Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-10 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ibland förundras man över oron för "udda" märken. Problemet är snarast att Volvo har varit så dominerande på nordiska och särskilt den svenska marknaden att märken som är jättestora internationellt ses som udda småtillverkare här. I dag när man letar delar till sin motor är det ju lätt hänt att man köper delar från utländska leverantörer och då är delar till andra märken rentav billiga jämfört med volvodelar. Konstigt nog verkar det också billigare att köpa Volvodelar utanför Norden... Med internets hjälp är det lika lätt att hitta sakkunskap oberoende av märke. En annan sak som man kan ägna en tanke är serviceintervallerna på vissa delar som någon här förundrade sig över. Här i norden tas de flesta båtar upp efter en halvårslång säsong de konserveras och omhuldas enligt konstens alla regler efter en säsong på kanske hundra körtimmar i sött eller bräckt vatten. Den bilden är en helt annan bara lite söder om våra vatten. Båtarna används kanske året om i saltare vatten än våra. Samma motorer används i både tropiska och arktiska förhållanden. Därför är rekommendationen om byte av anoder, kylvätska och andra delar anpassade till att vara tillräckliga för alla förhållanden som vårt jordklot kan utsätta en motor för. När det gäller motorras så är det ju ett ganska vidsträckt begrepp. För övrigt ett lika vidsträckt begrepp som motorrenovering. Det är sällan totalras inträffar på grund av dålig kvalitet (nåja, undantag finns). Den bästa garantin för en motors överlevnad är en lyhörd och observant ägare. Den som noterar och åtgärdar den där lilla förändringen av motortemperarturen eller biljudet som uppstår kan köra länge med sin motor. Den som kör trots att temperaturen ibland stiger mot rött eller inte funderar så mycket över varför oljetryckslampan blinkar till på tomgång har en dyrare reparation på kommande. Vinteförvaring är en annan motorätare i våra förhållanden. Varje vår ser vi någon här på forumet som funderar över hur man skall fixa ett motorblock som spräckts i kylan... När man köper en begagnad båt så skall man alltså kolla tidigare ägarens sätt att hantera tekniken noggrannare än motorn 😀 Med det i åtanke skulle jag i övrigt inte oroa mig över att det står Mercruiser, Iveco, John Deere, Seasall, Yanmar eller något annat på motorn. Det viktigaste är att den är lämplig för båten den sitter i och att den är väl skött.
  2. 3 poäng
    Är inte yngre längre, men när det begav sig så va inte måttlighet någon dygd😀
  3. 2 poäng
    En av båtens elmotorer har blivit litet trött jag har kört den på 12 v, skulle nog haft halva denna spänningen. Någon som vet var jag kan få tag i reservdelar? Dessa är tillverkade i Jugoslavien, men det landet finns ju inte ens kvar.
  4. 2 poäng
    Det där med kylarvätskebyte är lite olika på manualer för olika marknader, men i princip har du inte läst fel - om man läser det som "worst case". Min gamla 4LHA levererades med "vanlig" glykol, senare utgick ett servicemeddelande att byta till "longlife" (röd G12/G30) för att både vara snällare mot motorn och förlänga intervallerna. Kollade med Yanmarverkstaden när jag skaffade nuvarande 6LPA-STP2, och om inget skumt syns på vätskan i expansionskärlet (är ju externt och lätt att se) så rekommenderar de byte efter angivna 250h och inte ett år. Edit: F.ö. är det extremt lätt att byta kylarvätska - när man nu väljer att göra det. Minns inte 100 hur det ser ut på TAMD41, men tror den är likvärdig med Yanmar. 6LP har avtappningskranar för båda systemen med slanganslutning på varje värmeväxlare. Händer att jag tar fel vid vinterkonserveringen och får stänga ögonabums när jag ser att vätskan är röd och inte klar. Skall märka upp dem någon gång.... Jag tror inte du skall snöa in dig på att jämföra detaljer i kostnader på ena eller andra motortypen - grön eller grå - då du kommer kunna jämföra i det oändliga och ändå inte bli klokare. Jo, du kan få en massa svar och inte minst de svar du för stunden vill finna - att den ena eller andra är ruskigt dyr på någon komponent, service eller liknande. Men det för dig inte framåt i valet. Jag har erfarenhet av båda motorerna. Båda är bra, men naturligtvis inte exakt lika. Den ena är 50% starkare än den andra (Yanmar 315hk, TAMD41 c:a 200hk) men lättare (på gott och ont) så jämförelsen kanske haltar lite. Om någon går sönder kommer de oavsett gräva ett djupt hål i plånboken. I någon värld av genomsnitt ungefär lika mycket, även om du nu försöker hitta sakliga skäl för att den ena eller andra kommer bli billigare att renovera den dag det behövs. Så - detta är budskapet - när de blivit ett par år gamla är det inte den ursprungliga kvaliteten och om den är grön eller grå som betyder så mycket längre. Det är hur den tagits hand om. För billigast blir en båt med en motor som sannolikt inte behöver renoveras. Därför - släpp detta nu med att leta båt efter motorfabrikat och dess ev. kostnad för renovering. Leta båt som du trivs med och känns rätt, och att den har "rätt" motor m.a.p hästkrafter och hantering samt - inte minst - verkar vara välunderhållen. När den båten dyker upp så återkom i tråden. Då finns en specifik motor med specifik historik och annat för oss på forumet att ta hänsyn till och ge dig råd och tips om. Det kommer vägleda dig enormt mycket mer än hypotetiska spörsmål baserat på om motorn är grå eller grön. För det kan man filosofera över i oändlighet utan att bli lyckligare och tryggare.
