Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-17 på alla områden

  1. 3 poäng
    Inte lika solklart, eller jo. Borde vara solklart att få ersättning eftersom det bara gäller fel på varan.
  2. 2 poäng
    Låååång time no see. Hur har ni det alla snedseglare?
  3. 2 poäng
    Tråden har ju svängt lite fram och tillbaka mellan jobbiga kunder och ej serviceinriktade leverantörer. Det är klart att man som kund inte vill behöva drabbas ekonomiskt på grund av ett fel på en produkt man köpt. På samma sätt vill inte en återförsäljare heller drabbas och i slutändan ligger ju ansvaret (iaf moraliskt) på tillverkaren eller dennes underleverantör(er) om de tillverkat och sålt något som inte håller måttet. Frågan är vad gränsen går? Låt säga att man handlar mjölk på stormarknaden 20 bilminuter bort. 1 liter av 4 visar sig vara dålig men trots besväret det innebär tror jag att de flesta varken åker tillbaka eller i så fall skulle fundera på att kräva reseersättning för det. Möjligen påpeka det vid nästa besök i affären. Visserligen småpengar jämfört med en båt men ändå en i mina ögon korrekt jämförelse. Man kan också fundera lite på hur det skulle drabba oss som slutkunder om återförsäljarna och tillverkarna samt hela distributionsledet skulle vara tvungna att gardera sig för alla eventualiteter (inklusive kompensation av typen "sveda och värk"). Hur surt det än må kännas att tappa arbetstid samt slanta soppa är det kanske bättre än att prislappen på båten var 10 procent högre från första början? Sedan är det sannolikt god kundvård att från återförsäljarens sida lindra obehaget genom exempelvis rabatt på nästa service eller på tillbehör då dessa oftast brukar ha betydligt högre marginaler samt ytterligare knyter kunden till återförsäljaren. Jag har aldrig förstått ivern att sälja nytt till nya kunder på bekostnad av service till de befintliga, oavsett om det handlar om båtar, bilar eller vad det nu må vara. (OT kan jag berätta att jag bytte länspumpen igår och han blev mycket glad. Och övertalade mig att sälja en ny plotter till honom inklusive montering i hans större båt samt dyka och byta en bojkätting. Att säga nej är svårt...)
  4. 2 poäng
    Då jag köpte Nimbus 26 för något år sen var det viktigt att få en med sexcylindrig motor, vilket givetvis endast är en personlig preferens. TAMD31 är väl kanske det jag skulle föreslå närmast, det är också relativt vanligt i Nimbus26:or. Jag såg en båt med en Yanmar motor, det skulle jag inte heller ha nåt emot. Pilletant har ju ett kul förslag, men i praktiken går det knappast att köra hur fort som helst med en 26:a. Med en 130 hk 31:a kan topphastigheten ligga kring 20 knop, med våran TMD40 ligger toppfarten på 17-18 knop, och jag antar att motorn ger kring 100 hk. Motorn ärfrån 1979, och går hur bra som helst. Vi kör sällan över 12 knop, och enligt sakkunskapen blir det inge kul över 18 knop med en 26:a. En ny motor är ny, och jag skulle personligen inte sätta så stor vikt på vilket märke motorn är, det lär inte finnas obegränsade mängder Nimbus 26 med nya motorer av olika märken att välja på. Ett alternativ kan ju vara att köpa en båt med MD21:a, och byta drivlinan till nya grejer. Då blir dock budgeten så stor, att det kan vara intressant att se på andra båtar som är nyare. Det är ingen enkel ekvation.
