Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-16 på alla områden
-
4 poängInte för att det påverkar situationen för dig som kund men du bör ha i åtanke att du äskar ersättning (eller önskar iaf göra det) av en återförsäljare som i sin tur har valet att antingen pröjsa ur egen ficka eller ta upp det med generalagent eller tillverkare. Som återförsäljare är marginalerna inte speciellt stora vid försäljning av nya fordon, mellan 10 och 15 procent är vad det brukar handla om, och det ska ju finansiera hela verksamheten. I tillägg till detta brukar ersättningen (tiden) för garantiåtgärder vara mycket låg. Och det saktfärdiga bemötande du får kan i sin tur bero på att tillverkarkaren inte får fram delar/information vilket gör att återförsäljaren slits mellan två intressen (hur bemöta dig som kund samt hur hantera relationen med tillverkaren) förutom att det sannolikt är en förlustaffär från första början. Sedan förstår jag Faderullans poäng. Somliga kunder är jäkligt mycket jobbigare än andra, oftast handlar det om att just deras behov är större och inte sällan om att de även är lite bättre som personer ("fast vi är ju inte som andra sommargäster..."). Som leverantör av en tjänst där behovet är mycket större än utbudet måste man prioritera när timmarna tryter. Som exempel har jag (motvilligt) en kund med två båtar som jag hjälper i mån av tid. Och jag är mycket noga med just det där "i mån av tid" i min kommunikation med denne. I den mindre båten, en snurra, har automatiken på länspumpen lagt av och då kunden bor cirka 15 meter från den väl skyddade bryggan är detta inget gigantiskt problem enligt min uppfattning. Nämnda snurra används också mer eller mindre dagligen varför det inte känns som en oöverstiglig arbetsinsats att flippa en strömbrytare från OFF till ON och sedan till OFF igen. Jag fick frågan om jag kunde fixa detta och jag svarade att helst inte men i så fall när jag har tid över och att jag inte kunde prioritera detta över huvud taget. Det var inga problem meddelade ägaren mig och sedan följde en 30 minuter lång diskussion om hur arbetet skulle gå tillväga där jag sade att det inte är någon idé att felsöka utan att det är bättre att byta ut hela installationen (en sabla röra med femtioelva kabelskor med mera) eftersom det blir billigare i slutändan då arbetstid är dyrt. Detta accepterades och han bad mig beställa pump samt manuell switch. Efter två dagar kom första sms:et om att det var bråttom och att han undrade när jag skulle komma (redan idag vore bra!). Jag svarade att delarna inte kommit än. Efter ytterligare två dagar kom ett mejl med vidare förklaringar om hur bråttom det var samt beskedet om att han nu beställt en pump själv. Dock ej switch för han hittade ingen på hemsidan. Då sitter jag alltså med en länspump jag inte behöver samt en switch jag skulle behöva ta 250 spänn för eftersom den blev rätt dyr som frakten. Ungefär i det här läget börjar jag bli lite småless på karln som jag nu förspillt omkring 2 timmar på (för ett arbete som tar max 1 timme) samt köpt en komponent för 800 kronor till som han nu inte längre vill ha. Det är ganska mycket att göra på båtfronten nu, i onsdag var jag hemma 0300 efter att ha trasslat med bland annat en grundstött Nimbus och i fredags blev det 0230 efter en båtbärgning från 40 meters djup. Trots det var jag i lördags förmiddag på väg över till kunden med pumpen för att byta den men strax innan jag skulle åka dit fick jag (ånyo) ett sms om att länspumpen måste bytas NU! (och det var med stora bokstäver och utropstecken). Då ledsnade jag och valde att umgås några morgontimmar med barnen i stället. Ja, jag kanske är en sämre människa på grund av det men då får det vara så. Jag kommer dock att fortsätta prioritera min tid efter hur akut behovet av hjälp är (sjunker/brinner går före att grammofonen inte fungerar). Och har jag sedan två likvärdigt viktiga jobb där den ena kunden är som ovan och den andra inte är det så får ovanstående vackert vänta. Min lista över personer som jag inte vill ha som kunder är inte speciellt lång (och självklart hjälper jag om det som sagt sjunker eller brinner). Men efter att jag blivit av med den sabla pumpen kommer herrn ovan att hamna på denna lista, det är helt enkelt inte värt besväret. Och då är jag ändå mycket tolerant, i våra trakter är det inte många som vill jobba åt honom längre (inte minst för att han hela tiden ska kika över axeln på en när man jobbar och ha synpunkter på det mesta trots att handflatan är så full med tummar att det är ett under att han ens kan greppa en kratta). Det blev ett långt utlägg, ursäkta OT.
