Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-17 på alla områden
-
3 poängTräet verkar frisk, annars skulle rorkulten gått rakt av. Detta är en med ådringe längsgående spricka! Så hopp finnes, även om ytan inte underhållits förutom med lite lack. Lossa rorkulten helt, när du tar upp båten. Ta in den i goa värmen någon månad. Slipa av lackresterna. Plocka i vinter loss den del som lossnat på undersidan, under sprickan, med små kilar. Rör absolut inget i det spruckna träets ytor. De har absolut passning till varandra. SLIPA ABSOLUT INTE. Vattna ytorna där sprickan var och applicera ett tunt lager med PU-lim. Spänn åt ordentlig i ett skruvstäd och några tvingar. Lägg tyg, grov papp eller en tunnare böjbar list ememellan, så det inte blir tryckmärken. Limmet härdar av fukt och expanderar då samtidigt och pressas in i träets porer o håligheter. Låt härda en dag, gärna två - klart. Slipa ned hela rorkulten och pensla på Benar UR olja enlig bruksanvisningen. Sprickan kommer inte att synas. En limskarv blir starkare än det trä du limmar ihop. Tekniken används i t ex limträbalkar. Limmet bör då vara vattenfast, vilket det inte var i en ishall upp i norge, för några år sedan... Allt rasade samman... - Så skulle jag gjort med rorkulten, såvida träet är frisk i övrigt. Men du får säkert andra förslag, från de som vet bättre. .
-
3 poängAtt en olja är dyr och har samma spec behöver inte på något sätt betyda att den är bättre på något sätt. Det kan lika gärna vara tvärtom. Produkterna är ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehåller samma tillsatser(från några relativt få producenter), vilka är det dyra i oljan. Inga bolag häller i mer tillsatser än det som krävs för att klara spec på oljan.
-
2 poängVin är ju gott till skillnad från motorolja. Det viktigaste är att hålla sig till föreskriven spec. Om Q8-oljan på Swedol är billigare än oljan på BT så köp den, finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt. BT:s olja är säkert också bra. Syntetisk olja tillverkas också av råolja - precis som mineralolja - så den är egentligen inte syntetisk utan "bara" en mer förädlad och renare produkt där molekylerna är "skräddarsydda". De största fördelarna med en syntetoljor är att de har bättre motståndskraft mot att "falla sönder" vid hög temperatur (hög belastning) och att de är lättflytande även när det är minusgrader. Båtmotorer används ju sällan i minusgrader, men när man kör fortare än deplacementfart arbetar motorn hårt (i uppförsbacke) kontinuerligt. Så här tänker jag; Snabb bår = syntetolja Långsam båt = mineralolja
-
1 poängOfta delar vattenskotrar dessvärre båtägare i två läger. Jag delade nyss en post som speglar västkustens vackraste sidor. Här kommer några videos med lite mer fart, men också i vackra vatten. Söta vatten från min barndoms uppväxt i Vita Sannar, Mellerud, Vänern. Med respekt får alla plats på våra hav och vatten. Join the joiyride!
-
1 poängSannolikt oladdat batteri. Kan även vara slut och behöva bytas. Har du laddat det? Mät spänningen över batteriet så får du veta hur det mår.
-
1 poäng
-
1 poängDet kommer hålla precis lika länge om du ser till att behandla träet med olja och/eller lack samt har vattentåligt (kokfast) lim. Kvistfri furu är skitstarkt, speciellt om du lamell-limmar tunnare bitar (tänk, limträ). Limmar du en sådär en tre lager kommer du ha sönder något annat före du bryter av rorkulten. Tjockleken styrs av det beslaget som den skall sitta i.
-
1 poängTa en bruten gren från lämpligt träd å tälj till. Torka hemma över vintern. Kan bli både snyggt praktiskt och nästan gratis. Du förbrukar ju både skor kläder å kalorier när du "hämtar" den
-
1 poängGrattis du har valt en mycket bra produkt, som ligger långt in i framtiden, och skyddar din motor om något går fel. Det är inte olja som olja, eller lika oljor i olika dunk. Agrols oljor ligger långt fram och de tar hela tiden fram nya recept för både framtidens och dagens motorer. De samarbetar även med vp och volvo entreprenad. En ny glykol har nyligen lanserat som sänker arbetstemperaturen och ger bättre kylning. Den som säger att lika olja går att köpa som lågprisprodukt hos vissa lågprisföretag vet inte vad hen pratar om.
-
1 poäng
-
1 poängDen skulle i så fall åka i bingen. Lägger hellre tiden just nu på att försöka få en Raspberry Pi att prata med en nyinköpt väderstation för att så småningom få den att FTP:a upp lokal väderinfo på vår båtklubbs hemsida....
