Om det är dyrt eller ej beror väl lite på vad man får?
Jag har erfarenhet från auktoriserad verkstad (volvo penta) som inte hade koll på vilka åtgärder som enligt boken skulle utföras. Jag plockade då fram serviceplanen och inte ens då följdes den. Jag påtalade då specifikt några av servicepunkterna, bland annat byte av impeller och transmissionsolja, då dessa inte ens kontrollerades (!). Transmissionsoljan kontrollerades då men ersattes inte då han tyckte den såg så fin ut. Impellern menade han inte ens behövde kontrolleras då motorn bara gått två säsonger och ca 120 timmar, de håller länge menade han (alltså i praktiken en tredje säsong och minst ca 60 timmar till?). Att skruva av locket och kontrollera impellern gjordes därför inte. Det var alltså ägaren till den auktoriserade verkstaden som utförde servicen. Ifylld servicebok - nix - det görs inte längre menade han, men de har ju uppgifter i sitt faktureringssystem om att jag servat, det menade han räckte.
@Freez; hade du servat din nya Volvobil på auktoriserad verkstad under de premisserna, eller hade du lärt dig att själv utföra den service du med rimliga medel och verktyg kunde hantera?
För mig är valet lätt. Kostnaden för service på auktoriserad verkstad under garantitiden vägs mot risken om något händer som inte täcks av garantin. En slags försäkring. Kostnaden får värderas precis som för andra försäkringspremier. Påläst och närvaro under servicen så man kan påtala eventuella brister på plats eller tilläggsserva själv efteråt.