  5. 2 poäng
    Inte för att det påverkar situationen för dig som kund men du bör ha i åtanke att du äskar ersättning (eller önskar iaf göra det) av en återförsäljare som i sin tur har valet att antingen pröjsa ur egen ficka eller ta upp det med generalagent eller tillverkare. Som återförsäljare är marginalerna inte speciellt stora vid försäljning av nya fordon, mellan 10 och 15 procent är vad det brukar handla om, och det ska ju finansiera hela verksamheten. I tillägg till detta brukar ersättningen (tiden) för garantiåtgärder vara mycket låg. Och det saktfärdiga bemötande du får kan i sin tur bero på att tillverkarkaren inte får fram delar/information vilket gör att återförsäljaren slits mellan två intressen (hur bemöta dig som kund samt hur hantera relationen med tillverkaren) förutom att det sannolikt är en förlustaffär från första början. Sedan förstår jag Faderullans poäng. Somliga kunder är jäkligt mycket jobbigare än andra, oftast handlar det om att just deras behov är större och inte sällan om att de även är lite bättre som personer ("fast vi är ju inte som andra sommargäster..."). Som leverantör av en tjänst där behovet är mycket större än utbudet måste man prioritera när timmarna tryter. Som exempel har jag (motvilligt) en kund med två båtar som jag hjälper i mån av tid. Och jag är mycket noga med just det där "i mån av tid" i min kommunikation med denne. I den mindre båten, en snurra, har automatiken på länspumpen lagt av och då kunden bor cirka 15 meter från den väl skyddade bryggan är detta inget gigantiskt problem enligt min uppfattning. Nämnda snurra används också mer eller mindre dagligen varför det inte känns som en oöverstiglig arbetsinsats att flippa en strömbrytare från OFF till ON och sedan till OFF igen. Jag fick frågan om jag kunde fixa detta och jag svarade att helst inte men i så fall när jag har tid över och att jag inte kunde prioritera detta över huvud taget. Det var inga problem meddelade ägaren mig och sedan följde en 30 minuter lång diskussion om hur arbetet skulle gå tillväga där jag sade att det inte är någon idé att felsöka utan att det är bättre att byta ut hela installationen (en sabla röra med femtioelva kabelskor med mera) eftersom det blir billigare i slutändan då arbetstid är dyrt. Detta accepterades och han bad mig beställa pump samt manuell switch. Efter två dagar kom första sms:et om att det var bråttom och att han undrade när jag skulle komma (redan idag vore bra!). Jag svarade att delarna inte kommit än. Efter ytterligare två dagar kom ett mejl med vidare förklaringar om hur bråttom det var samt beskedet om att han nu beställt en pump själv. Dock ej switch för han hittade ingen på hemsidan. Då sitter jag alltså med en länspump jag inte behöver samt en switch jag skulle behöva ta 250 spänn för eftersom den blev rätt dyr som frakten. Ungefär i det här läget börjar jag bli lite småless på karln som jag nu förspillt omkring 2 timmar på (för ett arbete som tar max 1 timme) samt köpt en komponent för 800 kronor till som han nu inte längre vill ha. Det är ganska mycket att göra på båtfronten nu, i onsdag var jag hemma 0300 efter att ha trasslat med bland annat en grundstött Nimbus och i fredags blev det 0230 efter en båtbärgning från 40 meters djup. Trots det var jag i lördags förmiddag på väg över till kunden med pumpen för att byta den men strax innan jag skulle åka dit fick jag (ånyo) ett sms om att länspumpen måste bytas NU! (och det var med stora bokstäver och utropstecken). Då ledsnade jag och valde att umgås några morgontimmar med barnen i stället. Ja, jag kanske är en sämre människa på grund av det men då får det vara så. Jag kommer dock att fortsätta prioritera min tid efter hur akut behovet av hjälp är (sjunker/brinner går före att grammofonen inte fungerar). Och har jag sedan två likvärdigt viktiga jobb där den ena kunden är som ovan och den andra inte är det så får ovanstående vackert vänta. Min lista över personer som jag inte vill ha som kunder är inte speciellt lång (och självklart hjälper jag om det som sagt sjunker eller brinner). Men efter att jag blivit av med den sabla pumpen kommer herrn ovan att hamna på denna lista, det är helt enkelt inte värt besväret. Och då är jag ändå mycket tolerant, i våra trakter är det inte många som vill jobba åt honom längre (inte minst för att han hela tiden ska kika över axeln på en när man jobbar och ha synpunkter på det mesta trots att handflatan är så full med tummar att det är ett under att han ens kan greppa en kratta). Det blev ett långt utlägg, ursäkta OT.
