. Sedan är det lite vinterterapi att mecka till det lite mer än man kanske behöver. De gånger jag hamnat i dimma (5-6 ggr) har jag haft blåstuta och det har funkat bra, men det blir tradigt. Roligare att trycka på börja-tuta-segelbåts-signal-knappen i stället. Men visst, det är egentligen överkurs... Det har trådskaparen, tog det nån gång på slutet av 80-talet...eller om det var början av 90...skit samma. Men det klarar sig då det är båda måtten som skall uppfyllas och båten är bara 3,3 m bred. Kakafonin av ljud i mitt huvud kommer från en skidolycka. Man skall även vara försiktig så man inte slår i huvudet för hårt. Försök förklara det för en ungdom. Försöker det varje dag, med blandad (ingen) framgång.
  14. 1 poäng
    Om man ska testa så bör man veta vad man gör Det gör man inte i detta sk test. Man kan aldrig mäta mot samma batteri! Den ena regulatorn som bara ger en aning högre spänning kommer att leverera mer. Tänk att man kopplar ihop två batterier, det ena på 12,7V, det andra på 12,6V. Vem kommer att leverera mest ström? Ska man jämföra solpaneler så ska man ha två paneler, två regulatorer och två konstlaster. Då har man exakt samma förutsättningar. Sen måste man mäta under några dagar för att få ett riktigt medelvärde. Sunbeams paneler är välgjorda och ett bra köp. Men om de över tid ger mer energi är tveksamt.
  15. 1 poäng
    Jag och sambo känner mer och mer att vi vill ha en HT 😅 Tar varvet nästa helg och ska kolla på en eller ett par av följande: Flipper 575, Örnvik 510HT, Skibsplast 19HT och en Crescent Greenline.
  16. 1 poäng
    Två båtar seglar enbart med spinnaker utan spinnakerbom (inget storsegel). ”Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.” En sådan spinnaker kan dock på någon sekund byta sida eftersom spinnakerbom saknas. Lite väl extremt om man ska hålla på sin rätt vid semestersegling! Så håll undan med marginal istället.
  17. 1 poäng
    Det var nog egentligen så jag tänkte. Låt det luta litet nedåt så att vatten kan rinna ut. Kolla på exempelvis www.aliexpress.com, sök på ”marine horn” eller liknande, det finns en hel del med en, två eller fler horn, elektriska eller pneumatiska, även sådana med en motor direkt på hornet.
  18. 1 poäng
    Efter att ha jobbat ett antal år på en anläggning med y-bommar och sett Många lägga till med varierande bombredd vidhåller jag att en smal öppning är problematisk. Antar att du utgår från segelbåt? Dessa är ju klart mer riktningsstabila än en hög motorbåt. Med en tomgång på 3-4 knop och lite vindfång behövs några dm extra i bredd för att det ska bli smidigt, framför allt vid byig vind. Det finns ju en anledning till allt gnällande på för smala platser på båtklubbarna. Ofta beror det dock på ovana förare;)
  19. 1 poäng
    En ganska vanlig situation tycker jag, händer minst en gång per säsong. Fortsätt gärna med lite kluriga frågor, bhemac eller någon annan. En ytterligare diskussionspunkt i denna fråga. Varför har det blivit så att lovart väjer för lä? Det är ju tex. ofta lättare att falla av än att lova, men... man har bättre manöverförmåga med mera vind i seglen.
  20. 1 poäng
    Sådant glömmer man snabbt!
  21. 1 poäng
    Exakt så! Per_62 beskrev det helt korrekt. Situationen är inte ovanlig vid kappseglingar. Bommen avgör vad som är lä resp lovart, mycket bättre definition än vilken sida vinden kommer in. Tänk på de stackarna man har på kurs och som är 110% motorbåtmänniskor, de stönar djupt! Belöningen för rätt svar är 530 sidor båt-tillbehörs-porr från SVB. (beställ själva)
  22. 1 poäng
    När det kappseglas så är det tufft ibland och man måste kunna kappseglingsreglerna. Strax efter 05:10 i denna video så får den vita läbåten överlapp och har då rätt att luffa (lova upp) mot den blå lovartsbåten. Detta är en liknande situation som de två båtarna som bägge seglar för samma halsar (styrbord) i denna tråd handlar om. Men i kappsegling blir det mycket roligare och framförallt när det gäller matchracing. Detta är bland de bästa seglarna i världen som gör upp om matchracing i The World Match Racing Tour Mathieu Richard (vit båt) mot Björn Hansen (blå båt). Tyvärr förlorar Björn Hansen på slutet när han blir luffad ovch tappar spinnakern i vattnet och trålar varvid Mathieu passar på att ta ett straff och vinner.
  23. 1 poäng
    Du tänker alltså på något i stil med detta i din båt. Går säkert att få tag på både passande kejda och handtag 😄
  24. 1 poäng
    En tågtuta har jag hängandes i förrådet/garaget. Den har suttit på ett F lok. Jo de låter så det blir över. Jag sommarjobbade en gång i unga tonåren på SJ lokstall i Hagalund, jag gick in i hytten på ett lok som stod inne i hallen. Där hängde ett snöre tvärs igenom hytten och ung och dum som jag var drog jag i snöret, jag visste inte att det gick till tutan. Jag drog och det började tuta HÖGT i säkert fem sekunder. Jag fattade inte att det var jag som fick det att bröla i lokstallet. Men gubbarna tre meter framför loket höll på att blåsa bort. Det var inte Så populärt.
