Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-09 på alla områden
-
3 poängOm du inte ska ha bef tank som urintank, den som sitter på toaletterna är ganska liten. Har prata "skit" med flera husbilsägare och alla verkar supernöjda. -- Sktitanken brukar jag fylla ganska ordentligt med vatten + lite Klorin, sen får den stå en vecka innan jag tömmer och tar upp. Våtdammsugare använder jag flitigt, har en billig som bara tillhör båten. I dricksvattensystemet har jag en luftnippel, typ som i ett bildäck. Dit kopplar jag en 12V kompressor som trycker ut allt vatten. Pumpen, av 4-kammartyo, tar jag hem. Har hört flera vars pumpar frusit så jag har ordnat så att det går lätt att ta loss den. Alla ventiler med bordgenomföringar smörjer jag med PTFE-fett, sprutas in utifrån.
-
3 poängFör Sveriges del så tror jag faktiskt att de svenska politikerna och medierna - som ägs av politikerna eftersom dom är skattefinansierade försöker hålla fokus på miljöfrågor (då även Gre ta) och höjer skatter med hänvisning till miljön - för att hålla fokus från den nedbrytning som är i full gång i Sverige. Att politikerna fortfarande lever i förnekelse för de enorma samhällsproblem vi står inför i Sverige med kriminaliet och klastyre som finns i de utsatta områdena, det vet vi alla. Då är det ett galant sätt att hålla fokus på miljöfrågor och domedagsprofetsior kring världens undergång. Här passar Gre ta väl in - medvetet särskrivet för att jag inte vill bidra till att dom får träffar på nätet - det är dom inte värda. Lyfter man blicken lite och ser vad som gjorts i Sverige - innan Gre ta. Höjda bränslepriser - ok vissa människor kör mindre bil - troligtvis för att dom inte har råd längre - Regerigen som är emot segregering påskyndar den, det har alltid dom rödgröna lyckats med. Höjd fordonsskatt på bilar - de 3 första åren (varför?) Hur skall detta bidra till en renare natur? Nu skall man höja skatten på nya fordon igen - vad är miljönyttan? Det finns ingen, det är ett sätt för staten att få in pengar till den stora kistan som läcker som ett såll med alla bidrag.. En möjlig följdeffekt är att folk behåller sina bilar under en längre tid - vips har vi i Sverige en äldre med nedsmutsande bilpark - kontraproduktivt med andra ord. En ny husbil kostar numera 24,000 i årsskatt?!?! Vad är miljönyttan? Kabe tvingas varsla och stänga sina fabriker, eftersom folk slutat beställa nya husbilar. Vilken samhälls och miljönytta? Kunderna slutar handla (skatteintäkt minskar) folk blir av med jobb när KABE tvingas stänga (skatteintäkt minskar) dessa numer arbetslösa kan inte handla eftersom dom inte har pengar (minskade skatteitäkter) butiker i närområdet tvingas varsla eftersom färre handla (minskade skatteintäkter) - en stor negativ spiral har börjat. Man skyller på miljön - men pengarna som "vi betalar för miljöns skull" vad är den egentliga miljönyttan? Miljöskattepengarna går till att fylla dom andra hålen i stadskassan - som man har dagit på sig utan konsekvänstänk när man vill vara humanitära och välkomna alla - precis som detta med alla hutlösa nya skattehöjningar - helt utan konsekvänsteänk. Samma regering som är humanitär drar in på äldrevården - dom personer som defactor byggt upp landet, dom får minsann filtar och kall mat - det är så man skäms.
-
2 poängMen jösses... Det låter ju som om "forskaren" du hänvisar till saknar grundläggande kunskaper. Det där "resultatet" får man om man vänder på orsak och verkan i allmänna gaslagen. Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer förfasas jag över hur illa det är ställt med förnuft, källkritik och resistens mot mörka krafters försök att sprida konspirationsteorier. Måste vi verkligen ha det här tramset på ett båtforum? Jag vet att det är höst och att båtsäsongen är över för de flesta, men vi kan väl snacka genomföringar, påväxt i diesel, konservering av utombordare eller nåt annat jordnära och konstruktivt i stället för att älta nonsens här?
-
2 poängHur man upplever verkligheten beror ju på en själv, men det betyder ju inte att det är rätt. Är man starkt PK (fan det blev ju lite roligt Peter K), men Politiskt Korrekt, så lever man i en verklighet som kanske inte återspeglar vad som är verkligheten
-
2 poängOch jag gör likadant men kör lite försiktigt med tryckluft genom vattenlangarna ”bakifrån” när jag öppnat anslutningarna till pumparna. Jag har en eldriven men det funkar säkert med trycket från en cykelpump.
