Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-07 i Forum Inlägg
-
3 poängDet cirkulerar även tusentals nordiska båtar som ej längre är CE-märkta pga avsaknad av dokumentation, motorbyte och effekthöjning mm Detta talas det dock väldigt tyst om då de som skrikit om CE enbart ville hindra konkurrensen från privatimporten
-
3 poängLås är för den ärlige, och för att försäkringsbolagen ska vara nöjda. Tjuven bryr sig inte.
-
2 poängHar drällt ute på böljorna de senaste två dagarna och eftersom båten är byggd 1962 har den inget internet. Finns nog nämnt någonstans - kanske i den här tråden... eller i någon annan. Men sak samma. Så några ord... Det är en gammal statligt beställd båtmodell från det tidiga 60-talet. Tror att de möjligen började tillverkas typ 1961. Polisen, tullen och lotsverket körde med dem. De två förstnämnda använde dem som patrullbåtar och lotsarna använde dem som transportbåt mellan fastlandet och stationerna ute i skärgården. De hör till de första glasfiberbåtarna som gjordes i landet och varvet var Åbo Båtvarf. Varvet köptes så småningom av Fiskars som fortsatte tillverka modellen och då adderade en akterruff. Modellen är baserad på traditionella fiskebåtar från Finska viken - Kanske främst Pellinge. Båten är 33-34 fot (eller typ 10,25 m) och smal som en kajak. Motorn - som i min båt är den originalinstallerade 1962 - är en Parsons Pike Marine vilket är en marin variant av Fordson Super Major - eller egentligen en Ford Trader-motor vilket var namnet på de motorvarianter som gick till lastbilar eller som industrimotorer. Det finns en del små skillnader mellan dem och Super Major-motorerna. Typ ungefär cirka 52 hk. Det är alldeles för många hästar. Den skulle klara sig galant med 25-30 nymodiga och mer bränslesnåla hästar. Dessutom fyller den där engelska järnklumpen upp precis hela innandömet. Ljudet... ljudet! Min båt var stationerad på Tankar (lotsstationen/fyren utanför Karleby, Finland) på 60-talet och fram till mitten av 70-talet då en kutterförare (lotsbåtsskeppare) köpte den i samband med att staten sålde den. Jag köpte den av kutterförarens son för ett antal år sedan. Jag har lotsar och sjöfolk till höger och vänster i släktens tidigare generationer (även min farsa), så för mig är den någon form av halvknasig, nostalgisk skärgårdsromantik.
-
2 poängHyrt av Leboat 2 ggr o gått Canal du midi , de tar en provtur med dej (ca 15-20 min) innan de släpper iväg dej. Du får även lämna en deponisumma för ev skador ,försäkringsärenden. Uthyrningsfirmorna ex Leboat,Localboats, Nichols har oftast egna hamnar efter kanalerna där man ligger gratis o.man kan fylla på vatten annars ligger man för det mesta efter kanalbanken. Har i o för sej kustskepparen men det var ingenting som efterfrågades . Kan rekomendera Sea travel ( danmark) de har en bra katalog över hela europas hyrbåtar/ regelverk. I vårt fall blev det faktiskt billigare att flyga Ryan air till Beziers hyra båt en vecka än att gå Göta Kanal med egen båt ( bor i Norrland) Regelverket är nog annorlunda om du kör med egen båt.
-
2 poängTro inte att en mindre maskin drar mindre soppa i en tung båt. Det förhåller sig precis tvärtom. En klenare maskin får slita hårdare med högre förbrukning som följd. Inte ens säkert att den orkar dra upp båten i planing med lite last ombord. Däremot om man åker sakta så kan det nog stämma, men då bör man nog titta på en annan båttyp om det är sakta man är ute efter.
-
1 poängHar man självslående fock kan man ordna så man kan flytta focken upp och ner på förstaget för att reglera twisten, eftersom man saknar skotpunkter att flytta föröver eller akteröver.
