Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-09 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det är ju mycket prestige i båtlivet så med ny båt blir det många pinsamma situationer. Senast häromdagen kom vi inte runt i ett slag och hamnade långt in i vassen med vår soling.. Två erfarenheter rikare! Inte ens med en soling kan man slå i lä från vassen och det är tydligen djupt tillräckligt för att segla även där det växer vass.. Har alltid fått höra att man inte ska ut i vassen eftersom det kan vara grunt där. 😂
  2. 3 poäng
    Bra tänkt! Som TS tackar jag för det trevliga omdömet
  3. 3 poäng
    Det finns nog en hel del effektivare sätt att försöka få en förändring än att här på MG föreslå att myndigheter i Sverige ska gå utanför sina befogenheter. Fundera gärna lite på det... Jag vill att polisen, skatteverket, tullverket mfl. utför det uppdrag de fått av riksdagen, varken mer eller mindre. Jag vill inte bli inburad för att en polis tycker att jag gjort fel, jag vill inte få min skatt höjd för att en tjänsteman på skatteverket tycker att jag ska betala mera skatt osv. Vi är nog alla överens om att vi tycker att mera resurser ska lägga på att förhindra utförsel av stöldgods, men de flesta anser nog att regering och riķsdag ska bestämma hur våra myndigheter ska bedriva sitt arbete, inte de enskilda tjänstemännen.
  4. 2 poäng
    Och där fick jag återigen nöjet att radera lite! 😋 Inga "dumheter" är ni snälla. Det är så tråkigt att läsa! Trevlig sommar! //stavhammar
  5. 2 poäng
    Efter några år ser man snabbt var man bäst kapar kostnaderna med rimligt jobb. Polering och visst mekaniskt arbete är lönsamt att pröva själv. Dessutom kan man exvis lämna för professionell polering år 1, bättra på år 2 och 3 och sedan år 4 börja om med proffs. Jag måste säga att det här är ett ypperligt exempel på hur en tråd på forumet skall se ut! Tydlig frågeställning, vettiga svar och bra diskussioner:)
  6. 2 poäng
    Tack alla för svar så här långt! Mycket uppskattat. Svar på frågor från er och ett par reflektioner: @farn: Med "riktiga sängplatser" avser jag fasta sängar, dvs att jag inte behöver göra om matplatsens soffor till sovplats på kvällen @coppertail: Värdeminskningen behöver inte räknas med på detta stadiet av de skäl som IngemarE tar upp i sin senaste post. Vad gäller ålder på hypotetiskt objekt av typen Targa/Sargo/Nord Star tänker jag mig inte en ny båt utan en som är kanske 5 år gammal. Jag är andra ägaren och första ägaren har skött båten på det sätt den skall skötas utan att snåla på service och underhåll. (Jag gissar att första ägaren på en premiumbåt i regel har råd att göra det som behövs...) @Georg_Ohm: Jag läste även en annan post där du beskrev din Triton 29. Efter att ha tittat på några bilder måste jag säga att den är riktigt, riktigt trevlig och helt tydligt ett direkt alternativ till märkena jag kände till tidigare. Tre snabba frågor: a) Bygger Grundsunds Marina (är det rätt varv?) fortfarande dessa båtar på beställning och vad är den ungefärliga prislappen; b) Jag behöver 5 sovplatser. Hur är kojerna på T29 organiserade, är det 2x2 under däck? Kan man få till en 5:e sovplats av vettig kvalité? c) Soppaförbrukningen är väl förvisso inte den stora posten för mig jämfört med utlejt underhåll etc, men den förbrukning du registrerar är högre än t ex en Targa 30.1 som traskar runt på 1.6/nm i ~25 knop med en mid range D6a. Har du en uppfattning om ifall detta beror på motorns ålder, skrovutformning eller annat? @IngemarE: Chansen är väl att jag med tiden gör fler saker själv då besparingen är markant. Jag behöver dock en vettig uppfattning om "worst case" då jag inte kan utgå från att jag alltid kan skapa tid för det hela. Din genomgång av gör-det-själv-kalkylen var mycket uppskattad. @SkeppOhoy, askebytroll, Olleman82: tack för att ni delar med er användbar information! //HH
