Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-30 på alla områden
-
1 poängDå får du först bekräfta att du inte har hydraulstyrning eller hydrauliskatrimplan. BTW varför låter du motorn stå nedfälld?
-
1 poängRödfärgad ATF använd i power-trimmet och ofta också i ev. hydraulstyrning. Om det är trimmet eller ev. trimplan som läcker, så anrikas oljan i motorbrunnen via dräneringen. Om det är trimmet så finns det antagligen vatten i detta nu. Vad jag hört är det kortsiktiga problemet med detta att trimmet kan frysa sönder. Men, det bör naturligtvis åtgärdas som del av höstservicen. Bytte av oljan på min Merc V6 var ganska enkelt.
-
1 poängJag tror att man måste jämföra båt för båt, inte märke mot märke. Visst tycker många att ett varv generellt har bättre byggkvalitet än ett annat. Men det är ofta lika avgörande vem som är designer, och med vilket syfte. Första Hanse båtarna ritades av Svenskar ( Beyer, Södergren) sedan av Yachtzentrum därefter av Judel/Vrolijk.
-
1 poängDet jag har hört är att Hanse skulle vara lite billigare byggda och därmed sämre. Det tror jag inte riktigt på, det är nog mest illasinnade rykten. Den stora skillnaden för alla dessa massfabricerade båtarna är att de kan byggas mycket mera rationellt än båtar som byggs i mindre serier. De kan också ta fram tex lämpliga beslag mm därför att serierna är stora, eller pressa leverantörerna på bra priser. Men viktigast är att man kan anlita kompetenta designers. De stora varven har helt enkelt större resurser så köper man en mera massproducerad båt så får man helt enkelt mer för pengarna jämfört med något mera "handbyggt".
-
1 poängVäldigt passande analys: https://newrepublic.com/article/154879/misogyny-climate-deniers?fbclid=IwAR0MLNRTfZeJlBM1Pqkin2_gPpq_MdlYRBpadETY706yxItNraB06wX-urs Inte lite roligt att man kan hitta en hel del där. Här har ni forskning helt dedikerad till att analysera fenomenen som är aktiva i dessa trådar: https://www.chalmers.se/en/departments/tme/centres/ceforced/Pages/default.aspx Veckans asgarv.
-
1 poängBeror helt på vad sällskapet är intresserade av. Själv hade jag skippat att slussa med en så liten båt om inte alla tycker det är jättekul att studsa runt i svallet efter alla turbåtar. Som farn skriver är det långt att åka innan skärgårdskänslan riktigt infinner sig. En fin tur om man vill se Stockholm är ju Karlbergskanalen runt, slussa ut och åka Djurgårdsbrunnskanalen. Kanske ner till Saltsjöbaden via Stäket? Osv. Går lätt att lägga en heldag på det. Men räkna som sagt med att ovana passagerare bitvis kommer se resan som en ren kamp för överlevnad i en sexmeters båt. Är sällskapet mer natur/historiskt/kulturellt intresserade hade jag skippat slussningen och satsat på Mariefred. Kanske med ett stopp på Birka och/eller Taxinge slott. Eller ska det vara romantik på tu man hand? Mälaren det med isf.
-
1 poängHmmm, imponerande. Jag hade faktiskt gissat på minst det dubbla Lasse... Säg att det blir 100 till för det som ska till utöver den redan nu ganska kompletta utrustningslistan så är det fortfarande en förhållandevis liten peng om man ser till att du då har en mycket kompetent ocean seglare. Missförstå mig rätt, förstås mycket mycket pengar men i perspektivet rätt okay. Ser fram mot din nästa rapport Tjipp!
-
1 poängDetta är en Cheoy Lee 43 den gjordes i två varianter (denna av Perry) så priset brukar ligga på 1,3mille till 700tusen. Om du är snabb när nästa kommer ut till ett bra pris, så kan du kanske göra ett klipp, om du är intresserad.
-
1 poängJag är fd segelmakare Royal Salis Det är svårt att dedöma segel jag hade en kund so förstörde en fock på ett år det räcke med att det hade fladrat Seglar du SM så håller seglena för 2 SM Eller om du seglar väldigt lite och seglerna ser ut som nya.Så är det solen som förstör seglerna Man brukar säga att seglerna håller i 15 år helst skall man rulla seglerna.Om buken kan ma säga att seglerna som är sydda för västkusten skall vara bukigare än dom på mälaren eller östkusten exempelvis så syr man segel till H båt där fock är väldigt bukig Sen syr man segel efter lystal en båt med ett lystal på 1.35 Skall ha väldigt plana segel starbåt är mastkurvan 35 cm mot maxi 77 där mastkurvan är12 cm
-
1 poängUtombordare vill jag ha av flera skäl: Dels är jag mer bekant med utombordare. Lättare att sälja motorn och byta upp sig. Lättare service: inga bälgar som behöver bytas periodiskt eller som kan gå sönder och vattenfylla båten. Klarar grundare vatten. Trenden, speciellt i USA och jag tycker mig kunna se det här i Sverige också, är att utombordare blir allt vanligare på större båtar. Mer framtidssäkert. Mer subjektivt är att av alla de båtar jag åkt i, så har båtar med utombordare varit snabbare än båtar i samma storlek med motsvarande styrka på inombordare. Jag vill dock inte skapa en hätsk debatt om detta. Jag förstår att inombordare har många kvaliter som en utombordare inte har. Utombordare är dock min preferens.
