Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-20 på alla områden
-
4 poängBåten i sjön trailern tom, första resan gick bra, bra värden temp oljetryck varvtal. Nu till ett beslut om vi ska sälja av båten till någon lycklig ny ägare. Allt färdigrenoverat och fungerar, hon är i ett enastående skick nu damen. Ska åka lite i sommar och ta beslut om avyttring senare i sommar. Nu lägger vi ner denna tråd då allt är skrivet, och inget mer finns att tillägga. Får tacka alla läsare under åren, som hängt med, och önska er en trevlig sommar. Blir hon kvar så kommer antagligen alla ev missöden repor och dylikt att fortsätta diskuteras här. Vi får se hur det blir, ha det så bra allihop.
-
2 poängOff-topic: Bara för att man är yrkesförare så betyder inte det med automatik att man är bäst i trafiken....😎
-
2 poängNu beter sig inte alla 30-kärror lika. Min ena går fint med last uppåt 45-50 och 55 utan. Den andra är det mer vikt på och 45 känns som en bra marschfart med last. Utan last rullar den fint även i 70. Sen är det såklart inte rätt att köra fortare än 30 och polisen verkar se relativt hårt på detta. Det verkar dock som flera här i tråden lyckats träffa på en polis som dessutom mätt farten. Håller man koll brukar det i mina ögon ofta gå att köra lite fortare på lämpliga sträckor med bra sikt och lite trafik. Ser inte någon större skillnad på att dra en obromsad 80kärra och en tom stabil 30vagn av bra kvalitet med klart lägre vikt. Polisen gör det däremot såklart:) Sen är det ofta man på forum hör om hur alla läxar upp polisen och hur polisen alltid är otrevliga osv. Själv har jag pratat med polisen många ggr i trafiken och även de gånger jag gjort fel åkt därifrån utan böter. Detta pga att jag varit trevlig och lugnat situationen. Polisen beter sig oftast som de blir behandlade själva. Jag spelar gärna en roll för att slippa böter. Sist slapp jag indraget körkort och 4000kr i böter mycket pga att jag köpte att bli kallad idiot i 5min. Problem med auktoriteter låter jobbigt...
-
2 poängTill sist en jämförande bild. Övre bilden är tagen hösten 2016, då vi precis hade köpt båten, det är också första bilden i den här tråden. Jag tror förra ägaren hade slarvat med bottenmålningen sista säsongen Nedre bilden är tagen idag (juni 2019) Mycket har hänt, backslag, propeller, axel och stävlager har blivit bytta, och nu har rodret fått ny form. Nu är det spännande att se hur och om styrandet har ändrats!
-
1 poängTråkigt att höra men förstår dig helt klart=) skall själv sälja efter sommaren, så säg till om du vill byta mot en 32 dc istället. själv så skall man bygga hus och spargrisen är redan halt efter denna vintern!=)
-
1 poängSå är det säkert om det handlar om större mängder men kanske inte TS lilla plupp.
-
1 poängAh fanken, det skrev jag ju till och med själv ovan!!!
