Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag håller på att läsa teori och planerar ta förarintyg. Men för att träna vill jag ju ha en regelrätt båt och även om jag planerar åka mest i dagtid, så är det ju alltid bra att vara förberedd ifall man fastnar i mörkret och ha rätt navigeringsljus. Men av det jag läst så har det inte varit tydligt kring lanternor för just motorbåtar och därför tänkte jag fråga experterna. Jag förstår att du vill möta kunniga förare, men hur ska vi okunniga förare kunna bli kunniga om du bemöter oss med denna ohjälpsamma attityden? Jag vill bli en bättre och säker förare och man får lära sig en hel del, men verkligen inte allt, på kurs för förarintyg, så då är det väl bra att jag frågar de som vet mycket? Tack så mycket till er andra som svarar vänligt och utförligt. Jonatan
  2. 2 poäng
    Njae, det får man lära sig redan vid förarintygsutbildningen faktiskt. Utöver att det kanske var en lite onödigt tyken kommentar så kan jag hålla med, det är en väldigt bra idé att skaffa sig grundläggande utbildning (åtminstone förarintyg) om man ska ut och åka båt i mörker!
  3. 2 poäng
    Han vet ju nu, efter att ha frågat här. Vad är vitsen med ett forum om man inte kan ställa frågor?
  4. 2 poäng
    Titta på utrustningslistan, saker som kapell, VHF, GPS etc är dyrt att köpa nytt. Det mesta går att fixa på en äldre båt (jag som inte är någon "meck" har lyckats med både det ena och det andra på vår båt) så stirra dig inte blind på enstaka fel utan bilda dig en helhetsuppfattning. Jag tyckte att jag lärde mig oerhört mycket bara av att åka runt och titta på olika båtar, alla ägare pekar ut styrkorna med just sin båt, och ofta svagheter med andras, detta lägger man ihop och frågar om på nästa titt Bland de båtar du nämner så är det väl verkligen köparens marknad så det bör gå att hitta riktiga guldklimpar! I vilka trakter tittar du?
  5. 2 poäng
    Min båt ligger där nere vid bryggan för att hålla drömmen vid liv. Det var 4 år sen jag hade riktig semester... Men nästa år så... Det där med att skaffa familj å större båt dödade båtlivet extremt effektivt. Med en liten styrpuppa, ett fiskespö å en ungkarlspolare var man ju ute nästan dagligen. Men om några år kanske sönerna kan bidra lite istället för att förvandla varje liten tur till ett jätteprojekt, så båtn får väl ligga där nere å vänta på sin tur nåt år till. Tillsammans med motorcykeln å golfklubborna, fiskespöna å sommarstugan. För råkar man vara ledig nån helg kan väl ge sig fan på att nån av ungarnas tusen kusiner fyller år eller att damen hittat nån familjerabatt på Kolmården.
  6. 1 poäng
    Jahapp då var man med ny båt tydligen, känns nice möta sommaren med denna . Listan lång på allt som ska göras i vinter.
  7. 1 poäng
    Samma här men mest för att jag då slipper fundera på om det var förra eller förrförra året som jag bytte sist. Den gamla smörjs med glycerin och läggs i en plastpåse. Har några stycken på lager.... Fast en sålde jag till min båtgranne som behövde en akut!
  8. 1 poäng
    Antennförstärkaren verkar inte frisk. Låter som att du har en tefatsantenn, men just modellen som heter UFO tillverkas av och säljs som Triax. Den har inbyggd förstärkare i tefatet och spänningsmatas via koaxen (antingen via TVn eller separat power inserter. Den antennen brukar plocka in stationer där de flesta andra går bet. Vad gäller lokalTV så klaga hos ComHem. SVTs lokalkanaler finns numera t.o.m. via satellit så oavsett om de tar ner det den vägen eller distribuerar på annat sätt till ditt kvarter så bör du kunna få lokalTV. Ev. på en egen kanalplats om ordinarie SVT är i HD då alla lokalsändningar inte sänds ut som HD.