-
2 poängVi planerar året så att vi använder minimalt med semester från september till juni för att kunna maxa sommarsemestern. Brukar bli 5-7 sammanhängande sommarveckor varav i princip allt i båten. Har vi tur hinner vi med nån enstaka helg som dagsutflykt innan midsommar, brukar försöka komma ut 6 juni. Har 1.5 timmar till båten enkel väg så tar oss inte ut en eftermiddag/kvällstur direkt.
-
2 poängÄr det inte bättre att vänta på räddning i en båt som flyter än i en livflotte?
-
1 poängEtt backslag sitter bakom motorn, liknar en växellåda, och så går propelleraxeln bakåt, och ut genom båtens köl. Har du drev, så sitter motorn monterad på akterspegeln, och på utsidan har nu nåt som liknar nedre halvan av en aktersnurra. I vilket fall som helst, följer du växelvajern, lossar på fästet, så den går tomt, och provar om växelspaken går lätt. Då märker du om felet är i vajern eller nån annanstans
-
1 poängByt nu är min rekommendation. Rasar stödlagret kan du slå sönder skölden och båten sjunker. Det är såklart inte varje gång det händer, men ett rasat stödlager får stora följdskador om det vill sig illa...
-
1 poängVad växlar du? Är det ett drev, eller ett backslag? I vilket fall som helst skall du kolla växelvajern. Börja till exempel med att koppla loss vajern vid drevet eller backslaget, och föra växelreglaget "tomt". Går det tungt då, så är vajern dålig. Samma med styrningen.
-
1 poängDu får nog tala om vad du har för framdrivning drev eller backslag , och vilken betäckning framdrivningen har, tex 270 drev. Motorn, B20, har inget med växlingen att göra
-
1 poäng
-
1 poängHej, jag har googlat runt lite på membranpump och det ser ju ut som en smidig och ganska enkel installation. tack för bra svar..😁
-
1 poängOm d vill ha en pump som verkligen håller så köper du en diafragma/membran pump. Den suger via slang så den kan placeras mera praktiskt. Ska du bara ha en enkel pump så kan du köpa på Biltema. Ersatte en Rule med en Biltemapump och den har hållit längre än Rule men kostade hälften.
-
1 poängNej jag känner mig inte attackerad, och attackerar absolut inte dig heller eller ditt specifika fall. Tycker bara det är intressant att ge och få olika infallsvinklar och erfarenheter av kund-företag relationer. Apropå det här med hur man ska förhålla sig till kunder i fråga om reklamationer är inte så enkelt som man kan tro egentligen, låt mig ge er en inblick hur det är i mitt företags fall. Min firma är auktoriserad servicelämnare för en viss typ av större maskin av ett visst märke, maskinen kostar ny från någon miljon och uppåt beroende på utrustning. Som avtalen är skrivna så ingår servicearna i priset upp till ett visst antal driftstimmar och en viss övre tidsgräns, sedan får kunden själv betala. Under denna tid kostar jag inget för kunden, det står tillverkaren för, bortsett från material och körtid! Detta måste jag fakturera kunden för separat tyvärr vilket inte alltid uppskattas. Det kan ibland röra sig om många mil och många timmar i bil, och fakturerar jag inte kunden hela den tiden så är det min förlust. Detsamma gäller garantiärenden och reklamationer, tillverkaren tar då oftast bara arbetstiden och reservdelar, sedan måste jag kräva kunden på min restid separat. Jag har även haft riktigt otrevliga diskussioner med tillverkaren, då jag förbjuds att påtala tillverkningsbrister för kunderna, och får under inga omständigheter nämna något om fel som jag upptäcker på maskinerna just innan garantitiden går ut. Detta ska enbart påtalas tillverkaren som avgör om något ska åtgärdas eller ej. Då slits iallafall jag mellan min lojalitet mot tillverkaren och kunden, och då jag utför arbetena under mitt egna firmanamn har jag valt att prioritera relationen mellan mitt företag och kunden. Rent krasst innebär det att jag reser i mellansverige och utför vissa reparationer och servicar på dessa maskiner helt utan kostnad för vare sig tillverkaren eller kunden, utan att kunden har en aning om det, enbart för jag vill ha ett rent samvete och en bra och nöjd kund. Om då en av dessa kunder skulle vilja ha någon form av ersättning för tex stillestånd eller bränsle så skulle det behöva komma ur min egen ficka. Tyvärr så är det många tillverkare som begagnar sig av ett sådant beteende och jag skulle inte bli förvånad om detta även gäller båttillverkare.
