Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-23 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    Båtägande är för min del inte bara den tid båten är i sjön. Har en lite äldre båt som behöver underhållas och fixas med, även kul att uppdatera en del funktioner. Jag har båten ståendes i hamnen i ett bra tält och det är gång avstånd för mig, så det är lite av en hobby under "torr" säsongen att vara i båten och mecka, tycker det är en skön avkoppling och rekreation att få fundera på nåt annat en stund än bara arbete och hemmet och det är värt en del det med.
  2. 3 poäng
    Tänkte avsluta med "ja, jag har råd motorbåt" som var trådens fråga. God kväll.
  3. 2 poäng
    För dom som vill ha båt och har: några hundralappar/månad att spendera efter fasta utgifter ser båt och båtliv ut på ett sätt. Inte dom största och dyraste förmodligen. Dom som har motsvarande mängd tusenlappar så kan det se ut på ett sätt. Dom dom har några tiotusenlappar över, dom som har några hundratusenlappar över och dom som har obegränsat.. alla kategorier finns och kommer inom överskådlig tid finnad så det ger ju dom ekonomiska förutsättningarna. Resten är vilja, intresse och önskemål.
  4. 1 poäng
    Ja...som rubriken låter. Jag vet att många har båtintresset väldigt varmt om hjärtat och dränerar sin ekonomi för båtens skull. Jag vet att andra tar stora lån och arbetar hårt för att amortera dem men sen verkar det finnas båtköpare med oändlig plånbok - den del av befolkningen som hela nybåtsmarknaden riktar sig till. En liten bakgrundshistoria; vi började vårt båtliv i familjen för runt 20 år sedan med en gammal Joker-båt och en 10 hk 2-taksmotor på. Det är allt vi hade råd med under flera år och vi rundade väl halva skärgården så även om det tog evigheter. Några år senare revolutionerade vi våra liv med att köpa en 30 hk-motor på kampanj. Vi fick ta lån för att greja inköpskostnaden på runt 22 000 kr eller vad det var. Plötsligt öppnade sig en ny värld för oss - vi lärde oss vad planing innebar och kunde även använda båten till annat, tex åka vattenskidor. Några år senare satsade vi ännu större och började köpa båtar i intervallet 100-300 tkr. För ungefär tio år sedan kunde detta ge fullt funktionsdugliga daycruisers, antingen öppna amerikanska bowriders eller midkabinbåtar. Samtidigt var inköpskostnaden inte så blodig eftersom båtar märkligt nog gick upp i pris mest hela tiden, och det var sällan vi sålde med någon värdeminskning att tala om. Efter flera års företagande och hårt arbete så har vi inom familjen styrt upp vår ekonomi ordentligt. Trots det så har jag ytterst svårt att motivera ett båtägande numera. De bowriders som kunde köpas för typ 250 000 kr för femton år sedan kostar idag det dubbla. Dollarkurs i all ära, men 500 000 kr kan inte köpa nånting längre, annat än en liten öppen båt med dryga 100 hk som man inte kan sitta bekvämt i. Vill jag lägga 1 000 000 kr på en båt så får jag i bästa fall en Beneteau/Jeanneau om 8-9 meter helt utan utrustning. Sen börjar det dra iväg - värmare kostar 30 000-50 000 kr - samma som sitter i bilar/lastbilar för kanske 10 000 kr och har en livslängd på en säsong eller nåt. Ankarspel, plotter, bogpropeller typ 35 000-50 000 kr vardera. Om det ska heta något annat än Beneteau drar priserna iväg än mer. En öppen Askeladden C83 med fjuttig utombordare går på nästan 2 miljoner. En Axopar 28 som utger sig för vara "budget" ligger på samma nivå. Sen är det alla kringkostnader. Drift för inombordare ska vi inte tala om, särskilt om man har två. Utombordare är enklare men man kan lika gärna utgå från att få den stulen minst en gång. Sen försäkring för båt på över 1 mkr, båtplats, och värdeminskning på min lilla daycruiser för 1,5 mkr. Så alltså, frågeställningen är - vem köper alla dessa nya båtar? Vem betalar 1,5 mkr för ungefär samma upplevelse som en begagnad styrpulpet? Vem lägger alla dessa pengar på små, trånga båtar som inte duger till mycket - typ Agapi, Anytec Paragon eller ja, ens Aquador? Även om man har så mycket pengar att 2 miljoner är helt okej för sin båthobby så bör väl de flesta välja något annat än en Rib eller lite större aluminiumbåt? Båtägandet har helt enkelt dragit ifrån allt annat i livet. Jag kan välja mellan att spendera varje helg på SPA i bubbelpool och med lyxmiddag, hela året, eller köpa en kabinbåt som jag skumpar runt i några gånger per år....