-
1 poängNu blev jag jätte arg😉. Jag har blivit stabbigare och försiktigare (Intelligentare) även fast jag nuförtiden har motorbåt. Gillar inte att hoppa omkring på hala berg, med tampar och försöka hålla ordning på båten, framför allt inte när jag är själv. Händer i bland att jag lägger i ankaret sen tar jollen i land och fäster en tamp och paddlar ut till båten för att lägga till mot berget, framför allt om jag tror att berget är halt.
-
1 poängKommer jag in först i en vik och svajankrar så väljer jag en lämplig plats med hänsyn till vädret och så att jag slipper paddla/ro hur långt som helst med jollen, dom som kommer efter får anpassa sej efter vart jag valt att ligga. Lägger mej aldrig på svaj nära andra båtar och deras ankare. Om jag väljer en ostörd eller populär vik är väll upp till mej.
-
1 poängSträngnäs gästhamn idag bredvid dieselpumpen! Funkade utmärkt fick dock vända båten då jag har dessa på var sin sida och skulle även tanka.
-
1 poäng
-
1 poängTror nog det bara är rättsaktivister som ens funderat med det där med CE märkning, dundrar in båtar från USA utan den minsta brydd om detta! Och som sagt, fb bolagen ser inte nån hyffsat ny lag som något avgörande. Så ligg inte sömlös över det, och om nu båten brinner ner vem fan kollar strömbrytarens CE märkning?? Men 2,5 l/dis för en sån liten båt? jag kör för det mesta runt 30 knop med våran 41 fotare med samma siffror. Då har jag dubbla maskiner
-
1 poängKanske lite utanför ämnet men jag är lite trött på alla svajankrande båtar (såväl segel- som motorbåt) som droppar sitt ankare alldeles i närheten, eller ovanpå, mitt eget ankare då jag ligger förtöjd mot land. Detta av några olika skäl: -Om/när den svajankrade båten börjar rotera kommer den farligt nära aktern på de landförtöjda båtarna. -Ifall vinden vänder mitt i natten och jag skyndsamt behöver lämna hamnen med min landförtöjda båt så blir det besvärligt då det ligger en svajankrad båt och hindrar mig från att lyfta mitt ankare. -En svajankrad båt i en populär landförtöjningsvik hindrar andra båtar att kunna komma in till land, ifall båten lagt sig nära land. Lite av vitsen med att ankra på svaj är att man då kan finna ostörda vikar där det inte ligger en massa båtar förtöjda mot land. Så brukar i alla fall jag tänka då jag lägger mig på svaj.
-
1 poängMan ska ha klart för sig att en IR-mätare mycket väl kan mäta fel. Olika material, lacker, etc. strålar ut värme (IR-strålning) olika mycket och därför kan mätningen bli riktigt fel. Jag tycker du ska mäta på kylvattnet med en termometer innan du gör någon justering, om du inte är 100 på att den temperatur du har är okej. (Borde ju vara okej på ny motor.)
-
1 poängJa eller trycks ut genom den egna tömningspumpen. Hamburgsund idag Ny sugtömningsstation för i år. Bra modell. Vogrlsang som på flera ställen i Norra Bohuslän. Som redan sagts ligger den vid tankbryggan, men det kände inte hamnvärden till, hon beklagade att ingen av hamnvärdarna blivit informerade, men tog reda på var den fanns och återvände med den informationen litet senare.
-
1 poängAntingen är det otätt mellan tank och matarpump så att luft kommer in i ledningen, elle så är matarpumpen defekt. En matarpump som är hel har inget problem att pumpa fram bränsle från tanken. Jag vet att vissa påstår att matarpumpen inte kan pumpa luft, men det är fel. En felfri matarpump är en utmärkt luftpump.
-
1 poängTror att den skall vara full för man skall inte öppna locket där i normal fallet, det fylls på via slang från rattpumpen
-
1 poängDet låter som en rimligare förklaring. TS förklaring är tyvärr inte fysikaliskt helt rimlig.