  9. 1 poäng
    Google: "På registrerat skepp skall namn och hemort vara angivna genom väl synlig märkning på skrovets utsida. På registrerad båt, för vilken nationalitetsbevis har utfärdats eller som används till uthyrning skall registerbeteckningen vara anbragt väl synlig på ömse sidor av skrovet." -- "Ett svenskt fartyg skall ha en hemort (registreringshamn) i Sverige. Ägaren bestämmer hemorten, som inte behöver vara någon ort där fartyget normalt eller ens någonsin uppehåller sig."
  10. 1 poäng
    Traditionellt är det rederiets hemort som anges som hemmahamn. För en fritidsbåt blir det ägarens bostadsort eller rättare sagt, mantalsskrivningsort.
  11. 1 poäng
    En tanke - eldat gadolspis för värmen, ingen ventilation, spisen slocknar pga syrebrist, ingen fungerande tändsäkring, gasolen fortsätter strömma ut
  12. 1 poäng
    Ställ beredaren med rören uppåt, fyll glykolvatten i värmeslingan och sätt dit pluggade slangar. Sen man man mixtra beredaren på plats utan att få luftfickor.
  13. 1 poäng
    Jo du kan ju köra motorn om du med en rörbit och några slangklämmor kopplar ihop slangarna som skall anslutas till vv-beredarens värmeslinga, om du inte gör det dränerar du ju motorn på kylvätska, och det blir söligt i motorrummet... Sedan måste du ju även plugga slangen från pentrypumpen, eller förresten koppla även i hop denna med den utgående slangen till tappställena, den till varmvattnet (röd). Annars så går ju pentrypumpen hela tiden och tömmer vattentanken... inombords... Glykolblandningen i kölsvinet späds då ut...
  14. 1 poäng
    Du behöver inte göra något mer. Den kommer bli grå på några år.
  15. 1 poäng
    Folk omkring kände gasol i luften, så det var knappast koloxid.
  16. 1 poäng
    Kan vara Monark 520, lika gärna en Crescent 520, samma båt såld av andra återförsäljare. De här båtarna producerades i åratal så ändringar i inredningarna kom och gick för att kunna tejpa ett stort "NYHET!" på båtsidan vid varje båtmässa. Vad gäller försäkringsbolagets krav på märke, modell och årsmodell så är det knappast någon större skillnad. Så länge du gissar nära nog. Ersättningen för en så gammal båt är inte mycket att festa loss på ändå. Och man hamnar knappast i ett läge där någon någonsin kommer att kolla upp om båten faktiskt är den du uppgett. Åtminstone inte så länge du inte försöker försäkra en Monark 520 som en Storebro Royal Cruiser 😀
  17. 1 poäng
    Vi slutade bara olja vår teak på badbryggan och tvättar med såpa. Efter några åt blev den till slut silvergrå.
  18. 1 poäng
    Jag får som vanligt skämmas över min okunskap! Men nu har jag haft en elektriker som kollat vad som var felet. Det var så att min batteribank (förbrukning) tyvärr hade "trasiga/dåliga" batterier. Vilket gav en del följd problem, men har nu köpt och installerat nya batterier och det funkar bra. Ska kolla detta med varmvattensberedaren och vattenpumpen lite senare Tack för alla råd/tips
  19. 1 poäng
    Små och små, under 12m. Tyvärr är ju mycket av mörkernavigeringen borta i förarintyget, det mesta ligger idag på kustskepparintyget.
  20. 1 poäng
    Såpa och mjuk borste är det man ska använda. Kemikalier kan gör det snyggt ett tag men sen måst man göra om det. Kinaolja ett par gånger på sommaren tycker jag fungerar fint men absolut ingen olja på hösten.
