Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-01 i Forum Inlägg
-
2 poängEfter att ha tröttnat på att leta igenom hela högen av Praktiskt båtängande så fort jag vill läsa test om en viss båt så har jag satt ihop en lista med vilken modell som testas i vilket nummer. Kanske nån annan kan vara intresserad av den 2003-6:Maxi 77 2003-7:Bayliner 2556 2003-8:H-båt 2004-1:Flipper 640 2004-2:Folkbåten 2004-3:Nimbus 22 DC 2004-4:Albin78 2004-5:Vindö 40 2004-6:Chris Craft 25 Fly 2004-7:P28 2004-8:Fjord 21 Weekender 2004-9:Shipman 28 2004-10:Fjordling 2005-1:Albin Express 2005-2:Oxelö 30 2005-3:Albin Vega 2005-4: 2005-5: 2005-6: 2005-7: 2005-8: 2005-9: 2006-1:Nauticat 33 2006-2: 2006-3: 2006-4: 2006-5:Windy 22 DC 2006-6: 2006-7: 2006-8:IF 2006-9:Coronet 30 Oceanfarer 2006-10: 2006-11:B31 2006-12:Albin 25 2007-1: 2007-2:Maxi 95 2007-3:Saga 27 2007-4: 2007-5: 2007-6:X99 / Coronet Playmate 2007-7:OE 32 2007-8:Viggen / Orrskär 850 2007-9:Omega 36 / Crescent 535 2007-10:Sunwind 26 2007-11:Monark 690 2007-12:Comfort 30 / Croupier Player 2008-1:Flipper 620 / Fabola Campus 2008-2:chris Craft Lancer / Albin Cumulus 2008-3:?? 2008-4:Firally 2008-5:Maxi 999 2008-6:Amigo 23 2008-7:Albin Nova 2008-8:Uttern 690 2008-9:OE 36 2008-10:Ockelbo DC 21 / Späckhuggare 2008-11:Laurin 32 2008-12:Flipper 700 2009-1:Albun Ballad /. Coronet 240 DC 2009-2:Marieholm 27 / Neptunkryssare 2009-3:RJ 85 / Flipper 850 2009-4:Uttern 6300 / Ohlson 22 2009-5:Viggen / Myra 21 2009-6:Nimbus 26 2009-7:Omega 42 / Ryds 568 GTS 2009-8:Joda Tur 24 / Schelinkryssare 2009-9:Scampi 2009-10:Ryds camping 2009-11:Smaragd 2009-12:Caravell 33 / Monark 606 2010-1:Flipper 640 / Monsun 31 2010-2:Westfjord 28 / Guyline 125 2010-3:Forbina 9000 2010-4:Nimbus 27 Familia / Fantasi 37 2010-5:Fortissimo 2010-6:Flipper 760 2010-7:Segmo 31 / Maxi 84 2010-8:?? 2010-9:Albin Stratus / Alfa PS 24 2010-10:Nimbus 2600 Dynamic 35 2010-11:Scanmar 33 / Albin 23 2010-12:Bayliner 2155 / Carrera Helmsman 2010-13:Folkparca / Lady Helmsman 2011-1:Nimo 27 2011-2:Hallberg Rassy 312 2011-3:Ohlsson 28 / Targa 27 2011-4:Hallberg Rassy 26 2011-5:Solö Lyx 2011-6:Skilsö 23 / S 30 2011-7:Flipper 717 2011-8:Maxi 77 / Big Buster 2011-9:Maxi 68 / Solvigg 21 2011-10:Najad 34 2011-11:Nidelv 26 / Elvström 717 2011-12:Allegro 33 Flipper 700, 760 850 2011-13:Nimbus 3000 2012-1s:Chris Craft Commander 2012-1:Linjett 32 / Paragon 31 2012-2:Bella Falcon 26 Fantino / Diva 35 2012-3:Albin Express /Nimbus 365 C 2012-4:Sea Ray Sundancer 268 2012-5:Rasmus 35 2012-6:Storebro 34 / Tarac 33 2012-7:Arcona 32 / Greenline 33 2012-8:Aquador 22 / Elaan 210 2012-9:H-båt / Ciagarette Bullet 31 2012-10:Flipper 620 / Mälar 30 2012-11:Comfortina 32 / Van Wijk 621 2012-12:Fjord 24 Weekender / Ylva 2012-13:Vingö 32 / Stridsbåt 90 / Bavaria 32 / Janneau 32 2013-1:Nimbus 28 DC / Swan 47 2013-2:Albin Accent / Arronet 24 5 CX 2013-3:Saga 27 / Lagoon 380 2013-4:Maxi Fenix / Riva Aquarama 2013-5:Coronet 31 afta cabin 2013-6:Compis 28 / Sealine F450 2013-7:Windy 27 / Diva 24 2013-8:Maxi 87 / Delta 26 open 2013-9:Albin 25 / skärgårdskryssare 2013-10:Omega 28 / Grand Banks 49 2013-11:Fjord Dolphin 775 / Dragonfly 28 2013-12:First 31.7 / Tidemannkryssare 2013-13:Oxelö 30 / Stjärnbåten 2014-1:Nordisk familjebåt / XO 240 RS Cabin 2014-2:Swedestar 415 / Princess 35 2014-3:Bavaria 36 2014-4:Aquador 26 HT / M32 2014-5:Nauticat 38 / Chris Craft Corsair 28 2014-6:Hallberg Rassy 55 / Marex 24 2014-7:Sweden Yachts C34 2014-8:Flipper 787 2014-9:Dehler 33 / Dahl 24 2014-10:Bayliner 2855 Ciera Sunbridge 2014-11:Stortriss / Storebro J34 2014-12:Orrskär 850 / Maxi 999 / Bavaria 30 2014-13:Tresfjord Nova / Linjett 40 2015-1:Bavaria Vitress 420 / Mamaba 33 2015-2:Vindö 452 / Maxim 2015-3:Hallberg Rassy 352 Barossa 8200 DC 2015-4:Maxi Racer / Storebro 340 Adriatic 2015-5:Albin 78 2015-6:Fjordling / Minitolva 2015-7:Fabola Campus 650 / Forbina 42 Fly 2015-8:Nimbus 26 Epoca / Malö 47 2015-9:Axopar 28 AC / Bavaria 31 C 2015-10:Fjord 27 / Andunge 2015-11:Tristan 315 / Omega 34 2015-12:Cayenne 42 / Storebri 31 /Orrskär 1000 2015-13:IF / Epoca 2016-1:Ockelbo DC 21 / Haber 660 2016-2:Malö 40 / Aquariva Super 2016-3:Nimbus 320 / Vega / Tejst 2016-4:First 35s5 / Rawcat 2016-5:Saga 29 2016-6:Scanner 391 / Rapida 777 2016-7:Bavaria 27 sport / Fareast 28 R 2016-8:Beneteau Swift Trawler 44 / Beneteau First 36.7 2016-9:Sea Ray Sundancer 290 2016-10:X332 2016-11:Bayliner 2455 Ciera Sunbridge / Adventure 55 2016-12:Maxi 95 / J-Craft Torpedo 2016-13:Coronet 26 Family / Tofinou 12 2017-1:Najad 343 2017-2:Targa 25 / Corsair Cruze 970 2017-3:Delphia 33.3 / Chris-Craft Carina 21 2017-4:Flipper 850 / Pogo 3 2017-5:?? 2017-6:Aquador 25 WA / Club Swan 50 2017-7:Albin Alpha / Ganz Ovasion 7.6 2017-8:Segmo 30 / Beneteau Oceanis 41.1 2017-9:Bavaria 35 Match / Agapi 800 2017-10:Delta 25 2017-11:Compis 28 / Riva 33 Aquariva Super 2017-12:Nimbus 26 DC Epoca / Hallberg Rassy 44 2018-1:Nordstar 24 Patrol 2018-1s:Forbina 9000 / Nimbus 28 DC / Uttern 6300 / Orrskär 850 / Nimo 26 / Caravelle 33 / Storebro royal cruiser 31 baltic / Nimbus 320 Coupé / IF / Albin Nova 33 / HR 352 / Linjett 32 / Arcona 32/321 / Najad 343 / Maxi 999 / Omega 42 2018-2:Omega 34 / Marino Mustang 2018-3:Nimbus 32 DC Ballista / Jeanneau Yacht 51 2018-4:Vindö 32 2018-5:Nauticat 33 / Saphire 27 2018-6:Jeanneau Sun Odyssey 40.3 / Chris Craft Capri 25 2018-7:Storebro Royal Cruiser 340 2018-8:Tärnskär 32 /Beneteau Oceanis 38.1 2018-9:Yamarin 76 DC / Outremer 4X 2018-10:Contrast 36 / Corontet 21 DC 2018-11:Crenscent 535 HT / Spirit 47 2018-12:Comfort 32 / Volga 70 2019-1:Lady Helmsman / Chris Craft XK-19 2019-2:Fjord Dolphin 900 / Beneteau Ocenais 46.1 / Yamarin Cross 62 BR / Finnmaster Husky R6 2019-3:Luffe 40 /Askeladden C65 Cruiser / Flipper 670/700DC / Utern D65 / Nordkapp Noblesse 660 2019-4:Nimbus 31 Ultima / Aria 22 / Sagro 31 2019-5:Najad 361 /Silver Tiger BRz & DCz / Dufor 390 Grand Large 2019-6:?? 2019-7:?? 2019-8:Hallberg Rassy 57 / Askeladden 705 Voyager 2019-9:Diva 355
-
