Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-13 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Ligger tyvärr i Mölle gästhamn nu när det blåser väst ca 10 m/s. Inbäring räknade vi med men inte att kajen avsedd för långsides förtöjning skulle vara felbyggd så att vågorna studsar i kajkanten. Normalt har man en konstruktion som dämpar inbäring (det hade kajen innan ombyggnaden). De första ringarna på den nya kajen har ryckts sönder tidigare i sommar. För att mildra effekten har man monterat ryckdämpare (metallfjädar) dessa går sönder, båten framför oss drabbades medans de var på däck. Enligt boende på orten finns det ”drivor” med trasiga ryckdämpare. En tysk seglare skadades svårt när en fjäder gick sönder, tidigare i år. Hamnpersonalen varnade oss inte när vi förtöjde kl 14. Knapar på båtar har i sommar ryckts av enligt boende. Vi har 8 långa tampar iland, några fendrar som dämpare. 5 båtar med besättningar som diskuterar nästa åtgärd. En båt diskuterar att kasta loss. Synd att kommunen saknar kompetens hur en kajkant skall byggas i hamn med inbäring. Nattsegla till Anholt lockar inte....
  2. 1 poäng
    Det är ju helt galet. Båten har ju med största sannolikhet sålts ny i Norge med x antal 100k i norsk moms. Varför ska båteländet momsas en gång till i Sverige? "Vad fan får jag för pengarna?"🙄 Jaja, jag fattar ju att jag inte kommer någon vart med det där. 200k extra för en båt i Norge - då kan det kvitta. Det var synd för de har ett par riktigt intressanta båtmodeller där...
  3. 1 poäng
    Trä på en plastpåse på det långa munstycket, stoppa ut genom hålet och tryck av. Det funkar.
  4. 1 poäng
    Är det glas eller plast? Glasrutor borde gå att få hjälp att fixa av glasmästare eller bilglasfirma (fast kanske inte de stora bilglasdrakarna). Plastrutor kan man googla med sökordet plastrutor. Tidigare har jag fått hjälp av Akriform, men det är några år sedan.
  5. 1 poäng
    Helt korrekt. Det var seglingstävlingar. Antar att det var för de deltagare som hade ett akut toa-sug.
  6. 1 poäng
    Det är säkert tillåtet att betala om man vill, men det är inte tillåtet att ta betalt bara för sug i en hamn avsedd för fritidsbåtar. Precis tvärt emot sexköpslagen där det inte är olagligt att ta betalt för sug, men förbjudet att betala.
  7. 1 poäng
    Lyckades inte hitta någon ny avgaskrök så jag var tvungen att laga. Dock har massor med bilder försvunnit som jag har tagit när jag renoverat diverse prylar. Bland annat denna krök. Så här blev det iallafall när den är på plats. Hardtoppen är lackad och monterad. En hel del av inredningen är också klar. Orginal-instrument-panelen är skrotad och en ny i mahogny har ersätt.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Haha sätt en Norsk flagga först och ändra den till svensk precis innan gränsen och säg att det var trevligt i Norge men nu vill jag hem (ifall du stöter på en tullkryssare) eftersom vi inte har nåt båtregister i Sverige.
  10. 1 poäng
    Hur tänker du? Är den såld ny i Norge betalas inte moms i Sverige.
  11. 1 poäng
    +1 på Flipper över Yamarin, men Flipper 600 DC (som säljs inte längre) är en väldigt liten båt om man tänker på kabin/sovplatsen. Det finns ju gott om utrymme i sittbrunnen. Flipper 640 (eller kallas den 650 nu) är en annan sak, känns mycket större på alla sätt, men det är ju i annan klass prismässigt och annars. I allmänt gillar jag Flipper bättre över Yamarin, t.ex. eftersom man sitter så hemskt ”djup” i Yamarin med dess höga fribord, begränsad tillgång till badplatform m.m. Och nyare Flipper syns modernare och snyggare än Yamarin.