-
1 poängNär DPH- dreven kom ut på marknaden rekommenderade Volvo Penta 75W-140 oljan till dessa. Det visade sig bli problem i kallare vatten uppe i Norden, så man sade att vi skulle använda 75W-90 istället. Om man tittar i tillbehörskatalogen idag, rekommenderas 75W-140 bara till D6-470. Så jag tror inte att det är någon fara att köra 75W-90 i ett DPG-drev.
-
1 poängTroligen en val. Döda ting flyter eller sjunker, det går inte att få ett dött ting att balansera 1,5 m under ytan. Börjar tex. en container sjunka så pressas den luft som hållit containern flytande ihop något och lyftkraften avtar ytterligare och containern fortsätter att sjunka.
-
1 poängGrattis! Man behöver i allmänhet inte behöva lufta igen, men däremot kan ju en kontroll av oljenivån och en efterfyllning kanske behövas. Sedan kanske du nu upptäcker att antalet rattvarv inte överenstämmer med cylinderns slaglängd, om man har en treekrad ratt så kan man bil irriterad över att den kommer snett när man kör rakt fram.... Eller så är det så med det kitet du köpte att rattpumpen och cylindern är designade tillsammans för att detta problem inte skall uppkomma. Det finns alltså en anledning till att många rattar har fler än tre ekrar numera.
-
1 poängPlättens nackdel vid uppdragning är nog att vinkeln mellan stången och själva plätten är 90 grader, vilket gör att brytkraften blir liten. När ankarlinan är vertikal, så är plätten horisontell, och om den då är djupt nere i dyn måste man dra den stora ytan rakt genom materialet, och då blir motståndet stort. Ett ankare av Bruce-typ får ju nästan ingen tvärsnittsyta när ankaret dragits upp till ett nära vertikalt läge.
-
1 poängJag brukar köra 75W90 i mina drev och det fungerar bra. Nu är ju dock DPG lite av en udda fågel så jag skulle säga att det beror på hur du kör – långa sträckor planande (alltså mindre kylning av drevet och högt effektuttag) eller oftast sakta (dvs lågt effektuttag och god kylning) ställer lite olika krav på oljan. Om jag inte minns fel så kom DPG i samband med KAD300 som var en nödlösning då den utlovade 300-hästaren D6 blivit försenad. I grunden är alltså DPG ett upphottad 290 och empiri visar med god tydlighet att drevet klarar en bit över 200 dieselhästar så länge som man är lite försiktigt inte låter kompressorn vålda alltför mycket. Bakom en 285 hästkrafter är det alltså rätt små marginaler kvar (det är ju ändå mer än dubbelt upp mot en AD31 samt kompressor). Sedan borde din oljeleverantör kunna uttala sig om hur just din 75W90 beter sig i hög temperatur jämfört med en 75W140. Är du det minsta orolig så byt till rätt olja, det är en billig sömnmedicin.
-
1 poängSnyggt jobbat. I det här fallet har ju säljaren också gått länge än vad konsumentköplagen kräver. Det finns inget krav att en köpare har rätt till lånebil t.ex. Snyggt av dig och din dotter att gå med på förslaget att betala 1000:-. Jag kan garantera att ni blir prioriterade nästa gång det händer något 🙂 Jag bruka resonera som så att fel alltid kan uppstå (jag förstår inte dom som ger dåliga recensioner enkom av just den anledning) utan det är hur man hanterar och behjälper dessa fel som är av betydelse...