  7. 2 poäng
    Kan säga från egen erfarenhet ang 5.7l och 7.4l då jag haft och har denna motor. 5.7l Mercrusier är en bra och stark motor. Mycket delar finns som var skrivet i tråden innan och inte särskilt dyrt. Det du bör tänka på att båten bör inte väga mer än 3000kg och ha minst Alpha One Gen 2, gärna Bravo då dessa är lite mera hållbart. Denna setup hade jag i min Maxum 2400 SCR som är en riktigt fin båt, dock lite små septi/vatten tankar. Men rymlig för sin storlek och bra layout. Idag åker jag 7.4 liter Mercrusier med Bravo drev och 4 bladig rostfri propeller i en Bayliner 2855. Väger lätt 5000kg med alla tankar och semester packning. Har kört 323NM (enligt Garmin) och tankat för ca 12.000kr i år och har under kvarts tank kvar. Legat med en medelhastighet på 7.2 knop (enligt Garmin). Jag vet att min båt går lite billigare vid 23knop då jag även har en flödesmätare inkopplat. Men gillar även tjusningen att åka lungt också. Om jag hade en 5.7l i min nuvarande båt så tror jag nog att vid 7 knop så går dom lika ang bränsleförbrukning, men ska man upp i plan och sedan ligga på ett bra march varv så piskar 7.4l den mindre på 5.7l. Jag har ett varv på 3100 i 23 knop (tappat lite knop pga 4 bladig propeller, men bättre acc och rakare kurs). Du ska nog satsa enligt mig på en större maskin och inte stirra dig blind på förbrukningen. Alla motorbåtar dricker mycket, ingen kan påstå att "min går billigt". Så räkna med 2l/dis oavsett märke du väljer på båt/motor om det är en jänkare du söker med en bensinmotor. Searay, Bayliner och Maxum är i stort sett samma båt men med lite olika layouter. Personligen anser jag Maxum som lite finare än Bayliner och Searay. Lycka till.
  8. 2 poäng
    Kolla först om mätaren (och givaren) verkligen fungerar innan du river ur termostater. Tror den skall ge fullt utslag om du jordar/kortsluter givaren. Eller du kanske redan känner på motorn att den är orimligt sval ? Om du har en multimeter kan du koppla bort sladden från givaren och mäta dess resistans för att kolla att det inte är avbrott i givaren (mät inte med sladden till instrumentet inkopplad, det blir fel då).
  9. 1 poäng
    I Bohuslän har vi ingen kräftpremiär, vi kan äta inhemska havskrätor året runt. Man blir riktigt förvånad när man finner kräftor från Vättern i en Bohusläns fisk- och skaldjursbutik. Dom hade däremot inte sålt speciellt många av dessa, inte så konstigt alls egentligen, har man en gång ätit färsk havskräfta vill man inte ha någonting annat. Insjökräftor utgör ju också ett större hot mot nykterheten, om man nu skall ta en snaps till varje klo, blir det väldigt många... Det är ju stor risk att kalaset tar slut tidigt. Av de burfångade havskräftorna på bilden gick det tre eller fyra av på kilot. Jag har ätit såväl havskräta som västerhavsfisk på fina krogar i bla Stockholm, inte alls samma sak. Det är precis som i Gallien, i Asterix och Obelix by. Fiskhandlaren Crabbofix fick sin kvalitetsfisk direktlevererad med oxkärra från en fin grossist inne i Lutetia (Paris)... Även om kylbilarna på E20 är snabbare än antikens oxkärror så avtar färskheten med kvadraten avavståndet. Så välkommen hit och avsmaka havets läckerheter!
  10. 1 poäng
    Grovrengöraren är som du säger väldigt effektiv! Funkar bra på rost på bilen men tar alldeles för mycket för lackad plywood. Kommer att bli ojämnt och kräva mycket spacklande.
  11. 1 poäng
    Inte så mycket min åsikt utan en uppfattning baserad på vittnesmål från de som arbetar i berörda institutioner.
  12. 1 poäng
    Nu har jag också köpt ankarkätting. Jag tog hissen. Tack för att du delade med dig Hr. Ohm.
  13. 1 poäng
    Fast hon reser sig snabbt och elegant och utan skador, ett ganska gott betyg för en ganska normal familjeseglare. Egenskaper hon troligen delar med många moderna båtar. Modern konstuktionsteknologi.
