Jag håller med om att det är konstigt att samma problem uppstår i bränslesystem av plast så jag kollade runt lite på nätet. Ingen djupare analys, men jag hittade flera lite mer vetenskapliga referenser till att bensin oxiderar och att detta kan ge upphov till avsättningar i bränslesystemet. De referenser jag kollade på handlade om långtidsstabilitet i slutna kärl av plåt resp. plast.
Lämpliga sökord kan vara: gasoline stability storage oxidation deposition residue
Här är ett exempel: https://www.intechopen.com/books/storage-stability-of-fuels/autoxidation-of-fuels-during-storage
Hydrocarbons, the essential component of petroleum-based fuels, are likely during storage to react with atmospheric oxygen and with one another. Products which originate from oxygenation will undergo further changes, resulting in change of coloration, the presence of non-volatile, macromolecular substances (gum), as well as development of particulate matter followed by sediment/deposit [1]. There are many theories on the autoxidation of liquid hydrocarbons. One of them is based on the chain mechanism of radical reactions, formulated by Backstrom [2].
Ny teori:
I flottörhus och ångseparatorn kan man anta att det finns en fri vätskeyta och att syre kan ha hyggligt fritt tillträde, åtminstone är detta fallet för flottörhus. Detta ger förutsättningar för en betydligt snabbare oxidation än i ett slutet kärl. Så länge bränslet omsätts är detta ingen problem, men om det blir stående bildas sediment som kan sätta igen bränslesystemet. Jag håller det flör troligt att etanol och närvaro av vatten snabbar på oxidationsprocessen. Sannolikt är alkylat mer oxidationsstabilt än bensin och skulle alltså kunna bidra till att minska problemen. Men, både flottörhus och ångseparator funkar som vattenackumulatorer och skall oavsett detta tömmas i slutet av varje säsong.