2 poängDet finns ingenting som jag stör mig mer på, eller oroar mig för, som dessa ständiga, överdrivna och ofta helt omotiverade katastrofpåståenden. Är det något som kommer att få samhället att klappa ihop så är det en utbredd dystopiångest. Till att börja med så minskar markbränder globalt, inte ökar. Det blir mer skog på klotet, inte mindre. Öknarna krymper, inte breder ut sig. Visst har vi en galloperande förlust av biodiversitet men den kan vi också bromsa om vi lägger krut på det. Det har aldrig någonsin i jordens historia varit så lite koldioxid i atmosfären som det var 1850. Det har rört sig mellan 7000ppm - 300ppm. Att 500ppm skulle innebära slutet för biosfären är helt enkelt inte ett rimligt antagande. Växter växer inte bara bättre med mer koldioxid, de blir också tåligare mot torka. 25% av den minskade öknen bedöms bero på denna effekt av den ökning av koldioxid som skett hittills. Resten beror på ändrad markanvändning. Vi har enorma mängder fossil av djur och växter med kalkskal från tider då det varit flera tusen ppm. Kambriska exposionen skedde då det var 7000 ppm. Jag har själv ett akvarium med räkor som vill ha pH 6 - 6,5. I det lever och förökar sig även snäckor. Flodmusslor lever i surt vatten. pH i havets ytvatten varierar upp till en hel enhet över dygnet så mycket klarar sig bra. Dessutom kvävs det väldigt mycket koldioxid för att havsvatten skall sluta vara alkaliskt. Stora barriärrevet har varit i princip utdött fem gånger under de senaste 20.000 åren, främst beroende på variationer i havsytan, men det har kommit tillbaka varje gång. Urskogen i Bialowieza i Polen är rester av den lövskog som täckte stora delar av europa och skandinavien under värmeperioden för 7000 - 3000 år sedan. Fantastiska förhållanden för djur, växter och människor här uppe! Isbjörnen klarade sig uppenbarligen också. Hur var det då runt medelhavet, livsfattig öken? Fråga grekerna, egyptierna eller romarna om de levde i svält och armmod? Det finns helt enkelt inget fog för att anta att det blir katastrofer om det blir varmare så sluta deppa och se till att lösa alla andra milöproblem som stressar ekosystemet!
-
2 poängPrecis så... Det finns ju stora ekonomiska intressen i att sälja olja och kol, så det är väl enkelt att göra en PR-kampanj med någon "köpt" unge från ett oljeproducerande land som sätter sig med ett plakat utanför riksdagshuset. Med de ekonomiska muskler som oljeindustrin har borde det räcka med ett par veckor för att vända opinjonen och få halva världens ungdommar att älska CO2-utsläppen från oljan.
-
1 poängNja, jag lever i den tron att om det är rent så slipper man både mögel och ovälkomna gäster (möss) som ju har en sagolik förmåga att ta sig in i små hål. Mögel livnär sig på fett och socker och förvisso krävs hög luftfuktighet också men ”better safe than sorry”. (Hade en båt en gång som ”någon” hade glömt en kapockkudde i. Den låg på en hylla och var alldeles genommöglig på våren på undersidan trots en i övrigt torr båt.) Så, jag plockar ur det mesta ur båten på hösten, rengör (utan att putsa) invändigt samt täcker. Tar en dryg helg att städa och en dag att täcka. Konservering får varvet sköta.