-
2 poäng
-
2 poängDet stämmer att sjövattensidan inte har någon termostat så varmkörning är inget måste. Tänk dock på att glykolblandningen i din drevsäck blir utspädd på slutet iom att du har vatten i motorn sedan innan. Jag konserverade min AQAD41 i helgen och eftersom jag förvarar mitt drev hemma varje vinter använder jag inte drevsäck. Jag stoppar in en slang i sjövattenslangen som kommer ut ur skölden och suger 50/50 blandning direkt ur en 25 liters dunk, det brukar gå åt ca 15-20 liter innan det kommer mörkblå kylvätska ur avgasbälgen. För jag brukar börja med att låta motorn gå några minuter med en svagare glykolblandning (ljusblå 😉) istället för att köra enbart sötvatten. När konserveringen väl är klar behöver inget tömmas ur, under vintern gör ju glykolblandning störst nytta i motorn. Och som miljöbesparande åtgärd brukar jag starta upp min motor på sötvatten innan sjösättningen och då samla upp kylvätskan som återanvänds nästa år. Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.
-
1 poängHej på er i höstrusket. Jag surfade runt lite på nätet gällande omplacering av mitt ankare och såg denna lösning på en SeaRay 270 Sundancer. Kan det vara någon här som äger båten med denna lösning på genomföring genom badbryggan? Skulle gärna vilja se lite mera hur det är utfört. Länk https://boats.marinmaklarna.se/media/djcatalog2/images/item/2/sea-ray-sundancer-270.9_f.jpg Mvh Micke
-
1 poängTack alla för ert engagemang. Synd att det bitvis blev lite småhetsigt, men det blir väl lätt så när man diskuterar politik, klimat, religion och motorolja. 😋 Idag ringde jag till en mycket kompetent kille på Agrol. De rekommenderar en 15w-40 olja till min motor, och har så gjort sedan den oljan kom på marknaden. Han såg ingen som helst anledning till att köra en rak 30 olja i min motor. När jag nämnde att även backslaget delar olja med motorn så bad han att få dubbelkolla med en mer marinkunnig kollega och återkomma innan denna veckas slut. Kul att en såpass stor leverantör tar sej tid att hjälpa en liten vilsen privatkund. Det är kundvård det, och skapar bra goodwill.
-
1 poängHej, jag har redan alla prylar. Monterade ny förlängd avgas-stövel i våras. Sidepower SE80. Tror tunneln är 185 mm? Köpte båten på Carlanders Båtvarv på västkusten förra året. Fick med kittet i affären. Har inget separat pris på det. // Mats W
-
1 poängDet som gör konspirationsteoretikerna mer upplysta är enbart det faktum att de läst innantill. Forskare har gjort den, bla.a i journalistkretsar klassiska "follow the money". Sedan kan man ha olika uppfattning om vad resultatet betyder men det är fortfarande belagda fakta. Du hittar på saker som ingen har sagt och angriper det. Så jo, https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
-
1 poängNu är det inte det det gjort utan de har lagt ut allt, precis allt, öppet så att du, jag, alla världens forskare kan upprepa, kritisera och falsifiera det de gjort (jag uppmanade dig att ta något ballongdata och göra en graf och se om du också får en rät linje). Jämför det med att en eller ett par personer anonymt läst artikeln men den kommer snart att gå den vägen också. Jag kan sammanfatta det väsentliga i en mening: "Temperaturen i atmosfären beror i princip helt (0,997) på hur tätt det är mellan molekylerna". Resten är utvecklingar och slutsatser av detta faktum.
-
1 poäng
-
1 poängFast nä. Pratar vi hemliga världsregeringar och att de personerna som tror sig se den via tecken, så är det här nivån på debatten.
-
1 poänghttps://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
-
1 poängDe kanske ser sig själva som mer upplysta, men det betyder ju inte att de är det. Elvis lever, utomjordingar styr, månlandningen är fejk, CIA låg bakom WTC-attentatet osv, osv, osv säger dessa som ser sig mer upplysta. Låt mig säga så här - den där ”världsregeringen”... hur många tusen personer är inblandade i och ikring den (administration, direkta deltagare i möten mm mm mm), och hur kommer sig att alla de klarar att hålla käften om den..? Alla forskare över hela världen som ”hittar på” miljökatastrofer; hur ofta och var träffas de och jämför anteckningar? Tur att det finns random upplysta snubbar på internet som kan avslöja allt detta fuffens som pågår! 🙄
-
1 poängHelt klart är det så. Men om man tror att det finns en konspiratorisk världsordning som styr ett 16-årigt barn för att omkullkasta vår civilisation kanske verkligheten inte är så... verklig..?
-
1 poängDet är absolut rätt att läsa på och lära mera från olika håll och framförallt bör man kolla så att det finns något vetenskapligt publicerat innan man hoppar på det ena eller andra tåget.