  21. 1 poäng
    Jag har haft möjligheten att få åka med presumtiva båtköpare på div båtar. Det är väldigt trevligt och betydligt roligare än att själv köpa båt. Två saker som nämns ovan är dels allmänskicket, dels utrustningen. Det första jag tittar på är ägarens bil, det säger en del om personen. Sen hur det ser ut ombord. Lite söligt runt motorn är ok, det blir det snabbt men när man i kölskrapen hittar en massa höstlöv då har nog säljaren gjort en "raggarrenovering". Utrustningen Den enda gång man köper utrustning billigt är när man köper beg båt. Jag brukar värdera dvs sätta värde på utrustningen. Tex. VHF saknas och det vill jag ha. Värde 5tkr. Det kostar det inte men man ska ha apparat, kablar antenner mm. Sen ska man ha tid att montera. I min förra båt satt en äldre VHF med en fungerande installation. Värde 3 tkr, jag köpte en ny och skruvade i på 10 min.
  22. 1 poäng
    En kompis har en Boston Whaler med 3x300hk Optimax -14. Han har inte haft båten så länge men jag upplever att det verkar vara mycket strul med larm, givare som ger felaktiga larm mm. Databoxarna på samtliga motorer är bytta minst en gång på garantin redan.. Vet inte om detta är ovanliga problem men hans motorer känns aningen struliga iaf.
  23. 1 poäng
    Som redan föreslagits funkar värmepicka och vass skrapa jättebra. Slipa sedan lätt för hand med kloss och sandpapper. Laga sedan skadorna; antingen med teakfärgat spackel (t ex epoxy blandat m teakspån) eller transparent spackel. Betsa bordet. Lacka. Att det INTE skulle gå att lacka teakfanér är däremot dumheter och okunskap. Även om man har bordet utomhus. Däremot måste all lack man skall ha ute slipas av och få ett nytt lager varje år. De här nedgångsluckorna tillverkade jag och lackade för snart tio år sedan; 6 mm plywood med en ram av 12 mm teak, har mattslipats och fått ett nytt lager varje vår. Ser ut att hålla..?
  24. 1 poäng
    Näe men staten fyller på skattkistorna, tror man. Nu går det inte att höja inkomstskatten mera, då slutar folk att jobba och intäkterna minskar. Alltså måste man hitta andra skatter som går att höja. Finns flera ställen att göra detta. Bränsleskatt och energiskatt är perfekta att jobba med nu i kölvattnet av klimathysterin, gemene man kommer att acceptera höjda skatter, just pga göra gott för klimatet, även om vi har bensinupproret 2.0. Bidragsverige urholkar kassakistorna så man måste hitta sätt att ersätta det ständiga utflödet av pengar.
  25. 1 poäng
    Generellt: Kolla skicket dvs om den är välvårdad till det yttre. Ren och fin motor, rent kölsvin, snören som är rena och hänger / ligger i ordning. Är allt ok där så är det en bra början. Ser det ut som f-n så skall du nog välja en annan båt. Håller man inte motorn ren på utsidan är den nog inte servad på insidan heller.
  26. 1 poäng
    Du behöver ha antingen en kombinerad röd/grön eller två separata röd/grön, de brukar sitta på var sin sida om båten på lämplig plats. Den kombinerade brukar sitta antingen i fören eller på en lanternstång, ex som sitter på rutramen. Sen behöver du en topplanterna, den lyser vitt framåt, ska inomkärs sitta minst en halvmeter över röd/gröna, du behöver en akterlanterna som lyser vitt. På små båtar kan topplanterna och akterlanterna ersättas med en runtomlysande vit. Så ex kan en runtomlysande vit monteras halvmeter över kombinerad röd/grön på en lanternstång på rutramen. Alternativt är att köpa en lanternstång som sätts i ett fäste bakom sätena och är demonterbart. Monteras bara vid behov. De lyser bara vitt. Mät så du hittar tillräckligt lång så den lyser över de som sitter ner så personerna inte skymmer. Väljs den lösningen så har man antingen en kombinerad röd/grön i fören eller separata röd/gröna på var sida om båten. Dessa två lösningar är vanligast på små båtar.
