Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-24 på alla områden
-
2 poängStaten kommer att behöva mer pengar framöver, i synnerhet om man ska ge bidrag till alla komuner som är på gränsen till konkurs. Ska man inför skatter så är det bra att kunna skylla på miljön, det gör att fler människor kan acceptera höjda skatter. Sen är det en ganska liten grupp som har större båtar så de är nog att betrakta som "lovligt byte". Vänta bara, det inte en fråga om utan när vi får en båtskatt. Om vi inte byter regering förstås. Det rätta skulle ju vara att staten minskar sina kostnader, måte vi verkligen avlöna utländska ministrar?
-
2 poängJag fick köpa den förmånligt, då den var i sorgligt skick, 2000 €. Det var ett avstannat projekt, inredningen utriven, motorn fastrostad mm. Hade stått så i 5 års tid och tidigare ägaren ville bli av med den. Totalvikten med en MD 21 2350 kg enligt tillverkaren. Windy 26 snekke.pdf
-
1 poängVi har originalsegel som är helt slut på vår Hanse 400. Det är dags att byta. Hur skall man tänka och vad ska man köpa? Av vilket loft? Original seglen är av enklaste dacron modellen, framförallt focken är som en säck. Storen är mjuk som ett lakan och kunder snurras upp.. Hur ska man tänka? Köpa bra material av en billig leverantör? Köpa enklare material av bra leverantör ? Köpa bra material av bra leverantör? Köpa av ett loft som tänker på fler detaljer än just bara seglet (skot, fall osv). Hur man än gör blir det mycket pengar, surt om man får göra om det efter 4 år för att man snålade eller tänkte fel.. Många oberoende har sagt - du får vad du betalar för, måste du byta byt ordentligt.. När vi letade båt så var det ganska ensidigt - oaktat om båten var från 2000 eller 2011 så var det originalsegel så många verkar ju inte bry sig om sina segel.. Vad är den samlade tanken? Gärna er realistiska tanke - med någon form av budget tanke..
-
1 poängEfter ett antal båtar med Mecruiser MPI 350Mag motorer kikar jag nu på båtar med Penta D6-370 motorer. Jag har en god uppfattning om bensinarnas koppling till ålder och gångtimmar men inget kring dieselmotorer. Bortsett från vikten av väldokumenterade serviceinsatser så har jag en del funderingar kring hur man värderar antalet gångtimmar för D6:orna (och knaske också D4:orna). Jag känner också till att det mellan produktionsår 2007-2012 fanns vissa serienummer som det utgick någon form av extra servicebulletin, något som lär ha haft att göra med hur lågt i förhållande till vattenlinjen dessa monterats. (?) Några generella tankar kring dessa dieslars i förhållande till gångtimmar? Mer specifikt: hur ser man på en väldokumenterad svensksåld D6:a från 2008 med strax över 900 timmar (+DPH )? Tack på förhand för många kloka tankar.
-
1 poängI Bohuslän har vi ingen kräftpremiär, vi kan äta inhemska havskrätor året runt. Man blir riktigt förvånad när man finner kräftor från Vättern i en Bohusläns fisk- och skaldjursbutik. Dom hade däremot inte sålt speciellt många av dessa, inte så konstigt alls egentligen, har man en gång ätit färsk havskräfta vill man inte ha någonting annat. Insjökräftor utgör ju också ett större hot mot nykterheten, om man nu skall ta en snaps till varje klo, blir det väldigt många... Det är ju stor risk att kalaset tar slut tidigt. Av de burfångade havskräftorna på bilden gick det tre eller fyra av på kilot. Jag har ätit såväl havskräta som västerhavsfisk på fina krogar i bla Stockholm, inte alls samma sak. Det är precis som i Gallien, i Asterix och Obelix by. Fiskhandlaren Crabbofix fick sin kvalitetsfisk direktlevererad med oxkärra från en fin grossist inne i Lutetia (Paris)... Även om kylbilarna på E20 är snabbare än antikens oxkärror så avtar färskheten med kvadraten avavståndet. Så välkommen hit och avsmaka havets läckerheter!
