Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag lossar luftningsslangen från tanken, den sidan som går ut i det fria. Ansluter den till "gummibåtsluftpumpen", pumpar upp tryck i bränsletanken. Nu är det "bara" att öppna luftningarna på filter och motor, en i sänder.
  2. 1 poäng
    Hej, Köpte tyresöstöttan sent i höstas. Dessa kostade en rejäl slant men det tyckte jag var värt, eftersom tyresövaggan klingar kvalitet i mina öron, det var dock mina tidigare erfarenheter... Efter några månader upptäckte jag till min stora besvikelse rätt stora rostangrepp på stöttorna (klicka på bilden för större upplösning). Jag ringde till tillverkaren som menade på att stöttorna enbart är grundmålade med vattenbaserad grundfärg. Om jag vill ha bättre rostskydd så fick jag fixa det själv. Ja, men det skulle jag väl ha blivit informerad om när jag köpte stöttorna, sa jag! Det står på vår hemsida att dom enbart är grundmålade, dessutom borde återförsäljaren informerat dig, blev svaret! Jag berättade då att man faktiskt fortfarande ibland går in i affären, plockar ner en vara i kundvagnen och går till kassan. Detta utan att fråga personalen eller läsa på leverantörens hemsida. I så fall borde ni ju lägga till denna information i instruktionsboken som följer med bockarna. Det lät som en intressant idé sa han efter mycket argumenterande fram och tillbaka! Anledningen till att dom inte rostskyddas är att det är för dyrt att galvanisera och någon vettig rostskyddsfärg är förbjuden i Sverige för företagare enligt tillverkaren. Dock är själva skruven galvaniserad eftersom denna köps in färdig från ett annat företag. Eftersom jag inte är insatt i dessa saker hade jag inga motargument men att jag var missnöjd med produkten och att jag vill lämna tillbaka stöttorna. Det ville inte leverantören utan hänvisade till återförsäljaren. Jag har i skrivande stund ännu inte orkat hyra en släpkärra, åkt ner till båtklubben, lastat upp eländet och åkt in till återförsäljaren... Tyresöstöttan erbjöd sig dock att måla om stöttorna med samma färg, vilket inte hjälper mig! Köper jag stöttor från ett Svenskt företag som tillverkar vaggor för marin miljö för 7000 kr så förväntar jag mig att att dessa inte rostar. PS, köpte en studsmatta till ungarna med liknande stöttor som var galvaniserade för knappt en tusenlapp för fyra år sedan på Rusta, inte en tillstymmelse till rost trots att fyra år i trädgården passerat. En Båtstötta däremot från en Svensk tillverkare rostar efter en säsong. Jag minns att man tidigare med stolthet kunde säga Made in Sweden att det borgade för kvalitet, jag vet inte längre...! Hur är det med er som äger andra typer av stöttor/vaggor, rostar dessa också? /Det känns lite bättre nu då jag fått skriva av mig lite, funderar över om jag ska orka dra detta i konsumentverket...? Jag har åtmistone skrivit av mig lite och kanske även varnat andra vanliga dödliga om att texten Grundmålade betyder att stöttorna kommer rosta sönder om du inte rostskyddar själv! Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:28 Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:30 Senast ändrad av anpal | 12 juni 2007 | 00:31
  3. 1 poäng
    Det är en läpptätning (kallas även simmerring - kolla om du inte läst fel) https://sv.wikipedia.org/wiki/Läpptätningar Siffrorna "kan vara" innerdiameter (25), ytterdiameter (47) och bredd (10). GACO är tillverkaren https://gacoseals.co.uk/ Min rekommendation: Efter upptagning så lossar du slangklämmorna som håller gummislangen mot propellerhylsan. Lossar propelleraxeln från kopplingen i motorn. Dra ut axeln ur tätningen (ev sätt en slangklämma om axeln så kasar den inte ur propellerhylsan). Ta loss axeltätningen o gummislangen. När du delat på slang o tätningsklumpen så kommer du att se att det sitter en läpptätning även i