Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-16 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det låter billigt för en hel gästhamn, men rubriken innehåller väl ett hänsyftningsfel...😱 Jag har egentligen bara erfarenhet av vad "plåtlådorna" I Bohuslän belastar betalkortet med. Förra säsongens felprogramerade pris i Bovallstrand var bra, 50 kr, plåtlådan hade fel i sin almanacka, trodde det var januari, istället för juni. Annars är det marknadskrafterna, i detta fallet populariteten och säsongen som styr priset. Orust kommun hade förra året rekordet i överpris, i samtliga av deras hamnar. Smögen i Sotenäs kommun brukar ligga runt 350 kr, eller mer beroende på vilken vecka det är, och därikring på den nivån ligger även de större orterna utefter kusten. Kosteröarna har två taxor, beroende på vilken valuta man betalar i, eller två... det är samma pris både i SEK som i NOK, varvid en del ekonomiska norrmän åker in till Strömstad och växlar, till Euro.... Kornöarna har ju litet enklare hamnar, med litet mer rustika toaletter och duschar med begränsat varmvattenflöde, men detta rimmar inte med prisnivån. Dom har dyra amorteringar på nyrenoverade bryggor att betala... Ja jag har ännu inte påbörjat semestern så jag vet inte vad det kostar i år, men det kanske blir någon återkommande tråd om det? Öckerö kommun tycks i alla fall ta 250 kr, i alla fall på Xxxxxx (bildgåta) och Hönö Klova. Det finns även enklare hamnar där man lägger eller swichar valfritt belopp till hamnföreningen. Fram för fler betalautomater som debiterar januaripriset året om! Eller så registrerar man sin båt som yrkesfartyg, då betalar man en avgift proportionerligt till båtens vikt (i dödviktston?) varvid yrkesregistrerade ribbar bara betalar några enstaka kronor. Idag är avgiften baserad på båtens längd, ofta är det en taxegräns vid 30", min båt heter Xxxxxx 29, men är längre än så, men det berättar jag inte för plåtlådorna. Hen egentligen är det fel att avgiftsbelägga båtlängden, det är istället bredden vid bryggan, antal bryggmeter som man skall betala för, samt antal medlemmar i besättningen. Helt galet att två vuxna i en äldre smal segelbåt, med ett fåtal skräppåsar, några få duschar i land skall betala mer än en tonårsfamilj i en kortare men bredare motorbåt som lätt fyller ett helt sopkärl och tömmer flera varmvattenberedare i duscharna. Eller har jag fel?
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Var precis på väg att länka till samma DIN- Wiki som Thomas-1, den besvarar en hel del av dina frågor. Mycket användbar för att tyda stiften på bilrelä m.m också. Dock måste du, som nämnts, ta reda på vilken funktion som är kopplad till vilken kabelfärg, t ex via båtens elschema. Ett annat sätt är att du mäter på vilken av de tre kablarna du har spänning (relativt batteriminus). Är det bara en är den högst sannolikt terminal 30, batteriplus. Sedan får du prova att sätta en av de andra på 15, tändning på. Är det fel kabel drar ev. starten istället, men då är det bara att ta den andra. Men bäst är om du kan hitta ett elschema.
  4. 1 poäng
    Nejdå, inte alls.