-
1 poängHej Angående vattentank, hur använder ni vattnet, går det att dricka och använda för matlagning även om man är ute ett par nätter? Jag tänker att man tömmer tanken efter varje användning och fyller på med nytt när man ger sig av. Har inte haft en vattentank i tidigare båtar men nu har jag skaffat en som har tank och är ca 1 år gammal. /Fredrik
-
1 poängJag äter lunch ibland med folket på vattenreningsverket, de ska få förklara sig. Det jag vet är att vattnet tas på 10 m djup vilket sägs inte vara tillräckligt djupt. Det finns sommarstugor som tar sitt vatten i sjön och endast renar med ett filter och UV. Med godkända vattenprover. En del med sämre vatten kör RO filter.
-
1 poängFör att fuska undan moms och tull kan man åka dit och handla, men lite större saker blir ju svårt att få med i resväskan. JetCarrier har jag hört gott om och du betalar inte moms och tull för mellanlandningar. Reklamationsmöjligheterna är absolut sämre, eller i alla fall krångligare. Köper du något i en butik i Sverige är det lättare att reklamera och konsumentköplagen gäller. Något förlorar man helt enkelt när priset är lägre. Sedan finns det ju varor som inte går att köpa i Sverige och då har man ju inget val.
-
1 poängDet förstod jag väl, men jag kunde inte få fingrarna att låta bli att skriva. Om det ska bli några popcorn så... Den gemensamma nämnaren för plastpåsskatt och motorbåtsskatt är att statsfinanserna behöver tillskott i kassan. Nu valde regeringen att införa fel skatt, dvs. skatt på miljövänliga plastpåsar istället för skatt på miljöovänliga motorbåtar. Det är inte det första misstaget och med all sannolikhet inte det sista misstaget regeringen gör heller. Mikroplaster (kanske) bör beskattas, hej då flieströjan. Det blir säkert en valvinnande skatt. Sannolikheten för att just motorbåtar bidrar extra mycket till mängden mikroplaster jämfört med segelbåtar är nog låg, så just plastpartikelsläpp från motorbåtar blir nog svårt att motivera en skatt på. Säkert lika svårt som att motivera skatt på miljövänliga plastpåsar.
-
1 poängEn D6:a i yrkesbruk går runt 5-6000 timmar utan större insats, på en fritidsbåt dock så är det aldrig timmarna som dödar dom utan åldern. Jag skulle hellre köpt en maskin som faktiskt är använd ordentligt, och servad därefter. Min erfarenhet är att bilar/båtar/maskiner över lag som inte används blir även undermåligt omhändertagna.
-
1 poängÄn så länge så är det ett skal av divinycell som jag har plastat insidan på så jag har inte plastat fast något trä mer än oavsiktligt runt kanterna (hoppas jag). Jag reglade en form med rätt mått och kurvor som jag sedan klädde med rutskuren divinycell.
-
1 poängJag valde först och främst en båt som seglar väl åt de flesta håll. O-extrem, helt enkelt. En båt jag kan hantera med liten besättning, eftersom jag oftast bara är jag och emellanåt ett par barn. En båt som jag kan tillbringa helger och semestrar i i första hand, men också dra ett varv på en kappseglingsbana med efter jag lyft ut grillen och badleksakerna. Jag har en Dixie 27, och när det är semester hänger jag på det mesta, men på kappseglingsbanan är båten långsam idag. Få kappseglar båtar med så lågt SRS, inte ens på klubbseglingarna. Det är lite trist måste jag erkänna, och det har gjort att jag tröttnat en del på kappsegling. Förra året kantades av motorproblem, så det blev faktiskt inte en enda kappsegling; första gången på över femton år.
-
1 poängIngen fara, bara kul med med kunskap! Vår komun tar sitt vatten i sjön, enligt vad de säger så består reningen av UV och ett sandfilter. Har de glömt berätta något för mig?
