Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-22 på alla områden
-
3 poäng
-
3 poängDom reaktiva ämnena kan ha blivit något blockerade. Det går ofta att lägga komponenterna i varmt vattenbad... 50-60 grader några timmar. Och eller härda i värme.. upp till 120grader men redan vid 60-80 får du mycket bättre tvärbindning. Gäller även "färska" varor. Det härdar alldrig och blir alldrig max vid rumstemp. Hördning i värme, även efter "vanlig" härdning höjer oftast alla värden.. brott, drag, tryck-styrka. Vidhäftning och värmetålighet med 15-30% ca
-
2 poängEtt vanligt bomkapell funkar väl med lazy-jacks, men ändå bra att bli av med linorna när man seglar. Måste prövas.
-
2 poängNej du behöver inte komma upp i så hög värme. Reaktionen blir snabbare vid högre temp. Alla härdsystem går snabbare vid höjd temp och viceversa. Generellt redovisas härdningstid för härdning i ca 20 grader. Härdningstiden halveras generellt med steg om 10-graders temphöjning. Ex. Låt säga att härdningstiden är 2h så blir det 1h i 30grader 30 min i 40 15 min i 50grader.. sen blir kurvan mindre linjär. Oftast anges härdning till "hanterbar" eller mekaniskt "hanterbar" ibland anges både hanterbar och fillt härdad. Ex. Härdtid 2h fullt uthärdad 24h. Sönker du temperaturen med 10grader blir iftast härdtiden mer än dubbelt så lång. I vissa fall 10-100ggr längre. En del akryl-varianter går att härda långt ner t.o.m. i minusgrader. Epoxi slutar i stort sett att härda vid plus 4grader. Fryser du blandad epoxi till -18, kan du lätt förvara det i månader. Sen sker det ju alltid en termisk reaktion som är mer eller mindre stark när komponenter och reargenter blandas och det ger högre temp i själva "limmet" Så som gällande allt annat är det många olika parametrar som påverkar. En del polyuretaner kan tex bli helt obrukbara om dom tex fryser. I vattenbad i ett dygn kan man ofta få tillbaka full funktion.
-
1 poängDet jag inte förstår är alla som ska ha alla fall mm nerdragna för att det är så livsfarligt att springa på däck och sen ska man ändå upp på däck för att dra in lazy jacksen till masten. Med systemet som jag använder sköter man lätt sina lazy jacks utan att behöva gå upp på däck.
-
1 poängJag har sydda öglor med plastkausar men kommer nog ta bort kasusarna. Har fått för mig att det enda de gör är att slita på seglet. När man anpassar linorna är det inget som rör på sig nämnvärt ändå. Fast skall man arrangera att kunna dra undan LJ kanske de skall vara kvar eftersom det då kommer bli en viss "justering" i linorna.
-
1 poängFärsk räkmacka från Smögen. Räkorna fångas till havs och fraktas iland. Där dom transporteras per långtradare till Polen där dom rensas/kokas. Sedan tillbaka till Sverige och Smögen, in på bordet kommer din färska räkmacka.😉
-
1 poäng
-
1 poängJag brukar använda handpumpen för att tömma ur några liter diesel varje vår. Då får man bort lite vatten i alla fall.
-
1 poängDelar samma erfarenhet. I synnerhet mot vissa material och ytor är det svårt att få bra vidhäftning som håller över tid. Förvärmning med värmepistol kan dock kanske hjälpa. Men finns inget annat bättre hemma så tager man ju vad man haver. Och smältlim är praktiskt om man måste använda prylen snabbt då limfogen ju "torkar" på minuter 😋. Men för mer långsiktiga limningar (allt från trädetaljer till displayfönster) använder jag ofta ovan nämnda MSP-klet.