  5. 1 poäng
    Det får du utveckla, kanske i en annan tråd?
  6. 1 poäng
    Fast det beror ju på hur mycket du är ute. Mitt båtägande kostar ca 50’ /år och jag ör oftast ute drygt 50 nätter. Dyrt, ja på ett sätt men glädjen detta ger är oöverträffat. Sen håller jag med om att vinterfixandet är ett nöje i sig.
  7. 1 poäng
    Eftersom segel är modellanpassade, och nästan ingen köper nya segel idag till så billiga båtar så är begagnatmarknaden obefintlig. Så... en jävla tur är det som gäller här. Billigast är nog att köpa en till Viggen, fast med segel, och skänka bort båten eller sälja den ”nästan gratis” till någon annan som får fråga vidare efter begagnade segel 🙂
  8. 1 poäng
    Har tankat exakt 855.86 liter för summan 14866.51kr och gått exakt 596nm enligt Garminplottern.
  9. 1 poäng
    😂😂 Själv blir jag glad när räkningen från marinan kommer Betalar ca3000kr/år för min plats 15min från Stockholm C, hade tidigare en båt som mätte 72fötter Då ingår även sjö/torrsättning i årsavgiften. Vad kostar en sommarstuga 15min från Stockholm med sjötomt. Nää det är billigt med båt 😁👍🏻 Kan dock bli dyrt om man måste hyra in personal för allt arbete man gör
  10. 1 poäng
    Jag håller till i sjön Bolmen och vad jag lagt märke till i sommar (har varit sparsamt på sjön två år tillbaka p,g,a av husbyte och renovering) är att det är en ny generation båtåkare som håller till ute på öarna och i badvikarna. De verkar ha både roligt och trevligt och det är en salig blandning av nya och lite äldre båtar men det är nästan bara motorbåtar.
  11. 1 poäng
    Samma i våran marina, segelbåtar och motorbåtar som bara ligger och guppar mellan y-bommar hela sommaren. Om bensinpris går upp till 30 kr/l så kommer jag tanka ändå och gå lika mycket på sjön. Har arbetskollegor som gillar puben/krogen, en kväll är väl inte svårt att göra av med 1500kr, eller? Jag lyckades iallafall... Bjöd med en kollega på en helg med pub och mat i båten, han vill ha en båt men anser att tiden räcker inte till, kunskapen om sjön är lika med noll, greja med båten inför vintern har han ingen aning om hur man gör och så klart oj vad dyrt det är att ha båten på en marina! Många faktorer som ska klaffa om man vill ha båt tyvärr. Intresserad av att lära sig bör väl vara en grundläggande förutsättning och älska att ha samt åka båt.
  12. 1 poäng
    Eller hur? Vill man göra det billigare så kan man ge fasen i att sjösätta, det sparar en del penger. Och med båten på land så blir det inget båtåkande, det sparar ännu mer pengar. Räcker inte de besparningarna så får man sälja motorn. Mycket billigare båtägande lär det inte bli. Man ska tänka sig för hur mycket ma investerar i detta svarta hål som kallas båt och om verkligen är beredd att avstå från allt annat. Ett par sa att de inte kunde tänka att avstå från sitt skidåkande och räckte pengarna "bara" till en Vega. Men, de var väldigt nöjda. Framförallt ska man vara väldigt försiktig med att låna till leksaker vilket båtar är. När jag köpte första, stora båten så var ränteläget runt 10%. Surt för de som lånade och det kan inträffa igen. Men beg båt var väldigt billiga då. Vill de styrande verkligen nå sina miljömål så är ett dubblerat bränslepris nog det effektivaste sättet. Det kommer inget parti att föreslå, eller? Ser man till opinionssiffrorna så verkar vissa partier ha självmordstankar. Så visst är det möjligt. Man kan ju höja bränsleskatten och samtidigt ta bort den fasta skatten på bilar så blir det kostnadsneutralt för medelsvensson. Säg dessutom att det skulle bli ett krig i mellanöstern. Vad kommer bränslepriset hamna då? Skulle råoljepriset stiga radikalt så kommer vanligt folk inte att ha råd att åka till jobbet, alltså måste de kompenseras. Var tar man de pengarna? En ska är helt säker, skulle detta inträffa så lär framförallt större motorbåtar bli billiga. Extra surt för de som sitter med stora lån. Tittar man i hamnen idag så är det lätt att tro att en del med stora båtar inte har råd att använda dem.
