Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-31 på alla områden
-
3 poängByt olja innan du tar upp båten på land! Åk en sväng så att motor och olja blir genomvarm byt sedan olja och oljefilter. Starta sedan och låt den nya oljan cirkulera runt i motorn.
-
3 poängOm det regnar när jag hade tänkt ha picknick så brukar jag hälla ut en liter klorin i vasken, mest för att visa naturen vem det är som bestämmer. Wisti
-
2 poängKan man kanske bli, men allt går med mördande reklam. Om hon inte fått draghjälp av PR människor, kända föräldrar, media etc etc så hade hon fortfarande suttit med sitt plakat och ingen hade gjort så stor affär av detta.
-
2 poängSegling och seglingssporten har jag tidigare hävdat har fått uppmärksamhet som troligen ger viss positiv påverkan. Kanske har några enstaka personer börjat fundera i banor att det är lite onödigt att bränna 25 till 75 liter diesel/bensin på timme för att förflytta sig en sträcka som med bil drar 2 till max 6 liter. Kanske kan HVO och andra förnybara bränslen börja bli mer accepterade bland fritidsbåtsägare. Sedan har vi naturligtvis "motvalsmänniskorna" som minsann ska visa att de inte bryr sig och därför passar på att skita ner lite extra för att - som de tror - straffa GT. Ja det finns faktiskt sådana... 🤔 🙈🙉🙊 Bla. på dessa vis kan båtlivet påverkas tror jag.
-
1 poängResten av avgassystemet är inte gjort för att köras okylt heller. Gummislangarna och "ljuddämparen" kommer hinna fara tämligen illa innan du kommit upp i arbetstemp på motorn. Gör som föreslagits - byt oljan innan du tar upp den. Spolmuff...? Det har man väl på utombordare. Du skall koppla på dig på vattenintaget, ev. hälla glykolen i sjövattenfiltret (eller koppla om intagsslangen till en hink med glykolblandning) när båten kommit på land för vinterkonservering. Men bara köra så det precis kommer ut ur avgaserna, dvs så hela "systemet" är fullt. Sedan kan du kanske ta ut impellern. Skriver "kanske" eftersom jag anser att ta ut impellern varje höst och förvara den i en påse är överkurs. Och när/om man väl tagit ut den (min skall bytas vart 5:e år enligt manualen och ingen påsförvaring på vintern) så sätter man väl ogärna tillbaka en begagnad. Men visst, så har det stått i några manualer.
-
1 poängPrecis så... Det finns ju stora ekonomiska intressen i att sälja olja och kol, så det är väl enkelt att göra en PR-kampanj med någon "köpt" unge från ett oljeproducerande land som sätter sig med ett plakat utanför riksdagshuset. Med de ekonomiska muskler som oljeindustrin har borde det räcka med ett par veckor för att vända opinjonen och få halva världens ungdommar att älska CO2-utsläppen från oljan.
-
1 poängÅ ena sidan... Å andra sidan så försvinner snabbt en ”produkt” ingen vill ha - även om man gör massor med reklam. Dvs; hade allmänheten tyckt att miljöarbete är oviktigt, kunde tidningarna skriva hur mycket som helst utan att någon brytt sig.
-
1 poängTa bara ett kvarts varv åt gången. Det går fort när man skruvar på den lilla styrpinnen 👍
-
1 poängBeror väl på vad man menar med "nära", om nära är ca 4,5 miljarder år så är ju utplåningen ett faktum
-
1 poäng
-
1 poängFörstår inte riktigt vart du vill komma. Är förlängningen på din tråd, "politikerna förbjuder allt som genererar växthusgaser och problemet är löst"?
-
1 poängÄn en gång kan man tolka det som att Penta indirekt erkänner sina fel men som alltid tar de inget ansvar...
-
1 poängLäste lite i min servicemanual och jag uppskattar verkligen den språkliga tonen... (synd bara att bilderna inte håller samma höga kvalitet.) Guldklimpar som "WOULD YOU BELIEVE" och "WRONG" samsas i bifogat utsnitt. Kan ju nästan se författarna framför mig, svära över allt folk som begärt deras kvalificerade hjälp pga tom tank. 😁 Är det så i alla servicemanualer? PS skulle kanske varit i mek och teknik-avdelningen...vad vet jag.
-
1 poäng
-
1 poängBeror helt på vad sällskapet är intresserade av. Själv hade jag skippat att slussa med en så liten båt om inte alla tycker det är jättekul att studsa runt i svallet efter alla turbåtar. Som farn skriver är det långt att åka innan skärgårdskänslan riktigt infinner sig. En fin tur om man vill se Stockholm är ju Karlbergskanalen runt, slussa ut och åka Djurgårdsbrunnskanalen. Kanske ner till Saltsjöbaden via Stäket? Osv. Går lätt att lägga en heldag på det. Men räkna som sagt med att ovana passagerare bitvis kommer se resan som en ren kamp för överlevnad i en sexmeters båt. Är sällskapet mer natur/historiskt/kulturellt intresserade hade jag skippat slussningen och satsat på Mariefred. Kanske med ett stopp på Birka och/eller Taxinge slott. Eller ska det vara romantik på tu man hand? Mälaren det med isf.
-
1 poängHm. Nu vet jag inte vad du menar med mindre motorbåt. Vilken fart hade du tänkt hålla och hur lång tid får transporten ta? När jag hade liten motorbåt i stan tog det mig kanske 1h till Grinda och då gick det nog undan i 15-20 knop om jag minns rätt. Det tar ju sin tid att bara komma ut ur stan, och så ska du förbi Vaxholm. Fast då hade jag båten i Brunnsviken, som också tog sin tid att komma ut ur. Så vi åkte sällan längre ut på den tiden. Svartsö krog eller på Gällnö kanske kan vara nästa lunchalternativ. Inte så mycket längre än Grinda. Sedan är det Ingmarsö, sedan Finnhamn, men det är nog lite långt för en dagstur? Ni ska ju tillbaka också. Jag själv tycker att skärgården blir finare efter Grinda, men smaken är som baken. Kolla dock öppettider på lunchställen innan, kan vara tjorvigt med det såhär dags på året. Ett dopp tar ni väl genom att kasta ankar på valfri lämplig plats ni hittar på vägen, om ni alla är simkunniga?
-
0 poängHar en fundering inför höstens torrsättning och oljebyte: Om jag monterar bort impellern så borde det väl gå bra att köra motorn varm på land utan spolmuff och kylvatten (givetvis medans man håller koll på motortemperaturen) inför oljebyte ? Tänker att impellern ska ju ändå bort och förvaras i plastpåse (om man läser Volvos manualer i alla fall). Och ska spolmuffen hålla tätt så får man ha en person som bara står och håller den på plats, eller åtminstone vaktar den hela tiden. Finns det någon risk med det här förfarandet som jag inte tänkt på? Maskinen är en TAMD41B,.
-
0 poängJa, att köra helt utan kylvatten inser jag är mycket olämpligt. Men TAMD41 har ju färskvattensystem och sjövattensystem. Det jag tänkte på var att bara ta ur impellern. Då blir alltså sjövattensystemet utan cirkulation. Alltså värmeväxlarna till färskvattenkylningen, oljan, insugningsluften samt avgaskröken kommer att bli utan kylning. Däremot kommer ju färskvattensystemet att ha cirkulation.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00