  25. 1 poäng
    P1--4: The relay will connect after you delay the T1 time first, Then the relay will disconnect after you delay the T2 time , it is cyclic.
  26. 1 poäng
    Fundera igenom lite mer exakt vilka egenskaper du är ute efter och ungefär vad objektet får kosta. När du vet det kan du maila till båtklubbar och fråga om de känner till om de har något sådant objekt liggande på varvsplanen. De lämnar troligen inte ut namn på ägaren, men de kan säkert hjälpa till så att ägaren får klart för sig att du är intresserad av att titta närmare på båten. Båtar som blir liggande på land är sällan uppskattade i klubbarna. Tänk på att vissa saker är det är dyrt att fixa, något i den här stilen lite grovt. Nya segel, 50 till 150 tusen kronor beroende på kvalitet, antal och båtstorlek. Det är svårt att hitta bra begagnade segel, så bäst om medföljande segel är relativt nya. Ny motor, 75 till 150 tusen kronor, går att hitta begagnade betydligt billigare. Renovering av gammal motor, 50 tusen kronor i delar (om det finns att köpa) och arbeten som de flesta inte kan göra själva. Nya dynor, 50 tusen kronor, men är skummet bra så kan man sy nya överdrag själv och då blir det billigare. Mycket annat kan också vara kostsamt, men detta är några saker som kan vara bra att ha koll på så att du slipper få med alla dessa kostnader i din renoveringsbudget. Lycka till! Mackey
  27. 1 poäng
    Jag upptäckte att det finns en mistlursfunktion i min Garmin VHF så jag köpte o skruvade fast en högtalare på spridaren. Vanlig tvåtrådsanslutning. Jag kan aktivera mistluren och sedan tutar den själv enligt sjövägsreglerna. Skönt i dimma att kunna slå på funktionen och sedan koncentrera sig på navigering o uppsikt. Det finns en massa andra signaler också utöver att tuta mistsignal. Mellan tuten så fungerar min högtalare som en mikrofon som lyssnar o skickar ut ljudet i VHFen. Det går även att tuta manuellt om det behövs. Mistfunktionen har använts ett antal gånger och även i rejäl tjocka. Det är fascinerande att se hur båtar jag möte håller ut ordentligt åt sidorna.. Sen går det även att använda den som interkom till någon på fördäck (har inte vågat ropa "hoppa" ännu). Högtalaren jag valde heter Standard Horizon 220SW: http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct.asp?ProductId=10552
  28. 1 poäng
    Men...? Nu blir jag faktiskt häpen! Det där är väl sveriges vanligaste slang hos båtbutiker? Säljes som metervara, klipp av en bit och mät med den tumstock som brukar vara fastkedjad strax intill. Ange dimension och längd vid kassan och betala meterpriset. Inte svårare än så? Som exempel har jag valt Viking Yachting för att de har googlingsbar bild. Men vilken båtbutik som helst duger nog? Priset: 25 kr/metern för just dimensionen 10 mm. Jag förmodar att något större tryck knappast kan uppstå i en matnings-slang mellan oljebehållare och bogpropeller. Luftbubblor javisst, men inget större tryck? P.s. Tänkte att Mekonomen kanske är alltför specialiserad på bilar. Kanske är det så att specialisering på just bil ger ett fokus på utbud av oarmerad slang. För googling på slang hos Biltema (som ju också har lite båtprylar) gav inte heller nåt?. Lundgrens är ju egentligen i grunden grossist, alltså leverantör till återförsäljare. Grossister handlar i stora partier, typ minst hela slangrullar. Din länk tycks erbjuda en hel rulle med 5 meters längd som ett objekt med artikelnummer 135-1005, samt alternativa längre rullar i olika kraftigt tilltagna gods-dimensioner. Äh, kolla själv, många varianter har de. D:s Bildkälla: TS egen ovan och VikingYachting.
  29. 1 poäng
    Det känns väl OK att byta en slang var 18:e år, om du vill ha transparent, kan jag tycka..?
  30. 1 poäng
    Då blir valen: lakritskola eller mintkola Aftonbladet eller Expressen Transparent PVC slang där jag kan se luftbubblor i, som stelnar och läcker eller svart mjuk bränsleslang som håller tätt mot stosen och det kan finnas dolda bubblor i Alla dessa val:-)
  31. 1 poäng
    Så har jag alltid tyckt men det kan vara värt att testa. I sämsta fall får jag mera kött på benen när jag ska prata skit om vindgeneratorn. Det var ungefär samma tänk när jag köpte en långkölad båt och upptäckte att de inte alls var så dåliga som en del hävdar. Man måste testa ibland. Nackdelen med solpaneler är att de bra ger ström jui - augusti. Nästan helt värdelösa när man tex kommer in i oktober som är en fantastisk seglingmånad!
  32. 1 poäng
    Kanske plasta ett scoop riktat bakåt. Om öppningen är åt motsatt håll som färdriktningen bör du inte få något (o)ljud. Så är det på min båt. Helt tyst från 0 till toppfart (8knop).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...