  12. 1 poäng
    Vad ska det vara bra för? De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? Stater har allt ett finurligt sätt att skinna oss stackars medborgare. Faktum är att jag inte ens reflekterat över momsen, att köra hem sjövägen handlade mer om att landtransporter är så dyra. Det måste ju åka en del omomsade båtar fram och tillbaka hursomhelst, inte kollar de var och varannan båt under semestertider...
  13. 1 poäng
    Jag skulle rekommendera nya Flipper istället!! Mer förvaringsutrymmen. Smidigare båt. Men ni kanske har tröttnat på märket?
  14. 1 poäng
    Om kylningen är riktigt dålig brukar utombordarnas topplock eller iallafall topplockspackningarna fara riktigt illa. Jag relaterar väl mest till när jag själv slarvat med oljeinblandningen när det gäller olika tvåtaktare. Senast en röjsåg som nöp... Glömde fylla på olja... Men den kom igång igen troligtvis med ett ärr i cylindern. Bäst är väl att provköra i en stor tunna eller tank. Som sagt kan bero på flera olika orsaker, vi för väl se vad andra forumdeltagare har att föreslå.
  15. 1 poäng
    Du menar inte GP -- Jag har en 18 lit Isotherm box som fungerar bra som frys när den bor i bilen.
  16. 1 poäng
    Det är ju helt ok att betala lite om det funkar bra? Det kostar en slant för en privat hamn att investera i en sugtömning. Men kanske inte ok om man samtidigt försöker vinna kampen om Sveriges högsta dieselpris.
  17. 1 poäng
    Tar dom betalt för tömning numera? Det gjorde dom för några år sedan.
  18. 1 poäng
    Tycker den ser väldigt liten ut för att vara över 20 fot. Men visst, kameran kan ljuga.
  19. 1 poäng
    Surfarna håller nog inte till inne i hamnen men kanske är det en intressekonflikt. Efter att ha pratat med boende är problemet inne i hamnbassängen för båtarna. Den nya kajkanten är spikrak så inbäringen studsar ut från kajen så det ”kokar” närmast kajen. Tidigare kajkant dämpade vågorna. inatt packade sambon grabbaggen ifall vi behövde lämna båten, jag har seglat i över 30 år men aldrig upplevt en liknande natt tidigare. Båtarna kastades fram och tillbaka längs gästkajerns så vi var rädda att knaparna/vincharna skulle lossa trots ryckdämpare, bildäck, långs tampar. Mölle är fantastisk om man kommer landvägen. Många vandrar ut på hamnens pir men det gäller att se upp för alla elkablarna som går tvärs kajen för eluttagen sitter inte nära båtarna, tänkte inte på det. Första och sista besök med båt. I en hamnguide stod det snällt att det kan bli oroligt i hamnen, måste varit hur det var innan ombyggnaden i år. Tysken som skadades av hamnens ryckdämpare/förtöjningring skall ha gips i 3 månader. Den som reser har alltid något att berätta
  20. 1 poäng
    Jag bytte på min 909 för ett par år sedan. Använde skarp kniv och vajer för att få bort rutorna. Hade jag gjort det idag hade jag tagit sticksågen och sågat runt dem eftersom jag ändå fick göra det sedan för att de nya rutorna skulle bli lika stora som de gamla. Aluminiumramen tillkommer. Borde kanske också ändrat formen mellan rutorna så de de blivit parallella där. Hade nog sett bättre ut. Nu har jag kvar den gamla formen på rutorna förutom att rundningarna blivit hörn istället. Hönö båtrutor gjorde rutorna. Bild på rutor på plats men inte limmade och skruvade
  21. 1 poäng
    Jag har klurat mycket på elkonvertering av vår Albin 25. det går nog. Men man skulle behöva bygga ett solcellstak över kapelltaket. Vår Albin 25 t.ex, den drar runt 1.7L/timme vid 6knop (snitthastighet), 1.7L/NM = cirka 10600*1.7 = 18020Watt, anta cirka 40% effektivitet så får man ut 7208Watt per timme i energibehov. En annan kalkyl jag sett är att en dieselmotor dricker 0.185L/hästkraft/timme, så 1.7/0.185 = 9hästkrafter i 6 knop, en hästkraft är cirka 745Watt och får år man alltså ett effektuttag om 9*745 = 6705Watt per timme i energibehov. I runda slängar 7000Watt