Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Såg denna annons på en BMW 550i (e60-generationen, utrustad med bensinmotor); Mailade säljaren och frågade om det verkligen var dieselvärmare och fick detta svar ganska snabbt; Svarade då på det mailet med fråga om det är separata tankar för diesel och bensin. Inte fått svar än......
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    På taket hemma sitter en billig väderstation som med åren tappat sugen och visar lite vad den vill. Så jag började fundera på en "riktig" typ Davis men den är svindyr. Fast pålitlig. Istället blev det en NETATMO när den dök upp på kampanj för en tusenlapp. Dyrt kanske, men man glömmer ganska fort vad man betalat. Gediget byggd och fungerar perfekt. Nästa steg blev vindgivaren (utan rörliga dear). Vinden är det som intresserar mig mest när jag ska ut på sjön. En regnmätare blev det också. Väldigt nöjd, det här är ett riktigt genomtänkt system. Nästa naturliga steg blev en station i båten för att ha stenkoll på framförallt luftfuktigheten ombord men även temperatur, CO2 halt, ljudnivå mm. Den väckte mig varje morgon när de startade traktorgrävaren som stod parkerad en bit från min båt. Ett inbrott skulle också upptäckas. I år köpte jag en extra enhet och ställde i kylen (som alltid är igång under sommaren). Det här är riktiga grejer, inga leksaker. På https://weathermap.netatmo.com kan man se de som valt att offentligt publicera sina väderdata. Tänk om båtklubbarna hade råd att investera i NETATMO stationer så man kunde se vädret på olika ställen på ställen på kusten! Kanske på några öar också. YR använder data från NETATMO stationer för att kunna spå lokalt väder bättre.
  4. 2 poäng
    Jag kanske har på något sätt varit otydlig i min fråga men den gälde inte om jag behöver motorlås eller ej!
  5. 1 poäng
    Nä. Bör väl inte kunna tolkas så heller.
  6. 1 poäng
    Saker och ting har klarnat en smula, båten i fråga är en Weedo Rescue (jag har talat med kontruktören). Totalt mäter den 7,75 x 2,15 meter inklusive tuberna och skrovet 5,10 x 1,67. (Måtten är cirka.) Jag har också inhandlat en motor som jag tror borde bli minst lagom. Med 80 hästar fyrtakt gjorde den typ 30 knop, nu blir det 250 häst tvåtakt så några knop till borde det bli.
  7. 1 poäng
    Nej. En kraftig kondensator slutar fungera som kondensator redan långt under någon MHz, och blir istället därutöver (över den s.k. självresonansfrekvensen) mer en induktans. Den fungerar alltså enbart på lågfrekvent skräp såsom spänningsrippel o.s.v. Det är värdemässigt små kondensatorer placerade mycket nära störkällan samt gärna serieferriter som krävs, för att stoppa störningen innan den fått passera så mycket ledare att det blivit en antennmöjlighet (dvs att den strålar direkt i luften istället för att följa ledningen). På en omvandlare är det dessutom lika mycket problem (om inte ännu mer) att de alstrar störningar baklänges ut på sin spänningsmatning, då de snabba switchningarna rycker högfrekvent i matningen. Och där finns ofta långa ledningar/bra antenner, som dessutom inte med lätthet kan plockas in filter på. Min kollega gick tillbaka med sin "plugg" till inköpsstället och klagade. Numera har han en som inte stör och den han köpte slutade butiken sälja. Ovanligt, men det finns även seriösa butiker som förstår.
  8. 1 poäng
    Jag vet, kanske skulle börja förhandla? Oftast när jag köper något så utreder jag ganska noga innan. Sen brukar jag också försöka utvärdera produkten. Jag tycker det är kul och jag gör en del sådan jobb. Borde kanske blivit byråkrat? Man kan offentliggöra data, om man vill men de flesta gör det. Att sen en del är snåla och inte köper vindmätaren är synd men jag har några jag bearbetar.... -- Jag har kört hela vintern via mobilt bredband med en Huawei E8372, enkelt och billigt. Förbrukar ca 3-4Ah/dygn (router & väderstation) och typ 0,3 GB datatrafik (troligen mindre)
  9. 1 poäng
    Lite off-topic men anknyter till ursprungsämnet: Jag har vid flera tillfällen konstaterat att billiga 12V --> 5V adaptrar för laddning av mobiltelefoner i cig-uttag stör ut radiomottagning i bil. Kan ju vara nåt att tänka på om man felsöker dålig radiomottagning.