andra änden av klumpen. Pressa ur tätningarna (kom ihåg åt vilket håll de är vända, den yttre är nog vänd motsatt som den inre). Ta med dem till någon som säljer läpptätningar (eller leta upp på nätet). Köp två nya tätningar o pressa in. Om möjligt så försök få tag på tätningar med rostfri innerspiral (det brukar gå att köpa rostfri spiral som löst tillbehör, den normala är av vanligt stål som kan rosta om det kommer in vatten i tätningen). Köp ny gummislang (den är ju lika gammal som läpptätningarna o ser lite gammal o svullen ut). Återmontera med nya slangklämmor (det ser snyggt ut att ha skruvhusen bredvid varandra men det är bättre om de sitter förskjutna på sidorna av slangen). Att pressa in fett i kopplingen är alltid en riskfaktor om du pressar in för mycket (läpptätningarna kan pressas ur), så tryck inte in för mycket. Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja. Burken hängs på lämpligt skott i motorrummet så att oljenivån hamnar en bit över vattenlinjen och med fritt fall så det inte ställer sig luftbubblor i slangen. Du kommer snart att få förslag på att istället köpa en modernare tätning (det kommer alltid i frågor om axeltätningar...). Det är såklart ett alternativ men din befintliga kommer att fungera klanderfritt i många år efter denna rätt billiga renovering (läpptätningarna kostar inte många kronor). Jag hade en likadan tätning i 15 år på en tidigare båt. Bytte till oljesmörjning efter ett par år o sedan behövdes bara en koll då o då på att det fanns olja i burken (förbrukningen av olja är försumbar, en liten skvätt vart tredje år ca). När du har av tätningen så passa på att kolla att propelleraxeln sitter väl centrerad i propellerhylsan. Om det behövs så rikta upp motorn (gummitassarna kan sjunka ihop lite med åren).
  4. 1 poäng
    Det ENDA yttrandefrihet innebär är att rätten att uttrycka åsikter utan att riskera straff från staten. Lagar mot hets och förtal inskränker yttrandefriheten på vissa punkter. I övrigt är det fritt! Det har noll och intet att göra med vad för ämnen som tillåts på ett privatägt diskussionsforum.
  5. 1 poäng
    Kolla t.ex. med https://www.plastrek.se/. Kan vara billigare än en ny.
  6. 1 poäng
    Motorn kan ju stå utan glykol, det viktiga är att inget "vanligt" vatten kvar.
  7. 1 poäng
    Detta med bruttovikt gäller med obromsad vagn där är reglerna solklara, men har vagnen bromsar så finns inte den begränsningen längre och det blir upp till var och en att bedöma kopplingsanordningen. Men kan nog bli en del diskussioner ang dragets och fordonets tillförlitlighet om man blir stoppad med en liten VW polo och en Storebro på kärran
  8. 1 poäng
    Jag håller inte alls med om den beskrivningen annat än att tråden är lång. Huvudsakligen har tråden varit i stort sett befriad från trams och intressanta diskussioner har förts. Jag har själv med intresse följt och deltagit i tråden och vid några tillfällen skrivit beröm för att diskussionen varit just saklig och balanserad. Kan vi fortsätta så finns det ingen anledning att låsa tråden som jag ser det. Fortsätter det att spåra ur som det varit på slutet så håller jag med om att den bör låsas. Fast då blir det ju trådar som måste försvinna som trots allt har med båtliv att göra. Några exempel: Krav på båtkörkort. Fiskbeståndets påverkan av skarv och säl. Biltemaprodukter är kanske angränsande till religion. Skatter på båtar och bränslen. Samtliga miljöfrågor som gamla 2-taktare, bottenfärger, sugtömning, etc. går också bort. Förbud ser jag som en nödlösning om vi inte själva klarar av att hantera att vi har olika uppfattningar om saker och ting.
  9. 1 poäng
    Ja, du är på rätt spår. Vill du utveckla det lite?
  10. 1 poäng
    Vad är det för motor? Är även huset i plast?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...