-
1 poängDet lustiga är att för ett par år sedan hade jag också suttit här och raljerat. Jag har varit i Peters mfl. situation, fast med mer substans bakom, och vet hur man resonerar. Jag tog till mig alla vetenskapliga påståenden om klimathotet och tyckte inte jag behövde faktagranska det och framför allt behövde jag inte granska vad "förnekarna" skrev. Det var ju så övertydligt. Jag delade till och med lite roliga bilder. När jag väl kom mig för att på allvar börja kolla vad "förnekarna" skrev så tvingades jag ompröva mitt ställningstagande. Blev jag dummare av att veta mer? Började jag hata naturen och miljön eller lärde jag mig något jag tidigare inte visste? Det enda som står mellan att tro blint på propaganda, trots att den uppenbart motsäger verkligheten, och att ha en egen mer nyanserad uppfattning är att titta efter och kämpa sig igenom sin confirmation bias. Jag kommer inte att övertyga Peter eller Azgus men förhoppningsvis finns det några som inte kommenterar i tråden utan i tysthet börjat titta efter.
-
1 poängSå här gör jag om du inte redan köpt grejer, för att undvika utspädning. Och för att jag hittade dessa grejer hemma, spolmuff, trädgårdslang och en gammal dunk + uppsamlingskärl.
-
1 poängLokal mat finns på marknaderna också, inte bara på restauranger. Jag som är matnörd brukar ofta diskutera recept av de jag köper råvarorna av. Streetfood är också väldigt kul, och billigt.. Jag seglar med låg budget och tänker lägga det största fokouset på min resa på maten och kulturen runt.
-
1 poängJag använder oxå en vattendamsugare för att suga ur vatten ur slangar, pumpar, kranar mm. Har fungerat dom sista 10 åren så det lär väl fungera några år till tänker jag. Kulventilerna brukar jag där jag kommer åt spruta in 5-56 eller liknande smörjmedel och göra motionera dom lite. Egentligen kanske man skall ha vattenfast fett, typ Agapi. Duschmunstycken tar jag av, alla kranar låter jag stå öppna så eventuella droppar kan försvinna. Hade en duschblandare typ engreppsblandare av hemma modell den frös sönder en vinter så har man sådana föreslår jag att man plockar ner den och suger ur den ordentligt samt lägger inne i värme någon vecka så den är helt torr - sen tillbaka till båten. Toan har jag börjat skölja ur ordentligt innan upptagning, spola in vatten gärna med lite tvättmedel av miljögodkändtyp... Sen fyller jag med vatten, tömmer, fyller, tömmer några gånger så det blir så rent som möjligt. Missade det ett år på föregående båt, satan i gatan vad den avluftningen luktade nästkommande sommar.. Toa problematiken kommer bli ett ickeproblem för oss då vi bestämt att byta till en separett/Airmaid eller liknande - för att slippa tramset med septic tömning. Har hört från många som använder den typen av toa att dom är otroligt nöjda. Dessutom frigör vi värdefullt utrymme där tanken sitter idag. För övrigt håller jag med IngemarE - bekanta dig med båten och titta noga innan du börjar mecka - eller kanske ännu bättre - ta in en mekaniker som får hjälpa dig med alla moment och göra det helt rätt. Det finns många varv som har dom tjänsterna till sina kunder - det kan vara väl värda slantar att får det rätt gjort och lära sig hur proffsen gör.
-
1 poängPå min Cumuls sitter ett roder som är ihåligt. Längst ned är det borrat ett 10 mm hål underifrån och upp. Pluggas varje vår med Sikaflex och borras upp varje höst. Varje gång kommer det ur vatten. En kompis med en Maxi 84, fick rodret sönderfruset. Vet ej vart vattnet ledat sig in.. .
-
1 poängGeorge H.W. Bush (USA president) framförde ett tv-tal 1991, i talet la han upp riktlinjerna för en ny världsordning. Detta har i princip upprepats av varje president sedan dess (ej av Trump), samt av de flesta inflytelserika personer på planeten. Så var har ni varat de senaste 25åren?
-
1 poängVad är det? Jag har båten i Mälaren och har varken saltvatten i eller utanför min båt. Men vid sjövattenkyld skulle jag tömma hela motorn 😉😉
-
1 poängJag har av utrymmesskäl använt en kombination slang och syrafast ø38mm rör och inte haft några som helst problem med det. Bild från installationsarbetet...
-
1 poängDet ironiska är att medan pratet om att man försöker införa en global nyordning med FN som styrande förlöjligas som konspirationsteorier och foliehattar så har allt fler börjat efterfråga just detta och flera med inflytande medger öppet att det är ett mål oavsett klimatet.