  14. 1 poäng
    Jag tror utgången blivit densamma med samma besättning, samma manövrar oavsett båt i den storleksklassen. När vågor trycks upp och bryter på det där viset och båten trycks tvärs är man egentligen ganska rökt. Det är ett extremt exempel som egentligen inte säger så mycket om båtens lämplighet som oceangående flytetyg. Men det var en intressant video.
  15. 1 poäng
    Samma här! Möjligen kan jag äta någon krabbklo, men inte det övriga. Hummer är ju helt ok, men övereklammerat.
  16. 1 poäng
    Ser mumsigt ut! Jag håller själv räkan högst av skaldjuren. Havskräfta god tvåa. Hummer är ok. Krabba - urk.
  17. 1 poäng
    Eller en åra...! Fast det hade han ju redan.
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Förr, när jag paddlade mycket havskajak, så kunde man paddla i grov sjö utan problem men att sedan gå iland på en långgrund strand typ Falkenberg och gå ut igen var det mest adrenalinalstrande på hela turen.
  20. 1 poäng
    Ta en titt på hamninloppet. Det grundar inte bara upp... Biscaya ligger vidöppet och vågorna möter utsrömmande vatten från floden. Det är möjligt att en annan båt och besättning hade klarat sig bättre, men det var en extrem situation de utsattes för.
  21. 1 poäng
    Då har vi en ny graf att diskutera... Den här grafen ser ut att visa Brandolinis lag, men... Tittar man med sina vetenskapliga glasögon på nästippen så ser man att det är ett allvarligt fel i förhållandena mellan Generate och Refute vid låga värden på Generate.
  22. 1 poäng
    Jag hade i princip samma kalkyl som @IngemarE ovn med singelmotor och 28 fots plastbåt (en stor post skiljer sig, vi hade vinterförvaring inne för ca 6000 kr/år). Ändå hamnade den totala kosten på 50-55k/år totalt. Då är det verkligen totalt inkl den faktiska värdeminskningen på båten (ca 20k på 2,5 år), drivmedel, bensin (ca 400nM/år). En stor post under hela ägandet var en rad reparationer av allt från bogpropeller, läckage, vvb, pumpar osv. Gjorde det mesta själv, men inte allt. Båten var inte i dåligt skick, tvärtom egentligen men på en 20 år gammal båt kan mycket saker gå sönder. Jag har inte blivit avskräckt från båtlivet och vi letar nu båt med backslag och diesel för att kunna få ner kostnaderna lite men vår kostnad är inte på något sätt onormal. Någonstans har jag läst en tumregel om 10%/år på inköpskostnaden för båten (då inkl värdeminskning). Tror det är en relativt bra tumregel även om vi landade på 15%. På nästa båt räknar/hoppas jag halvera det där...
  23. 1 poäng
    Är ju ganska stor skillnad i underhåll mellan en fabriksny båt som byts var femte år eller ett 30 år gammalt vrak. Ska värdeminskningen räknas med?
  24. 1 poäng
    Nu varierar ju kostnaderna enormt beroende på hur mycket du gör själv, vilken typ av hamn du har båten i och hur den används. SkeppOhoy har givit dig en bra sammanfattning ovan vad det kostar om man lejer ut allt, men om man gör det mesta själv (inte svårt) kan man komma undan billigare. Nu är ju du/TS tydlig med att du inte vill göra något själv då du är "fullständigt ointresserad" av detta. Och visst, det är inte mitt största intresse heller, men om man ser vad det kostar att leja ut allting och vad man sparar i timmen att göra det mesta själv så kan jag tänka mig att göra även sådant jag är ointresserad av. Men där är vi olika 😉 Se min kalkyl nedan som en extrem i andra änden på skalan, kanske. Observera också att kalkylen baseras på axel, inte drev: Polering/vaxning: 500:-/år (bilrekondprylar och har redan polérmaskin). - Egen arbetstid 10h (oftast redan på hösten). Service, 1 motor (300hk Yanmar-diesel och backslag, inte drev), 1500.