-
1 poängJag tror att det är en generell regel att värmeväxlare/radiatorer/kylsystem skall strypas på returen/utloppet. Främsta anledning torde vara att man vill ha en jämn tryckfördelning i systemet. Strypning på trycksidan kan leda till att tunna passager och eller passager långt ifrån inloppet blir utsvultna på flöde. Att ta bort termostaten på en utombordare kan på detta sätt leda till överhettning av delar av motorn. Villavärmesystem som inte flödesregleras genom strypning, leder ofta till att visa rum blir kalla.
-
1 poängSå är det absolut, och minst lika trevligt att se när den som fått olika tips, kommer tillbaka här och avrapporterar hur resultatet blev, som mans71 nu gjorde här. Tyvärr ser man detta för sällan. TS mans71 är ju också ett föredöme när det gäller problembeskrivning och bifogade bilder. Till skillnad från de som skriver typ: Tjena, idag när jag kom till båten och vred om nyckeln så startade den inte, vad är det för fel?
-
1 poängStäll termometern/sensorn i ett glas med vatten som du sedan ställer i boxen. På detta sättet förhindras också uppvärmning av termometern när du tar ut den.
-
1 poängUtgår från 1988: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1988/j60elccr/fuel-pump Med reservation: Membranet borde vara detta: https://www.skruvat.se/batdelar/Membran-P252706.aspx och detta den kompletta repsatsen: https://www.skruvat.se/batdelar/Membran-P354434.aspx
-
1 poängFrankrike har en praktisk inställning till mycket. Dessutom inser de att turister drar in mycket pengar till landet. Ett roligt exempel på det praktiska sättet att se på saker: Sent en kväll kom en dyngrak man. Någon ringde polisen. Vad gjorde de? Hjälpte honom upp på cykeln, kollade att han klarade av att cykla. Sen fick han cykla hem! Inga papper, inget omhändertagande, inget krångel.
-
1 poängEller så skiter man i CE märkningen. Givetvis mot ett bättre pris och tar "Risken" att den kan bli lite svårare att sälja, så gjorde vi. I dagsläget har CE märkningen liten praktisk betydelse i båtar då man kan försäkra dom som vanligt etc. Finns alltid en risk att detta kan ändras vilket man bör vara medveten om. Danskarna vill gärna handla i Sverige nu men de ratar allt som inte är CE märkt då det kan ge böter i danmark att inneha en sådan båt. En 27f båt kommer dra mycket soppa, jag skulle satsat på en motor som orkar få upp båten i plan med fulla tankar, semesterpackning och en gäst eller två. Vi hade en bayliner 285, fantastiskt bra bobåt. Tyvärr hade vi en hel del problem med allt möjligt som krånglade men det hade primärt inte med båtmodellen i sig att göra. På dessa modeller med bravo3 bör du kolla att styrtappen i skölden är bytt. Denna börjar förr eller senare att läcka. Ska du absolut åka ekonomiskt verkar ändå en 5,7l 350MAG vara mest ekonomisk i denna båt men det kan bli problem att komma upp i plan när man är tungt lastad. 2,2 l/nm i plan får du trots allt räkna med 22-24 knop). 2,5 l/nm drog vår med MAG 383 (28 knop) och där tror jag 7,4l motorn ligger också. Titta på ett gäng båtar innan ni köper. Om inte en viss layout är kritisk skulle jag valt en båt i så gott skick som möjligt och mycket utrustning och kapell i fint skick, dessa är DYRA! Det finns många båtar därute som är rätt sunkiga men det finns också pärlor!
-
1 poängDet här är så sant. Politiker är människor och precis som alla människor har de begränsat med hjärnkapacitet att hantera saker. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, så länge människor styr iallafall. Därför behövs lobbying, dvs den som skriker högst (eller snarare smartast) får sin vilja fram. Alternativt gör man som Baxlaget föreslår och blir rättshaverist. Exempel på andra grupper som tycker att det är rätt sätt att agera är högerextremister, vänsterautonoma och djurrättsaktivister. Själv har jag inte mycket till övers för någon av dem, men de tycker så klart att de har nån sorts moralisk rättighet att agera som de gör.