  10. 1 poäng
    Nu vet jag inte hur ditt lås ser ut men, jag vände på mitt lås så att jag fick "klumpen" på utsidan akterspegeln. Visserligen lite svårare att nå om båten ligger i vatten, men o andra sidan betydligt lättare om båten är på land. På sätt undvek jag konfliktsituationen med styrningen. Iofs inte heller svar på din fråga om tiltstopp, men ett välment försök att lösa ditt problem med bibehållen (falsk) säkerhet iaf /B
  11. 1 poäng
    Att den gode doktorn inte har så bra kunskaper inom EMC köper jag. Men grundläggande ellära tror jag han kan. Har pratat en del med honom och upplever honom som både trevlig och hjälpsam. Många tar väldigt lätt på detta med störningar, har man något som stör och går tillbaka till affären så säger de oftast bara: jaha. Det är ett otyg och man ska alltid agera, vi ska inte behöva leva med störningar! J, utom då när man byggde den första dimmern och ingen kunde lyssna på mellanvåg runt omkring. Men det var ju experiment.
  12. 1 poäng
    USB-modem Huawei E8372. Monterat i tät låda under spridaren (satt ovanpå först men fick ibland dålig WIFI ner i båten,spridaren skärmade av signalerna nedåt - under spridaren blev bättre). Strömförsörjs via 12V och en omvandlare 12V - USBspänning för att inte tappa spänning på väg upp i masten. En diod på 12V-ingången för att skydda mot fel polaritet. En LED kontrollampa (syns i sidan uppe till vänster i lådan) för kontroll att det kommer fram 12V spänning. Två externa antenner på gavlarna av lådan för bästa mottagning (det levereras två små antenner till modemet dessa ersattes av antennkablarna o effektivare externantenner). Räckvidd för WIFI upp på land är testad på ca 75 meter från båten.
  13. 1 poäng
    Jaa Du, med den rubriken kommer Du säkerligen att dra igång en evighetstråd...😊 Vilket svar vill Du ha? - Ja, det går alldeles utmärkt. - Nej, akta Dig för den butikens produkter. Båda svaren står nämligen att finna i liknande trådar på detta forum sedan Adam var länsman. För egen del använder vi Swedols oljor både i motorer och drev, tillverkare Q8.
  14. 1 poäng
    Hej Jag har samma regulator som Georg och när jag installerade en AIS transponder så gick det varken att sända eller ta emot på större avstånd än max 1M. Antennkabel till AIS sändaren och strömkablarna till regulatorn gick i samma bunt, åtskilda fungerade det men så kunde jag inte ha det. Lösningen blev skärmstrumpa och ferriter på kablarna , då fungerar det. Jag fick inte heller någon hjälp när jag kontaktade Solarlab. Hälsningar Ove
  15. 1 poäng
    Jag skulle gå så långt och säga att människan (homo sapiens) är en parentes i utvecklingen. Vi kommer att dö ut långt före planeten.
  16. 1 poäng
    Med en jolle kan man ha riktigt roligt mellan skären. Se denna video där man med en krageröterne nästan seglar på daggen. Samt det där ”lilla Jungfruhålet” verkar ju vara bredare än vad vissa tror, Är det detta hål som verkar vara minst 8 m brett med ett djup mer än 3 m:
  17. 1 poäng
    Det är väl där vår åsikt går isär. Jag är av uppfattningen att det kan göra skillnad på sikt om konsumenten klagar på en bristfällig varavara. Kanske inte när en klagar, men blir det flera har det genomslag. Det har det gjort på störande LED, även om vi aldrig får sluta vara observanta på vad vi får när vi köper bara för att nu även Elsäkerhetsverket fått ögonen på dem. Politikernivån har det redan varit på, därför finns radiostörningen reglerad i de produktlagar som finns idag. Jag respekterar dock att man som du m.fl. kan känna att det är meningslöst att klaga på en felaktig produkt och lättare att gå runt det på annat sätt, även om varken jag (eller myndigheter som PTS och Elsäkerhetsverket som är kontrollorgan även för radiostörningsdirektiven) kanske delar den uppfattningen.
  18. 1 poäng
    Jag tror inte, utan jag vet - genom EMC-kraven som finns på produkten för att den skall få ha CE-godkännande på sig. Importörens uppgift att säkerställa detta. Klagomål från konsumenter registreras och hanteras mer seriöst än många tror av återförsäljare - de är ju deras levebröd. Konsumenten kan också klaga hos Elsäkerhetsverket. Och det gör skillnad. Kanske inte om en gör det, men är det två, tre o.s.v. ja, då kan det snabbt hända något. Att svälja förtreten och tiga är att göra sig en björntjänst, och det vidhåller jag. Och det gäller alla saker man betalar för som inte är vad som utlovas (vilket faktiskt störningsfrihet är en av dem, p.g.a. CE). En annan lösning är att gå till butiken och få pengarna tillbaka och köpa en annan regulator som inte stör.