-
1 poängbhmec:börjar med att be om ursäkt ifall detta skulle ses som mästrande. Fler och fler kommuner använder UV filter som en barriär. Ingen använder UV som ensam rening.(undantaget någon enstaka fjällbäckskommun) UV renar vattnet från parasiter, alltså levande mekanismer. Det renar inte vattnet från nitrat(nitrit i kroppen) gödselpåverkan. Det renar inte vattnet från biologiska bekämpningsmedel eller lösningsmedel. Det renar inte vattnet från järn, mangan eller humus, inte heller från tungmetaller.
-
1 poäng
-
1 poängTack för svar. Såg nu att Biltema har en bitsats med 12 mm spårmejselbit. Bör nog bli bra.
-
1 poängJag köpte Kattegatt och Lübeck-bornholm. 2008. Fick alla kort på CD då men har faktist inte ens tittat på den. Korten var i A3 format så de passade bra att laminera. De är inte lik detaljerade som de svenska båtsportkorten jag annars använder, papperskvaliten var också betydligt sämre. Man fick en liten bok med information om alla hamnar som jag använt mycket. Allt kan ju ha ändrats sedan dess. Men överlag är jag nöjd.
-
1 poängOm jag nu skulle slänga ut mina gamla Nexxa brytare, vad behöver jag som grundsats. Jag tänker mig ett par tre brytare att sätta i väggutagen för de lampor som idag har NEXXA, jag byter väggbrytaren som också kan dimma (NEXXA) till taklampan och så vill jag fjärrstyra allt antingen med scheman eller från mobilen när jag är borta. Behövs det ingen enhet som är interface mellan min wifi-router och alla enheter? Behöver man öppna någon port i routern för att ni sakerna bortifrån? Öppnar man hela hemmet för kinesrna som med min gamla web-kamera? Jag sitter med fingret på köpknappen så upplys mig!
-
1 poängNej du behöver inte komma upp i så hög värme. Reaktionen blir snabbare vid högre temp. Alla härdsystem går snabbare vid höjd temp och viceversa. Generellt redovisas härdningstid för härdning i ca 20 grader. Härdningstiden halveras generellt med steg om 10-graders temphöjning. Ex. Låt säga att härdningstiden är 2h så blir det 1h i 30grader 30 min i 40 15 min i 50grader.. sen blir kurvan mindre linjär. Oftast anges härdning till "hanterbar" eller mekaniskt "hanterbar" ibland anges både hanterbar och fillt härdad. Ex. Härdtid 2h fullt uthärdad 24h. Sönker du temperaturen med 10grader blir iftast härdtiden mer än dubbelt så lång. I vissa fall 10-100ggr längre. En del akryl-varianter går att härda långt ner t.o.m. i minusgrader. Epoxi slutar i stort sett att härda vid plus 4grader. Fryser du blandad epoxi till -18, kan du lätt förvara det i månader. Sen sker det ju alltid en termisk reaktion som är mer eller mindre stark när komponenter och reargenter blandas och det ger högre temp i själva "limmet" Så som gällande allt annat är det många olika parametrar som påverkar. En del polyuretaner kan tex bli helt obrukbara om dom tex fryser. I vattenbad i ett dygn kan man ofta få tillbaka full funktion.
-
1 poängFinns det inget annat sett att göra om det??motorn är som ny.så vill ju inte kassera den
-
1 poäng
-
1 poängAtt en rattpump skulle vara utsliten efter 220 tim är nog ganska osannolikt. Vad menar du med att styrningen är okänslig? Om du behöver fylla på olja med jämna mellanrum så har du antagligen ett läckage någonstans, i så fall , leta reda på läckan , åtgärda den fyllpå olja och lufta ur systemet. Roger
-
1 poängHej Söker information om hur jag bygger egna pontoner till ett husbåtsprojekt. Har hört att man kan bygga av frigolite som man gör ett glasfiberskal runt eller polytenrör av modell större som man svetsar igen ändarna på. Tar tacksamt emot tips & idéer MVH Gabbe
-
1 poängSka den släppa in luft? Jag trodde att det inte skulle finnas luft i ett hydralsystem!! Tycker du att jag ska lätta på påfyllningslocket? Ska hela rattpumpen vara fylld med olja? Jag har ingen oljesticka där. /Patric
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00