-
1 poängUthyrningarna verkar vara på de mindre kanalerna och där kanske man inte har behov av att veta hur nära en båt med explosiv last man får förtöja. Men jag skulle nog ändå rekommendera ett kanalintyg, det tar inte många timmar att läsa in.
-
1 poängVaccumventiler är inte standard på någon motor utan extra tillbehör som monteras dit vid installationen, om man vet konsekvenserna utan. Kanske dags att montera i din båt också???
-
1 poängDe flesta länder i Europa (utom Sverige och UK) kräver Kanalintyg. Tyskarna lär vara hårdast. Fransmännen är ofta mera flexibla och jag kan tänka mig att det räcker med att uthyrarna informerar de som hyr. Men på egen köl så ska man definitivt ha det vilket då också inkluderar minst Förarintyg och SRC (alltså SRC, det gamla VHF-intyget duger inte).
-
1 poängHar för mig att Boding säljer färdiga säckar. Kolla in en ”Turtle Racing Bag” om det är till en spinnaker; jag har en sådan, sjukt bra och enkel att hissa ur.
-
1 poängDet kanske är så, har dock läst på amerikanska forum om haverier vid både 300 och upp till 700 timmar som de hävdade handlade om ventilproblematiken. Risken är kanske liten men med klassisk riskbedömning blir det ändå en viktig aspekt att ta hänsyn till eftersom effekten om risken "slår in" blir en väldigt stor kostnad. Källan i det här fallet får väl anses partisk också (servicechef yanmar). Man hittar också det här med ventilproblematiken väldigt enkelt med google. Kan jag göra det är ju sannolikheten att köparen hittar samma info när jag väl ska sälja och då blir båten säkert mer svårsåld. Min "take" på det här med yanmar vs penta är att de verkar rätt likvärdiga i kvalité. I Sverige känns det dock som att båtar med VP motorer får ett högre värde eftersom de är så vanliga och det är därför enklare att få hjälp när något lite mer avancerat väl händer. Jag är nog lite kontrollfreak på det här området men eftersom förra båten till viss del såldes pga alla problem försöker jag hitta den drivlina som åtminstone statistiskt borde ge mig ett relativt problemfritt ägande.
-
1 poängDen lösning gillar jag även om en del vänner skulle försvinna. Som jag förstår det så ser inte räddningstjänsten båtbränder som ett problem, skadorna är mest materiella.
-
1 poäng
-
1 poängVi hyrde en kanalbåt i Frankrike tillsammans med några vänner på Canal Nivernais för några år sedan, vi var tre par ombord, tre dubbelhytter med AC, toa och dusch, så vi var självförsörjande ombord. Luncherna ombord och middagar på restauranger i byarna vi kom till. Att tuffa runt på kanalerna var väldigt trevligt, vi kunde lägga till där det passade oss och det kostade inte någonting under hela veckan!
-
1 poängVi motorbåtsägare lägger till vid ön för att vi kan och törs 😉 Jag gissar att anledningen att man inte svajankrar med motorbåt, eller iaf inte jag med min, är att den ligger som en tvålkopp på vattnet. Minsta vind och den börjar vrida sig fram och tillbaka, ju mer det blåser ju värre blir det. Båten far fram och tillbaka hrla tiden, inte ett dugg mysigt eller avkopplande. Så beter sig inte en segelbåt, troligtvis hjälper köl och roder till. Det kanske skulle hjälpa att ankra både fram och bak men då kan man ju lika gärna lägga till. Jag svajankrar enbart vid ganska svag vind eller i lä och då bara korta bad eller matstunder men skulle inte göra det över natten om jag inte skulle vara tvingad. Men det kan ju finnas fler eller andra anledningar. /Jocke
-
1 poängJag har en teori, att för motorbåtsägare är målet viktigare än resan, medan för segelbåtsägare är resan viktigare än målet. Dvs - det är inte viktigt för seglaren att besöka ön; man bara pausar inför nästa dag då man kan fortsätta resan. Stämmer såklart inte för alla - jag personligen svajankrar inte alls, trots att jag seglar.