-
1 poängNja, så enkelt är det inte. Trycks det på ovanifrån dvs från den styrande "eliten" försvinner det inte innan det gjort skada, se t ex #metoo. Samma elit har envist proklamerat att vi har råd med och att det t o m är lönsamt med hög migration något som nu börjar visa sig i flera kommuners katastrofala ekonomi för att inte tala om kraftiga försämringar i välfärden. Samma är det med företeelsen Greta Thunberg. Hade debatten förts hederligt, sakligt och framförallt vetenskapligt hade jag välkomnat den men nu är det antingen Greta Thunberg (en vänstermarinerad högstadieelev) eller så är man klimatförnekare. Dessutom får bara en enda sida komma till tals dvs den av eliten betalda med de på förhand beställda forskningsresultaten. Det pratas ofta om koldioxid som utsläpp. Koldioxid är en växthusgas som gör att det växer bättre. Svenska AGA levererar t o m system som tillför växthus koldioxid för att det ska växa bättre. Med kommande befolkningsexplosioner i framförallt Afrika men också Asien kommer vi att behöva större skördar för att föda fler. Varför då koldioxidskatter?
-
1 poängOch har ni båtplats? Isåfall hur stor? Har ni inte båtplats, vilka platser finns att tillgå där ni bor? Är vinterförvaringen löst?
-
1 poängPEKA 67. Jo du har nog rätt. Tittar man på nedre bild så syns ju helt klart att min skena är för focken. När det byttes till rullfock så snålade ägaren och satte inte in längre skenor. Skulle bli jätteglad om någon har några närbilder på skena/vinsch. Tack för Era svar!
-
1 poängKompenserar genom att (igen) lägga in en i mina ögon fin och fantastisk hyllning; en nära fyra meter hög grafittimålning som finns i Snösätra.
-
1 poängKan man kanske bli, men allt går med mördande reklam. Om hon inte fått draghjälp av PR människor, kända föräldrar, media etc etc så hade hon fortfarande suttit med sitt plakat och ingen hade gjort så stor affär av detta.
-
1 poängPeppar och salt, en tyken fråga; använder du verkligen din toalettstol till det den är avsett för?😋 Jag har haft Jabsco tidigare, och har väl bytt servicestasen ungefär vart femte år. Problemet med den var ett en i besättningen producerade "harlortar" som fastnade i jokerventilen. Så den toalettstolen byggdes om med ett elektriskt kit. Ja man kan ju undra hur de där gummidetaljerna tål aggressiva medel, på detta forum har det ju också diskuterats om grejerna tål glykol som man gärna vill hälla i på hösten för att fryssäkra toan, slangarna och tanken. Ja jag hörde ungefär detsamma av en båtgranne. Jag lånade ut verktyg och fick sedan berätta hur grejerna skulle sitta ihop (bra att fotografera eller rita av saker man skall skruva isär). Jag kan efter detta spekulera i om Jabscons kvalitét blivit sämre mer åren, jag kunde inte minnas att min toa jag hade i Nimbusen från tidigt 1980-tal var så sladdrigt i pumpen och hade så klena plastskruvar till toalocken. Jokerventilen, strunten med tre slitsar, är viktig i dessa toaletter, jag såg på min innan jag elektrifierade den, att det samlades avlagringar på denna, kalkavlagringar efter urinen. Men eftersom jag fick skruva i sär den så ofta 3-4 ggr per säsong, kunde jag tvätta den i tvål eller om det var såpa. Min nuvarande Johnson, som diskussionen gäller, är visserligen med den lilla sittringen, trådskaparen ville ha den större, men i alla fall så är skruvar och gångjärn till locken rätt så veka och sladdriga där också. Och så hemma då, samma där, plastskruvar, som inte håller, med sned sits som följd... Förr hade båttillbehösbutikerna toalettsitsar i teak eller om det var i mahogny som tillbehör, sådana kan jag inte finna idag, men Hjertmans tycks i alla fall ha några sitsar eller sittringar som beställningsvara, och dom är skitdyra, om uttrycket tillåts, kostar väl mer än vad toaletten gör? Man kan ju hoppas att dom har stabilare gångjärn och skruvar.
