Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-11 på alla områden
-
3 poängJag tycker det är bra att folk frågar sina "dumma" frågor på forumet för då kanske de lär sig litet. Alla har vi en gång lärt oss att om man gräver sig med handen i arslet så börjar den lukta skit. Sedan lär man sig mer efter hand som man växer upp. Alla växte inte upp bakom ratten på en Massey-Ferguson 35 och någonstansifrån skall de också få sina kunskaper som vuxna så de kan ta igen vad de förlorade under uppväxten. Nog är det ju ynkligt om vi som hade tur inte kan hjälpa mindre lyckligt lottade medmänniskor på vägen! Så långt är allting gott och väl. Det som retar mig är alla människor som inte vill ta till sig kunskaper och som medvetet undviker att tänka på att någonting kan haverera. Medvetet motstånd mot kunskap. Det blir allt vanligare och utövarna allt fler.
-
2 poängFast det borde väl gå att lösa med någon meter kabeldragning, tänkte jag? Få prylar, liksom...
-
1 poängEn mppt-regulator gör inte det du yrar om. Är ingen transformator. Länka den regulatorn istället för något vagt relaterat på wikipedia. Borde va hur lätt som helst...eller?
-
1 poängAntagligen därför att det inte är så. Kom gärna med en länk till en regulator som kan höja spänningen. Funder också på varför det finns 24V paneler.
-
1 poängFörvisso... 😎 Helt klart ett ställe att fynda. Ett annat ställe att shoppa på är Kanarieöarna.
-
1 poäng"Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt". En annan aspekt är att ett relä brukar hålla betydligt längre än en vanlig batterifrånskiljare. Väljer man en Victron Battery Protection så får man ju dessutom batteriskydet till ungefär samma pengar som en bra manuell brytare.
-
1 poängUrsäkta en okunnig, men varför behöver man en fjärrstyrd huvudbrytare..? Varför inte bara en helt vanlig, mekanisk, huvudbrytare som har noll i egenförbrukning. Jag förstår om man vill använda ett relä för att köra t ex en bogpropeller, men varför ha det på förbrukningsbanken?
-
1 poängÄven länspumpen kan ha en automatik som förbrukar några mA vid vila. I min båt har jag några LED-armaturer med en lysande on/off-knapp som lyser även då belysningen är släkt, rimligtvis drar dessa litet ström, LED-belysning som ger ledljus alltså. Vidare har jag sådana där USB-pluggar i cigarettändaruttagen som har en lysande lysdiod, alltid, sådana saker kanske du också har som då tillsammans drar några mA? kanske en evigt påslagen antennförstärkare till radion eller TV´n, som drar litet granna? Jo, Bosch 33 009 004 är ju ett "vanligt" stort relä, mät på någon av de klenare manöverkablarna, det finns en för plus och en för minus, vill minnas att dessa har skruvanslutning eller flatsiftsanslutning som brukar sitta på samma gavel som de tjocka kablarna. Omfamna en av manöverkablarna med tångamperemetern (spelar ingen roll vilken, men du får minusvärde om du mäter på minuskabeln) och be någon medhjälpare manövrera detta relä under tiden du läser av instrumentet. Sedan tycker jag att ormboet är snyggt, är det månne den röda Anaconda electra som bor där?😃
-
1 poängRätt fascinerande. Båten har förvisso bott i Mälaren nästan hela tiden, men ändå. Sprickbildningar som jag såg först efter demontering. Det är tunga grejor, men med ”travers” och kapade bultar som styrpinnar för packning och påträdning så går det fint att göra detta själv.
-
1 poängMetoderna för oljebyte är många och har varierat med åren. Jag hade en bekant som bytte olja bokstavligen. Han monterade ner oljetråget och tvättade det i samband med bytet, det skulle inte finnas några skitrester där inte. Men det var några år innan Maringuiden såg dagens ljus... För egen del gäller banjonippel i stället för oljeplugg.
-
1 poängMy bad. Helt rätt av Er. Tanken fastnade i den sexcylindriga och fingrarna på tangentbordet följde tanken...🙂
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängJa det är nog mycket eklare än att slipa, betsa och lacka. Ett bra "fusk" är att limma fast skummad PVC, limmas med ett mattlim så det går att dra bort om man behöver byta. Fungerar perfekt i tak. Gör man ordentliga mallar och sparar dessa så kan man snabbt skära till nytt och byta på några timmar.
-
1 poängHahaha kul att fler är uppe om natta. Nä inte sugen, alltför många har redan frågat sedan år tillbaka men jag behåller klenoden Hahaha ja det va ingen dum ide ska fråga min båtklubb om de tillåter, så kanske jag kan få mitt ekipage att flyta. Enkelt: limma fast din kamrat med Karlsson och be honom hålla i motorn medans du har den på trailer, hur svårt kan det va?? Annars vad ska du med tilt till??