  5. 1 poäng
    Man hör ibland de som med olika krystade förklaringar motiverar varför just de inte använder flytväst. Inom loppet av några år har vi i våra trakter haft några drunkningsolyckor som inte varit "salongsberusad medelålders man som ställer sig upp i roddbåten för att pinka i en insjö". Det har varit tämligen sjövana människor som omkommit. De flesta utan flytväst, flytvästen har visserligen varit med men använts som skönt sittunderlag. När båten sedan tippar har vinden tagit tag i den lätta flytvästen som snabbt blåst utom räckhåll. Man kan tänka att det gör detsamma en blåsig höstdag, om man hamnar i vattnet är det ajöss ändå. Men lite omtanke om sina medmänniskor bör man ändå ha. Resultatet av en, eller flera försvunna personer är att det sätts igång stora sökuppbåd med myndigheter, anhöriga och frivilliga medmänniskor som söker i dagar. Den som drunknar sjunker ju i allmänhet till botten och är därmed svårfunnen. Efter några dagar av förruttnelse bildas gaser i kroppen som får liket att flyta upp, tidsperioden beror lite på vattentemperatur. Under den tiden har ovanstående sökoperation pågått för det kan ju vara så att den eftersökte sitter på ett skär eller kommit sig iland på någon holme och kan därmed vara vid liv. Jag har själv varit med i en sökoperation som frivillig och det görs med blandade känslor, man bävar för vad man kan hitta och man hoppas att man kan hitta någon som klarat sig. Den gången blev det 50/50. En hade lyckats rädda sig upp på en sten och satt där nästan ett dygn innan han hittades. Kompisen hittades flera dagar senare ilandfluten i strandkanten... Den som faller i vattnet med flytväst kanske drunknar eller fryser ihjäl ändå men är mycket lättare att hitta. Mycket lindrigare för anhöriga och de som söker som slipper leva i ovisshet.
  6. 1 poäng
    Tror det blir svårt att "damsuga" eftersom sanden är fuktig när den försökts spolas ut med vatten, så en dammsugare lär inte orka detta speciellt enkelt. Jag hade nog tagit upp större hål om jag velat ta bort sanden, ett rejält hål i durken som jag sedan plastat igen och målat.
  7. 1 poäng
    I det läget tar man och ser till att tändningslåset sitter fast. Inte fortsätter man väl karusellen?
  8. 1 poäng
    Extremt kraftigt tvinnade kablar. Ser suspekt ut. Har du kopplat en borrmaskin till tändningslåset?
  9. 1 poäng
    Det är litet av barnramsan; katten på råttan, råttan på repet, repet på oxen, om jag nu minns ramsan rätt. Det ena skall snurra för att det andra skall fungera. En kedja av händelser som är anpassade till varandra, tas en länk bort brister hela idén. Min båt väger drygt 5000 kg, enligt axeltrycksmätaren på Christers Scania. Så det finns väl anledning till att kompressorfri acceleration inte funkar för mig och att det då även blev en del "röksignaler".
  10. 1 poäng
    Ja, Ahmeds ”ej så konstruktiva feedback” till mig verkar med all rätt vara borta. Trevlig sommar själv Stavhammar!
  11. 1 poäng
    Använd produkter till det de är avsedda. Några tips för "automatiska" flytvästar: En sak som ofta förbises är att blåsan lätt kan gå sönder om västen hanteras ovarsamt. Om man slänger västen på en hård yta och blåsan hamnar mellan den hårda ytan och gaspatronen kan blåsan punkteras. Då spelar det ingen roll hur mycket gas du har i patronen. Man kan kontrollera sin väst själv. Öppna västen där gaspatronen sitter. Skruva bort gaspatronen. Läs vikten som är stämplad på patronen. Lägg patronen på en bra och noggrann våg. Vikten ska överensstämma. Om vikten är för låg så var smart: Passa på att testa att blåsan är hel och köp sedan en ny patron. Fuktsensorn är försedd med ett bäst-före-datum. Kontrollera det medan du har västen öppen. Köp en ny (inte dyrt) om datumet (nästan) har passerats.
  12. 1 poäng
    Och samtidigt var det inte en enda skrivbordsseglare som snurrade runt
  13. 1 poäng
    Inga problem. De har många specialer över såväl trånga passager som hamnar. Självklart är de inte idealiska, men i gengäld är de så billiga och täcker så stora områden att besparingen mot vanliga kort blir stor. Jag har använt dessa kort i såväl Eng. kanalen som i Medelhavet och tillockmed i Skottland. Inte de mest lättnavigerade vattnen precis.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...