  13. 1 poäng
    Eller vad man prioriterar Vissa gillar äta utemat Andra krogen Vissa utlandssemester. Och några lägger mestadels av pengarna på båtlivet. Alla trivs nog med sina val
  14. 1 poäng
    Det finns säkert knapar och spännriktningar där det inte är 100% säkert. Så är det inte i mitt fall om jag inte måste spänna snett uppåt och väldigt söackt med extremt lätta snören och stora öglor som sammanträffar med uppåtgående virvelvind så öglan kan blåsa upp och över... fast då är nog bligtnedslag, jordbävning, piratatack och annat mer troligt. Är det osäkert och man måste börja trä igenom så är det enklare och snabbare att "knapa"... vilket jag ev ska prova på i fören i hemmahamn. Har kört öglor både för och akter i 7 år. Öglorna fram kan va lite tunga å behöve stöttning bakåt med motor ibland. Utan öglor slipper jag det.. så om ett år vet jag vilket som är fördel för mej. Alla behöver nog komma feam till vad som är smidigast i deras situation.. å vilken tur att man inte "ska" göra på ett bestämt sätt
  15. 1 poäng
    Jag har en liten båt som jag håller på att renovera och har verktyg, material och halvfärdiga projekt i båten. Vinterarbete har dock varit otrevligt trots byggvärmefläkt. Jag har tidigare funderat på avfuktare och efter denna tråden köpte jag en Woods MRD 10 dvs. den minsta modellen. Tanken är att även kunna ha den permanent i båten med antingen landström eller inverter. Hittills är jag helnöjd. Går tyst och avfuktar effektivt trots att jag springer in och ut i båten flera gånger om dagen. Stor skillnad att kliva ner i 50% RF. Enda nackdelen är att den inte startar om då strömmen brutits.
  16. 1 poäng
    Räknade lite mest för att jag var nyfiken. 15000sek a 15kr/liter ger 1000 liter. 1000liter/600NM ger 1,67l/nm. Har för min del varit ett skralt båt år. 90 liter HVO för ca 1500sek. ca 0,3 l/nm skulle ge 270nm Åker Albin 23 med R3 Diesel En helt klart orättvis gämförelse då jag inte ens åkt halva sträckan. Men jag har nog fler timmar med motorn igång! Vad som är dyrt beror på vem som håller i plånboken. 15000 i bränsle är det många som har, många har nog betydligt högre också. Men båtägande kan vara relativt billigt också.
  17. 1 poäng
    https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/miljo-och-vatten/vattenverksamhet.html https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/sa-planeras-sverige/planering-av-mark-och-vatten/strandskydd/ Prata med kommunen och länsstyrelsen så borde du få de besked du behöver.