  5. 2 poäng
    Men jorden är ju platt, allt annat snack är ju lurendrejeri, alla bilder på en rund jord är fejk som etablissemanget skapar för att hålla befolkningen på mattan. Dom vet mycket väl att jorden är en pannkaka.
  6. 2 poäng
    Teorin om den platta jorden var ett bra inspel som passar rätt bra i denna diskussion. Nästan alla lärda (typ dagens forskare) kände sedan länge (före kristi födelse tror jag) till att jorden var rund. Då och då har det dykt upp "rundjordförnekare" som av olika anledningar försökt förvillat befolkningen och påstått att jorden var platt. Befolkningen, men få av de lärda, har i perioder gått på detta. Dessutom har "rundjordförnekarna" lyckats med konststycket att lura folk i framtiden (vi som lever nu) att tro att bla. kyrkan tidigare trodde att jorden var platt och att kyrkan tvingade folket att tro på detta. Läs bla. i Forskning och Framsteg Någon som ser en parallell till något?
  7. 2 poäng
    Efter några år ser man snabbt var man bäst kapar kostnaderna med rimligt jobb. Polering och visst mekaniskt arbete är lönsamt att pröva själv. Dessutom kan man exvis lämna för professionell polering år 1, bättra på år 2 och 3 och sedan år 4 börja om med proffs. Jag måste säga att det här är ett ypperligt exempel på hur en tråd på forumet skall se ut! Tydlig frågeställning, vettiga svar och bra diskussioner:)
  8. 1 poäng
    I Bohuslän har vi ingen kräftpremiär, vi kan äta inhemska havskrätor året runt. Man blir riktigt förvånad när man finner kräftor från Vättern i en Bohusläns fisk- och skaldjursbutik. Dom hade däremot inte sålt speciellt många av dessa, inte så konstigt alls egentligen, har man en gång ätit färsk havskräfta vill man inte ha någonting annat. Insjökräftor utgör ju också ett större hot mot nykterheten, om man nu skall ta en snaps till varje klo, blir det väldigt många... Det är ju stor risk att kalaset tar slut tidigt. Av de burfångade havskräftorna på bilden gick det tre eller fyra av på kilot. Jag har ätit såväl havskräta som västerhavsfisk på fina krogar i bla Stockholm, inte alls samma sak. Det är precis som i Gallien, i Asterix och Obelix by. Fiskhandlaren Crabbofix fick sin kvalitetsfisk direktlevererad med oxkärra från en fin grossist inne i Lutetia (Paris)... Även om kylbilarna på E20 är snabbare än antikens oxkärror så avtar färskheten med kvadraten avavståndet. Så välkommen hit och avsmaka havets läckerheter!
  9. 1 poäng
    Jag har införskaffat en Snipa Wiking 21, det finns inte så mycket skrivet om den så därför tänkte jag lägga ut en liten Youtubefilm på 1,45 min. Den har en 2 cylindrig Volvo Pentagon MD11c med sötvattenkylning. Den har också Volvos original instrumentpanel och reglage, Sam extra tillbehör som extra förbrukningsmaterial, elektriskt kylskåp, vattentoalett, Silva Djupmätare, radio. Den har stått på land i många år så den behöver en uppfräschning. Pentryt är under kaptensstolen och förpiken har en skiljevägg, ett skott.
  10. 1 poäng
    Sant, det är en stor rackare. Ville mer tipsa om ”bobara” dc i denna storleksklass. Är inte övernattning en prio utan ruffen mest användas som torr stuv finns mkt fler modeller att välja på. Vill man inte sova men ändå köra längre turer då och då är en toalett ombord inte helt fel.
