Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Beträffande koppar i fritt vatten hänvisas till denna forskningsrapport. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b738e/1445515425544/B1349.pdf Där framgår att i någorlunda fritt vatten så reagerar kopparjonerna med s.k. liganer, och "biologiskt essentiella" föreningar bildas. Alltså ämnen som behövs i naturen. (För ett antal år sedna rapporterades t.o.m. i Rapport att skördarna i Västergötland inte blev optimala då halten av sådana kopparföreningar var för låg.) Den forskare på Kemikalieinspektionen som dömde ut koppar, odlade saker i laboratoriebägare som även innehöll koppar. Där tog liganerna slut, och kopparjonerna kom lösa och störde/dödade hans odlingar. Räckvidden på skyddet mot havstulpaner från koppar är bara några hundradels millimeter, så en liten fläck på några kvadratmillimeter utan koppar får en havstulpan att flytta in. Eländet med havstulpaner på t.ex. propellrar uppstod då man med all rätt förbjöd de supergiftiga bottenfärgerna med bl.a. tennföreningar. Dessa bottenfärger dödade allt flera meter från båten. Därmed växte det heller inte på gulmetallpropellrar med zinkanoder. Den svenska fobin mot koppar som beväxningsskydd är alltså Fake News som den rödgröna massmediaflocken anammade med hull och hår och fortfarande trumpetar ut. Allt enligt den princip som enligt uppgift nazisten Goebbels använde: "Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den en sanning".
  2. 1 poäng
    Klorin förstör fibrerna i dacronduken och förkortar livslängden på seglet radikalt. Det enda som fungerar och rekommenderas är Shipshape även om det innehåller 5% klorin. https://www.seasea.se/shipshape-mögeltvätt-1l?gclid=EAIaIQobChMIp4nE0oyp5QIVUqqaCh1EfAecEAQYASABEgJV1PD_BwE
  3. 1 poäng
    Jag har samma problem, och blev rekommenderad 1 del klorin till 30 delar vatten och att låta seglet bada i det i två-tre dygn. Om det är terylen/dacron, andra material tål tydligen klorin med varierande framgång. Har tyvärr inte provat eftersom jag inte får ha segeltvätt i badkaret.. så tips på ett kärl för litet storsegel mottages tacksamt
  4. 1 poäng
    mha ättika eller oxalsyra, och det som förblir missfärgat anv blekmedel, klor?
  5. 1 poäng
    Jag är ganska säker på att den bensin som säljs i USA och i större delen av världen är just bensin. Till skillnad från den soppa vi av miljöskäl bjuds här i Sverige. Därav tror jag att googleresultat kan bli något missvisande? Vore intressant med svar från ett svenskt bensinbolag. Vi kör alltid med alkylat de sista minutrarna vid konservering. Funkar klockrent på både 2 och 4-takt såväl insprutning som förgasare. Men det hjälper ju inte ts nu...
  6. 1 poäng
    Jag håller med om att det är konstigt att samma problem uppstår i bränslesystem av plast så jag kollade runt lite på nätet. Ingen djupare analys, men jag hittade flera lite mer vetenskapliga referenser till att bensin oxiderar och att detta kan ge upphov till avsättningar i bränslesystemet. De referenser jag kollade på handlade om långtidsstabilitet i slutna kärl av plåt resp. plast. Lämpliga sökord kan vara: gasoline stability storage oxidation deposition residue Här är ett exempel: https://www.intechopen.com/books/storage-stability-of-fuels/autoxidation-of-fuels-during-storage Hydrocarbons, the essential component of petroleum-based fuels, are likely during storage to react with atmospheric oxygen and with one another. Products which originate from oxygenation will undergo further changes, resulting in change of coloration, the presence of non-volatile, macromolecular substances (gum), as well as development of particulate matter followed by sediment/deposit [1]. There are many theories on the autoxidation of liquid hydrocarbons. One of them is based on the chain mechanism of radical reactions, formulated by Backstrom [2]. Ny teori: I flottörhus och ångseparatorn kan man anta att det finns en fri vätskeyta och att syre kan ha hyggligt fritt tillträde, åtminstone är detta fallet för flottörhus. Detta ger förutsättningar för en betydligt snabbare oxidation än i ett slutet kärl. Så länge bränslet omsätts är detta ingen problem, men om det blir stående bildas sediment som kan sätta igen bränslesystemet. Jag håller det flör troligt att etanol och närvaro av vatten snabbar på oxidationsprocessen. Sannolikt är alkylat mer oxidationsstabilt än bensin och skulle alltså kunna bidra till att minska problemen. Men, både flottörhus och ångseparator funkar som vattenackumulatorer och skall oavsett detta tömmas i slutet av varje säsong.
  7. 1 poäng
    Haver rostfri tank i båten sen 1980. Har aldrig gjort ren den. Tömmer innan vinterkylan kommer. På Våren spolar jag ur tanken i ca 15 min. Kör med "trädgårdslangar". Dricker direkt ur kran. På sent 50 tal gick vi in i Mollösund för att bla. fylla vatten. Då fanns inte vatten "på kajen". Men jag hittade en brandpost som var "kopplad". Kollade så att ingen såg me,j öppnade och "knyckte" mitt vatten. När vi på kvällen, i naturhamn, skulle laga mat upptäckte vi att det var saltvatten i brandposten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...