-
1 poängVi har inte haft dom problemen på vår Sanimarin men det hade vi inte heller på Jabscon. Använder ett medel som heter Transclean som man häller i toan nu och då. Mitt missnöje med Jabsco grundar sig mest på materialets kvalité. Spolpumpen behöver smörjas nu och då och om man skruvar isär märker man att skruvarna sitter dåligt i plasten, lätt att få gängpaj. Packningarna behöver bytas ibland, speciellt den sk. Joker valven (storsäljare hos båttillbehörsbutikerna) som hindrar att det spolade vattnet kan rinna tillbaka in i skålen. Toalocket hamnar gärna snett eftersom det sitter lite för svagt infäst. Men som jag sa innan, det är en billig toa och den kanske trots allt är prisvärd.
-
1 poäng
-
1 poängJag kan varmt rekommendera att läsa dessa websidor om man överväger att byta teknologi från blybatterier till litiumbatterier: Marine How To Nordkyndesign Förvisso på engelska, men jag har inte hittat någon bättre eller mer genomarbetat introduktion till litiumbatterier på nätet. Båda sidorna är skrivna av professionella yrkesfolk som vid behov även varit i kontakt med producenterna. De är i en helt annan klass än ett foruminlägg som mitt. Som amatör, men nördigt nyfiken på teknologin, har jag under vintern flera gångar återkommit till dessa två websidor. Mina viktigaste "take aways" är: Litiumbatterier är en annan teknologi än blybatterier. Man måste veta vad det handlar om och vad man köper. Att själv seriekoppla fyra cellar á 3,2V eller köpa ett "drop-in" batteri och utan vidare omtanke koppla in det i stället för det gamla blybatteri är med största sannolikhet inget framgångsrecept. Trots allt vad säljaren möjligen påstår. Se till att det finns den nödvändiga kontrollen över laddningen och urladdningen. Det som är designat för ett blybatteri är inte nödvändigvis lämpligt för ett litiumbatteri. Även om laddaren har en litiuminställning är det inte säkert att det bäddar för lång livslängd. En riktig djupurladdning (<10V) av ett blybatteri förkortar livslängden - ett litiumbatteri kan bli totalt förstörd. Generatorn utsätts för en helt annan tillvaro med litiumbatterier som kan ta emot all den ström som generatorn kan leverera. Du bör överväga om modifieringar behövs för att undvika att den lägger av i förtid. Rätt installerat är litiumbatterier helt överlägsna blybatterier. Investeringskostnaden är högre, men kostnaden per Ah blir mycket lägre. Det verkar fortfarande oklart exakt hur många år ett litiumbatteri kan hålla om systemet är designat rätt. I denna video tester Marine How To sitt 7 år gamla 400Ah batteri och får ut 432 Ah (@ 30A belastning). Det finns en annan tidigare video med samma batteri där han drar ut 425 Ah (@105A belastning). Orkar man inte med att ta ett helhetsgrep eller planera att sälja båten om ett par år är det kanske lika bra att fortsätta med traditionella blybatterier. Det är enkelt, men ger i alla avseende sämre prestanda och sämre ekonomi över några års tid. Som sagt kan jag varmt rekommendera ovannämnda websidor och tar tacksamt emot tips om andra lika gedigna källor till information.
-
1 poängDetta är ju en av anledningarna till att det är viktigt att sprida kunskap om dessa produkter. Vi som inte vet blir ju väldigt glada om vi får veta och kan vi då köpa en helt likvärdigt bra produkt till halva priset eller ännu mindre så känns det ju kanonbra. Många av oss i I-länder kan ju förvisso utan större uppoffring köpa t.ex. en vantskruv för 400 SEK istället för 100 SEk utan att det nämvärt påverkar vår levnadsstandard men icke förty så mår vi mycket bättre om vi kan hitta ett billigt pris på den produkt vi söker. Å så en liten reflektion om att kommunicera på forum. ATT SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER ÄR LIKA MED ATT SKRIKA. Att avsluta en mening med flera utropstecken kan uppfattas som provocerande. ELLER HUR!!!!! Jag är helt övertygad om att om vi som skrivit i denna tråd skulle träffas ansikte mot ansikte så skulle vi kunna föra en mycket intressant och givande diskussion om Biltemas produkter utan att överhuvudtaget komma i närheten av att bli irriterade på varandra. mvh 2mas
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00