-
1 poängFör att vi kan och törs! Eller för att det är bekvämt, det är inte alltid fritt från stenar på väg in mot land. Själv seglar jag oftast själv och att hoppa i land är ganska dumt. Att bara droppa ankaret är mycket bekvämt, allt man behöver har man ju ombord. Försämras vädret kan man gå direkt. ingen risk att trassla in tampen i propellern. Segelbåtar ligger oftast väldigt bra på svaj, rörelserna är lugna. Men en mycket bra anledning är att myggorna inte gillar att flyga över öppet vatten.
-
1 poängMenar du det partiet som har ordet ”Miljö...” i namnet, och vars huvudagenda är miljöfrågor, och som bildades för att man ville belysa miljöfrågor..? Kan väl inte komma som en chock för någon i så fall kan man kanske hoppas.
-
1 poängSD är inte alls diskriminerade, det är bara deras väljare som tror att de är det. Enkelt uttryck; eftersom inget parti i vår riksdag har egen majoritet gäller det att skrapa ihop stöd för en regeringspolitik. Eftersom SD’s värdegrund inte delas av något annat parti i riksdagen, har de inga att samarbeta med. Dvs - inte alls diskriminerande. Demokratin funkar som den alltid har gjort, dvs inte alla är helt nöjda hela tiden.
-
1 poängDet var mycket riktigt avluftningen. Lossade slangen vid tanken och blåste med munnen - en stor "blobba" med klegg åkte ut genom avluftningen på utsidan av skrovet och sen var det inte stopp längre. Efterdrog alla skruvar på tanken några millimeter och hällde sen på 20L från reservdunken i rask takt utan att läckage visade sig. Tack för hjälpen alla som svarade!
-
1 poängSamma värde kan du inte begära, men +/- 2-3°C tycker jag är rimligt att kräva av en box i 5000-kronorsklassen. Det kan ju vara så att det är din mätning som inte riktigt stämmer. Så här skulle jag ha gjort. Kolla att nollan på termometern är rätt. Krossa lite is som du lägger i en kopp och häll på en skvätt vatten så att du får lös issörja. Här i ska din mätare visa 0°C. Om möjligt, kolla att 100°C stämmer genom att mäta på kokande vatten. Mät någonstans i mitten av all mat när boxen gått över natten. Om du mätt i en tom box är det svårt att få rätt mätvärde i luften i box. Boxen har nästan inget att kyla ner, bara lite luft. Ställ ner några flaskor med vatten i boxen och låt boxen jobba över natten. Mät temperaturen i boxen och på vattnet i flaskorna. Alternativt går du tillbaks till butiken och berättar om mätningarna du gjort, hävdar att det måste vara ett ursprungligt fel och ber dem åtgärda boxen. Troligen får du en ny box direkt.
-
1 poängSå här ser mätvärdena ut. Någon med portabel box som kan bekräfta att detta är rimligt eller att det är något fel på boxen? Tycker bara att en modern box ska ge samma värde som den är inställd på. Mäter i motten på boxen. Inställt 9 gr, term. visar 14,5 gr Inställt 5 gr, term visar 11 gr Inställt 3gr, term visar 7 gr Inställt 0 gr, term visar 6 gr
-
1 poängDum fråga kanske men hur kan man få ett tryck i toa systemet?, är tanken full så rinner det väl ut i luftaren
-
1 poängTömde i Grebbestad igår. Pumpen fungerade alldeles ypperligt, men vi hade fyllt lite för mycket och hade därmed lite tryck underifrån när jag öppnade locket....... Inte så trevligt.... Ska sätta in en mätare i vinter. Dock är det lite pyssligt att hitta stationen, den ligger långt in mellan två flytbryggor. Det är heller inte så lätt att ta sig in och ut där. Men ett stort plus är att den ligger vid en sjömack och man får hjälp med tilläggningen. Förra tömningen var vid Mollösund som hade en lätttillgänglig men väldigt trött pump, som tog god tid på sig och som nog inte orkade få ur allt. Min tank ligger djupt nere under durken, så det krävs lite sug för att tömma.. Mollösund tillhör Orust kommun som nog har rekord i värdelösa sugtömningar, det är dom som har praktanläggningen på Gullholmen med den trasiga slangen. Den är dessutom gömd bakom en container....
