Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-29 på alla områden

  1. 2 poäng
    I min begreppsapparat så är det stor skillnad på karosseribricka och skruvbricka. En karosseribricka är en plan bricka med större anläggningsyta än en "vanlig bricka". (Onormalt stor bricka i förhållande till skruvhålet.) En skruvbricka är en bricka som är stansad/tillverkad så att en försänkt skruv försvinner ner i brickan. (Se bild i mitt tidigare inlägg.) Självklart kan man montera takskivor med karosseribricka och kullrig skruv men det blir inte särskilt snyggt.
  2. 2 poäng
    Det här blir långt, men jag tror att det blev riktigt bra ändå. Så läs hela. Hur orolig ska man egentligen vara över klimatförändringarna? Följer det samma mönster som tidigare katastrofer? Liknande har ju hänt förut. Ozonhålet, Blyad bensin, Kvicksilver, DDT/Hormoslyr. Lagen om bilbälte. En kort tillbakablick Ozonhålet: Forskare konstaterar ökad uv-strålning och kopplar det till förtunnat ozonskikt. Andra forskare kopplar det allt tunnare ozonskiktet till utsläpp av freoner. Kommersiella intressen och några forskare menar att allt bara är trams. Allmänheten framför idiotargument. ”ska man inte få använda hårspray längre” ”vi kommer att svälta om man tar bort freon som kylmedel” forskarna fortsätter. Politiker reagerar och förbjuder freon som drivgas. Ozonskiktet återhämtar sig. Problemet löst Blyad bensin Forskare påvisar höja halter av bly i nästan allt levande. T.o.m. i Antarktis. Andra forskare påvisar de negativa effekterna av förhöjda blyhalter. Extremt starka kommersiella krafter och vissa forskare tycker att allt bara är trams. Det framförs idiotargument ”ska vi flytta tillbaks till medeltiden” ”ska alla åka häst och vagn nu” forskarna fortsätter. Politiker reagerar och förbjuder blyad bensin. Naturen återhämtar sig så sakteliga. Problemet väl inte helt löst än, men det går åt rätt håll. Bly anses idag vara ett starkt nervgift. Kvicksilver: Kvicksilver används flitigt bland annat som bekämpningsmedel i jordbruket. Forskare konstaterar att särskilt rovfåglar inte längre kunde reproducera sig p.g.a. höga halter av kvicksilver. En del bönder gick i bräschen och slutade använda kvicksilver. De flesta fortsatte. Kommersiella intressen tyckte att allt var trams. Forskarna fortsatte. Politiker reagerar och förbjuder kvicksilver. Naturen återhämtar sig. Problemet löst Hormoslyr/DDT Hormoslyr och DDT är effektiva bekämpningsmedel som tar död på det mesta, men med vissa tråkiga bieffekter Samma som ovan. Förutom att kommersiella intressen dricker hormoslyr i direktsändning för att visa att det är ofarligt. Men dör kort därefter i aggressiv cancer. Lagen om bilbälte Forskare påvisar kopplingen mellan bilbälte och trafikskador. Några går i bräschen och använder bilbälte frivilligt. Andra framför idiotargument ” tänk om man kör ner i en sjö, då kommer man att drunkna” ” vad händer om bilen börjar brinna” Politiker reagerar och inför lag om bilbälte. Det påstås att det inte finns någon uppfinning som räddat fler liv än trepunktsbältet. Inkl. penicillinet. Ändå fanns det ett stort motstånd. Det finns säkert några faktafel men det tycker jag inte gör något Vad tror ni? Kommer klimatförändringarna att följa samma mönster?
  3. 1 poäng
    Många bra tips här men om man inte ens kan grunderna, Ohms Lag, Watts Lag mm så blir elpysslarens försök mer felpysslarens försök. Dessa lagar är ett absolut minimum att kunna innan man ger sig på el. Sedan ska man också kunna allt annat beskrivet ovan. Man kan inte springa innan man kan gå.
