Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja, det är en bra fråga. Jag tror att flera resonerar som jag, att det är få grejer som ger så mycket tillbaka som en båt. Och då menar jag inte ekonomiskt. Först lite historia. (Hoppa över om det känns långt...) När jag var fem år byggde jag min första flotte och paddlade runt i viken. När jag fyllde sex fick jag öva mig att ro i grannens tunga träeka med en förälder med. När jag var sju la min syster och jag alla besparingar på att köpa en liiiiten jolle i plast. Den var jag ute i hela tiden. Roendes, seglandes med hemmagjord mast, segel, sticksvärd på sidorna etc men oftast satt jag med fötterna ut i aktern och sparkade och lekte att jag var en utombordare. I ungdomen seglade jag grannarnas båtar innan jag och brorsan köpte en Flipper (segeljolle) tillsammans. Jag hade då sommarjobbat några år så jag hade fått ihop hälften av de 4200 den då kostade. Sen kom lite andra saker in i bilden som tjejer och kompisar etc men det hindrade inte båtlivet helt. Men sen kom barnen. Jag vet att vi hade sparat för att kunna åka på semester men vi fick en gammal plasteka som vi istället köpte en 8 hk motor till. Sen var pengarna slut. Den ekan lärde sig mina barn att ro i och sedan att köra motorn. När barnen flyttat hemifrån fick jag helt andra ekonomiska möjligheter. Köpte en styrpulpetare och så småningom några bobara båtar. Den senaste köpte jag ny för mycket pengar som banken gärna lånade ut och där är vi idag. Vi köpte en dyr båt för att jag insett att båtlivet är ett gift för mig som jag inte kan vara utan. Vi klarar kostnaden nuförtiden, lånet på bostaden är nere på en rimlig nivå och vi lägger i princip all ledig tid på sommaren i båten. Jag jobbar med båten var eller varannan helg året runt och fixar till grejer som jag vill ska vara bättre. Båtnörd eller båtidiot kallar jag mig själv ibland. Även om det finns fler som jag så inser jag att vi är en utrotningshotad art. Tror inte att något av mina barn kommer vara lika ”beroende” av båtlivet som jag är. Förmodligen tur för dem men inte för tillverkare och återförsäljare av båtar som jag ser har en mörk framtid.
  2. 1 poäng
    Jag började mitt båtliv i en kompis segelbåt, sen blev det öppen båt, liten kabinbåt, som sedan byttes till större och större och större, sen mindre. Den senaste båten jag sålde med två stora dieslar (totalt 930 hk) var ingen plus affär. Fram till 2009 gick mina båtaffärer lite plus, sen har det kostat - ganska mycket i värdeminskning. Jag tror att det har flera orsaker att marknaden har förändrats. 1 - genrella prisökningen har stangerat. 2 - miljöhetsen - svenskarna som står för de minsta utsläppen och är bara 9 miljoner människor ska betala världens högsta bränslepriser. 3 - folk genrellt vill inte vara ute lika mycket och campa i båt. Många vill idag göra lite av allt, då är det enklare båtar som köps, man vill inte mecka, man har inte behovet att vara ute superlänge. 4 - Båthobbyn/båtlivet lider av för lite nytillskott. Detta sammantaget gör att bobåtar, speciellt lite äldre som kräver mer av ägarna i form av arbetsinsats eller stor underhålls plånbok tappar mer i värde. Vår senaste båt, en segelbåt från 2011 med en ägare har ett ganska stort underhållsbehov, ägaren hade köpt och använt. Inget hade egentligen skötts om. Visst den var nog polerad av någon och servad av någon osv, men övrigt underhåll - som vi båtnördar gör det var obefintligt. Allt original och ingen egentlig koll på läget. Det tror jag är ganska vanligt. Att köpa en ny båt och ha 7 år utan att göra något speciellt fungerar nog, men att göra så med en 15-20 år gammal båt - det går inte alls, även om det oxå sker.. Tillbaka till huvudfrågan - Hur har vi råd? Det är egentligen en enkel ekvation, iallafall för oss. Vad kostar två veckor i Thailand med alla andra svenskar - ca 100 000 kr. En vecka på Grancanaria för oss 60 000 kr. En vecka i Åre - 40 000 kr? Dom resorna kostar mer för 4 veckor än vad 6 månaders nyttjande av båt kostar. Vi är ute hela semestrarna 4-6 veckor i sträck, nästan varje helg från maj till oktober. Räkna på vad det skulle kosta att åka iväg på annat lika mycket. Det blir betydligt mer kostsamt. Båtlivet är iaf om man är en familj ett billigt sätt att semestra, om man vill vara ute mycket. Hur prioriterar vi ? Jo - båtlivet framför charter och hotel/stugor och trängsel.