-
1 poängEtt sätt kn vara att svetsa dit en mutter med rörgänga och sen bara skruva ner en vanlig slangsockel. Fast jag skulle nog välja kopparrör. Men bra tänkt! En helt annan lösning är pumpa upp från tanken med en elpump till en dagtank som matar motorn. Dagtanken har ett överlopp som rinner ner i huvudtanken. Har motorn retur så går den också till dagtanken. Då kommer dagtanken att värmas vilket innebär att vatten och diesel lättare skiljs åt.
-
1 poängJag hävdar alltid att det här är den bästa läromästaren! Långkölad, snabb, trygg, snygg, enkel, lätthanterlig, prisvärd, mysig...och... I stort sett inga svaga punkter förutom att Tord Sundén "glömde" att ändra vinkeln på sittbrunnssargen när han moderniserade Folkbåten! Det GÅR INTE att sitta bekvämt i den! Man måste sitta på sargen eller akterdäcket!
-
1 poängHade gjort på samma sätt. Epoxi fungerar också men risken är att man kladdar ner. Skulle man behöva ta bort i framtiden så är MSP enklare.
-
1 poängTycker som tidigare inlägg. Större motor är mindre ansträngd och kan gå på lägre varvtal i marschfart. Tycker det är i lägre fart det märks mest att en fyrtakt är tystare. I fullfart vrålar det friskt oavsett. Fast en fyrtakt kommer förbruka mindre och släppa ut mindre oförbränd bensin. Känns ju bra såklart men ekonomiskt räknar du aldrig hem det. Å andra sidan är allt nye bara kr och ören. När jag bytte båt och med det gick från tvåtakt till fyrtakt var det otroligt skönt. Inget osande och behagligare ljud, lägre förbrukning.
-
1 poängJag har inte sällan använt Biltemas transparenta marintätning för liknande saker (MS-polymer). Fäster bra (men inte för mycket), är mer flexibel än de Sikaflexliknande PU-baserade svarta och vita samt är diskret i sin färg. https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259
-
1 poängSka titta på filmen. Fattar fortfarande inte hur effekten kan bli högre om man uppgraderar vevhusfilter. Om vevhusfilter är igensatt så trycker motorn ut sig olja. Att bygga om just DET är nog mycket bra, men man ska nog inte tro att man höjer någon effekt.
-
1 poängHär ser du vad en äldre fenkölad båt pallar för när det smäller! plasten var billig förr och kölfickorna djupa! https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning
-
1 poängTrä på en plastpåse på det långa munstycket, stoppa ut genom hålet och tryck av. Det funkar.
-
1 poängHar radarn på SB sida på en hylla ungefär 3m från vattnet. Blev rekommenderad av säljaren och tyckte det var en bra placering. Skönt att slippa radarn vid av och påmastning det är tillräckligt struligt ändå. Räckvidden blir mindre än en bit upp i masten men den räcker så bra ändå. Fördel med låg placering är ju att man ser små grejer i vattnet som fiskeredskap och bojar lättare. Vi har en enkel billig Furuno och den duger gott. Man ser fartyg på 10 - 15M håll. En kust eller vindkraftpark på 20 M. Har inte någon möjlighet att luta radardomen men inte sett något behov. I täta dimman lägger man mindre vikt vid framfarten och mer på radarbevakningen så lutningen blir också mindre kanske.
-
1 poängDet du behöver är en kabel mellan huben (som sitter bakom ratten i regel), och gpsen. Det du behöver kolla är att du har lediga hubuttag, om inte behöver du köpa till en extra hub. Det är bara att skarva ihop Yamahas NMEA 2000 kontakt med Garmins NMEA 2000 kontakt. Blå till Blå, och Vit till Vit. Röd och svart används ej. ( och -) Sen får upp den motordata som finns i det lan från motorn på plottern. //Peter Senast ändrad av Peter069 | 17 juli 2010 | 18:24
-
1 poängHej. Tycker vi tar reda på firmans e-postadress och mailbombar honom! Mvh
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00