Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-14 på alla områden
-
2 poängDet skulle jag aldrig gjort. Bästa tidpunkten att "efterdra" kölbultarna är när skrovet pressar mot kölen.
-
2 poäng
-
2 poängDet är en aning olika dimension på plus- och minuspol, så det funkar inte med två pluskabelskor....
-
2 poängÄr det en ruffad båt tycker jag att allt ska gå via en säkringspanel via huvudströmbrytaren och då behöver man väl inte mer än en kraftig sladd mellan batteri och denna.
-
1 poängHörde idag om regnskyddet för knoppen. Vad är den största FÖRdelen med en sydväst? Det är den stora NACKdelen.
-
1 poäng
-
1 poängDet är nog det mest ekonomiska. Ev utökat med vindgenerator (samt 20 lager i reserv). Ska man kunna ha en anständig levnadsstandard krävs el. Elverket är fortfarande oslagbart om man nu inte har extremt gröna ambitioner och onödigt mycket pengar.
-
1 poäng
-
1 poängExakt så som jag resonerar. Ägnar man sig åt skärgårdssegling är oftast för lite segel problemet, och det är lättare att minska segel från max än att öka från max. 🙂
-
1 poängSäg att framdrivningen är byggd för 6 knop, här ska den gå i 12 knop i många timmar. Effekten den utvecklar blir minst 4 gånger så stor som vid normal drift. De flesta elmotorer kan man ta ut 4 gånger så mycket effekt ur. Under en minut. Det kommer att bli mycket värme i motorn och gå hårt åt lagren.
-
1 poängJag gillar sydväst eftersom jag har bättre koll åt sidan. Vrider jag på huvudet ser jag inte rätt in i huvan. Och så känner jag mig inte lika instängd som i en huva. Nackdelen är väl om det blåser eftersom det inte är lika tätt runt nacken. Och det gäller att knyta in huvan till nacken så inte den samlar vatten.
-
1 poängNu har jag tittat lite på Avance 24 riggen, och den ser ju onekligen väldigt trevlig ut. Först vill jag gissa lite om P i storseglet på Cirrusen. Orginal från början, så gissar jag att det låg runt 6,8m vilket ger 9,3kvm. Sedan höjdes förmodligen masten med storsegel på 10,87kvm och slutligen 11,13kvm med P på 8,13m (kanske är det du har?). Avance 24 har P på 8,7m i storseglet med 12kvm. Jämfört mot orginal blir då P 1,9m högre. Så sammantaget med det jag sagt tidigare om formstabilitet, köldjup och kölvikt så lär båten bli vek och måste revas tidigt. Den kommer också att lägga sig djupare ner i vindbyar (orevad). Men jag hade satt på Avance rigg ändå, ett rev är lätt fixat (om det behövs) och seglar man aktivt så släpper man på storskotet om det behövs. Dessutom kan man plana ut storen på partialriggen samt ändra skotvagnen.
-
1 poängMedhåll från min sida. Det finns sådana från firma Skyllermarks, samt även från annan firma, no name. Jag har båda delarna, de sistnämnda, "no name" bytte jag skruvar på till rostfria det blev ändå billigare än Skyllermarks. Ej heller med två minuskabelskor... för att nu vara övertydlig. Men med våld kan man lösa många problem! 🙄 -Detta är sannolikt båtens viktigaste elektriska kontaktpunkter, satsa på, riktiga och korrosionskyddade grejer! Dom här anslutningarna kallas emellanåt också för "polskor" kanske man skall använda ett bindestreck för att inte förväxla dem med republiken Polens kvinnliga medborgare 👩👧...
-
1 poängVilken tur att vi har vattenburen värme. Det hade ju varit trist om det vore enkelt. Jag håller med men behovet kanske bara syns på båtforum än så länge. Eller så får man börja titta efter lösningar för husbilar...huga...
-
1 poängKollade igenom listan. Kad 300 tycks ligga runt 2,5l/d vid dubbelmontage. Tack MinorOffshore
-
1 poängÅ jäklar! Det har jag missat! Då blir det att handla lite nu då. Tack! 😃
-
1 poäng😂😂🤣😅 ja det var nog det bästa jag hört hittills hi hi. Ny planering hitta lämplig plats för varmvattenberedare.
-
1 poängDet styper lite på detta tror jag. 7 månader att köpa, utrusta och segla en båt så långt låter snudd på ogörbart. Köp en båt i Karibien istället.