-
1 poängJag blev stoppad i en kontroll förra året och den ena snuten hade svårt att läsa min främre nummerskylt eftersom jag hade en ledljusramp precis ovanför skylten som syns här på bilden. Han tyckte jag skulle skruva bort rampen på plats innan jag fick åka därifrån. Jag svarade honom att om han inte kunde läsa skylten från 20 meter i sin mötande grisbil så borde han skaffa glasögon sa jag. Då blev grisen ännu surare och bad att få se mitt körkort en gång till då han ville göra en sökning i straffregistret. Han frågade sedan varför jag hade en sån attityd? Jag svarade i klarspråk att jag inte gillar poliser i allmänhet och honom i synnerhet. Det hela slutade dock med att jag fick åka därifrån fortfarande med min ljusramp monterad men skulle han möta mig igen så skulle jag få böter för ohörsamhet mot polisman. Vid ett annat tillfälle höll jag på att krocka med en polisbil när jag körde ut i en fyrvägskorsning och svängde höger, polisbilen som kommfrånnvänster höll på att köra på mig bakifrån. Han följe efter mig i en halv kilometer innan de tände de blå-röda stopplamporna. Sedan var cirkusen igång igen, jag beskylldes för att eventuellt ha kunnat orsaka en kollision. Jag svarade direkt att den som hade orsakat den isåfall var arslet bakom ratten i polisbilen eftersom det var högerregeln som gällde i den korsningen då det inte fanns varken lämnaföreträdes skyltar eller vita trianglar vid en stopplinje som heller inte var målad. Heller inga huvuledskyltar kunde ses på någon av vägarna, och det stod heller ingen polisman och dirigerade trafiken, så alltså gällde högerregeln ville jag påstå. Polisen tog med mitt körkort bort till grisbilen och återkom efter nån minut och förklarade att jag hade visst rätt då han kollade bakåt med sin ledning vad som gällde i den aktuella korsningen. Han tyckte att jag kunde åka i väg men att jag skulle vara lite mer försiktig i trafiken! Jag tog upp en papperslapp och kollade i backspegeln vilket bilnummer de hade och frågade sedan om hans tjänstenummer och namn, vilket jag såklart inte fick veta. Varför ska du ha det fick jag till svar. Jag vill ha en ursäkt då det var ni som kunde orsakat en kollision med era bristande trafikkunskaper. Det hela slutade med att jag till slut fick en ursäkt och sedan följde de efter mig i en halvmil för att se om jag slarvade med högerblinkers när jag körde ur de rondeller som jag passerade. Nu är det så att jag kör yrkesmässigt sedan 1983, numera med tankbil (bensin/diesel) så jag tror mig veta något bättre än polisaspirantslynglar i 25-30 års åldern och jag brukar inte ge mig mot den så kallade överheten om jag vet att jag har rätt.
-
1 poängVidare uppdatering om roderprojektet: Efter glasfibret kommer spacklet. Eftersom epoxyspacklet jag fick tag i härdar på 20 timmar, vill man ju inte spackla många gånger, så efter en rejäl behandling ser rodret ut som en glass. Naturligtvis blev det ett par missar, så det blev att spackla lite mera, och sen vänta ett dygn till. På spacklet kom ett par varv Hempel Light Primer epoxygrundfärg. Observera bakkanten på rodret, som har ett kantigt avslut. Eftersom man inte kan ha en knivskarp bakkant på rodret, så är ett kantigt avslut som detta en bra lösning. (Jämför rodren på en SaabJ35 Draken). Borde bara det ge bättre roderrespons, då bakkanten förr var rund Efter grundfärgen blev det ett par varv bottenfärg. Hempel EcoPowerCruise, självpolerande giftfri färg som vi använt i flera år.
-
1 poäng
-
1 poängLite värdelöst vetande; sådana spaltfilter fanns det på lastbilar förr, filtret var kopplat till handbromsen, så varje gång handbromsen drogs åt renades oljan lite.
-
1 poängOljefilter byter man inte på dessa motorer! Tvättar o ev blåser rent. Har för mig att man ska vända på ett av tre sätt, eller om skruvarna, sitter så placerade att detbara går att montera på ett enda sätt. AllaYS-motorer harinte ett sådant oljesugsrör, bakom startmotorn. Hålet i blocket ärdå pluggat. Använder själv en 5-liters handpumpad oljesug med plastslang genom gula oljepåfyllningen. Kör nedordentligt i vevhuset och suger tomt.
-
1 poängDet håller jag inte riktigt med om, utan att ha belägg för vad jag tror. Det kan ju inte alltid vara så att nör två trafikanter stöter ihop så är båda riskbenägna. Jag tror många dödas och skadas av yttre påverkan (andra trafikanter) i trafiken, men det vill vi förtränga för att inte må dåligt när vi går, cyklar eller färdas i bil/buss, etc.
-
1 poängJag blir knäsvag av whisky! 😃 Det är rätt vanligt att man testar sin båt och sin besättning på nordsjön något år innan man ger sig av (för gott), eller så tar man vägen via Skottland ut i vida världen. Om du kollar kartan så är det inte så konstigt som det låter att ta den vägen. För övrigt finns det palmer på Irland, eller hade jag druckit för mycket whisky då...
-
1 poängRent allmänt är jag säker på att det finns mycket att spara på att se förbrukningen per distansminut.
