Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Just AMEC Camino och Vesper Marine har egenutvecklad hårdvara. Jag har för mig att te.x McMurdo använder sig av AMECs teknik (OEMat den). Här är en sammanställning från 2016 om olika AIS-boxar och vad dom baseras på för hårdvara: http://continuouswave.com/whaler/reference/AISB.html Man börjar med att lista alla som utgår från SRT-Marines teknik. Em-trak liksom True Heading (dock inte med i den här listan) har OEMat deras kretskort liksom en hel del till. "First we look at a group of devices that appears to all be derivative products from OEM assemblies by SRT-Marine Technologies, particularly the SRT Neon II AIS Class-B Transceiver. SRT is a British company that has developed several very highly-integrated and compact circuit board assemblies for AIS reception, decoding, encoding, and transmission. The common feature that identifies these as SRT products is they are all configured with the same software, ProAIS. I have listed them in order of lowest price for best features." Vad som är bäst är väl en öppen fråga, men det intressanta är ju att många AIS-boxar har mer eller mindre identiskt innehåll.
  2. 1 poäng
    OBS! Ironi i rubriken. Behöver inte tas på allvar 🙂 Ville bara visa vad jag hittade när jag städade undan resterna av ett sedan länge rasat presenningsskjul. Skjulet restes när jag började renovera vårt hus, torde vara år 1998. I skjulet förvarades en del grejer från mitt föräldrahem och diverse byggmaterial. Hela rasket rasade samman under snön kanske tio år senare. Våren därefter städade jag bort det mesta men än i dag gör man fornfynd på platsen. Bland annat hittade jag nyligen en impeller som troligen har suttit i den Evinrude 20 hkr jag hade på den tiden när skjulet byggdes. Den har alltså legat först i skjulet i tio år och sedan i gräset under bar himmel drygt tio till. Man kan alltså garantera att den är minst tjugo år gammal men troligen äldre eftersom den bär spår av användning. Motorn den troligen suttit i var av 1974 års modell. Det fantastiska i detta är att den fortfarande är mjuk och böjlig och helt utan någon som helst sprickbildning hur man än vrider och vänder. Var impellrarna bättre förr? Eller kunde man använda bättre gummi med giftigare mjukgöringskemikalier förr? Skall hänga upp den i mitt utombordarmuseum som en åminnelse om att vissa saker var bättre förr, ju förr desto bättre 🙂
  3. 1 poäng
    Känns inte som båttypen och därmed propellerhastigheten kanske är den mest utsatta målgruppen för kavitationsrisk. Du har i så fall väl dessutom backat lika kraftigt/mycket som du kört framåt eftersom märkena är lika på båda sidor 😉 Men skumt ser det ut....
  4. 1 poäng
    Då det inte är så stora pengar så se till att få en båt med så mycket med från början som möjligt. En som i teorin skulle kunna läggas i sjön och brukas från början. Allt från en utombordare till annat som måste kompletteras kostar, inte minst tiden att få det monterat och lira. Kan låta roligt i början, men det blir snabbt för mycket för sinnet. I synnerhet på en båt där du aldrig får igen pengen för dem. Leta gärna efter en något större, och gärna med en inombordare. Skicket på den spelar däremot mindre roll då motorer är mammas gata för dig. Kolla bara ett det fortfarande finns delar. Snygga till den invändigt kan du göra när den hamnat i sjön, och efter att du börjat använda den kommer du att kanske att komma på några modifieringar du vill göra också. Sikta därför på att få den i sjön så fort som möjligt, resten kan du göra efterhand. En vettig segelbåt under 30' går idag att få riktigt billigt. Synd att du råkat på oseriösa säljare men ge inte upp ! Jag ger mig dock inte på att rekommendera någon, då det dels var längesedan jag uppdaterade mig på utbudet som seglare, dels finns det redan många bra tips i tråden.
  5. 1 poäng
    Det är för hanteringen när det är trångt och jävligt. Man kan snurra och vrida båten precis som man vill och även köra den i sidled så en trång fickparkering är inga problem. Sen är det ganska coolt också 😎.
  6. 1 poäng
    Skojar du? Det var säkert hyggliga båtar på sin tid. Men att säga att det är Sveriges bästa genom tiderna är en skaplig sågning av allt HR, Najad, Malö, Linjett, CR, Arcona, Vindö, osv har gjort.
  7. 1 poäng
    Hör och häpna. Den båt jag har dryftat med er på forumet har kommit i mitt ägo det visade sig att om jag betalar båtplats och upptagningsavgiften så fick jag båten på köpet. Dock utan utombordaren då den var nyinköpt för ett par år sen så nu är jag lycklig ägare av en Albin Vega hoppas jag. Det värkar nästan för bra för att vara sant 😲😁 Så jag får nog sätta mig på skolbänken och ta båtförarbevis samt lära mig segla Det kommer och bli en kul men utfordrande resa 👏💪 alla tips är välkommen en motorfråga : Albin o21 har den inget oljefilter?
  8. 1 poäng
    Exakt. Dessutom är en större båt stabilare, den ändrar inte kurs bara för att man petar sig i örat. Samma gäller även i hamn när man ska gå fram. En större båt glider in fint utan att ändra kurs. 27 fot tycker jag den minsta storleken för vuxna. Då kan man få ståhöjd, pentry och toalett. Man kan också få plats med en massa bara-att-ha saker i båten så man slipper släppa en massa grejer. Förr kunde man köpa en mindre båt och sen byta upp sig. Det kan man fortfarande men med den skillnaden att man oftast inte får något för den mindre båten. -- Maxi 84 anses segla bra, i synnerhet med den högre riggen. 87:an seglar lite sämre men har en bättre boendekomfort. En 95:a seglar helt ok och har framförallt enorma utrymmen. Inom spannet 50-100tkr finns det många bra båtar, framförallt bra utrustade med justa segel, autopilot, värmare mm. Sådant som gör seglandet trevligt.
  9. 1 poäng
    SD är inte alls diskriminerade, det är bara deras väljare som tror att de är det. Enkelt uttryck; eftersom inget parti i vår riksdag har egen majoritet gäller det att skrapa ihop stöd för en regeringspolitik. Eftersom SD’s värdegrund inte delas av något annat parti i riksdagen, har de inga att samarbeta med. Dvs - inte alls diskriminerande. Demokratin funkar som den alltid har gjort, dvs inte alla är helt nöjda hela tiden.
  10. 0 poäng
    Om jag skulle betalat för bilen och tänkt behålla den så länge som möjligt. Utan tvekan Ja! Skulle såklart göra service själv. Frugans bil servar jag, trots garantier. Det är både snabbare, enklare och smidigare. Ex tömma all olja och byta istället för att suga ur. Tjänstebilen lämnar jag in trots att det skulle vara smidigare och snabbare att göra det själv
  11. 0 poäng
    Dryga 6000 kr i service per år låter inte speciellt dyrt i mina ögon med tanke på att du köpt en nästan ny motor värd ca 200 KSEK. Inte hade du servat din nya Volvobil själv😉? Att serva den på plats kan absolut vara ett alt men borde bli samma kostnad + resersättning om det ska utföras av en Yamaha auktoriserad firma. Helt övertygad om att full servicehistorik påverkar andrahandsvärdet positivt plus som Kane skriver är en förutsättning för att garantin ska gälla.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...