Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-23 på alla områden
-
3 poängMin tanke är att visa vad, och hur, jag har gjort. Sedan säger ni hur jag kunde gjort det billigare, bättre eller bara annorlunda. Då kan Alice, Botved mfl. lära sig av mina misstag och förhoppningsvis spara pengar och arbete på sina båtar. De visar sedan i sina byggtrådar hur de gjorde. Alla äventyrslystna ungdomar och pensionärer ser då vad man kan göra med en 70-tals 30-fotare och så är segling tillbaka som svenskt nationalnöje! ⛵🏳️
-
2 poängNågot som utmärkte inredningen när jag köpte båten var att man uppenbarligen varit helt ointresserad av stuvutrymme. Det mesta utrymmet var inte bara outnyttjat utan även oåtkomligt. Min ambition är den motsatta, så maximalt utnyttjat utrymme som möjligt (alla långfärdsseglare klagar på bristen av stuvutrymme alldeles oavsett hur stor båt de har) och, av säkerhetsskäl, inget utrymme som är oåtkomligt så att det försvårar felsökning eller nödreparation. Eftersom min båt är en tidig årsmodell så saknas i princip helt liner (innerskrov) så jag slapp ta bort det. Något som jag däremot lyfter på hatten för är hur de hade ordnat salongskojerna. I normalläge så är det som en vanlig soffa. När man skall sova så vinklas ryggstödet bakåt så att man kan utnyttja hela kojens bredd. Ännu bättre är det som sjökoj. Denna lösning behåller jag men jag utnyttjar det maximala utrymmet bakom ryggstödet. Detta blev pausat då jag ville göra så mycket utomhusarbete på hårda sprayhooden som möjligt innan det blev för kallt. Nu tror jag ni är i princip uppdaterade så långt som jag har kommit!
-
2 poängNu vill ju TS att tråden ska bli en tipsbank till framtida renoverare o då måste jag delvis hålla med bhemac. Smartpass är kanske inte helt bort bortkastat men Sterlings produkter är ett bättre val till ungefär samma pengar. Jag stod själv inför valet av laddförstärkare för ett antal år sedan (det var innan jag noterat bhemacs stora vurm för deras grejor). Jag kollade med försäljare av olika produkter (även Smartpass) o kom fram till samma resultat som bhemac - Smartpass ger inte lika mycket påfyllning i batterierna (men har en fördel i att de kan kombineras med solcellsladdning). LiFePO4 hade inte kommit i ropet när jag skaffade min Sterling men det är ju ett extra plus att Sterling kan ställas in för LiFePO4 nästa gång det blir dags att byta batterier.
-
1 poängI det här läget ber jag att försynt påpeka att de senaste säsongerna har jag lånat batteriet ur trädgårdstraktorn till båten under sommaren. Det är ett decenniegammalt 45 Ah. Det har utan att tveka dragit igång min Volvo B20-motor, även när den trilskats och inte startat direkt. Med den erfarenheten i bagaget skulle jag utan att tveka rekommendera TS ett vanligt 60 Ah batteri om hen inte ligger och använder några större förbrukare utan att motorn är igång. Om man använder batteriet på samma sätt som man gör med sin bil behövs inga jättekapaciteter, speciellt inte när det gäller en medelstor utombordare som i TS's fall.
-
1 poängHej! Bifogar en fil med våra waypoints från norrlandsseglingen. Lite förklaringar Namn En beskrivning som mest är intern. Står det ett datum så har vi legat stilla där Symbol dimond 1 = Oftast en traditionell waypoint. anchor = Vi har ankrat över natten campsite = Vi har legat mot land över natten. fork and spoon = Vi har legat stilla och ätit, oftast för ankar. Camera/Movie Theater = Vacker plats Det finns några till, oftast tror jag bara dessa är felknappade. Djup Vad ekolodet framför kölen visade när vi lagt till. Hoppas du eller någon annan kan ha glädje av detta. Waypoints från norrlandssegling.xls
-
1 poängAbsolut, en bra lösning som skulle fungera för många. Om de bara vågade prova. Men inte till en gammal trött och sur diesel.