-
1 poängReturledningen till tanken, led ned den i jeepdunken oxå så får du se.😀 Anders,
-
1 poängHaha, javisst vågar du fråga Det jag skrivit om här på forumet är: WiFi-system: 4000:- Fläktar: 500:- Spisbeslag: 600:-18 VP Black Jack + propelleraxellager: 10000:- Kutterrullsystem+segel: 30000:- AGM batterier: 10000:- Vindroder (beg, men bytt alla slitdelar): 30000:- Genomföringar+slangar: 15000:- Nya långfärdssegel: 50000:- Ny löpande rigg: 10000:- Nya fallvinschar: 10000:- Rodkick: 10000:- Ny stående rigg: 21000:- Kablar i mast utbytta: 500:- Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet): 1000:- Fallnät på hyllor: 300:- Wind scoop: 500:- Truma fjärravstängning för gasol installerat: 2000:- Bytt vattentanksgivare: 500:- Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!): 200:- Ny större gummijolle: 10000:- Hopfällbara cyklar: 5000:- Vindkraftverk: 18000:- Fler solceller: 3000:- Inverter: 2500:- AIS: 5000:- Batterövervakning: 1500:- Mastreflex: 200:- Säkerhetsbåge: 6000:- Tätningsmatta: 500:- Bimini: 16000:- Datorskärm: 1000:- Maststeg: 3000:- Nya dynor sittbrunn: 3000:- Nytt kylaggregat: 4000:- Ny pedistalkompass: 4000:- Ny sprayhood: 8000:- Nya fönster och däcksluckor: 5000:- Dan buoy: 2000:- Monterat TV: 2500:- Installerat gasolvarnare: 500:- Ny ugn: 4000:- Nya gardiner: 600:- Sjövattenpump i pentry: 1000:- Så ca 300 000:- hitills. Innan vi seglar iväg blir det även fotpumpar i kök och toa, satellittelefon, flytvästar, ny EPIRB och 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC), båtförsäkring, reseförsäkringar, ARC-anmälningsavgift, skeppsapotek, nödraketskit för havssegling, mer reservdelar m.m. Sedan ska man ju även spara ihop en reskassa också. Lycka till med långseglandet! // Lasse
-
1 poängVarför det. Han kan mycket väl köpa en fin Evinrude G2 med etec eller en 2T med dfi, optimax t.ex. (de är miljövänligare än en 4T som är 3 - 7 år) gammal, om miljö, låga servicekostnader, låga bränslekostnader samt vikt är viktigt bla.
-
1 poängEller en modern direktinsprutad tvåtaktare, om prestanda, låg vikt och låga servicekostnader är viktigt
-
1 poängTro inte att en mindre maskin drar mindre soppa i en tung båt. Det förhåller sig precis tvärtom. En klenare maskin får slita hårdare med högre förbrukning som följd. Inte ens säkert att den orkar dra upp båten i planing med lite last ombord. Däremot om man åker sakta så kan det nog stämma, men då bör man nog titta på en annan båttyp om det är sakta man är ute efter.
-
1 poängJag misstänker att du får bäst betalt om du säljer nya och nyrenoverade delar för sig och resten för sig. Då finns det flera köpare, än det finns på ett Drako 200 HT renoveringsobjekt. Det blir lite jobb med det och det kan ta tid, men jag tror inte på att sälja en "båtbyggsats" om du vill få tillbaks så mycket som möjligt av de pengar du satsat i projektet. Så tycker jag, andra tycker säkert annorlunda. Lycka till! Mackey
-
1 poängPå filmen ser det ut som det sitter något skräp mellan rotorn och den fasta delen. Där måste det vara helt rent, annars läcker det. Den klena slangen är för spädvatten, förmodligen från backslaget. Det är för att kyla och smörja gummilagret i tätningen. Axeltätningen är av fabrikat Mane Craft, vars största fördel är att de inte bygger så mycket på längden. Rodahl Marin, sålde dem förut, men jag tror att de har slutat, på grund av prishöjningen på ca 100% , som kom i samband med att Wärtsilä, tog över distributionen.
-
0 poängSkräp? Ser minst två snoddar eller snören, som förmodligen ingår i nåt försök att täta gummibälg. Sitter det inte packboxar i denna tätning? Kompisen har en med två tätningar och jag en med tre. Vatten genom lilla slangen var något nytt! Kan kanske vara någon variant på vattensmord tätning, där mam måste lufta axeltrumman, genom slangen, så att vatten kommer upp till tätningen. I våra behövs olja, inte för att kyla utan för att smörja glidlagret, som gör att hela anordningen centrerar mot axeln. På så vis blir det inget axiellt tryck på packboxarna, som sitter i metalldelen på tätningarna. En relativt böjlig grövre slang, den stora, gör att vibrationerna från motor o backslag inte fortplantas till skrov och axeltrumma. När linjerade du motor och backslag mot axeln sist? Axeln ska även ligga mitt i axeltrumman. Gör det inte det så slits packboxarna samt glidlager, och du får oljud och vattenläckage. Ev kommer även axeltrumman att lossna, med vatteninträngning som följd. Detta med vatten som smörjning användsc på cutleslagret i stödbocken för propelleraxeln, på utsidan båten, strax framför propellern. Googla och visa bilder på: Axeltätning båt
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00