-
1 poängVardagsrum och vardagsrum, "fuldelen" på garagen 😎 Stiletton låter trevlig, inte sugen på att byta? 😇 Haha nä men vi räknar lite med att det kommer vara lite gambling i det hela, man får ta det med respekt i början och se hur den ter sig i sjön innan man drar på, fast, nä det blir nog fullt spett och hoppas på det bästa om man känner sig själv rätt haha 😂 Men ska iaf se till så allt sitter som det ska och lirar bra & få till någon form av flytmaterial i aktern åtminstone, det är nu man slaktar y-bommarna på bryggan kanske 🙄 Markisolering finns ju faktiskt att tillgå så det kan man ju alltid formskära lite vettigt 😃 👍 Har faktiskt inte tittat så mycket i skrovet men nu när du säger det kanske det finns en barlasttank under golvet om man ska se till utformningen i durken, måste undersökas Ska se till att filma jungfruturen när vi väl lyckas lösa tiltproblemet som verkar vara det som är största problemet just nu iom att det är ett budgeterat testbygge vid sidan om så blir det inget nytt som sätts på så får väl hitta bättre begagnat eller fräsa ut ett nytt hus till den i värsta fall
-
1 poängSkepp o stoj. Fina bilder är det vardagsrummet?? Ha kvar 140 hk Nåja haha ja själv satte jag en vattensäck på 120 L i min Stiletto 22 med 300 4 liters GT på 275 kg i r%&en förra året och den kom ju ned lite men inte tillräckligt, vobblade som f¤##"/&%n över 45 knop, får nog byta till nästa sommar mot en trimmad pro xs 250 istället. Hur som helst när det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten (tänk på viktfördelningen!!!). Markisolerings skivor är t.ex utmärkta att använda eller så finns det ju pontoner att införskaffa i normal storlek och då menar jag inte från en helikopter, det bör ni ju klara med er kompetens eller? + spännband. Det bör ju finnas ett hål i aktern för barlastvatten eller? Hade det på min första Smiler 500 nämligen och det är ju nästan samma skrov. Väntar med spändning på nästa sändning hur detta slutar. Antingen nu blåser vi kustbevakningen eller ett kg rosor på skinksalladen i kistan.
-
1 poängBåtskatt har nog samma effekt på antalet båtar som färre p-platser och högre p-avgifter har på antalet bilar. Läser man lite mera om problemet med bryggor och skuggning framkommer det att pontonbryggor är sämre än pålade bryggor och att det går att göra gryggor som är mindre skadliga. Enklast är väl att ställa krav på bryggornas utformning istället för att beskatta båtar...
-
1 poängBilar har allmänhet, för trevnad och trafiksäkerhet fönster, ändå klassas dessa som bra faradaysburar. Annars kan det vara ett bra tips på semestern då man varesig vill ta emot telefonsamtal eller SMS. jag fann ämnet väldigt intressant, och har återigen läst nästan allt på denna sajt. men det känns som om man skulle uppdatera informationen, en del saker är förvisso inte tidsbundna, men andra saker som statistik och sådant har passerat bäst-före-datum. Sedan har det ju vunnits nya forskningsrön kanske, sedan sajten skapades. Hemma i en avlägsen del av källaren finns en del av min fars kvarlåtenskap, bland annat en uppsättning synnerligen rostiga hjälpstartkablar, gissa vad dessa användes till? ja inte till att starta bilar med i alla fall. Man skall nog satsa på rostfria grejer här, sedan kanske man inte behöver köpa båttillbehörsbutikernas dyra åskledarsatser, en potential för ett GDS-projekt alltså. Vad där det för fel på "foliehatten"? Jag har haft en del olika jobb, har även tjänstgjort på en psykiatrisk klinik. Efter att katastrofen i Tjernobyl (som då inte orsakades av blixtnedslag, däremot slog nyheten ned som en blixt från en inte alltför klarblå himmel) kom det in rädda och paranoida patienter med folie i mössan och i underbyxorna. De krafter man känner dåligt till och som är omgivna av skrock och vidskepelse är extra viktiga att skydda sig emot. Anekdotvarning: Till det mer tragikomiska, med tonvikt åt det tragiska, kan jag väl berätta om den personen som försökte i flera år att begå ett rituellt självmord... eller är det för magstarkt? det hör i periferin till detta ämne... Nåväl, personen i fråga försökte under några år begå självmord genom att låta blixten slå ned i hen. Varje gång det var åskväder på gång cyklade personen i fråga till ett någorlunda högt och lättillgängligt berg och ställde sig på toppen där. Blixten slog ner litet varstans men inte just där. Polis, socialtjänst och andra var engagerade i detta då oroliga ur den så kallade "allmänheten" hade hört av sig x flera och gjort orosanmälningar. Detta pågick under en del år. En mörk åskkväll när hen cyklade hem från det där berget med ofullgånget ärende blev hen överkörd av en lokaltrafikbuss och avled i ambulansen på väg till akuten. Ja vad lär vi oss av detta, finns det någon sens moral? Kan det vara så att om man önskar sig väldigt mycket att blixten slår ner, så gör den inte det... Kan det vara liksom när man letar efter utomjordiska UFO´n så träffar man bara på dessa de dagar man inte har kameran med sig... (eller då man är hög på otillbörliga substanser?) Nä, det man skall lära sig är att se upp för lokaltrafikbussar med stressade förare som har tajta tidtabeller, särskilt mörka kvällar. Sedan skall man ha reflexer och bra belysning på cykeln då... Åskledare insydda i kläderna är väl bra, det har väl alla, i alla fall "blixtlås"... oh den var dålig...