-
1 poängJag har min monterat bredvid 220V laddaren i ett utrymme som är ca 60x50x50 cm på en panel som har kylen på andra sidan. Det är stuvutrymme under durken passagerarplatsen på en Aquador 26 där jag också förvarar en verktygslåda och några förlängningssladdar (som nu känns ganska onödiga). Således viss likhet med utrymmet under en koj om inte packningen skiljer. Värmen från BB126 känns mer fingervarm än het och blir elektroniken för varm ska den stänga av (har aldrig hänt mig). Ljudet är mer som en kraftig laptop datorfläkt än en hårfön. Fläkten är ca 5 cm i diameter och kan mycket väl vara datorfläkt. Eftersom jag bara laddar när motorn går är fläktljudet helt försumbart.
-
1 poängSamma upplägg, men kan även rekommendera Sterlings BB1260. Mycket enkel inkoppling: gemensam jord, ingående ”+” från donor batteriet (start AGM) och utgående ”+” till mottagare (förbrukning LiFePO4). Den laddar bara när ingående ”+” är över 13V (dvs laddning pågår) och tar aldrig mer än 60A ur generatorn. Min 100A generator går aldrig för fullt och värme borde inte vara något problem. Om den begränsning är en för- eller nackdel får var och en avgöra, men Charles Sterling rekommenderade mig i ett samtal BB1260. BB1260 är förprogrammerat med 9 olika laddningsprofiler och har därutöver möjlighet att programmera en helt egen profil. När LiFePO4 är fullt öppnas laddningsreläet (BMS123), men eftersom generatorn är förbunden med AGM-batteriet tar det och inte generatorns diod en ev strömtopp. Både ProAltC och BB1260 tål dessa strömtoppar, men absorberar inte dessa vad jag förstått. Även 220V laddning går helt via startbatteriet. Förövrigt använde jag inte 220V en enda gång under 2019 då laddningen av LiFePO4 batteriet är så effektiv att även korta förflyttningar gav tillräckligt Ah för ett par dagar i en ny vik.
-
1 poängAha, hade ingen koll på ifall fyllnadsmassan kan vara porös eller inte. I bilden från 2014 nedan kan man förresten ana varför jobbet skämtsamt kallas `arkeologisk utgrävning´. Tandläkarborr anbefalles? (Har ett svagt minne att någon betydligt tidigare gick lös på en CDI där fyllnadsmassan var typ stenhård epoxy. Men han visste exakt var den söndriga komponenten befann sig så det behövdes bara en `partiell utgrävning´. Borrade visserligen sönder komponenten i den stenhårda massan men den skulle ju ändå bytas. Patienten överlevde operationen.) Bildkälla: äldre MG-forumtråd
-
1 poäng
-
1 poängDet här med CCA/MCA blir mest en vetenskaplig fråga. För en mindre motor så räcker säkert antalet ampere för att starta motorn under sommarförhållande. Det är oftast mer intressant att göra en analys av hur många amperetimmar man gör av med under ett normalt båtdygn o hur många man återladdar. Valet av batteristorlek (antal ampere) brukar med råge räcka till för att starta mindre motorer. Någon skrev att ett mindre MC-batteri räcker för att starta de flesta mindre motorer och det ger väl en bra hint om att inte stirra sig blind på antalet CCA eller MCA. En intressantare fråga är att om det går installera en mindre solcell o tillhörande regulator för att fylla upp batteriet/batterierna när båten inte används.
-
1 poängJag valde dessa kontakter för att jag slipper ha en sladd med kontakt hängande o dingla på maströret när masten ska hanteras i mastskjulet. Å inga kabelanslutningar som sticker in i maströret o riskerar att fastna i fallen. På maströret så sticker kabeln ut genom ett hål o sedan sitter anslutningarna skyddade inne i kontakten som skruvats på utsidan maströret. De Bulgin Buccaner 400-serien som bhemac länkade till är jättefina kontakter (guldpläterade) som även jag använder, men på andra ställen i båten. Det finns många varianter av dessa kontakter men ingen som jag tyckte skyddade kabelanslutningar på maströret lika bra som Hirschmannkontakterna. Jag har hittat mina Buccaneerkontakter hos Conrad.de . Där finns ett rätt bra urval av varianter. Hämta gärna hem Bulgins produktblad för att leta bland alla kombinationer (i änden på en kabel, som genomföring på olika sätt mm och alla varianter går att bestycka med insatser för olika antal ledare) Håll bara koll på att det blir rätt med gängorna på kontaktdelarna (invändig o utvändig gänga) och att det stämmer med han- o hon-kontakter i insatserna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00