-/år, varav: Filter 200:-, impeller 200:-, olja 500:- + övrigt i snitt 600:- (t ex kamrem vart 5:e år, backslagsolja/filter vartannat o.s.v.) - Egen arbetstid 2-3h Konservering motor, toa och övrigt 400:- (12kg glykol från Biltema) - Egen arbetstid 30 min Bättra bottenmålning 300:-/år i färgkostnad - Egen arbetstid 1h (max....) Vinterförvaring eget båthus 1000:-/år alt. ute 1500:-/år på båtklubbens upplägg (500:-/vinter + presenning/ställning i snitt per år) - Egen arbetstid: Uppallning 30 min, om ute tillkommer 10h för täckställning och täckning. Tvätt under säsong; schampoo o.s.v. 100:_/år - Egen arbetstid 6h/sommar Försäkring 3000-5000:-/år Båtplats sommar 3500:- (här är det dock väldigt olika priser i olika hamnar, kolla själv) Upptagning med kran 800:- (kan vara billigare, vi med egen vagn betalar i vår hamn bara 300:- för traverskranlyft och traktor) Totalt landar mitt båtliv för en 31-fots motorbåt av kabintyp med stor singeldiesel alltså på drygt 11.000:-/år exkl bränsle men inkl båtplats (4m bredd och bom). Det är extremt lågt, jag vet. Men alltså en möjlig budget, utan att tumma på t ex motorservice. Men i mitt fall kräver det vissa förutsättningar som jag inte räknat in ovan, såsom att vagn till båten finns, polérmaskiner, verktyg o.s.v. Sedan tillkommer ju alltid några tusenlappar per år på sådant som inte är absolut nödvändigt, i gränslandet mellan underhåll, förbättringar och onödiga roligheter. Men det gäller ju alla intressen. Båtplatsgrannen anlitade ett varv en bit bort en vinter och lejde bort allt rörande upptagning höstrustning och förvaring (i kallhall). Det landade på nästan 40kSEK, och då var båten ändå knappt tvättad. Det var första och sista gången. Vad som gäller för dig och en större båt beror till stor del på förutsättningarna. Men nu har du två ytterligheter i alla fall, och din sanning hamnar förhoppningsvis någonstans mellan dessa.
  25. 1 poäng
    Ja, ordet kölsvin hade jag koll på men inte ditt nyuppfunna ord svinköl.......😎
  26. 1 poäng
    Hej! Orkar inte skriva en bok men mellan tummen & pekfingret om du lejer bort allt samt ligger på en fullservice marina med vinstintresse i STHLMS området. Polering 10-12k Service 1 motor (några filter, olja, konservering, drevservice (ca8k) Konservering toalett samt tömning av VVB samt vattenledningar (ca3k) Vinterplats varmhall (ca 30k) Vinterplats ute (10-15k) (På/av med drevet tillkommer samt wrapplast om du inte tänkte täcka båten själv, 6-8k) Försäkring (6-8k?) Laddning batterier (500-1000kr) Alltid nåt som går sönder under säsongen samt massa annat som man vill köpa till båten. Antar att du har sommarplats annars tillkommer självklart det också. Har säkert missräknat något av ovanstående men tror jag är ganska nära. Låt nu inte detta avskräcka dig, det är inte pengarna vi tänker på när vi blir gamla utan minnena man skapar utav pengarna:) MVH,
  27. 1 poäng
    Snabbaste svaret ever 🙂 Tack för info bhemac Mvh Mathias
  28. 1 poäng
  29. 1 poäng
    I framtiden ska jag uppfinna en evighetsmaskin, om jag inte hinner och dö innan.🤣
  30. 1 poäng
    Hahaha Bra förklarat så till o med jag förstod👍. Ok då lärde man sig nåt nytt för en gång skull. Kölsvin har jag hört förr (= jag var barn då) men trodde att man fäste ett svin i kölen för barlastvikt om det var kaptenen eller ej vet jag inte Nej jag tog inte illa upp. Trodde bara att Kane kunde svaret?