  11. 1 poäng
    Vadådå? Med solcellspaneler kan du ju använda elektriska skotvinchar! ändamålet helgar väl medlen?
  12. 1 poäng
    Vi göt mera blysoldater när jag var barn. Blyet hittade vi på parkerade bilar. Ber om ursäkt i efterhand för det lidande ett antal bilägare drabbats av.
  13. 1 poäng
    Den gillar jag! Blockoholic och prylofil, det är jag (kanske) 🤪
  14. 1 poäng
    Nu har jag ingen kärnkraftsmotor utan en ångmaskin... Var får man tag på bränsle till en kärkraftsmotor förresten?
  15. 1 poäng
    Meta-debatten om greta-debatten borde väl klargjort att det är en kärnkraftsmotor som är det rätta istället?
  16. 1 poäng
    "Aluminiumanoderna är bättre än zink i saltvatten, men kan istället offras för fort och bör kontrolleras några gånger under säsongen. Aluminiumanoderna är bättre än zink i saltvatten, men kan istället offras för fort och bör kontrolleras några gånger under säsongen. " https://www.drev.se/anodskolan
  17. 1 poäng
    . Kör du med propellern ovan vattenytan? Min syns inte på hela säsongen. .
  18. 1 poäng
    Zink-anoder ska det väl ändå vara på västkusten?
  19. 1 poäng
    Jag har också en liten elektriker instoppad i en låda i ett förråd någonstans. Ska bli spännande att plocka ut den. Är ett barnbarn på två år okej, eller? Får nog vänta lita. Bra tips att inte ha med lådan på båten... Var köper man metatabletter nuförtiden?
  20. 1 poäng
    Du behöver inte förklara den vetenskapliga metodiken för mig men du har redan avvisat källan utan att ha tittat på den. Om vi skall ta det från början igen så finns det inga säkra bevis varken för eller emot... Det finns inte ens någon riktig definition på vad som skall bevisas. Det finns en hypotes om att koldioxid påverkar klimatet så pass mycket att man genom att reglera koldioxid skulle kunna reglera klimatet. Det finns en stor och ökande mängd forskning som läggs ihop till en sammanlagd bild. Eftersom denna bild tidigare var så otydlig så fanns det ett stort antal kvalificerade personer vars sammanlagda tolkning skilde sig åt, om man ansåg att de räckte för att styrka hypotesen eller inte. Denna sunda, vetenskapliga process fick aldrig komma till ett svar utan frågan politiserades. Av vem eller varför är oklart men påståendet att frågan var löst och säkerställd är inte vetenskaplig utan politisk/propagandistisk. Det vetenskapliga stödet för att påståendet är rätt stärks efterhand men beror det på att det är vetenskapligt riktigt eller på att alla alternativ tystades medialt - politiskt - vetenskapligt? Det är naivt att tro att politiseringen inte skulle ha påverkat forskningen på området så som kritiken gör gällande. Någon gjorde jämförelsen med han som letade efter sina nycklar under gatlyktan - inte för att det var där han tappat dom utan för att det var där han såg att leta. Om man bara letar efter koldioxid så kommer man att hitta bara koldioxid. Tittar man utanför den mediala struten på vad de som inte var/är övertygade kritiserar så är det ofta att för stor vikt läggs vid datamodeller som inte stämmer väl med verkligheten. Om en modell har de väsentliga pusselbitarna så skall den, när man matar in kända värden, ge samma resultat som verkligheten. Nu gör dom inte det och det visar att det saknas betydande bitar i modellerna.
  21. 1 poäng
    Merry Fisher 755 är den äldre årsmodellen av 795 och skillnaderna är ganska små så kika även på den.
  22. 1 poäng
    Håller egentligen inte alls med, båthuset (oftast ouppvärmt/kallt) är det bästa vi investerat i. Även om det lätt skulle gå att isolera det sista för att kunna hålla det varmt känner jag inte riktigt behovet. Inne: Ingen risk för snö som trycker sönder saker, ingen tid på täckning (tog flera kvällar extra innan) och ingen oro om det blåser som attan. Båten igenstängd och eftersom luften runtom står ganska still (till skillnad från ute) funkar det med torrbollar utan att proppa igen ventilationskanalerna i båtens tak. Vinterkonservera skulle jag göra ändå även om den stod uppvärmt, tänk om det skulle bli strömavbrott och värmen försvinna. Men nu talar jag privat båthus. En förvaringshall för många båtar som det kanske mer handlar om är nog något annorlunda....