  19. 1 poäng
    Då gör du oss alla konsumenter och även dig själv en björntjänst. Utan klagomål kommer produkten att fortsätta säljas. Och vad säger din båtgranne när/om denna får sin radiomottagning utstörd av DIN regulator ? Sammanfaller dina radiolyssningstider med alla andra ? Troligen inte. Och när vet du om du behöver fullgod mottagning på en viss VHF-kanal ? Om ett tag kanske du inte kan lyssna på radio ÄVEN om du slår av din anläggning med brytaren. När grannen skaffat en likadan.... Sedan är det riktigt att grundproblemet är grundfrekvensen, switchfrekvensen. Men för att kopplas ut i luften måste det finna en väg ut och en antenn. Därför kopplas olika övertoner olika bra ut i luften, och man kan uppleva frekvensområden som är "rena" på vissa installationer. Vid några meters kabellängder fungerar dessa kablage dock rätt bra som antenner för just FM/VHF, och därför (och för att vi lyssnar här) upplevs ofta problemet på dessa radiomottagare och i båtarna. Å andra sidan är dessa lite högre frekvenser synnerligen lätta för MPPT- (eller LED-)konstruktören att lägga in filter för i sin konstruktion, så därför är det extra beklämmande att de chansar på att spara ören genom falsk CE, som dessutom går ut över den som dessutom betalar för produkten. Har sett måååånga konstruktioner från framförallt Kina med omnejd, där alla tester är gjorda och godkända, men där konstruktionen sedan rationaliseras genom att dessa filterkomponenter blir "optional" (=monteras aldrig) i serieproduktion. Vid alltför bråkig svensk importör visas det godkända protokollet upp, på exakt rätt modell, exakt rätt elschema o.s.v. Då brukar importörerna bli tysta och kunde får veta att den ÄR godkänd. För ytterst få har kompetens att öppna produkten och se om den överensstämmer på komponentnivå med alla papper. Fast om många klagar så kan ju inte alla kunder ha fel, och då brukar produkten dö ut, eftersom säljstället hellre byter leverantör än bråka med kineser..... Och kanske är den nya bättre eftersom importören kravställt så historien inte upprepar sig.
  20. 1 poäng
    Japp, ungefär vad jag beskrev ovan fast på svenska 🙂 Och rakt av kopierat från http://www2.elo.utfsm.cl/~elo352/biblio/telefonia/Ground loop basics.htm Det är klädsamt att ange länken till källan när texten inte är ens egen....
  21. 1 poäng
    Störningar kommer sig av övertoner, som högfrekvent switchning ger. Alltså multipler av switchfrekvensen hos olika elektroniska prylar som t ex regulatorer, lampor med lysdioder o s v. Förr användes ett tändstift monterad i ett extraljus, matad med separat tändspole. Funkade utmärkt som störsändare och slog ut hastighetsmätare med radar. Ett vanligt sätt att hindra störsignaler att leta sig ut i omgivningen, är att linda varjel edare genom en ring av ferrit. Då blockeras vagabonderande störsignaler. En ferritring till varje ledare. Vanligt när man pysslar med amatörradio. Sådana ringar finns ofta i mindre nätdelar till laddare, som transformatorkärnor. ELFA med flera säljer klsa sådana. I vissa fall kan det räcka mwd att förlänga eller förkorta ledare. Även om man skärmar, t ex en regulator, med en metallbox, så letar sig störningarna ut, om man inte monterar ferritringar på alla ledningar, till och från. Googla ferritringar .
  22. 1 poäng
    Finns bara en sak att göra: Gå tillbaka till butiken där den köpts, förklara problemet och ifrågasätt enhetens CE-godkännande. Kräv en enhet som inte stör. Begär även att få en kopia på EMC-testet som ligger till grund för CE-godkännandet. Det sistnämnda kommer du naturligtvis inte att få se, sannolikt förstår säljstället inte ens vad du pratar om. Men detta är viktigt, i synnerhet som mottagningen av alla eller vissa kanaler på VHF-radion också är utstörda om den har så stor påverkan på rundradiostationer på FM-bandet. En säkerhetsfråga alltså. Jag springer tyvärr (via mitt jobb) på många sådana här problem. Inte alltid är ens den svenska/europeiska importören medveten om vad det innebär när de sätter CE på den. Eller också köper de prylarna från leverantören (ofta i Kina) redan CE-godkända med protokoll från dem. Tyvärr är protokollen alltför ofta rena skrivbordsprodukter och inte sällan kopior av någon annan mätning. Det är inte svårt att göra LED-lanternor, MPPT-regulatorer och laddare som inte stör. Men det kostar några ören extra, för något som tillverkaren i alltför många fall inte har någon som helst förståelse för nödvändigheten av. Klagar vi som föder branschen inte så bryr sig ingen. Tänk på att vi slutkonsumenter är de som föder hela kedjan - vi är viktigare än man kan tro.
  23. 0 poäng
    Herregud! På vilket sätt är det specificerat att en MPPT-regulator inte stör någonting annat. Tror du, IngemarE, att ett klagomål från en konsument kommer att göra att all elektronik i alla båtar byts ut på tillverkarnas bekostnad? Nää! Det handlar om att hantera läget, precis som George_Ohm gör, att utvärdera olika alternativ och själv komma på en smart lösning som fungerar. Utan att klaga!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...