  3. 1 poäng
    Jo så är det nog. För min del är det enkelheten som avgör.
  4. 1 poäng
    Dom har väl en nivåreglerare vid bron mot Norrmalm, om den är uppfälld så skadar du nog även en jetbåt om du vill ta dig över. Är den nerfälld så kan man åka förbi även med en upptiltad utombordare förutsatt att du kommer under broarna på vägen dit. Sen är det ju förstås olagligt och det brukar ju stå sjöpoliser mest överallt i innerstan. Videon nedan så ser du ett gäng grabbar som åker fram och tillbaka över avspärrningarna, i den senare delen av videon.
  5. 1 poäng
    Hej! Var lite trött när jag skrev huvudinlägget igår kväll. Menar FÖRTÖJNINGSLINOR och inte förankringslinor. Sorry! När jag skriver om tidsbesparing med fasta öglor så tänker jag att ofta när man haft någon gäst med på båten som skall fästa linor kring knaparna så får jag sedan göra om jobbet eftersom jag inte är riktigt nöjd med vad/hur de har gjort det. Kanske bara jag som är petig, med det är också min båt (och ev grannbåtar) som får ta stryk om en lina lossnar. /Harry PS: Intressanta svar som kommit in hittills 🙂
  6. 1 poäng
    Tid är pengar, i dagens samhälle. Många som räknar minuter när de är på sjön. Ja, det kanske är njutning, för vissa. Inte säkert det är värt att ta sig en båttur i kväll. Och, stäng inte gylfen, så går det snabbare att få det gjort nästa gång det tränger på... Som sagt... Tid är pengar!
  7. 1 poäng
    Jag har aldrig förstått poängen med ett peke med liten stege, för mig verkar det främst ge mer risk att något går sönder om man råkar stöta emot en kaj eller klippa... Båten har ju en gummikant runt och jag har dessutom monterat ett stävskydd i gummi, men ett peke som sitter stumt monterat, det tål väl knappast särskilt mycket av "impuls" utan att nått går sönder? Hoppa ner behöver ändå ingen göra. Både min fru och dotter, som normalt kliver iland först, brukar sitta fram i stäven och dingla med fötterna. Då kan de hålla sig i pulpit med händerna på vardera sidan medan de väntar, vilket de tycker känns tryggt, och sedan glider de bara ner på klippan. Är inte det bättre/säkrare än att stå och balansera på en ranglig liten stege?
  8. 1 poäng
    Hur stor eller liten båt tänker du dig? Jag är ingen rampexpert, men jag är säker på att utformningen är olika om båten väger 500 kg eller 3500 kg. Hittade lite generella tips här, https://pakryss.se/hur-en-bra-trailerramp-skall-vara-utformad/
  9. 1 poäng
    Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm är det ett problem att hitta någonstans där du kan lägga båten permanent.
  10. 1 poäng
    Jag lägger öglan över knapen eller polaren med ett extra varv runt och då kan jag justera lite genom att ta bort eller lägga på ett varv. Lite dålig förklaring kanske men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
  11. 1 poäng
    Har fasta öglor i fören och längre linor med en ögla i aktern. Sätter öglorna på knaparna i aktern och när jag närmar mig bojen sätter jag Merx-haken i bojen och går lugnt fram till fören och lägger fast. Sen sträcker jag upp i aktern. På detta sätt driver jag inte upp på land och kan justera efter vattenståndet.
