Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-19 på alla områden

  1. 1 poäng
    Det kan vara intressant att utreda vad som gäller. Texten nedan gäller bilar men borde gälla även båtmotorer. Eller? "Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen."
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Min sambo är från Vancouver. Hennes jobb, kompisar med mera. Trevlig skärgård också
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Om det är dyrt eller ej beror väl lite på vad man får? Jag har erfarenhet från auktoriserad verkstad (volvo penta) som inte hade koll på vilka åtgärder som enligt boken skulle utföras. Jag plockade då fram serviceplanen och inte ens då följdes den. Jag påtalade då specifikt några av servicepunkterna, bland annat byte av impeller och transmissionsolja, då dessa inte ens kontrollerades (!). Transmissionsoljan kontrollerades då men ersattes inte då han tyckte den såg så fin ut. Impellern menade han inte ens behövde kontrolleras då motorn bara gått två säsonger och ca 120 timmar, de håller länge menade han (alltså i praktiken en tredje säsong och minst ca 60 timmar till?). Att skruva av locket och kontrollera impellern gjordes därför inte. Det var alltså ägaren till den auktoriserade verkstaden som utförde servicen. Ifylld servicebok - nix - det görs inte längre menade han, men de har ju uppgifter i sitt faktureringssystem om att jag servat, det menade han räckte. @Freez; hade du servat din nya Volvobil på auktoriserad verkstad under de premisserna, eller hade du lärt dig att själv utföra den service du med rimliga medel och verktyg kunde hantera? För mig är valet lätt. Kostnaden för service på auktoriserad verkstad under garantitiden vägs mot risken om något händer som inte täcks av garantin. En slags försäkring. Kostnaden får värderas precis som för andra försäkringspremier. Påläst och närvaro under servicen så man kan påtala eventuella brister på plats eller tilläggsserva själv efteråt.
  6. 1 poäng
    Som flera är inne på bör du säkerställa att garantivillkoren uppfylls under den period som garantin gäller. När garantin är borta är det viktigare att momenten utförs, snarare än av vem. Allt för ofta(även på detta forum) blir det en tävling i vem som servar minst. Det konstiga är att när det skall köpas båt vill alla ha en välservad båt och vem är bättre på att definiera ett servicebehov än den som konstruerat produkten? Mitt råd är således att serva enligt uppsatta intervall, men antingen själv och föra bok med kvitton eller leja bort till en mekaniker du litar på. 1200kr timme är inte ovanligt i Stockholmsområdet. Sen är det såklart inte billigt... Även jag har sanerat både båtar och bilar från mekanikers härjningar. Mycket slarv och okunskap som drabbar kunder... Tyvärr ger det branschen ett dåligt rykte.
  7. 1 poäng
    Jag har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av båtverkstäder och deras motorservice. Skulle jag byta båt skulle jag inte per automatik värdera en båt lägre som servats av ägaren själv, än om den servats på varv. I ditt läge skulle jag därför servat så jag behöll garantier under garantitiden och ev något år extra, därefter skulle jag serva motorn själv om jag ansåg mig kunna utföra jobbet. På plussidan med att serva själv är att man vet vad som är gjort och man klarar av att skruva med motorn själv.
  8. 1 poäng
    Ja du. Det beror på hur du räknar. Timpriset är väl inget konstigt men hur dom lyckas få en hel arbetsdag att gå till en halvtimmes jobb känns ju lite sådär. Fast generellt är det väl så att "man" gör ett bättre jobb själv än när någon annan gör det för pengar. Man är ju intresserad. Så prylarna bör funka längre om man ska ha dom kvar länge. Sen e frågan hur man uppskattar sin egen tid och hur mkt den är värd. Hur länge kommer man ha kvar prylen? Länge=bäst serva själv Kort tid, om servicebokens stämplar är värda sitt pris=stämpelverkstad. Är sannolikheten stor att det ska bli ett garantihaveri, som det vägras ersättning för pga att man bytt olja själv, kanske det är värt det... så svaret kan bli både ja, nja eller nej helt beroende på dina behov.
  9. 1 poäng
    Om du har 3 års garanti på motorn som bara gäller med service på auktoriserad verkstad så är väl svaret givet eller?
  10. 1 poäng
    Min pappa byggde en otimistjolle till mig när jag var liten, och jag fick dessutom åka på seglarläger i Blekinge. Härliga minnen men efter en säsong falnande intresset. Min kloka far köpte då b-kanot med brurkbrädor som planade på slör när det friskare i, då tändes intresset igen. Sedan hade bästa kompisen en tornado så lyckan var fullkomlig. Efterklok hade det varit bättre med en kölbåt sett ur riskminimering och med ett lys på 1.03 och 250kg i kölen så är det en trygg båt. Ett annat klokt beslut som mina släktingar uppmuntrade till var simmärken vilka belönades med fina presenter och pengar.
  11. 1 poäng
    Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...