-
1 poängFöljer i stort sett IngemarE:s metod. Drar ur det sista av vattnet med en liten våtdammsugare för några hundralappar som jag använder för att suga ur det sista vattnet ur kranar, dusch, vattenpumpar mm Våtdammsugaren kostade betydligt mindre än en ny vattenpump....
-
1 poängFörst - du har väl köpt båten av någon. Denne är ju den första att fråga, då vederbörande bör vara expert på just denna båten. Så här brukar jag göra, men det finns säkert olika varianter som är rätt de också: 1. Tappa gärna först ur stående sjövatten ur värmeväxlarna. Brukar finnas en kran. Ofta räcker det med någon av de lägst belägna. Sedan gäller genomkörande av glykolblandning. Du skriver ingenting om vare sig båtmodell eller motor, men ett sätt är att ha en assistent som häller i det i sjövattenfiltret. Om du har drev kan en drevsäck eller tunna funka, men jag tycker mig skymta en roderaxel på bilden. Se till att glykolvatten blaskar igenom avstängningsventilen och lämna sedan denna stängd *) 2. Sugtöm och spola friskt flera ggr och töm igen innan upptagning. Jag ansluter sedan (efter upptagning) en gummislang med tilltäljd ände så den passar att trycka fast i spolvattenintaget utifrån. Andra änden ner i en hink med glykolblandning. Sedan spolar jag i toan ett antal gånger så hinken är i stort sett tom. Därefter tömmer jag tanken via skrovtömningen och lämnar kulventilen stängd *). Den har nu glykolkladd i sig och det vill jag hålla kvar. 4. Spola tills det kommer luft. Stäng sedan av pumpen och lämna kranarna (vask, dusch o.s.v.) öppna. Skruva loss slangnipplarna på pumpen lite efter att punkt 3 nedan är gjord. 3. Längst ner brukar sitta en övertrycksventil med ratt, som går att vrida så den snäpper fast i öppet läge. Ofta sitter en slang också, som mynnar i kölsvinet eller på annat ställe med länspump. Nu tömmer sig VVB genom denna (kan ta ett tag innan det slutar rinna helt). Glöm inte dra ur 230V till VVB eller bryt dess säkring i landströmscentralen ! 5. Ja, de som är inne i alla fall. 6. *) Om detta tvista de lärde. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att aldrig lämna den i någon form av öppen, då det i vårt klimat kring nollan ofta kan bli kondensutfällning som ju är sötvatten. Fungerade att lämna dem öppna många vintrar, men en vinter frös två kranar. Numera ser jag till att de är stängda och med glykolvatten genomblaskat i. 7. Har jag aldrig haft problem med, men anslutningarna skall lossas på den typen jag har. Kolla i manualen till pumpen. 8. Om du öppnade kranarna och höll slangen högt så rinner det ur när avtappningsventilen på VVB öppnas. I alla fall tillräckligt, och i alla fall på min dusch. 9. Kolla med instrument om du är osäker. Annars är ju detta inget som ändras om det inte läcker och man fyller på med bara vatten. Eftersom båten är ny för dig så kolla gärna. Men som sagt - gick du inte igenom båten med säljaren eller kan kontakta säljaren och fråga ? Jag menar inget illa, men att du inte ens vet var vattentanken sitter känns lite olustigt. Har du andra system såsom AC också ? Och hur är det med det maskinella, service/oljebyte o.s.v. ? Syns också att det sitter icke rostfria slangklämmor på slangar, och hela installationen ser ut att vara tämligen rörig.... Edit: Du tror att den gråa, rostfria tanken är färskvattentanken. Men har du tittat vad det står skrivet på påfyllningslocket, du har ju påfyllningen i akteränden av tanken på däcket ovanför ? Jag tycker det ser ut som en bränsletank, med gummislang o.s.v. ovanpå. Samt ev. en jordning av påfyllningsarmaturen. Man har f.ö. aldrig bränslegummislang till färskvatten, ju... Jag tror du måste bekanta dig med båten innan du börjar vinterkonservera, eller fråga någon i båthamnen som kan hjälpa dig. Annars kommer detta inte sluta väl. Edit2: Ser nu i annan tråd att du löst olja/filterbiten samt att det är en MD2030 i en Maxi 95.
-
1 poängVet inte om jag är med på vad du skriver, du verkar ha tappat något ord men... Jag är en "vanlig" seglare utan youtubekanal och inkomst därifrån. Inte särskilt rik heller, har bara sparat undan en påse pengar och sålt huset...
-
1 poängÅror kan vara en annan variant för framdrift av roddbåtar. Galen idé, men kan funka.
-
0 poängHerrejösses blir det så varm ??Skulle nog inte åka ut med den båten .Tror nog min LM 840 går varmare när den går på sommaren och får jobba timme efter timme och konstigt att inte den går varm.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00