Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-22 på alla områden
-
2 poängLite sent för trådstartarens skull men det är för andras skull viktigt att veta att Volvo Pentas gröna glykol är etylenglykol och inte propylenglykol. Olika tillverkares färger på glykol är en djungel och man kan inte dra några slutsatser om vad man har i systemet genom att bara kolla färgen. För de flesta tillverkare innebär grön färg att det är propylenglykol men som sagt, inte för Volvo Penta. VP har grön och gul glykol där båda är av etylentypen och skillnaden är olika korrosionsskyddsmedel. Den gröna för äldre motorer med gjutjärn och koppar, den gula för nyare motorer med andra material, kanske en del aluminium.
-
1 poängJag förstår inte hur du menar. Har man inga öglor måste man ju knyta vilket tar tid.. och kan vara krångligt när det blåser.
-
1 poängnu har sommaren gott varit lite små problem med min nya motor men inget som inte löser sig. När jag installerade min motor så laddade inte generatorn detta till följd av av att diodbryggan va bränd. Hade också problem med att motorn va svårstartad misstänkte returen, så denna skulle bygga om till hösten för att förhindra att dieseln rann tillbaka. Felet va lättare än så fabriken hade glömt att koppla in glödgningen, kabeln låg lös bredvid och inga spår av att den varit monterad. misstänkte tidigt glödgningen men motorn är ju testad av fabrik. Ett annat problem var att stoppen inte fungerade på nyckeln som sig bör detta upptäcktes vid första starten och låg under behandling hos vetus. fick nytt tändningslås och därefter helt ny panel. detta hjälpte inte utan hittade två kablar på motorhärvan som va skiftade ifrån fabrik fixade detta och allt funkade sen. det komiska i detta är att alla dessa fel har kommit av att jag själv har installerat motorn, detta enligt Vetus. men motorn går nu kanon och är hur nöjd som helst trots missöden. Någon hade nog en dålig måndag vid eldragningen
-
1 poängLåter härligt och praktiskt! Förr bar jag dynorna på vind. I våras kollade jag och det var fuktigare på vinden än i båten. Dessutom är övervakningen i båten bättre. Kul med sådana här, ganska enkla åtgårder som både gör säsongen längre och arbetet enklare.
-
1 poängEehh fel. Min båt är 12*3,95m, 3meter hög och sticker ca 70cm. Torrvikt ca 10ton. Om vinden blåser in eller ut kan båten antingen driva iväg eller slå i bryggan. Något som jag helst undviker. Dessutom kan min båt vrida sig så mycket att den skulle kunna slå i båtgrannen med förskeppet i hans akter vid fel vind. Nej står fast vid att det är bra med fasta öglor.
-
1 poäng🤨 Jag snabbspolade med bild... Nä den videon tillförde ingenting. När jag läser @Brunnsvikens sammanfattning ställer jag frågan rakt ut: Är detta möjligen en vandringssägen? jag tycker att jag känner igen historien rätt så väl, både i båtsammanhang samt en snarlik historia (utan sänkning) i bilsammanhang. Tycker även att jag känner igen killen på videon, har han kanske uppträtt i stand-upsammanhang? Detta kanske är "humor neuvo" alltså någon ny modern humortyp som ingen över 50 år förstår sig på?
-
1 poäng
-
1 poängLigger man med Y-bommar så är det ingen brådska att knyta fast. Man kommer ingenstans.