  27. 1 poäng
    Tänk så fel det kan bli, men nu vet jag bättre var infon är.😁
  28. 1 poäng
    Vilken tur, Pilletant, att du är här och kommer med smarta lösningar och uppbyggliga förslag då man behöver hjälp.
  29. 1 poäng
    Montera så högt att de inte bländar.
  30. 1 poäng
    Nej, det är säkrare att läsa på förpackningen. En rödgrön och en runtlysande vit blir utmärkt.
  31. 1 poäng
    Man behöver väl inte skepparexamen för att veta vad för lanternor man behöver samt var de ska sitta. Det är förmodligen bara du som måste hahaha
  32. 1 poäng
    Sätt en drygt halvmeterhög stång på inre hörnet av bågen runt vindrutan. I botten av den sätter du en rödgrön kombilanterna, och en halvmeter ovanför en runtlysande vit. Klart.
  33. 1 poäng
    Funkar nog suveränt. Tror dock nästan att det räcker med en topplanterna som är runtlysande.
  34. 1 poäng
    Hej Greip jag har hittat en tillverkare av reservdelar i Holland som eventuellt kan bekräfta om det saknas en fjäder mellan brickan och handtaget. Ja det går att röra på spaken efter rengöring. Jag hade tänkt att segla till Shetland i augusti så det är viktig att har vindroder att fungera och hantera innan dess. Ha en fortsätt glad midsommar Peter
  35. 1 poäng
    Nu gick vi iofs inte över Skottland utan tog engelska kanalen istället. Hur som helst. När vi började läsa på om vad man kunde förvänta sig av engelska kanalen så lät det ungefär så här. (Bla på MG) Så fort man lämnar Cuxhaven kommer det att blåsa SW kuling med tät dimma och regn. Max 13 grader Ni kommer att få kryssa hela vägen ner till Bretagne. Ganska snart kommer ni att köra på en container eller krocka med någon galen fiskebåt. Alternativt kommer tidvattnet att försvinna under kölen så att ni fastnar i leran. Skulle man mot förmodan ta sig igenom det blir man garanterat rammad av något fartyg vid Rotterdam eller i trafiksepareringszonen. Har man tur, typ en på miljonen och överlever ända ner till Canal Dufour kommer man definitivt att slukas av de 10 höga vågorna där. Det finns alltså ingen anledning att oroa sig för Biscaya. Där man förövrigt också garanterat kommer att gå under. Hur blev det då? Det här är vår resa och inget annat. Vi gjorde inte ett enda slag. Vi hade läns eller slör 5-12m/s hela vägen. Vid några tillfällen fick vi köra motor pga lätta vindar. Det var 25 grader varmt och sol med någon enstaka regnskur. Ingen dimma. Vi hade järnkoll på tidvattnet och strömmarna och seglade oftast i slack eller medström. Om vi någon gång var osäkra frågade vi någon med lokalkännedom. Svaret var oftast. Spot on. Med AIS hade vi bra koll på andra båtar även i mörkret. Vi passerade Rotterdam mitt i natten och ropade upp hamnen och fick direktiv om kurs och fart för att passera. Helt odramatiskt. Canal Dufour var helt plattvatten med en behaglig medström. Man ska ha den största respekt för havet. Men man bör ta allt man läser med en nypa salt.
  36. 1 poäng
    Om du inte har oljud är det 99% säkert propellern. för att testa, Gör märken t.ex. med nagellack på något radiellt "innanför" avgasutsläppet t.ex. axelmuttern och mitt för detta märke, ett märke på något radiellt "utanför" avgasutsläppet. Provocera fram felet och kolla om märkena förskjutits inbördes. För en så liten motor är det i så fall ny propeller som gäller.
  37. 1 poäng
    Det var med hennes Bianca 27 och hon många och stora problem med sitt vindroder så på hemresan över Atlanten bytte hon till en vanlig och ganska enkel elektrisk autopilot. Hennes förhållande till vindroder är inte särskilt bra.
