Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det finns ingen sötvattensida och ingen värmeväxlare på en sjövattenkyld motor!! Bara sjövatten.
  2. 1 poäng
    De vanliga, "klassiska" solpanelerna har 36 celler. På senare år har det även kommit paneler med 32 celler. Utspänningen blir lägre men förlusterna med en PWM regulator blir mindre och vitsen men en MPPT regulator minskar. Vad händer då när man kopplar ihop 32 & 36 cells paneler? Fn har jag 80W klassiska paneler och 100W ny, böjliga 32-cells paneler som ska ligga på sprayhooden. När jag kopplade ihop så kunde jag se att "32orna" levererade ström. Nu har jag konstaterat att det inte alls fungerar bra. Värför? Jo i första fallet började det skymma, ingen panel gav troligen sin fulla spänning. Andra gången var det dagtid med fullt dagsljus. 32orna bidrog med ca 200mA, men lejonparten kommer från de gamla hederliga. Inte alls konstigt, de ger ju högre spänning. Så vad gör vi nu? Ersätter 32orna med klassiska? Det innebär att att jag får svetsa en ställning över sprayhooden. Inte så lockande. Eller så skaffar jag ytterligare en regulator och kör enbart 32orna på den. Det blir troligen både enklare och billigare. Dessutom har jag tänkt experimentera mer med vertikala paneler i mantåget. Så tänk er för om ni köper fler paneler.
  3. 1 poäng
    Ja den planar bra med 2 vuxna. Planar även med 4 vuxna men då märks det att 30 hk är i minsta laget
  4. 1 poäng
    NÄ NU BER JAG ER OM URSÄKT!! 🥵 Svamlar om sötvattenkyld när TS talar om sjövattenkyld. Det som grämer mig mest är att jag fattar det först nu... Sorry, inser att jag skall konsultera ögonläkare i morgon... 😕
  5. 1 poäng
    För att säkerställa att det inte blir någon vattenficka med bara vatten kvar. Dvs glykolvattnet kommer in överallt. Det är förödande om det blir kvar vanligt vatten som inte blandas med glykol. Nu lyckas det för det mesta med att ta bort termostaten, men den dagen det inte gör så.... inte kul på vårkanten när det pissar vatten ur en spricka i topp eller motorblock. OCH Observera att vi pratar om sjövattenkylda maskiner, Färskvattenkylning med värmeväxlare är en helt annan procedur, läs enklare.
  6. 1 poäng
    Helt riktigt - men nu var ju motorn sjövattenkyld dårå... och då brukar man ta bort termostaten.
  7. 1 poäng
    Jag hade en uttern 5105, den hade 60 hk, rätt lagom på den, planade med sex personer ombord men inte mera. Kanske hade det funkat med 50 hk men acceleration med last, nja...
  8. 1 poäng
    Vi har tidigare haft em ryds 485 (tror jag) hade en 35hk på den. Minns inte fart exakt men höll väl ca 25knop, relativt lätt planad med 3-4pers och en dagspackning. Hade fullkapel till båten där vi hade möjlighet att endast behålla den förliga delen, med en iläggs skiva va de perfekt vind/solskydd. 15hk tror jag är alldeles för litet! Min bror har en uttern 4... nånting. Med 30hk. Ok fart, men jag upplever den som mer instabil i vattnet och förflyttning av "barlast" (viktigt att sitta på rätt ställe) Edit, de va jag och min far som hade rydsen. Nu 10-15 år senare och utan båt i 4 år har jag köpt en maxi 84. 3 barn och sambo. Än sålänge seglat själv men övernattat med familjen i hamn och gud va plats man får. Billigt är det med! Iaf om man jämför med motorbåt Kan tillägga att jag bor i GBG
  9. 1 poäng
    Funkade bra för mig med. Tycker sprit fungerar bra annars. Hade ett origokök i min förra båt. Innan dess hade jag gasol. Känns säkrare med spriten men det är kanske bara jag som nojar
  10. 1 poäng
    Fungerade perfekt för mig.