  6. 1 poäng
    Långsegling är inte alltid en dans på rosor, men ofta är den faktiskt det. Vi är sedan en månad tillbaka på Bonaire. Solen skiner, vattnet under båten är som ett akvarium. Vi har sedan vi kastade loss för ett år sedan besökt många fantastiska platser som vi aldrig kommit till om vi inte seglat dit. Vi har träffat mängder av trevliga seglare och roliga personligheter. Vi har haft fantastiska naturupplevelser med solnedgångar, vulkaner, djungel, apor, papegojor, fiskar och delfiner. Hur värderar man upplevelsen att segla med en flock busiga delfiner under stäven? De långa och tråkiga överfarterna glömmer man fort när man kommer till nya fina platser eller återser vänner man inte sett på ett tag. Är det då värt två år av förberedelser och pengarna som går åt? Ja! Ångrar vi oss att vi gav oss iväg? Inte en sekund! Nu ska jag snorkla, det är 29 grader i vattnet
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Inte behöver man vara jätterädd för äldreboende båtar om dom fått rätt kärlek över åren. En bekant köpte nyligen en Ockelbo DC 21 i toppskick. I mitt tycke en riktigt ball båt i din prisklass.
  9. 1 poäng
    Ja, blåsans utlopp skall hållas högre än inloppet enligt bilden. (Bildkälla bruksanvisning pdf för BF40 & BF50) Hittade en verkstadsmanual (434 sidor) och en installationsmanual (28 sidor) för BF35 & BF40 hos boatinfo.no (kräver PC). Kapitel 5 (13 sidor) i verkstadsmanualen handlar om bränslesystemet. Kanske kan du hitta något matnyttigt i dessa?
  10. 1 poäng
    Att det är trångt beror väl på att många vill bara där så något bra måste det väl vara eller är det bara eremiter på forumet som värderar ensamhet högre än nåt annat 🙂 ? Sen är det inte så trångt i juli som det var innan senaste lågkonjunkturen heller. De sk segeltågen är väl nästan nedlagda nu och båtintresset har svalnat betydligt. Jag har båtsemestrat i på västkusten Juli de senaste 25 åren och bara blivit helt utan plats i två hamnar: Fjällbacka och Smögen. Men någon önskan att vara helt själv har jag aldrig haft heller. Det går alltid att få in en båt till.
  11. 1 poäng
    Borde inte behövas då skiljerelät inte tillåter att förbrukarna tar från startbatterierna om allt är kopplat rätt. Men för säkerhets skull kan du bryta starten. Den där mittenbrytaren till generatorn förstår jag inte riktigt. Den kan du ha alltid ha stående på on utan problem, även när du inte använder båten.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Hur är blåsan placerad? Pekar pilen UPPÅT mot motorn eller är pilen mer liggande / horisontell?
  14. 1 poäng
    Sitter motorn för lågt monterad kan man få detta problem. Sen har tyvärr små båtar med tunga maskiner bak lätt att hamna i gungning pga viktfördelningen. Sitter däremot en person fram och en bak skall det funka om motorn sitter rätt.
  15. 1 poäng
    Instämmer här; då är det inte service utan reparation.
  16. 1 poäng
    Är inte skillnaden den att man inte måste segla jordenrunt, men man måste ta sig till jobbet på något vis, och till annat som är mera vanligt än jordenruntsegling. Är man lite räddhågsen är det ju bra att välja bort jordenruntsegling och försöka ta sig oskadd till jobbet istället. Min gissning är att - sett till antal personer som går till jobbet jämfört med antal personer som seglar jorden runt - det är betydligt större risk att råka ut för en olycka vid segling jordenrunt än vid en vid transport till och från jobbet.