  4. 1 poäng
    Några andra tips... Winga 30 Scand 29 Saltö 31
  5. 1 poäng
    Sambon har haft samma märke och modell på promenixskor under några år nu. I början var skorna plug and play, så att säga. Bara stoppa i fossingarna och börja gå. Nu har fabrikören tagit bort ytbehandlingen och säljer den separat på sprayburk. Jag har tidigare trott att Gore-Tex-företeelsen själv räckt för att hålla vatten ute. Det troendet har jag numera reviderat Lizzard har även en (eller flera?) stövel modell(er) av sin(a) sko(r) (det blev jobbigt det här 🤪) som jag fattat skall vara tät. Även den superlätt. Efter Tjörn runt var svågerns fötter våta (mer än bara fotsvett). Då stod man förvisso periodvis konstant i vatten, men ändå. Iofs finns möjligheten att det kommit in vatten uppifrån, det var ju lite sådant väder. Nu har jag iofs fuskat eftersom jag själv är på upploppet inför skoköp. Inväntar bara vinterns båtmässan... 😇
  6. 1 poäng
    Om minuspolen är oansluten? Hur tänker du då?
  7. 1 poäng
    Jag tittar också efter skor. Det finns bättre alternativ än mina sandaler (200 spänn på någon outlet och ingen som helst koppling till båtdäck). Min omgivning har köpt någon Lizzard (Crew?). När jag känner och klämmer på dessa (givetvis utan fot i) känns de som något jag skulle vilja ha. Oerhört lätta och greppar bra även på våta blanka ytor utan halkskyddsmönster. Deras är dock inte vattentäta men Lizzard Crew 3S Waterproof skall vara det. Den skall jag titta närmare på. Frågan är vad som händer när den oundvikliga vågen sköljer över skorna, när man som vanligt råkar stå på något ostrategiskt ställe, och fyller dem med vatten. Då kanske det är bättre med "öppna" skor där vattnet kan rinna ut...eller sandaler. Får nog fundera vidare på det här huruvida vattentätt är det bästa att ha. Men när det bara är lite vått på däck, då vattnet inte når över vristen är nog vattentäta att föredra. Håhå jaja, detta eviga funderande på för och nackdelar på olika saker. Men å andra sidan, det är ju det som är kul. 😁
  8. 1 poäng
    Det är svårt att mäta noggrannt under 100mA med en DC-tångamperemeter, då alla statiska magnetfält (inkl jordmagnetiska fältet) börjar bli märkbara i jämförelse med fältet strömmen alstrar som man vill mäta. Nollställning bör därför göras så nära mätkabeln som möjligt och med tången i samma vinkel. Så TS notering är inget konstigt, utan får härröras till mätfel/mätonoggrannhet helt enkelt. Måste man ändå mäta strömmar på bara tiotals mA är en vanlig multimeter att rekommendera, inkopplad i serie med plus- eller minuskabeln.
  9. 1 poäng
    I Sverige är Foss är känd för att i en TV-intervju 1975 ha druckit växtbekämpningsmedlet Hormoslyr. Felaktiga rykten har gjort gällande att Foss skulle ha avlidit (i cancer) kort efter detta. Så var dock inte fallet; Foss levde ytterligare 32 år och avled först 2007 i en ålder av närmare 83 år (Wikipedia).
  10. 1 poäng
    Märkligt påstående - alla välgjorda Gore-tex-skor är 100% vattentäta. När jag kolla på Vessi-skor så finns det inget som säger något om att de har en "båtsula". Nja - jakten fortsätter, men tack Peka67 för dina försök hittills 🙂
  11. 1 poäng
    Har du testat att bara dra åt avtappningsskruven i botten av koppen då?
  12. 1 poäng
    Varför inte det? För att hyckleriet inte ska bli så uppenbart? Följande citat träffar klockrent! "Greta Thunberg är en PR-produkt och inget annat än en symbol. Hon är egentligen totalt utbytbar. För mig är hon dock inte en symbol för jordens klimat, utan för debattklimatet. Folk vill inte diskutera frågor på djupet och tänka själva. De vill ha ett färdigt, trendigt, åsiktspaket som de kan stoltsera med inför sin omgivning." Citat KapatKonto - Flashback Greta Thunbergs program i Amerika: Klimatmöte i FN 23 september (NYC, USA) FN:s årliga klimatkonferens 2-13 december (Santiago de Chile, Chile) Diverse demonstrationer
  13. 1 poäng
    Formeln för skrovfart är 2,427 gånger roten ur vattenlinjens längd. En NC33 har en LWL på 8,6 m vilket ger en skrovfart på ca 7,1 knop
  14. 1 poäng
    Ca 10kr distansen i segelkostnad har jag kommit fram till.. gratis.. ja allt e relativt.