per timme alltså. En modern solcell är cirka 22% effektiv utifrån en solinstrålning om 1000W/m², det ger cirka 220W/m², sällan har man 100% perfekt solinstrålning så jag brukar räkna på 160W/m² 7000 / 160 = 43m² solceller, svårt att få plats med på en albin 25 som är 2.5m bred och 7.6m lång, 7.6*2.5 = 19m² om den vore helt rektangulär.. Men! Sänker man hastigheten till nånstans runt 4.5-5knop så halveras i princip energibehovet (nu gör vi inte det eftersom dieselmotorn ändå drar en hel del bränsle bara för att snurra runt sig själv), och då hamnar man runt 3500-4000W per timme och cirka 22m² solceller för att täcka upp behovet, detta närmar sig vad som är görbart på båten.. En normal dag kör vi runt 4-6timmar, vi kunde anpassa oss till 4 timmar vid behov, det innebär att vi per dygn behöver 4000 * 6 = 24 000W laddat för att ha lite säkerhetsmarginal, anta 10 timmar med skaplig sol så behöver man 24000/10/160 = cirka 15m² solceller vilket börjar vara görbart på en albin 25, men det skulle se knepigt ut. Om man köper vanliga LiFePo4 Batterier så skulle det kosta cirka 50 000kr att utrusta båten med 24 000Wh LiFePo4 batterier, motor (~20kW + styrelektronik) verkar tillkomma om cirka 25 000kr. Solceller 2400W kostar också ~25 000kr och till detta ska det såklart vara MPPT regulatorer, jag gissar 10 000kr till för dessa. Sen behöver man likförbannat en generator som går på nån annan form av bränsle för att ta sig över gävlebukten på lagom tid, jag gissar 50 000kr för en 2cylindrig dieselmotor om 20hästkrafter + en 20kW generator. Allt som allt gissar jag runt 160 000kr, vilket ändå är lite lockande om man nu ändå måste byta motor (Blir ju bara 1.5ggr kostnaden för ett byte till dieselmotor) Köper man relativt nya batterier från en skrotad tesla får man 40kWh batterier för 50 000kr, d.v.s halva priset. (5200W för 12000kr på ebay).. Samtidigt får man ganska många somrar bränsle för mellanskillnaden om 50 000kr, 2700liter (vid 18.5kr per liter) räcker 3-5år för oss i vår albin 25'a..
  22. 1 poäng
    Jag har lagt märke till din båt ute på vattnet RBack. Jag minns inte var jag såg den (eller någon annan exakt likadan) men den väckte ett påtagligt habegär. Man får inte se särskilt många vettigt formade deplacementbåtar i dessa tider när alla tävlar om vem som har störst bränslekonsumtion per sjömil. I våras kom jag över en annan båt som jag har haft habegär för i många år. Sesådär mellan 25 och 30 år...... ända sedan jag som liten pojke lade märke till hur mjukt den vakade i sjögång då vi var på skolutfärd till en holme i skärgården. En bekant har ägt den under hela den tiden. Nu önskar jag bara att jag hade tid och pengar så jag kunde sätta båten i skick och montera in min gamla kära Bukh DV10 dieselmotor i den. Får se när det blir. Inte i år och knappast nästa år. Tyvärr. I min gamla träbåt som var aningen mindre och aningen rundare i bottnen (Joel Sundströms modell från Iskmo) drog den motorn ungefär 0,2 liter sjömilen. Det tycker jag är en någotsånär rimlig bränsleåtgång tills någon hittar på någon ännu snålare motortyp. Båten är 23 fot lång och byggd omkring 1981 i Söderuddan. Helt i glasfiber. Byggaren var en äldre fiskare som var nöjd med sin gamla träbåt som han hade fiskat med utanför Klåbbhällon i över 30 år och ville ha en ny likadan båt av plast. Han använde träbåten som form för ett nybygge men till skillnad från andra så tog han bort träbåten ur det nya plastskrovet. Träbåten som tjänstgjorde som form var byggd av Karl Backman i Panike omkring 1957 så min plastbåt är lättdriven och utpräglat 50-talsaktig i formen med väldigt utlagd för och ganska skarp botten och rejält språng så som de byggde där i skärgårdsbyarna. Sex "bord" per sida. Fasta skibord fram och bak. Orginalet (träbåten) hade en 8 hästars Bernard motor så jag tycker att min Bukh borde vara ganska lämplig storlek.