  12. 1 poäng
    Finns väl en tröskel för att hålla Mälarens nivå konstant. Minns bilder i kvällstidningarna på en båt som hade fastnat för några år sedan. Men prova så kanske du kommer med på något socialt ställe.
  13. 1 poäng
    Ja det undrar jag också, en Princess V39 med rätt så stort kök i ruffen, finns det fläkt i dessa båtar, annars går väl matosen rakt in i alla rum?
  14. 1 poäng
    Vi tillhör dem som bor mycket i båten och lagar mat ofta ombord. Att laga mat nere i ruffen finns inte på kartan. Vem vill bo i den båten sedan?? Vi har Saga 310 och den har kök med fin utsikt :-) // Mats W
  15. 1 poäng
    Du måste göra om konserveringen, du har inte kört igenom motorn med glykol i o med att den inte var tömd på vatten. Dina 20 liter blåste troligtvis bara ut i avgaslimpan. Låter du det vara så står du med all sannolikhet med en frostsprängd motor i vår. Kranen eller pluggen sitter på sidan av blocket, kommer dock inte ihåg vilken sida. Edit: Hittade en bild, kranen syns vid oljefiltret
  16. 1 poäng
    Hittade en rolig skylt! Man kan ju undra om det finns kannibaler i Hammarö kommun också, sådana som lever av badgäster....
  17. 1 poäng
    Jo visst har det hänt att tidigare användare lämnat anläggningen på ett felaktigt vis. Därför börjar jag med sköljning... 1. Munstycket i vattnet 2. Starta pumpen 3. Öppna kranen, skölj ca 10 sek Stäng av i omvänd ordning. Tömning av septin 1. Munstycket i hålet 2. Starta pumpen 3. Öppna ventilen och töm Stäng av i omvänd ordning. Avsluta med en sköljning!! 🤗
  18. 1 poäng
    Hej Grattis till en trevlig båt, vi har seglat vår båt i 8 år med rullmast,ser egentligen bara fördelar med det,har fina segel från uk som funkar väldigt bra,för oss vanliga seglare är det bara fördelar,enklare segelhantering,enkel revning.Mörker att man använder storseglet mycket oftare än våra bekanta som vi seglar med ,som inte har rullmast.Nån skrev att man måste ta i bra vid inrullning på en 50 fotare,vi har just bytt båt till en utan rullmast igen,tyvärr. Där måste vi ha elwinch för att orka dra upp det.Finns för o nackdelar med allt men rullmast var mest fördelar,vi hade samma storlek på masten som de med vanlig mast,så ingen försämring där heller //Johan
  19. 1 poäng
    Gratulerar till en grymt fin båt
  20. 0 poäng
    jag betalar absolut inte premium för att vara första ägaren, och jag har aldrig köpt en ny båt. Däremot är ju prisförväntningarna för säljarna sådana att dom ännu tror båtarna går upp i värde. 250 000 kr för en 20-30 år gammal jänkare är det sista jag skulle betala. Vill nästan drista mig till att säga att jag inte hade haft en av de där båtarna gratis ens, dels för de varken går att övernatta i eller ha som toalett fastän båda funktionerna är inbyggda - men framförallt för maskineri och elektronik är så gammalt att alla försök till utflykter kommer sluta i ett trångt maskinrum istället. All tid man lagt på underhåll och brottas med kapell, herrejisses. Det måste till en hyttbåt med utombordare men 500 000 kr köper i princip ingenting längre. Hyttbåtarna för 500-600 tkr är så okomfortabla att jag hellre sitter hemma. Jag har svårt att förlikas med att ett plastskrov med nån lampa och 100 hk utombordare ska kosta så mycket. Jag kan istället få två SUVar med materialvikt om 4000 kg metall istället för 1700 kg plast och en liten motor...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...