Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-21 på alla områden

  1. 3 poäng
    Önskar er alla en glad och skön midsommar! 🤪
  2. 1 poäng
    Vet fortfarande vilket som är bäst i miljösyfte köra 25 distans= 25-30 liter diesel för att tömma tanken eller det andra alternativet?
  3. 1 poäng
    Titta på båtar med separat akterhytt, det brukar fungera väldigt bra med barn. Samtidigt får man en båt med centercockpit som brukar kännas tryggare och som ofta har ett heltäckande kapell.
  4. 1 poäng
    Hade en Scampi 30 med YSE12G för 15 år sedan. Fick för mig att nu skall oljefiltret rengöras på djupet så jag tog isär lamellerna... hur dum får man va? Jag gjorde aldrig om det för jag satt länge innan jag fick ihop filtret, rent blev det
  5. 1 poäng
    Ok, tror jag förstår, men nu kom tråden "igång" igen, och tack vare Pentax så fick jag lära mig än mer historia/detaljer kring oljefiltret som jag tycker är intressant! Åter till oljebyte/oljefilter (och annan årlig service av YS-motorer) så har jag som ny ägare till Scampi med YSB12-motor skrivit ner några tankar här http://bit.ly/oljebyte .
  6. 1 poäng
    Nja då lossar du pumpen på fel ställe, det är vid den större adaptern längre mot transmissionsplåten du ska lossa den, sitter med 3 st M8 muttrar. Lossar du de tre insexbultarna som själva pumpen sitter med så får du inte ut pumpen med drevet genom det hålet
  7. 1 poäng
    E4 får man inte köra med 30 trailer! Jag blev stoppad när jag körde i 44, med 30 trailer, synnerligen otrevliga poliser, man ville ta körkortet. Över en timma i vägkanten.
  8. 1 poäng
    Visst är det bra med forum, med massa gammal arkiverad kunskap. Rena tackinlägg kan vara ett trevlig inslag, men att "bumpa" flera år gamla trådar för sådant känns som att det går emot all forum-kutym. Ett tips till LottaKent2, i all välmening, är att kolla på datumen på trådarna du/ni svarar i.
  9. 1 poäng
    Du kunde ha gjort som jag blev föreslagen här när det låg en motorbåt fast förtöjd vid suganläggningen vid Stavsnäs. Lägg till jämsides med den förtöjda båten och dra slangen över densamma och sug. Och hoppas att slangen läcker av bara den! Eller åtminstone droppa ordentligt på den förtöjda båten på väg tillbaka med slangen. Bra att du startar en 2019-tråd om detta. Sugen i Nynäs fungerade för någon vecka sen. Som vanligt slutar den suga när den just kommit igång så man måste vara två där den ena håller in knappen. Men det gick långsamt. Typ en kvart för en halvfull tank, dvs ca 50 liter. Inte undra på att ...
  10. 1 poäng
    Tänkte? Eftersom kajen nyttjas för allmän förtöjning så har sugen ändå bara dekorativ funktion. Mer seriöst så är bilden en utmärkt illustration av den allt vanligare attityden att inte bry sig om något så länge det inte drabbar en själv.
  11. 1 poäng
    Vad mysigt det ser ut, septitankssug 2 meter från fikaborden. Hur tänkte man ?
  12. 1 poäng
    Tänkte följa upp med lösningen. Ingen av oss hade riktigt rätt. Jag bytte impeller - ingen eller marginell förbättring av strålen. Jag erinrade mig dock senare att när jag bytte en trasig växelspak under vintern så hade jag sönder packningen mellan motor och rigg. Denna packning tätar mellan avgaser och kylvatten. Jag tyckte att det inte borde vara så noga, låga tryck osv, och lade ihop packningen så tajt jag kunde. Hade glömt detta när båten sjösattes. Eftersom kylvatten-och avgas-kanalen ändå är förbundna via riggen så fungerade det skapligt - det tog ju som sagt en timme innan ångan kom. Jag klippte till en ny fiberpackning som gav ännu sämre resultat. Köpte blå loctite och limmade fast packningen - det funkade bra. Skvallerstrålen ser ungefär likadan ut, lite bättre kanske men inte en jämn stråle som på moderna fyrtaktare. Men ingen ånga. Så nu är det löst!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...