-
1 poängDen ser väl intressant ut, bra att man kan ha ett räkneverk på hur mycket bränsle som gått åt sen man tankat sist. Jag har en liknande display, visar en bild på mitt montage av sensorn till inkommande diesel. Original vattenasvskiljare får vara kvar som utjämnare av flödet och dieseln passerar bränslefiltret före sensorn, har inte vart något problem med det på ganska många år. Sensorn till returen är monterad närmast tanken, lång ledning ger mindre ryckighet i flödet.
-
1 poängDå rodret var färdigspacklat och slipat, kunde plastarbetet påbörjas. Jag skruvade fast rodret i skruvstädet. Klippte sen till glasfiberduk, så det skulle räcka till tre lager runt hela rodret. Mitt gamla polyesterharts hade blivit till klimpsoppa, så jag måste inhandla litet nytt. Jag blandade 400 ml harts, och satte i exakt 2% härdare på ögonmått. Det funkade så bra, att en tredjedel härdade i burken, lämpligt då jag hade lagt två lager. Efter en skvätt nyblandat, och ett sista lager duk, ser rodret nu ut såhär: Resultatet är helt okay men det blir givetvis att spackla litet. De blå strecken är det jag ritade på duken då jag klippte till. Det gör inget. Rodret kommer att vara under vattnet hela sommaren, och det skall bli svartmålat efter några varv epoxy.
-
1 poängOmbyggnadsarbetet utfördes med två olika tekniker, ifall man kan kalla det tekniker. Framkanten på rodret gjordes av en bit polyuretanplatta, som snickrades till för att passa runt rodrets framkant. Polyuretanet limmades fast med glasfiberspackel från en ny burk, det där lösaste :). En liten "form" byggdes upp med brunt paketeringstejp och en remsa polyuretan. Formen fylldes sen med glasfiberspackel. Framkantens skarv mot rodret spacklades också litet. Här är resultatet före slipning.
-
1 poängNu, på grund av experimentlusta sparkar jag liv i min gamla tråd. Då vi precis skaffat båten svängde den ibland nästan inget alls, och det kunde stå som en fontän med vatten bakom båten, då man styrde dikt styrbord, och drog på lite gas. Det visade sig att en roderutslagsbegränsare trillat bort. Då jag begränsade roderutslaget till ungefär 35 grader åt vart håll, blev det bättre. Fortsättnigsvis har jag irriterat mig över Nimbusens begränsade styrförmåga, och beslöt i vintras att det skall göras nåt åt saken i vår. Rodret borttaget, och en skiss över modifieringen inritad på matrisskrivarpappret. ca20% av rodrets yta kommer att vara framför hjärtstocken efter denna ombyggnad. Fram med vinkelslipen för att ta bort bottenfärgen: Det tog en stund att få bort färgen, och att försöka göra ytan slät så gott det gick. Och Attans, vad det började klia på armarna!
-
1 poängJo, på just den motorn så rengör man oljefiltret. Det är ett "skrapfilter" som fungerar lite annorlunda än de normala "utbytesfilterna". Yanmar anger konstigt nog inget intervall i sitt serviceschema för hur ofta filtret "ska tvättas", bara att det ska vridas dagligen http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/234 I "mekavdelningen" av manualen så anges rengöring "periodically" utan att gå in på hur ofta de avser med det. Så här ser det i alla fall ut när det skruvats bort http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm.html#/102
-
0 poängJag svarade Pentax på hans inlägg om ev, påföljd och den irritation som kan uppstå när dessa polisaspiranter tror dom äger hela världen. Dessutom så är det inget du behöver lägga näsan i blöt för eller är du aspirant?
-
0 poängSträckan i sig är väl inget problem. Tricket är att ha ett par kompisar med sig som dels är kompetenta, mogna och tålmodiga nog att tura om vid ratten. Dessutom behöver de ha social kompetens nog för att hålla sams ett dygn. Att köra båten på natten minskar omaket med trafiken. Turerna vid ratten görs upp så att den som nyss körde sover i baksätet medan en håller chauffören sällskap med lågmält samtal 😀 Om bilen har en farthållare som fungerar vid tillräckligt låg hastighet är det en bonus, alla farthållare fungerar inte vid så låga hastigheter...
-
0 poänghar faktiskt inte hunnit kolla ännu=) men när de la i den så gav de fel tal 3+ & 2+ på den andra när de var i botten. Sedan så hade de upp den igår då och då sa de att de var trasiga och att den ena stegrade och rörde sig lite, men vet inte exakt själv än, har inte hunnit kolla=)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00