  18. 1 poäng
    Men om man inte har intresse av att åka på utlandssemester.? Varför skulle man behöva ge bort båten? . Varför just 220tkr vem bestämmer att det är rätt.? 220tkr kan vara omöjligt att spendera för vissa Medans andra kan lägga 500tkr andra miljonen. Tror varken att dieseln kommer försvinna eller bli så dyr. Det var många som sa att dom skulle ställa bilen om soppan GIck över 10kr Det har aldrig varit så mycket bilar och vi närmar oss 20kr Andra skulle ställa om det blev vägtullar. Men köerna i Stockholm består. Båtarna kommer tuffa vidare Men OM bränslet skulle Försvinna skulle det ej ske över en dag. Man skulle ha gott om tid att sälja sin båt till en ansenlig summa. Fel Det är möjligt att det går att hitta. men det är inte snittpriset. Tror få familjer köper 5enkla biljetter. Bättre? Det beror på vad man gillar. Få turister äter riktig thaimat utan det som säljs i resorten eller hotellet. Not same same Inte bättre hygien iaf Går ej jämföra en pensionär som lever i thailand mot en barnfamilj på semester. Äpplen o päron Lågsäsong när dom flesta jobbar och inte kan ta del av lågpriserna. Jag har själv bott i thailand halvårsvis i 7år Kört moped från chiang mai till kho samui. Samet rayong ranong phuket. Mm Sovit i hyddor och övergivna sjukhus. Sällan några stjärnor på hotellen I byar där vissa aldrig sett en vit människa. Åkte ofta med Min kusin och även bäste vän. Han har åkt till Thailand i 6-8månader/år i 16 år Så jag kan Thailand rätt bra och vrider över till lite mer realistiskt. Om man inte är 18 och backpacker eller pensionär. Klart man kan leva billigt men det gör inte svennson på familjesemmester. Det blir betydligt dyrare än alla dina siffror. Och det är inte billigt längre. Och Det blir ju inte billigare med den försvagade kronan mot bathen. Tycker man får ut betydligt mer av en båtsemester plus alla helger . Det spelar då mindre roll vilken båt man väljer har jag provat det mesta i motorbåtsväg och varierat mer än dom flesta trotts att jag inte var född på 70-talet
  19. 1 poäng
    Jag hoppas och tror att alla väljer båt för sin skull även i förhållande till hur mycket det kostar och kostar på. Det känns extremt tråkigt om det skulle handla om fenomen som grupptryck, "måste visa upp för grannen"- fenomen.
  20. 1 poäng
    Just nu har jag inga öglor, pga nya tampar men har tidigare oftast haft öglor. Fördelen med att inte ha öglor är att man kan förlänga förtamparna får att få båten närmare bryggan (Y-bommar). Men det behövs inte längre med ett rejält peke. Om man ska lägga på tamparna på knaparna eller lägga på en ögla tycker jag inte spelar någon roll, tidsvinsten handlar om sekunder bara tamparna är märkta.
  21. 0 poäng
    Jag vettefan hur man lyckas spendera 30 000 kr på fjällvandring, jag är runt i Norrlands berg av helt andra anledningar och jag har oftast kläder inkl skor från Jula för ett par hundralappar, eftersom man i mina ärenden ofta har sönder kläderna. Sen kostar det mig bensinen upp dit, sover ibland i vildmarksstugor gratis, ibland hotell, ibland mitt popup-tält från Decathlon för 600 kr. Bilresa i Europa är snudd på gratis, särskilt om man åker norrut där det inte finns vägavgifter och färjor. Däremot är hotellen väldigt billiga söderut med start redan i Tyskland. Jag körde runt några dagar senast i Rumänien/Transnistrien/Moldavien, som nog är den enskilt mest upplevelserika resa jag någonsin gjort och det kostade i princip noll och inget, till och med bränslet där nere var snudd på gratis. Så jag vill så gärna ha min Merry Fisher 895, men 100 tkr värdeminskning per år, 15 tkr för marina, 5-10 tkr försäkring, service, laga den där värmaren hela tiden, tid för fix på våren, på hösten, bränsle 20 tkr...som sagt, jag kan spendera varje helg, året runt, på SPA och äta gourmetmiddag i bubbelpoolen istället.
  22. 0 poäng
    Vi avvecklade båtåkandet när barnen var ett par år och satsade på att resa istället. Mina barn är väldigt tacksamma för det, de reser själva och har både bott och arbetat utomlands. Barnen till de som bara åkte båt på somrarna har aldrig skaffat båt i vuxen ålder. Att segla till Karibien eller jorden runt är en helt annan sak även om jag vet en grabb som seglade ett par vändor till Karibien, han säger att han åkt mer båt än vad som behövs för en livstid. En familj åkte en längre period till Thailand varje år. De köpte flygstolar och bokade en natt på hotell, sen åkte de runt och bodde på små hotell. Helt utan problem och dessutom väldigt billigt. Så visst funkar det. När jag var liten hade vi motorbåt, mest åkte vi ut och badade, fiskade, plockade svamp mm. Vi låg sällan över, det var mycket bekvämare att bo hemma. Med åren kom dessutom behovet av att umgås med kompisar. Naturligtvis reste vi en hel del. PS Högsäsong i Thailand är januari-mars. Lågsäsong är juni-september. Wow, är det så enkelt? Låna ett par mille, köpa aktier och tjäna pengar som kan finansiera en båt? Låter väldigt bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...