  31. 1 poäng
    Rubriken är inte felstavad. På landbacken finns det magnetskyltar att sätta på bilen, med vit text på grön botten, eller vit text på röd botten, "övningskör" resp. "övningskörning". Eftersom magnetskyltar inte attraherar plast- eller träbåtar, och dessutom kan påverka kompassen har vi inte sådana till sjöss... Tror jag... Men det kunde kanske behövas. För en tid sedan gled vi in i en ganska dålig naturhamn, på en vindpinad udde som dessutom var utsatt för svall från passerande båtar, här låg det redan en mindre snipa, vi var inne och rekade först, bad litet om ursäkt att vi störde kvällsfriden med en ylande hund och skrikande barnbarn. Hunden ville bada och barnen var såväl hungriga, uttråkade som övertrötta, en dålig kombo. Men vi välkomnades iallafall. Backade ut, fällde ankaret, och gick in igen med kättingrassel. Så blev det en liten trevlig pratstund med befälhavaren i den lilla snipan. Denne berättade att det var första gången dom skulle sova över i båten i naturhamn, berättade vidare om alla händelser som hade föranlett denna båttur, det fanns en del detaljer som kunde vara hämtade ur SOS Sällskapsresan. Bland annat hade SSRS bidragit med en lossdragning från den delen av kustens mest välkända och tydlgast utmärkta 0,3m grund. Det var litet svårt att förstå sig på GPSen då kartorna i denna vred sig efter färdriktningen, så ett tankefel låg bakom incidenten. Men fritidsskepparen var lycklig ändå, båten flöt utan läcka och ingen eller inget ombord hade tagit skada. Min besättning erbjöd sig att hjälpa till att slå i ytterligare en bergskil och komplettera med en lina till in till land så att det blev en traditionell hanfot, detta välkomnades, bara det att förtöjningsgodset ombord bestod i sådana klena linor som jag klassificerar som "tvättlinor" men ok, det fick duga. Det var nu ungefär 150 cm mellan våra avfendrade båtar, snipan hade för sin storlek högst adekvata fendertar, sådana som är något större än prinskorvar. Vi tog en öl tillsammans och fortsate att prata, då jag observerade snipans ankarlina som gick från akterdäckets knap lodrätt nedåt, det var omkring 3 meter djupt bakom båtarna. Så jag erbjöd mig att lägga om hans ankare med min gummibåt, jag hade ju ändå inte provkört min elektriska utombordare ordentligt vid denna tidpunkt. Så jag hoppade i gummibåten och halade upp snipans ankare, skepparen påpekade att det var tungt, nyinköpt, kanske avsett för en oceanångare, ok en överdrift, han sade också att det kanske inte var ett så bra ankare, att det fick dåligt fäste. Jag hade då fått ankarkättingen i mina händer, och får sedan upp en vanlig 10kg paraplydragg, som inte var utfälld, jag förvånade mig själv att jag kunde hålla mig, och inte brast ut i skratt, tog väl kanske på pokerfacet. Tja, svarade jag, "det är klart något bättre om man ju om man fäller ut ankaret så här" och så visade jag hur man gjorde, lade det på gummibåtens durk, backade ut så långt som ankarlinan räckte och lade ned i lerorna, som viken i fråga är döpt efter (ja den har ytterligare ett namn). Morgonen därpå blev vi tillönskade god morgon och man tackade för kvällens hjälp och goda råd. Det är roligt att möta trevliga människor, nybörjare till sjöss eller erfarna och väderbitna. I en annan hamn såg vi hur en 27-fots svensk kvalitetsbåt blev inhjälpt utan tack, och hur sedan den besättningen satt passiva när det sprang andra på bryggan för att hjälpa in en annan båt intill, som kom litet snett i sidvinden. Vi såg också hur dom slängde sitt hushållsavfall i glasskioskens papperskorg, dom saknade koden till sopskåpet, den man erhåller då man betalt hamnavgiften. Gubben ombord skurade båtens däck med levang och hamnens vattenslang, inte nog med att det råder bevattningsförbud, och det finns uppsatta skyltar med strikta restriktioner angående hur vattnet får användas, så stod det väl minst två anda båtägare på kö för att få tillgång till slangen. Deras hund gick lös på däck och kunde själv hoppa i land och attackera traktens enda kvarvarande katt. Man avseglade morgonen därpå genom att först ha motorn i gång på tomgång i 20 minuter, sedan strula till det i en från början okomplicerad situation. Ingen ombord, inte ens hunden hade flytväst. En annan av fritidskepparna ropade till den strulande båten: -Dö, har du hyrt den eller? I en helt annan gästhamn var det häromdagen väldigt hårt tryck på platserna, någon hamnvärd syntes inte till. Det låg båtar på redden och väntade in en ledig plats. Jag såg det inte själv eftersom jag var uppe i land med ett av barnbarnen, men en sexmeters svart, övermotoriserad och spoilerförsedd (eller med nån fånig vinge) RIB med unga vuxna killar, enligt uppgift "ståkholmare" snikte sig före en väntande segelbåt med en barnfamilj ombord in på en plats där det var tre-fyra meter djupt, killarna skulle bara i land och köpa glass, det tog tre timmar. Under tiden var det ytterligare några segelbåtar och iallafall en med barnfamilj som inte kom in till bryggan och försvann ut ur hamnen. Det fanns längre in, såväl vid bryggan som intill den samma, gott om platser på grunt vatten där man kunde förtöja mindre båtar tillfälligt för att köpa glass etc. När vi anlände samma hamn tre-fyra timmar tidigare, blev vi invinkade av minst två besättningar, det såg ut som om glipan mellan två båtar bara var 30cm bred, men där hade det legat en större båt innan enligt uppgift, det var en ostlig vind som tryckte ihop båtarna, och jag hade svårt att hålla min egen båt i sidvinden då den drev i väg som en kork i en pissepotta, men med mycket hjälp och glada tillrop från land så kunde vi knö oss in, det är så det skall gå till! Nybörjare har vi alla varit, sjöövare. Men man kan ha olika personligheter, man kan vara lugn och sansad, hjälpsam, ödmjuk, inlärande, eller nochalant och tyken och dessutom ohörsam. Det är det som skiljer båtmänniskorna från de "nautiska nehanderthalarna"....