-
1 poängEn inverter och varmvattenberedare så kan man ta sig en lång sjön dusch när vädret lugnat ner sig. 🤗
-
1 poäng
-
1 poängUsch, dom där är värdelösa även i ett litet system. Funkar som nya men sen går det utför. Har inget i båtar att göra.
-
1 poängBra idé! Men en fördel till att släpa lina är att man får kurshållningshjälp. Det får man nog tyvärr inte genom att bromsa med propellerladdning. Men att hålla på med linor är ett otyg, iofs bra när det behövs, men ett riktigt skitgöra. Blir även stor belastning på fästpunkterna så det är bra att sprida ut lasten. Funkar det att bromsa så pass med laddning från propellern underlättar det om det bara är fartminskning man är ute efter. Men som sagts tidigare, när batterierna är fulla och lasten minskar, så får man ut med den där tåten efter båten lik förbaskat (men då har man i alla fall fulladdade batterier). Med tanke på att med dagens elförbrukning är batteriladdning prioriterat och troligtvis är batterierna redan hyffsat laddade när det börjar tuta i.
-
1 poängLite svårt när de hade lämnat båten och gått sin väg med elverket igång...... Skrev mitt inlägg för att få elverksinnehavare att tänka till på att det är inte bara buller som stör. Bullret hade vi nog kunnat stå ut med även om det är irriterande. Avgaser är värre....
-
1 poängElverk som inte bullrar är ju bra. Men tänk på omgivningen när du förtöjer med andra båtar på din avgassida. Råkade ut för en båt som la sig bredvid oss, startade elverket o lämnade båten. Bullret kunde vi stått ut med, men där satt vi med hela sittbrunn fylld av avgaser. Det var olidligt så vi tvingades kasta loss och välja annan nattförtöjning.
-
1 poängTja tills batteriet är fullladdat. Är inte ett drivankare mest pålitligt?
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängTror att många båtägare vistas ute i naturen även på andra sätt, och de kläder som duger då fungerar även på sjön om det inte är avancerat ruskväder, men då är man kanske på land i alla fall.
-
1 poäng"Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt". En annan aspekt är att ett relä brukar hålla betydligt längre än en vanlig batterifrånskiljare. Väljer man en Victron Battery Protection så får man ju dessutom batteriskydet till ungefär samma pengar som en bra manuell brytare.
-
1 poängSedan var det dags att limma fast skivorna runt fönstren. Använde Wurths monteringslim Power Tac till dessa, mycket enkel att arbeta med. Hoppas hållbarheten i längden är lika bra... Alla fönster demonterades, rengjordes och fick nya gummilister. Ett fönster hade läckt och de övriga såg inte så täta ut heller. Sidofönstren och väggskivor på plats! Stommarna till sofforna återmonterade.
-
1 poängEfter motorlyftet tvättades motorrunnet ordentligt. Motordynorna var slut och ett av dem gick även av då motorn skulle lossas, så det blir nya. En skada i kölsvinet slipades ur och spacklades med glasfiberspackel. Avslutade med ett par lager glasfibermatta och polyester för att ge lagningen ännu bredare fäste. Det verkade som att skadan var gammal, vilket antagligen betyder att en del olja och diesel även kunnat sugas upp av laminatet. Jag försökte tvätta med aceton så gott det gick, och har inte ännu sett några tendenser till att lagningen skulle släppa. Men vad tror ni generellt om diesel i glasfiberlaminat, avdunstar dieseln med tiden eller kan det ställa till med problem i framtiden ? Till sist målades allt som inte skall kläs med ljudisolering.
-
1 poängKul objekt fina båtar de där sniporna, gott om plats. Ska följa din renovering, bra att du börjar i rätt ände, en trygg maskin ger en glädjerik sommar 😊
-
1 poängFrågan är inte om jag ska ha länspumpar eller inte, frågan är om det finns någon modell som är bättre än den jag tänkt mig. Jag tror själv inte att så är fallet. Packboxen ska släppa in vatten, det har jag lärt mig i en annan tråd. C:a 1 liter per timme annars blir smörjningen inte bra. Om det tillförs en liter per timme så tänker jag att pumpen behöver gå regelbundet men inte kontinuerligt. Backventil finns både i pumparna och i den y-koppling jag köpt.
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00