-
1 poängEn gissning är att Biltema kommer med en display - om regulatorn säljer bra. Den störande regulatorn kan du donera till IngemarE, han kan nog inte motstå utmaningen att fixa störningarna
-
1 poängAtt den gode doktorn inte har så bra kunskaper inom EMC köper jag. Men grundläggande ellära tror jag han kan. Har pratat en del med honom och upplever honom som både trevlig och hjälpsam. Många tar väldigt lätt på detta med störningar, har man något som stör och går tillbaka till affären så säger de oftast bara: jaha. Det är ett otyg och man ska alltid agera, vi ska inte behöva leva med störningar! J, utom då när man byggde den första dimmern och ingen kunde lyssna på mellanvåg runt omkring. Men det var ju experiment.
-
1 poängOm man misstror ett företag så mycket att man tror att deras produkter inte lever upp till angiven specifikation skall man nog inte handla av dem. Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa en dyrare olja än nödvändigt. Våra båtmotorer går med väldigt låg värme och ställer troligen lite andra krav än oljor till moderna motorer. Moderna motorer har ofta speciell glykol för att ytterligare höja motortemperaturen. Luftkylda motorer typ Porche som inte har något vatten i sig ställer också väldigt höga krav på att oljan klarar höga temperaturer. På många båtar har jag förstått att problemet är det omvända. Glazing kallas det tydligen. Ett problem som uppkommer vid låg temperatur i förbränningsrummet. Är allt för många variabler vi inte känner till som motortilverkarna har koll på. Vi kan nog bara köpa olja som klarar kraven de har ställt.
-
1 poängKul att du gillade filmerna. Hinsholmen - Mollösund - Hinsholmen brukar jag lägga en heldag på med lunch i Mollösund. Fin marshfart är 25-30 knop men toppfarten är över 60 knop. Fint att glida fram i kanotfart på vackra sträckor också.
-
1 poängEtt litet klargörande. Det är inte vax man ska ha i utan paraffin för att gelcoat ska bli topcoat. Gelcoat utan paraffin i tar väldigt lång tid innan det blir oklibbig, oavsett mängd härdare. Sen vad skillnaden på paraffin och vax är törs jag mig inte in på. Om man slipar på den klibbiga ytan av gelcoat sätter man förmodligen igen ”klibbet” med slipdamm och försvårar för framtida lager ovanpå att fästa.
-
1 poäng
-
1 poängUnderbara filmer och bilder. Härligt med den vyn så att man får känslan och upplevelsen att köra själv 😀👍 Hur lång tid tog färden Honsholmen - Mollösund, och hur fort gick det i knop? Härligt att uppleva sommaren igen på detta sätt 😀
-
1 poängUSB-modem Huawei E8372. Monterat i tät låda under spridaren (satt ovanpå först men fick ibland dålig WIFI ner i båten,spridaren skärmade av signalerna nedåt - under spridaren blev bättre). Strömförsörjs via 12V och en omvandlare 12V - USBspänning för att inte tappa spänning på väg upp i masten. En diod på 12V-ingången för att skydda mot fel polaritet. En LED kontrollampa (syns i sidan uppe till vänster i lådan) för kontroll att det kommer fram 12V spänning. Två externa antenner på gavlarna av lådan för bästa mottagning (det levereras två små antenner till modemet dessa ersattes av antennkablarna o effektivare externantenner). Räckvidd för WIFI upp på land är testad på ca 75 meter från båten.
-
1 poänghttps://youtu.be/WXPG6XaWvF8 Det kan även vara intressant att titta på Ran sailing avsitt 63, 148:1, 148:2 och 148:3 på Youtube.
-
1 poängJag tycker mig märka på exempelvis detta forum att det finns ett ökande antal individer som gör vad som helst för att få gå över ån efter vatten.
-
1 poängJag vet inget om just D2. Men generellt är det hög tid att byta alla kylvattenslangar. I alla fall de som är på färskvattensidan. Brukar vara lagom svampiga efter 10 år. Avgaskrök? Ventilspel? Själv hade jag velat haft samtliga värmeväxlare isärtagna, inspekterade med avseende på korrosion och rengjorda. Till reservdelslistan hade jag lagt till remmar, filter och anoder. Men det kanske är underförstått? Ett komplett topplock (bättre beg?) med packning vore lyxigt.
-
1 poängSafehaven Marin utvecklar riktigt tuffa båtar där Thunder Child II har en speciell skrovform med negativ för som klarar grov sjö mycket bra. Denna båt ska man försöka sig på ett fartrekord över Atlanten via Grönland och Island under 2020.
-
1 poängJag tycker då det ser ut som om de har större bärighet i fören. När fören doppar ner ökar skrovvolymen mycket snabbare än för en smal, hög "tratt" som många har. Oavsett vilket, så är det väl för att öka innervolymen i fören, för bänkar/sittplatser.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00