  23. 1 poäng
    Eller Man kan inte spara sig ur krisen (nationalekonomi) Shit, nu skrev du något smart! Mycket mera praktiskt än tyg. Även om de ger mindre än vid optimal placering så ger de ett tillskott. Troligen mycket billigare än att låta sy tyg!
  24. 1 poäng
    Hmmm, om jag inte minns fel skall den väl egentligen gå på 4,5V. Fast du kanske kört med det gamla knepet att volttrimma skiten ur den stackars motorn?
  25. 1 poäng
    100W solcell känns som det skulle räcka för kylskåp + dagsförbukning. Jag hade tidigare 50W det var på fisens mosse. Måhånda klarar du dig med 80W om du har en innehållsrik batteribank. På 250W har jag i sommar kört ett kompressorskåp och en kompressorkylbox. Och då med 260Ah på banken.
  26. 1 poäng
    Har haft mitt sen 1983 och är fortfarande nöjd! Ett par droppar olja på fläktaxeln (in och baksida) ingår i vårrustningen. Motorolja är att rekommendera. Elförbrukningen är 0.6 A vid halvfart och 1.6 A vid helfart så det är inte så farligt som vissa rykten som sprids.
  27. 1 poäng
    Ny motor årsmodell 2019 Innan år 2029 kommer förbränningsmotorer vara bannlysta om man följer miljödebatten i Sverige!
  28. 1 poäng
    ...vilket ju var ett problem, för då hade man sanningsmonopol. Och nu gör de inte det, och det är nu vi talar om.
  29. 1 poäng
    Men dygdiga flickor var tråkigt i yngre år.
  30. 1 poäng
    "Men våra datamodeller som är så avancerade att ni inte kan förstå dom visar tydligt att jorden håller på att bli kubisk!"
  31. 1 poäng
    Jag hade en Sea Ray 29 fot med enkelmontage duoprop ganska länge tills för några år sedan och stördes mycket av denna egenhet som de flesta snabbgående drevbåtar har i deplacementfart. Hade genom åren laborerat mycket med trimplanen hit o dit och att trimma in drevet, allt enligt tips på olika forum utan märkbart resultat. Av en slump råkade jag dock sista sommaren trimma UT drevet och helt plötsligt gick den helt ok. Den enda åtgärd jag aldrig fick tips om funkade strålande:) När detta inträffade hade jag dock redan lagt ut den på Blocket varvid den försvann så det var i senaste laget. Lärdomen blev ändå att det kan löna sig att verkligen testa alla möjligheter man har förutsättningslöst och inte låsa fast sig vid gamla inarbetade tips.
  32. 1 poäng
    . Fick motvilja till att äta räkor under några år, men det har gått över. Kände tidigare en läkare som berättade att då han var med och obducerade folk som gick åt på Aleksander Kielland. Kropparna, såg fina ut, trots lång tid instängda i vraket. Men var inombords, fulla av......
  33. 1 poäng
  34. 1 poäng
    Ja,det brukar debatteras om den ska räknas med eller ej. För min del är det självklart så att man får en bild av kostnaden för totala ägandet. Utan värdeminskning kommer de flesta komma fram till att en ny båt är bästa köpet eftersom man knappast behöver laga så mycket och värdeminskningen är ju ändå 0:-.
  35. 1 poäng
    Ska värdeminskningen räknas med i årskostnaden? Var det en svår fråga?? Vid tidpunkten för min fråga framgick det inte om ts tänkte köpa en ny eller begagnad båt. Värdeminskningen första åren på en ny båt ger ett ganska stort avtryck i budgeten. Typ några hundra tusen på en Targa över 30 fot. Angående att lämna bort jobb så är man ju ofta hänvisad till att anlita det varv där man vinterförvarar båten. De släpper helt enkelt inte in utomstående företag av förståeliga skäl. Kan man ordna alternativ vinterförvaring är mycket vunnet. Ofta mer än vad som syns vid första anblicken. Tippar att förhållandet kan bli 20-50k vid ”egen” förvaring vs 50-100k vid fullservice på ett varv.
  36. 1 poäng
    Innan en ny förbränningsmotor kommer lida av reservdelsbrist så kommer den att vara förbjuden eller ha en miljöavgift/skatt så att man ändå inte har råd att använda den.
  37. 1 poäng
    Försiktigt nu, om vi med sprit menar starksprit så bedövar de effektivt smaklökarna och du kommer inte märka om du äter kräftor eller servetterna, jo dagen efter märks det. En gång i tiden avlönade man folk med brännvin. Då kunde de äta rutten mat utan att märka det!