-
1 poängHur mycket toapapper tillåts man använda vid respektive spolmängd? Tänkte på att att man även ska undvika stopp i systemet
-
1 poängEdit: haha. Tror inte ungarna och tanten kommer jubla och göra frivilga volter av lycka om seglingen går åt skogen. Men en lösning på drt blir att fulträna när dom inte är med. Iaf en tanke jag har.
-
1 poängAtt det inte finns en del att hitta för en "billigare peng" kanske stämmer. Vad vet jag. Jag är ute efter en båt i den lägre prisklassen men som fortfarande ger oss lite utrymme. Alltså 4 ok sovplatser, kök och ok sittbrunn, självklart en toalett även om toalettbesöken kommer till en början lösas i gästhamnar då det är en bättre start för sambon. (Enligt henne ej naturhamn) Visst, hade jag haft 150-200 tusen att chansa med så hade valet blivit enklare, men att få henne att inse att detta är något underbart så är det dumt att börja med en hög kostnad. Kollade för skoj skull båtplats samt försäkring, inkl vinteruppläggning. Jämför man båt på ca 8x2.7m med en på 9.3x3.2m så skiljer det 1800kr för sommaren och 2400 på vintern i min hamn, dessutom så gjorde priset på båten att försäkringen gick upp 3500kr. Det är ändå 7700 kr extra på båten varje år. Visst är det pengar. Gissar att även t.ex den ökade storleken på segel gör att desda blir dyrare t.ex. Därför kollar jag på de lägre segmentet av båt, runt 27fot. När barnen växer och sambon anser att segling är kul så är det alltid lättare att investera mer i det. Då byts båten ut. Dessutom är de skillnad att tappa 30% vid en krasch på båtmarkanden om man investerat 40000 iståller för 160000. Kanske är jag knäpp, men så tänker jag.
-
1 poängDet är väldigt stor temperaturskillnad upptill respektive nertill i min box. Mycket varmare upptill och termostaten verkar sitta nertill. Man får ställa ner termostaten så mycket man kan utan att det fryser i botten för att få rimlig kylskåpstemperatur i toppen. Men min box var billig....
-
1 poängGlaset man häller upp efter en dag på sjön, precis när man kommit i hamn och allt är förtöjt och säkrat - det är nog det godaste man kan dricka. Min farbror, som lärde mig seden tog en snaps, medans jag och frugan oftast tar en skål bubbel och barnen skålar i läsk. Oavsett typ av dricka är angöraren en av höjdpunkterna jag ser fram emot under dystra dagar. Idag intogs den i Saltsjöbaden efter trevlig medvindstur från Mälaren.
-
1 poängIntressant. Här ser man att minskad bladyta ger minskad bränsleförbrukning. Dessutom hade du alldeles för låg WOT med den stora propellern. Bra byte!
-
1 poängDet gick några dagar över men det är mycket när man har semester😀 Nu har vi i all fall ett slutresultat. De senaste tre månaderna har inte mycket hänt i baljan, vikten har tydligen inte ändrats alls. Slutresultatet av det här testet är alltså att under sex månader av tillvaro helt under vatten har provbitarnas vikt ökat från 2893 gram till 2913 gram. Alltså en ökning med 20 gram. Översätter vi för enkelhetens skull detta till en båt som på våren väger 2,893 ton som sänks helt under vattenytan så ökar vikten med 20 kg på sex månader. Detta gäller alltså glasfibermassan i båten. Och de här provbitarnas gelcoatyta är inte i bästa skick och ena sidan är helt obehandlad. Så det där med att ett glasfiberskrov suger i sig mängder med vatten under en säsong får vi nog glömma, även om man beaktar mätmetoden och att min enkla våg kan ha en anings mätfel så är det här resultatet långt från den teorin. För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00