  23. 1 poäng
    Man får väl måla hela båten med perovskit-färg (håll rätt uttal på det där nu). Det blir fint! Hela härligheten kommer antagligen också att försvinna från varje tänkbar radaranläggning. Det betyder att jag kan realisera min plan på att smuggla surströmming över Kvarken - vilket i sin tur automatiskt lär bekosta elektrifieringen av båten.
  24. 1 poäng
    ”2 av allt är dyrare än 1 av allt” funkar rätt bra när man pratar motorinstallationer:) Om vi sen glömmer motorerna, är även 2st drev saftigare att driva runt. Jag är allergisk mot ägande av dubbelinstallationer. Köra är bra, till och med mycket bra i vissa situationer. Jag är dock ogärna den betalande parten. När ena drivlinan börjar krångla, sneglar man mot den andra och börjar räkna ner(skämtsamt, men det finns korn av sanning).
  25. 1 poäng
    Många goda råd har jag fått. Och lite andra tankebanor. Maxi 77 verkade som en båt som skulle passa oss, det jag saknade var ett "eget" utrymme för toan. Även ol det för de mesta är barnen som kommer använda den så blir de lite klyddigt. Nu har ögonen fastnat för maxi 84/87. Modellen större, verkar finnas med 7/8-rigg (om jag fattat rätt) även om masthead(?) Är vanligast. Men, 77:an vet jag de svagheter som finns, tror jag. Men vad bör man kika extra på när de kommer till 84:an? Nån årsmodell som är bättre än annan? Jag är medveten om att budgetten har gått upp, men vad kostar inte pengar på sjön...
  26. 1 poäng
    Hej, Alla DC21jag sett har haft inombordare detta är ngt annat
  27. 1 poäng
    GPSen drar inte mycket, det brukar vara skärmen som drar. Antingen kör du sladd eller så låter du skärmen "slockna", så kör jag och skärmen på min iPhone kommer igång på någon sekund. GPSen går hela tiden så ett spår spelas in hela tiden.
  28. 1 poäng
    Björlanda Kile, Hisingen. Tömning sker på egen ponton, som förordas i den här tråden. Ses till vänster i bild. Munstycket är av skåltyp. Ser ut att ha dålig sugfunktion, man får nog nöja sig med peristaltik och självfall. Provade inte själv dock.
  29. 1 poäng
    Köp en annan båt är mitt råd.
  30. 1 poäng
    Det är kommunernas ansvar att det finns fungerande latrintömning för fritidsbåtar. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6198646 Om det inte fungerar så kan man rapportera detta hos Transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/ Att det fortfarande 2019 finns så många brister är ju förvånande då förbudet med latrintömning i havet började gälla i april 205. Fortsätt att skriva om problemet här samt anmäl gärna till Transportstyrelsen så kanske någon på Transportstyrelsen eller berörda kommuner tills slut blir uppmärksamade på att det inte riktigt fungerar i praktiken. Det är ju skittråkigt att det ska vara strul med tömningsstationer, detta är ju skitviktigt för miljön!
  31. 0 poäng
    Eftersom de har danska som språk ombord så förstår inte besättningen vad kapten säger och vet därför inte var de ska ta vägen? Kamelåså?
  32. 0 poäng
    @IngemarE: Fair point! Ringde för övrigt just Grundsunds Marina för att förhöra mig om ifall Triton 29 fortfarande byggs. Personen jag talade med verkade tro att jag var från planeten Mars. Var det inte där de byggdes? (Öppen fråga).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...