  32. 1 poäng
    Hej! Har Volvo Penta så jag är inte helt säker men jag tror inte det är bränslepumpen. Jag tror det är en flödesmätare och det som är monterat innan (till höger) någon slags bränslefilter till denna. Förutsatt att det är monterat på bränsleledningen som går till motorn (svårt att se på bilden) Din motor har direktinsprutning, tror pumpen alt. pumparna sitter på motorn. Det gör det på Volvo Penta 5,7 Gxi.
  33. 1 poäng
    @Guding Ett starkt tips är att planera rutten i förväg och lägga in på plottern. Precis hur du ska gå relativt grund osv, inget slarv. Det avlastar otroligt!!! Även på en långsam segelbåt!
  34. 1 poäng
    Det cirkulerar även tusentals nordiska båtar som ej längre är CE-märkta pga avsaknad av dokumentation, motorbyte och effekthöjning mm Detta talas det dock väldigt tyst om då de som skrikit om CE enbart ville hindra konkurrensen från privatimporten
  35. 1 poäng
    ”Gammal nissan 2-takt”. Tja det är nog tillräckligt specifikt för att man ska kunna säga att chiptrim är osannolikt i alla fall!
  36. 1 poäng
  37. 1 poäng
    Såg faktiskt det förra veckan. En 40’+ nånting segelbåt med ratt kommer in backandes i Skärhamn mellan raderna och frun vid rodret och mannen i fören. Hon hanterade båten elegant så tom, en del vred på nacken för att se hur detta skulle sluta. Men hon lotsade in båten med hjälp av bogpropellern och propellereffekten fram/back ända in till bryggan med aktern före. Var säkert många gubbar som blev något avis på denna kvinnas hantering av båten. Inte ett ljud kommunicerade de under tiden detta förlöpte vilket inte tog mer än max 2 minuter. Full koll på de fasta förtöjningarna som gick under deras roder från bägge håll.
  38. 1 poäng
  39. 1 poäng
    Låter rimligt. Mycket konstiga saker händer, ibland. Jag hämtade en mindre tunna med en sådan där "flakkundvagn" i en butik med två våningar, naturligtvis fanns ankarkättingen på andra våningen. Mellan våningsplanen var det en sådan där "rulltrappa" utan trappsteg, rullband. Hissen var upptagen, vagnen stod stadigt spärrad då dess hjulflänsar fastnade i rullbandets rillor. Men Tunnan eller kanistern gled av, och fortsatte hela vägen ned, där den inte gjorde en strike, men väl en spärr bland uppställda el-cyklar... Himla tur att ingen stod i vägen.
  40. 0 poäng
    Hej! Ny på forumet. Har en gammal Nissan 8hk 2-takt som jag tänkte montera på min Ockelbo HT-15. Dock tycker jag 8hk känns lite i svagaste laget, så finns det något trick för att få ut mer hästkrafter ur denna, t.ex. chiptrim? Något jag även undrar är om det går att bygga om den så att den lirar med det befintliga gasreglaget och styrpulpeten?
  41. 0 poäng
    1. Räka 2. Krabba 3. Havskräfta Hummer och kräfta ointressanta
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...