-
1 poängFår lägga ett ord för Coronet 24 family, har allt det du eftersöker + en toa som frun troligen uppskattar, samtidigt en kvalitetsbåt.Går bra i sjön, såg att det fanns en på blocket för 90 papp.
-
1 poängJa du behöver nog med din motor och maskin erfarenhet inte vara rädd för att köpa lite större båt. Ska man ta sig igenom Göta Kanal krävs det enligt mig: Full ståhöjd under kapell Midcabin Toalett Kyl - går att lösa med 12v portabel kyl Vettigt skick på motorn. Då kommer man snabbt upp i båtlängder runt 23-26 fot och det borde inte vara omöjligt att hitta en Sea Ray eller något likande för de pengarna. Som ovan skrev så skulle inte jag oroa mig för att köpa Mercruiser eller Volvo Penta V6 eller V8. Har själv Mercruiser med Alpha drev och det funkar helt OK - bara man sköter service.
-
1 poängDen tekniska biten är ju enklare än det kanske låter. Volvo Penta och Mercruiser bygger båda på gamla chevagrejor. 3.0 är den gamla ”iron duke”, 4,3 är V6:an och 5,0 samt 5,7 är cheva smallblock. Det som skiljer mest är dreven där nog penta är att föredra överlag. Mercruiser alpha är det mindre och Bravo det större enkelt förklarat. Bravodrev är att föredra. Alpha finns grovt räknat i tre generationer. Pre-alpha, alpha och alpha gen, II. Cobradrev och OMC bläddrar du bara vidare. Resten är ju ännu mer tycke och smak bara.
-
1 poängVälkommen till forumet och båtlivet :-) Med din erfarenhet av stora åkdon skulle jag inte oroa mig för att gå på en rätt stor båt från första början. Hanteringen är rätt likadan oberoende om det är en 14 fots snurrebåt eller en 25-fotare med drev. Om du dessutom vill att familjen skall trivas med båtlivet från första början så gäller det att ha lite utrymme för alla och envar. Det kan vara beprövande för samlivet i familjen om man plötsligt skall packas in som sillar och förväntas trivas med det :-) Man får säga vad man vill men båtar köps nog ärligt talat oftast med hjärtat, spana runt efter den där snygga som har en fräsch motor...
-
1 poängEnligt VP ska Din motor (AQAD31) ha SAE 15W-40 och Ditt drev (290 DP) SAE 90. Syntetoljan SAE 75W-90 kom med 290 DP-A2 som fick stålkona. Jag brukar köpa oljorna på Swedol i 20 l dunk, oljan är från Q8 och priset brukar vara acceptabelt.
-
1 poängDonsö igår. Sugtömningen fungerar mycket bra! Men hamföreningen har lagt i en ny pontonbrygga. Dessutom yrkesfartyg som ligger för nära. Det är trångt. Jag kom in med en hel del besvär med min 29" vår som är 9,5 m lång. Det är omkring 3,5 meter djupt vid kajen så mindre lättmanövrerade segelbåtar kommer till.
-
1 poängVar inget fel i ditt svar, principiellt var det helt rätt. Uppskattar ditt och övrigas engagemang.
-
1 poängBohus Björkö sugtömning lite trångt att komma till för det ligger en båt förtöjd där. Vi får plats med 9m båt, sugtömning fungerar jättebra. Midsommar 2019. Mvh Jocke
-
0 poängJa - den här typen av ordvitsar tycker jag skall läggas i en annan katt-egori här på forumet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00