  15. 1 poäng
    Om du åker mycket och långt blir ju bränsleförbrukningen viktig. En segelbåt går ju gratis om man ser till bränslekostnaden, men... När det inte blåser får man räkna med 2 - 3 dl/M Segel kostar också pengar, ungefär lika mycket per distansminut som att gå med motor (tyvärr). Hur som helst är det ju väldigt mycket billigare än att köra motorbåt.
  16. 1 poäng
    Returledningen till tanken, led ned den i jeepdunken oxå så får du se.😀 Anders,
  17. 1 poäng
    Om bubblorna syns nere i glaskoppen måste det vara packningen som läcker. Om den var en slang som läcker skulle bubblorna aldrig komma ner i koppen.
  18. 1 poäng
    Haha, javisst vågar du fråga Det jag skrivit om här på forumet är: WiFi-system: 4000:- Fläktar: 500:- Spisbeslag: 600:-18 VP Black Jack + propelleraxellager: 10000:- Kutterrullsystem+segel: 30000:- AGM batterier: 10000:- Vindroder (beg, men bytt alla slitdelar): 30000:- Genomföringar+slangar: 15000:- Nya långfärdssegel: 50000:- Ny löpande rigg: 10000:- Nya fallvinschar: 10000:- Rodkick: 10000:- Ny stående rigg: 21000:- Kablar i mast utbytta: 500:- Nödlänspump monterad (motorn tar kylvatten från kölsvinet): 1000:- Fallnät på hyllor: 300:- Wind scoop: 500:- Truma fjärravstängning för gasol installerat: 2000:- Bytt vattentanksgivare: 500:- Packat om roderpackboxen (numera snustorrt!!): 200:- Ny större gummijolle: 10000:- Hopfällbara cyklar: 5000:- Vindkraftverk: 18000:- Fler solceller: 3000:- Inverter: 2500:- AIS: 5000:- Batterövervakning: 1500:- Mastreflex: 200:- Säkerhetsbåge: 6000:- Tätningsmatta: 500:- Bimini: 16000:- Datorskärm: 1000:- Maststeg: 3000:- Nya dynor sittbrunn: 3000:- Nytt kylaggregat: 4000:- Ny pedistalkompass: 4000:- Ny sprayhood: 8000:- Nya fönster och däcksluckor: 5000:- Dan buoy: 2000:- Monterat TV: 2500:- Installerat gasolvarnare: 500:- Ny ugn: 4000:- Nya gardiner: 600:- Sjövattenpump i pentry: 1000:- Så ca 300 000:- hitills. Innan vi seglar iväg blir det även fotpumpar i kök och toa, satellittelefon, flytvästar, ny EPIRB och 4 st AIS MOB till flytvästarna (krav för att delta i ARC), båtförsäkring, reseförsäkringar, ARC-anmälningsavgift, skeppsapotek, nödraketskit för havssegling, mer reservdelar m.m. Sedan ska man ju även spara ihop en reskassa också. Lycka till med långseglandet! // Lasse
  19. 1 poäng
    Inte helt ovanligt att soppaslangarna får sprickor med åren genom vilka det sugs in luft långt innan det börjar rinna ut diesel. Kan vara en möjlig källa till dina bubblor.
  20. 1 poäng
    Tänkte? Eftersom kajen nyttjas för allmän förtöjning så har sugen ändå bara dekorativ funktion. Mer seriöst så är bilden en utmärkt illustration av den allt vanligare attityden att inte bry sig om något så länge det inte drabbar en själv.
  21. 1 poäng
    De verkliga hoten mot mänskligheten är INTE CO2-utsläppen och ev. havsnivåhöjningar! Dessa sker ständigt på jorden, se diagrammet som hur det varierat under mänsklighetens tid, några hundratusentals år. Som mänskligheten överlevt och som bidragit till att vi tagit oss till svåråtkomliga ställen som t.ex. Australien och Andamanerna. Det handlar i stället om den vettlösa förstörelse av både havs- och landbiotoper som accelererar. Plast i haven, försaltning av odlingsområden via konstbevattning med flodvatten, uttorkning av områden via konstbevattning (läs Aralsjön), kalhuggning av skogsområden och djungler för monokulturell odling (läs oljepalmer), hänsynslösa metoder för mineralutvinning, missbruk av antibiotika, ständigt ökande utsläpp av svårnedbrytbara läkemedelsrester till vattendrag och hav som påverkar faunan. Varför kan inte debatten handla om de verkliga farorna i stället för CO2 och havsnivå?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...