  38. 1 poäng
    Så som att jorden är rund..? Staten, media, kapitalet och forskarna påstår ju det, så därför måste jorden vara platt enligt ditt resonemang. Klipskt resonerar 👍😁
  39. 1 poäng
    Och där fick jag återigen nöjet att radera lite! 😋 Inga "dumheter" är ni snälla. Det är så tråkigt att läsa! Trevlig sommar! //stavhammar
  40. 1 poäng
    Finns ju färger som man rollar och sträcker sig och ger en yta nära sprutlackad också. http://www.de-ijssel-coatings.se/produkter/lack-farg-epoxi-nybygge-underhall-renovering/finish?gclid=EAIaIQobChMI6vrN9LP14wIVC6maCh0Z3AtMEAAYASAAEgJa8vD_BwE
  41. 1 poäng
    Nu varierar ju kostnaderna enormt beroende på hur mycket du gör själv, vilken typ av hamn du har båten i och hur den används. SkeppOhoy har givit dig en bra sammanfattning ovan vad det kostar om man lejer ut allt, men om man gör det mesta själv (inte svårt) kan man komma undan billigare. Nu är ju du/TS tydlig med att du inte vill göra något själv då du är "fullständigt ointresserad" av detta. Och visst, det är inte mitt största intresse heller, men om man ser vad det kostar att leja ut allting och vad man sparar i timmen att göra det mesta själv så kan jag tänka mig att göra även sådant jag är ointresserad av. Men där är vi olika 😉 Se min kalkyl nedan som en extrem i andra änden på skalan, kanske. Observera också att kalkylen baseras på axel, inte drev: Polering/vaxning: 500:-/år (bilrekondprylar och har redan polérmaskin). - Egen arbetstid 10h (oftast redan på hösten). Service, 1 motor (300hk Yanmar-diesel och backslag, inte drev), 1500.-/år, varav: Filter 200:-, impeller 200:-, olja 500:- + övrigt i snitt 600:- (t ex kamrem vart 5:e år, backslagsolja/filter vartannat o.s.v.) - Egen arbetstid 2-3h Konservering motor, toa och övrigt 400:- (12kg glykol från Biltema) - Egen arbetstid 30 min Bättra bottenmålning 300:-/år i färgkostnad - Egen arbetstid 1h (max....) Vinterförvaring eget båthus 1000:-/år alt. ute 1500:-/år på båtklubbens upplägg (500:-/vinter + presenning/ställning i snitt per år) - Egen arbetstid: Uppallning 30 min, om ute tillkommer 10h för täckställning och täckning. Tvätt under säsong; schampoo o.s.v. 100:_/år - Egen arbetstid 6h/sommar Försäkring 3000-5000:-/år Båtplats sommar 3500:- (här är det dock väldigt olika priser i olika hamnar, kolla själv) Upptagning med kran 800:- (kan vara billigare, vi med egen vagn betalar i vår hamn bara 300:- för traverskranlyft och traktor) Totalt landar mitt båtliv för en 31-fots motorbåt av kabintyp med stor singeldiesel alltså på drygt 11.000:-/år exkl bränsle men inkl båtplats (4m bredd och bom). Det är extremt lågt, jag vet. Men alltså en möjlig budget, utan att tumma på t ex motorservice. Men i mitt fall kräver det vissa förutsättningar som jag inte räknat in ovan, såsom att vagn till båten finns, polérmaskiner, verktyg o.s.v. Sedan tillkommer ju alltid några tusenlappar per år på sådant som inte är absolut nödvändigt, i gränslandet mellan underhåll, förbättringar och onödiga roligheter. Men det gäller ju alla intressen. Båtplatsgrannen anlitade ett varv en bit bort en vinter och lejde bort allt rörande upptagning höstrustning och förvaring (i kallhall). Det landade på nästan 40kSEK, och då var båten ändå knappt tvättad. Det var första och sista gången. Vad som gäller för dig och en större båt beror till stor del på förutsättningarna. Men nu har du två ytterligheter i alla fall, och din sanning hamnar förhoppningsvis någonstans mellan dessa.
  42. 1 poäng
    Ja eller enbart amerikanska båtar från att hitta hit.
  43. 1 poäng
    Kungshamn, Guleskär: Fungerar bra. Kajen är alldeles för hög. Någon har kört över slangen med bil eller truck så den är alldeles platt på en lång bit. Men det är bra sug ändå.
  44. 1 poäng
    ”Gammal nissan 2-takt”. Tja det är nog tillräckligt specifikt för att man ska kunna säga att chiptrim är osannolikt i alla fall!
  45. 1 poäng
    Strängnäs gästhamn idag bredvid dieselpumpen! Funkade utmärkt fick dock vända båten då jag har dessa på var sin sida och skulle även tanka.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...