  17. 1 poäng
    Bra skrivet. håller med fullt ut
  18. 1 poäng
    Helt rätt. Det är lätt att fastna i sina förberedelser. Till slut tenderar förberedelserna bli viktigare än anledningen till att man drog igång det hela från första början. Det är iofs inget fel om man finner tillfredsställelse med det. Men om målet med förberedelserna är att komma i väg kan man, som hjälp, börja fundera lite i termer som kalkylerade risker. Man får väga risk mot upplevelse. Hur stor risk är jag beredd att ta för att kunna genomföra det jag föresatt mig? Någonting i stil med: Vad är det minsta jag behöver i form av båt, utrustning, kunskap och pengar för att jag skall kunna riskera att ge mig iväg för att uppnå det jag vill med min resa?
  19. 1 poäng
    Engbo / Sleipner har en del monteringsdetaljer att välja bland. Här är t.ex. ett förslag för snipmontering https://sleipner.no/pakker/vinsjer/690/carat-22/ En annan variant är denna rundade tampgenomföring i kombination med brytblock på insidan av "aktern". https://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=639-948&sok=&sortering=&listmall=&id=27614 På min båt med vanlig akterspegel sitter en liknande rörgenomföring, på insidan en brytrulle med lodrät axel och en bygel runt sidan där tampen går så att den inte ska falla av, sedan vinklar linan ca 30 grader till ankarspelet som sitter ute under skarndäck.
  20. 1 poäng
    Byt nu är min rekommendation. Rasar stödlagret kan du slå sönder skölden och båten sjunker. Det är såklart inte varje gång det händer, men ett rasat stödlager får stora följdskador om det vill sig illa...
  21. 1 poäng
    Tror inte det spelar så stor roll om du frågar här. Alla märken har för och nackdelar. Frågar du dom som har tex Iveco är dom bäst och allt annat är skit. Samma sak med dom övriga märken. Det enda jag kan tänka på i ditt fall är tillgängligheten i din närvaro, reservdelspriser, service osv. Tänk på att nya spisar är lite svårare att meka med, mycket data och någon scanner har du väl inte. Självklart lite oljebyte och filter är nog lika på dom flesta motorerna. Själv föredrar jag Mercrusier med förgasare (bensin) då dessa är enkla och väldigt lätta att göra service på jämfört med dom nyare med spridare, givare osv. Så mitt svar till dig i den enklaste formen är nog att det fungerar nog oavsett motormärke, bara det är gjort av en auktoriserad verkstad med garantier, med då är det väl ett krav av service av en likvärdig verkstad för garantin skall gälla.
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Min erfarenhet från ett antal kurser är att de som ägnar mycket tid åt rapporter och div säkerhetsarrangemang aldrig kommer iväg.
  24. 1 poäng
    Innan jag lossar diverse kablar, (senast på en gräsklippare) brukar jag ta en bild med telefonen. Man tror att man ska minnas ändå, men icke!
  25. 1 poäng
    Köp en Mercruiser 496 med procharger så du får fart på ekipaget alla dagar i veckan.
  26. 1 poäng
    Nej jag känner mig inte attackerad, och attackerar absolut inte dig heller eller ditt specifika fall. Tycker bara det är intressant att ge och få olika infallsvinklar och erfarenheter av kund-företag relationer. Apropå det här med hur man ska förhålla sig till kunder i fråga om reklamationer är inte så enkelt som man kan tro egentligen, låt mig ge er en inblick hur det är i mitt företags fall. Min firma är auktoriserad servicelämnare för en viss typ av större maskin av ett visst märke, maskinen kostar ny från någon miljon och uppåt beroende på utrustning. Som avtalen är skrivna så ingår servicearna i priset upp till ett visst antal driftstimmar och en viss övre tidsgräns, sedan får kunden själv betala. Under denna tid kostar jag inget för kunden, det står tillverkaren för, bortsett från material och körtid! Detta måste jag fakturera kunden för separat tyvärr vilket inte alltid uppskattas. Det kan ibland röra sig om många mil och många timmar i bil, och fakturerar jag inte kunden hela den tiden så är det min förlust. Detsamma gäller garantiärenden och reklamationer, tillverkaren tar då oftast bara arbetstiden och reservdelar, sedan måste jag kräva kunden på min restid separat. Jag har även haft riktigt otrevliga diskussioner med tillverkaren, då jag förbjuds att påtala tillverkningsbrister för kunderna, och får under inga omständigheter nämna något om fel som jag upptäcker på maskinerna just innan garantitiden går ut. Detta ska enbart påtalas tillverkaren som avgör om något ska åtgärdas eller ej. Då slits iallafall jag mellan min lojalitet mot tillverkaren och kunden, och då jag utför arbetena under mitt egna firmanamn har jag valt att prioritera relationen mellan mitt företag och kunden. Rent krasst innebär det att jag reser i mellansverige och utför vissa reparationer och servicar på dessa maskiner helt utan kostnad för vare sig tillverkaren eller kunden, utan att kunden har en aning om det, enbart för jag vill ha ett rent samvete och en bra och nöjd kund. Om då en av dessa kunder skulle vilja ha någon form av ersättning för tex stillestånd eller bränsle så skulle det behöva komma ur min egen ficka. Tyvärr så är det många tillverkare som begagnar sig av ett sådant beteende och jag skulle inte bli förvånad om detta även gäller båttillverkare.