  38. 1 poäng
    Jag blev besviken då vi fått hem vår "Nya" båt, då varmvattenberedaren inte fungerade. Det visade sig vara just termosäkringen som löst ut. Bara att klicka in den igen, så fungerade varmvatteberedaren på landström. Under gång är varmvattenberedaren inte alls kopplad till båtens elsystem. Vatten pumpen/pumparna till pentry och toalett går dock på el från båtens elsystem.
  39. 1 poäng
    Ursäkta TS men nu blir det helt O.T. Jo, för en del är det lite svårt att förstå. Och tyvärr för Din del, bhemac, så har Du alltid rätt. Vi är många som lever i, av och med försäljningsvärlden. En sund försäljning startar alltid med en marknadsundersökning. Marknadsundersökningens viktigaste uppgift är alltid att komma fram till vad konsumenten är villig att betala för en viss produkt. Sedan räknar man bakåt för att se om det är möjligt att med tillräckligt resultat tillhandahålla produkten till ett pris som konsumenten är villig att betala. Många är de produkter som fallit redan i detta skede. Ju billigare produkten kan inhandlas desto större vinst erhåller man. Denna ekvation gäller i alla led, det är ju en likartad försäljning i alla dessa led bakåt. För att göra så stor vinst som möjligt försöker alla hoppa över så många mellanhänder som möjligt och komma närmare produktionskällan. Ett lysande exempel på detta är Birgma, Biltemas inköpsbolag. Birgma hoppar över i princip alla mellanhänder/agenter och köper allt oftare direkt från producerande fabrik i långtbortistan. Biltemas agerande är jättebra eftersom det pressar ner andra säljares priser. Om inte jag missminner mig brukar Du lite nu och då göra reklam för Ebay. Undrar just om Du gör det för att i Ditt eget pengaintresse kapa bort ett antal av de led som produkten annars ska passera och fördyras av? Prylarna kanske finns på ELFA... Nej, konsumentens vilja att betala kommer alltid att avgöra till vilket pris varorna säljs och av vem varorna säljs, inte antalet mellanhänder. Du får nog, trots allt, inse att: 1. vi lever i en marknadsekonomi, inte i en planekonomi. 2. Du har inte alltid rätt. Åter till TS ämne: Kylvattenimpellern i en motor monterad för normalt nyttjande i fritidsbåt ska inte haverera efter bara en säsong, om den var tillverkad de senaste åren och lagerhållen på rätt sätt. Oavsett fabrikat. Hoppas den impeller Du tvingas montera inför nästa års båtnöjen fungerar problemfritt under längre tid än VP-impellern i pinpack gjorde.
  40. 1 poäng
    En gasolgrill från Primus att använda ombord, inte lika gott som med kolgrill men ibland har man ingen lust att gå iland. En grill med tre teleskopben och ett därunder hängande galler för grillning över öppen eld. Och naturligtvis kungen, en Weber, den används flitigt och med samma perfekta resultat varje gång. Nu kommer det snart någon och säger att Cobb är en bra grill, ett problem bara, den grillar inte, den värmer och det går låååååååååååångsamt. Hade en sån tidigare men sålde den snabbt. När min köttbit var klar hade alla andra både ätit och krökat klart och gått och lagt sig.
  41. 0 poäng
    Ja, det är alltid svårt att dra växlar på ett sånt uttalande, men han har nog sett en del som fått honom att göra det valet. Jag vill personligen påstå att Yamaha håller en egen klass när det gäller kvalitet. Tyvärr också när det gäller reservdelspriser(Volvo Penta undantaget). Brukar lite skämtsamt säga att det kostar lika mycket att hålla igång en Mercury och en Yamaha, man får bara välja om man skall byta grejerna en eller 2 ggr:) Varit mycket nöjd med både de Yamaha och Mercury som jag ägt och skruvat på, men har ännu inte snubblat över en Optimax annat än som provkörning. Är därför som du nyfiken på hur folk här på forumet haft det med sina Optimaxer, det finns ändå rätt många där ute...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...