-
1 poängAtt skriva min båthistoria är ju som att upprepa vad flera tidigare forumdeltagare redan skrivit. I alla fall fick jag en optimistjolle på min femårsdag, och på den vägen är det. Hade litet brokig uppväxt (i positiv bemärkelse) boendes på det yttersta av Hisingslandet och kortare tider på olika ställen i södra Bohuslän med en omedelbar närhet till vatten, där det var mer självklart att äga en båt framför ett landsvägsfordon. Det fanns väl ingen flotte, men fåfänga försök att segla en riggad sillåda gjordes, det gick inte så bra, den läckte. Kan väl säga att båtarna vuxit med åren som ekonomin blivit stabilare, efter optimisten var det några segeljollar jag inte ville kappsegla med, så det blev egna och inlånade sportfiskebåtar med gamla knappt funktionsdugliga utombordare på. I släkten fanns det olika traditionella snipor som man kunde låna. När ekonomin tillät det köptes det en mindre motorbåt när barnen var rätt små, sedan blev det en "jättebåt" på hela 27 fot... den behölls i 21 säsonger. Studielån och huslån blev med tiden helt amorterade och barnen flyttade ut, ekonomin blev ännu bättre och en 29 fots hyttbåt (som egentligen är 31 fot) köptes 2015... Under 1970 talet, eller om det var i mitten av detta årtal man kunde se att "nyrika" personer köpte båt, bara för att det skulle vara så, villa, Volvo, vovve, Valium och våt förlåt "båt" skulle det vara, det var ju bara att låna på banken... Många som övht inte skulle vara på sjön var där i båtar större än vad de kunde hantera. Sedan blev det väl någon finanskris och det blev lugnt på sjön igen. Jag tror den historien upprepade sig under 80 och 00-talet, fela mig om jag har rätt. I tider då det varit "gynnsamt" att låna upp pengar köps det båtar såsom om världen skulle gå under i morgon... Banken betalar, i alla fall en stund... Tja hur har vi råd, som redan skrivits åker inte heller vi på dyra semesterresor. Visserligen kan det bli någon vecka i fjällen. Vi har båda någorlunda medelmåttiga tjänstemannalöner, alla lånen är betalade, ser till att utgifterna hålls låga. Har bara ett boende, billig vardagsbil, ingen hummer eller oxfilé, i alla fall inte varje vecka, mest pasta och korv... De gånger vi går på restaurang blir det en av kvarterskrogarna där priset är lågt. Jag har dessutom råd att arbeta deltid, och planerar att gå i pension tidigt, även som pensionsåldern höjdes nyligen. Det blir trots omkostnader och medelmåttiga löner någon tusenlapp sparad i alla fall. Alla jobb på båten gör jag själv, förvarar den vintertid på egen fastighet, här tror jag det är en väldigt stor ekonomisk vinst. Det som kostar är ju hemmahamnsavgiften, gästhanmsavgifter, försäkring och diesel. Klart några tusenlappar i underhållskostnader. Men strax under 30.000 kr per år exklusive dieselkostnaden, det gick väl åt en kubikmeter i år á 19 kr litern i genomsnitt... har vi räknat ut någon gång. Då räknar vi inte med värdeminskning eller räntor, tog ett mindre lån då båten köptes, men det är amorterat nu. Vad kostrar fem veckor på Mallorca, Maldiverna eller i Thailand? ja det var så många veckor i sträck vi bodde i båten i somras. En veckas fjällsemester kan ju då avräknas. Råd med båt, ja man får ju göra avsteg från annat, hummer och Thailand samt sommarhus... Den där Tesslan och armanikostymen kommer jag inte att köpa mig i alla fall.
-
1 poängHar man två motorer fungerar väl båten även om en lägger av? Vid min slagning på blocket fanns det ju en å annan billig båt med endast en fungerande V8. Dubbel kraft dubbelt nöje?
-
1 poängJag hoppas och tror att alla väljer båt för sin skull även i förhållande till hur mycket det kostar och kostar på. Det känns extremt tråkigt om det skulle handla om fenomen som grupptryck, "måste visa upp för grannen"- fenomen.
-
1 poängVi monterade en MP75 med tre-stegs stege för att vi tycker det är bekvämt och ger oss fler möjligheter. Längden är bra, men två steg hade räckt. Vi gillar naturhamnar och ett peke ger oss tillgång till fler platser utan risk att botten eller stäven går emot. Stegen använder vi inte i samband med angöring, utan då sitter hoppiland kallen på peket eller håller i pulpiten och kliver via peket i land. Mycket enkelt och tryggt. Den längre räckvidd spelar roll, men besöker man bara hamnar och bryggor tillför peket naturligtvis inget. Visst är ett peke stumt om man kör på något, men att förlita sig på avbärarlisten i gummi vid kontakt förutsätter ju att naturhamnen är en lodrätt klippa som varken är för låg eller för hög. Om oturen är framme byter jag hellre ett repat/bucklat peke än att böka med repor/jack i gelcoaten. I synnerlighet eftersom vårt skrov är blåmålat. Några tycker ett peke är fint, andra att det är fult och det finns säkert duktiga 3-åringar och halvblinda, enbenta gubbar som utan problem hoppar i land utan peke, men vi tycker peket är en fördel. Att klä stäven i gummi (som en skärgårdsbåt😉) är ju också en fördel i vissa lägen.
-
1 poängJag kan inte se någon anledning alls till att inte ha fasta öglor.
-
1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00