  27. 1 poäng
    Ibland önskar man faktiskt att man som företagare i servicebranschen kunde lämna omdömen på kunder på samma sätt som kunder kan göra på vissa hemsidor om oss företagare. Självklart gör vi företagare fel ibland, och på grund av många olika anledningar kan servicen till kunderna bli av skiftande kvalitet. Jag vill dock direkt påstå att de allra flesta seriösa företagare är mån om sina kunder och vill ha dom nöjda och återkommande. Men det finns personer som inte verkar kunna förstå att vi företagare också är människor och bara har två händer, personer som inte förstår att man måste ha någon sorts turordning och att vissa typer av jobb måste prioriteras. Känner mycket väl igen mig själv i historien om länspumpen ovan.. Privatpersoner kan vara mycket trevliga som kunder, men även fullständigt omöjliga att ha att göra med och få nöjda. Hur roligt är det tex att få en större mängd påringningar och sms en helg till långt in på kvällen som man av familjeskäl inte svarar på, för att sen på kontorstid lysa med sin frånvaro. Framåt måndagskvällen rings det igen och man svarar i ren frustration, och får en åthutning för att man är svår att få tag på! När man förklarar att man har öppet på normala kontorstider får man svaret: men då jobbar jag och kan inte ringa! Suck! Sedan kan då det oerhört viktiga problemet som kunden har vara en önskan hjälp att byta ett batteri i båten kunden själv köpt på Biltema, och det måste absolut ske en kväll eller helg då kunden annars är på jobbet! Givetvis tycker inte kunden heller att det är rimligt med en timmes debitering av mig då det ju " bara tar 5 minuter för dig" Att jag måste åka fram och tillbaka med servicebilen totalt 30 km ställer sig kunden helt oförstående till. En sådan kund blir alltså nöjd om jag svarar dygnet runt, åker direkt en helgkväll och utför önskat arbete utan betalning, och sannolikt tar och lämnar det gamla batteriet till återvinning dessutom.
  28. 1 poäng
    Snyggt jobbat. I det här fallet har ju säljaren också gått länge än vad konsumentköplagen kräver. Det finns inget krav att en köpare har rätt till lånebil t.ex. Snyggt av dig och din dotter att gå med på förslaget att betala 1000:-. Jag kan garantera att ni blir prioriterade nästa gång det händer något 🙂 Jag bruka resonera som så att fel alltid kan uppstå (jag förstår inte dom som ger dåliga recensioner enkom av just den anledning) utan det är hur man hanterar och behjälper dessa fel som är av betydelse...
  29. 1 poäng
    Jag brukar fälla ned trimplanen max och tycker att blir lite bättre.
  30. 1 poäng
    exempel på badbrygga tlllverkad av 22 mm plywood, dubbla lager vid kanterna och en nos för gummilist. klädd med glasfiber och epoxi samt målad med epoxifärg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...