Föreslår att man tar upp Manfred Lindemans gamla förslag till självdeklaration till igen...
A: Hur mycket pengar fick du?
B: Hur mycket har du kvar?
C... Skicka in det!
Ja blir det tal om båtskatt åker vi alla båtägare sannolikt på det oavsett förbränningsmotor, el eller segel.
Så vi gör nog bäst i att hålla sams och verka mot såna idéer tillsammans.
Men man kommer kanske undan med K-märkta båtar så som det är med toatömningslagen?
Tidigare limningar har jag alltid kunnat ha tryck på trädelarna mot varandra.
Av gammal vana tänkte jag trälim/epoxy, MSP är ju starkt oxå och jag har tidigare använt TEC-7 vid montering av vägghängda duschdörrar med gott resultat (kombinerat med skruv/plastplugg).
Tack för alla ideer utanför min gamla limmade box.
Vinddrivet är både bra för miljön och fritt så det tycker jag inte ska beskattas.
Och trådens rubrik syftar ju på hur vi ska beskatta motorbåtar.
Men jag vill inte ha skatt på nån båt alls oavsett vilket sätt den drivs fram på men det sker ju redan idag indirekt via bränslet så det är väl bra som det är?
Liten motorbåt, låg förbrukning och mindre i skatt. Stor snabb båt, hög förbrukning och mer i skatt. Helt rättvist 🙂
Jag köpte Kattegatt och Lübeck-bornholm. 2008. Fick alla kort på CD då men har faktist inte ens tittat på den. Korten var i A3 format så de passade bra att laminera.
De är inte lik detaljerade som de svenska båtsportkorten jag annars använder, papperskvaliten var också betydligt sämre. Man fick en liten bok med information om alla hamnar som jag använt mycket.
Allt kan ju ha ändrats sedan dess. Men överlag är jag nöjd.
Ok, vi kan kalla den min variant fast jag har snott den
Jag gillar inte ritigt neddragna fall, på förra båten var det bara LJ som var neddragna. Bra när jag kom tillbaka till sittbrunnen och kom på att jag glömt lägga av LJ.
Nix, bara att köra med appen i telefonen till dem som ska få möjlighet att styra, man få dela ut till en och en. Appen (eWeLink) är enkel att förstå sig på och använda. Dessutom återkoppling, är jag inte hemma så kan jag se om det är släckt i hallen.
Kineserna kan säkert släcka innan de invaderar
Det finns en enpolig som heter SV och en fyrpolig som heter 4CH PRO som fungerar på 5-24V. Den senare kan även styras med en enkel 433MHz fjärrkontroll. Den ska jag ha till maststrålkastare, spidarbelysning, under-peke-lampa (segelbåtar har inte bogstrålkastare!) och ev akterstrålkastare.
Är jag iland på någon ö där jag inte har tillgång till internet så tar man men sig fjärrkontrollen för hitta tillbaka i mörkret.
Ska jag ombord i hamnen en kväll så tänder jag från mobilen.
Kanske skull man ha en "snabblixt" i masttoppen?
SV ska jag ha till min fjärrstyrda kamera som tar för mycket ström för att vara inkopplad konstant.
Man kan även göra ett enkelt larm med rörelsedetektor/magnetbrytare.
Även jag börjar falla till föga. Vad är räckvidden på wi-fi för dessa små tingestar?
Edit: För bövelen! Man kopplar givetvis upp dem mot ett befintligt wifi. Himla lite med ögonen, ruska lätt på huvudet och glöm min fråga. Själv skall jag dra något gammalt över mig. 🤪 LAALALaaaalala....
Om man använder en gammal hederlig seglar flytväst så får ryggen lite stöd 😉
IF påminner lite om SK60 (flygvapnets skolflygpkan) tycker jag. När SK60 kom var den för lätt att flyga. Så flygplanen skickades tillbaka och fick krökta vingar för att bli svårare att hantera.
Så kan jag känna med IF att den helt enkelt är för lätt att segla, så man kan spendera mycket tid i båten utan att lära sig att trimma båten ordentligt.
Det jag inte förstår är alla som ska ha alla fall mm nerdragna för att det är så livsfarligt att springa på däck och sen ska man ändå upp på däck för att dra in lazy jacksen till masten.
Med systemet som jag använder sköter man lätt sina lazy jacks utan att behöva gå upp på däck.
Fast han skriver ju att vid byte av LUFTFILTER så ska ma få mer effekt. Överladdade motorer som 31 och 41 är, konsumerar mycket luft och om man minskar tryckfallet över filtret då blir det mindre motstånd, motorn får mer luft och upplevs piggare. Detta har man hållet på med sedan Hedenhös.
Problemet brukar vara att eftermarknadsprodukter minskar motståndet genom filtret genom att minska filtrering, med andra negativa biverkningar som följd. Hur det är med detta filter tänker jag inte uttala mig om.
Från batteri till de 2 huvudbrytarna, 50 mm2.
Från huvudbrytarna, via säkringar, till diverse är det blandat;
1.5 mm2, t.ex. navljus
2.5 mm2, t.ex. länspump
4 mm2, t.ex. trimplan
16 mm2, ankarspel
50 mm2, bogprop
70 mm2 (?), utombordaren
I sann miljöpolitisk anda måste naturligtvis båtskatten bli utformad enligt principen Bonus-Malus.
Lite förenklat innebär detta att motorbåtar får malus dvs. skatt.
Medan alla vindkraftsdrivna båtar får bonus, alltså subventioner.
Yesssss!!!!