  11. 1 poäng
    Hmm... Fick - som synes i bilden nedan - inte LonelyBirds länkade användarmanual att funka? 😣 Kanske denna länk visar samma manual och kan ses av fler?
  12. 1 poäng
    Ja dom blir ju litet längre LÖA.
  13. 1 poäng
    Jag kör med ihop-plock från fader och broder. Om nu ngt går sönder köper jag det från Biltema. Men jag har också långt mycket mer än jag behöver. Mitt råd: köp billigt och om det går sönder: köp något dyrare. Jag har många gaffel och ringnycklar som aldrig har använts. Och då har jag ändå en gård att mecka med också...
  14. 1 poäng
    Vi åkte över i slutet av juli, och slapp dimman! Blev inte heller kontrollerade på något sätt. Vägen vi tog var Söderarm- inloppet vid Nyhamn och vi höll oss rejält till styrbord om farleden. Enkel och trygg etapp, men vinden svek så vi fick gå för motor största delen av vägen. På tillbakavägen seglade vi Marhällan - Söderarm pga att det var den kortaste vägen för oss som låg i Mariehamn och skulle till Söderarm, men då korsade vi yrkestrafiken lite märkligt så det skulle nog vara en sämre väg vid dålig sikt. Vi fick faktiskt lite nytta av I-AIS på mobilen på tillbakavägen, eftersom den hjälpte oss att avgöra kursen på en färja från Viking Line och vi insåg att vi inte behövde ändra kurs. Den hade sett oss så det var ingen fara, men skönt att veta. Jag tyckte Åland var ett perfekt resmål för den som seglat runt i ytterskärgården några år och vill prova något som är nytt men ändå enkelt, nära och som inte kräver allt för mycket förberedelser jämfört med att segla i ytterskärgården. Fantastiskt fint på Rödhamn och i Mariehamn, och en alldeles lagom överfart som känns spännande, men inte allt för spännande!
  15. 1 poäng
    Jag plockar bort termostaten innan jag kör in glykol. Sätter tillbaks den igen på våren innan start.
  16. 1 poäng
    En form av alkoholmissbruk, att elda upp den... men man kanske kan värma på hembränningsapparaten på denna kokplatta?😱
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    Kan denna vara till hjälp? 141358_Alcohol-ElectricManual1.pdf
  19. 1 poäng
    Hade något liknande och det det stod tydligt att det skulle vara alcohol. Min hade insatser/burkar som ett Origokök. Fotogen lär inte bli bra, mycket sot.
  20. 1 poäng
    Har jag förstått rätt. Valet mellan dieselmotor och bensinare avgörs av vilken antändlighet man vill ha om man häller ut drivmedel? Smart och enkelt. 🖒
  21. 1 poäng
    Man kan läsa statistik som "fan läser bibeln" Vilket fall som helst så tror jag, eller vill tro, att dom flesta av oss inser att sprängningar, skjutningar, bilbränder, gruppvåldtäkter är fenomen som tillkommit i allt ökande skara och är ett stort problem När jag växte upp så fanns det väl ingen som sprang och tände på massa bilar, det är ett nytt fenomen. Det var heller ingen som sprang och sköt vilt omkring sig, idag är det vardagsmat. Det här var mitt sista inlägg ang brottslighet i den här omgångens urspårning av tråden.
  22. 1 poäng
    Vet inte exakt hur hur det ser ut på en optimist men generellt är avbärarlister tämligen motsträviga. Har för mig man brukar värma listerna när man ska montera dessa. Så är listen i övrigt hel kanske du han värma den och få den på plats.
  23. 1 poäng
    Om någon annan mer "husbehovsmekare" sneglar i den här tråden. Vill man handla verktyg på Biltema är det deras med 10 års garanti som gäller. Enda nackdelen är att deras verktyg har egna drömmar och mål. Min 13 mm blocknyckel har stuckit ut på långsegling så den behöver köpas ny.
  24. 1 poäng
    Här är BRÅ's data att ladda ned, BRÅs data 1950-2018 Årsdata av anmälda brott sedan 1978 från filen ovan. 50% ökning av samtliga brott, fördubbling av våld med dödlig utgång och 8 ggr fler våldtäkter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...