-
1 poängNu var du onödigt negativ till västkusten. Vi blandar de båda och i mitt tycke har de var sin charm. Västkusten för det levande båtlivet där man ser och träffar andra båt entusiaster av alla de sorter. Vänern för avskildhet lugn och ro i vacker natur. Vill man ha ensamhet och stillhet ska man undvika västkusten under högsäsong. Tips är att köpa en hamnguide för att hitta naturhamnar a men även för att veta vilka gästhamnar man ska välja och undvika. Men västkusten är ett fantastiskt båt eldorado som är otroligt vackert så jag rekommenderar det starkt som komplement till underbara vänerskärgårdar 😀 Mvh Jocke
-
1 poängSer verkligen inte vitsen med en osänkbar långfärdsbåt. Vad ska det vara bra för? Om båten är fylld till relingen med vatten är allt, precis allt förstört ändå, motor, all el, hela inredningen osv. Om du ska överleva måste du ändå överge båten förr eller senare i all fall. Dessutom är en flytande övergiven båt en påtaglig risk för andra seglare. Ett tips. Gör som alla andra långseglare. Se till att det finns träpluggar, livflotte och epirb ombord och tveka inte att använda dem om det verkligen behövs.
-
1 poängKanske det är med båtarna som med dopp i grytan hos familjen Svensson i det där julprogrammet; ingen äter ur den men "DEN SKALL STÅ DÄR!" Båten skall ligga vid bryggan oberoende om man använder den eller inte... För min egen del har jag börjat skjuta upp sjösättningen till efter midsommar. Insikten kom efter att ha satt ut båten redan i mitten av april ett år. Jag var jättenöjd! Så tidigt hade isen inte gått på många år! Sedan stod båten i stort sett oanvänd fram till mitten av juni. Det råkar sig så att i min familj infaller morsdag, födelsedagar, skolavslutningar och en massa annat i veckosluten under maj och början av juni. De få veckoslut som är tillgängliga brukar regna eller blåsa bort. Det kan ju vara så med alla båtar som ligger i hamnarna också, de där veckosluten när inget annat står i vägen är sista slutligen rätt få och då kan man ha otur med vädret. Båten som ligger bredvid min i hamnen sjösätts troget i slutet av maj och tas upp första helgen i september. Jag har aldrig sett ägaren till den båten och den ligger där vid bryggan och blir dammig. PS Filosofisk betraktelse: Min farfar och farmor var båda industriarbetare på sextiotalet. Då jobbade man även halva lördagen (Finland). När de gick till jobbet på lördagsmorgonen var stugväskan packad och togs med. När visslan blåste kl 12:00 gick de ner till båten och vevade igång den encylindriga Wickströmaren och tuffade iväg på tretimmarsresan ut till stugan. Minns inte att jag som liten parvel någonsin skulle ha upplevt att de verkade stressade. I veckorna hann de sköta hemmet, facklubben, dansa på onsdagskvällen, hjälpa barnen med läxorna, vara sociala med släktingar och vänner. I dag när vi har betydligt mindre arbetstid, flextid, digitala hjälpmedel, båtar som gör farfars stugresa på en halvtimme, generellt bättre ekonomi och alla förutsättningar till en storartad fritid så hinner vi inte med någonting längre. DS
-
1 poäng
-
1 poängHelt ovetenskapligt får jag ibland en känsla av att hyfsat välskötta billiga båtar används mest. De som har de allra mest vanskötta vraken har egentligen för litet intresse för att använda sin båt. De som har dyra båtar har så fullt upp med att arbeta övertid för att betala båten att de inte hinner använda den. Dessutom hör man ofta folk med stora snabba motorbåtar säga att det har blivit för dyrt med bränsle.
-
1 poängTuren avklarad. Uppgifterna stämde ganska väl, 1,7 meter på långa sträckor som minst. Dock när jag svängde österut efter Näsudden nedanför Lagnöhuvud, var det 1,3 meter ett litet tag. 60 sjömil avklarat idag i strålande solsken......😊
-
1 poängRätt ska ju vara rätt, men ibland måste ändå sunt förnuft och lite smidighet vara bättre. Som jag förstår det kan TS mycket väl använda sin båt denna säsong, och låta säljaren åtgärda felet i samband med höstservicen. TS väljer ändå att låta åtgärda detta vid ett skilt tillfälle trots att det inte är något akut, då bör han väl rimligtvis stå för bränslet själv kan jag tycka. Det hela påminner mig om min Far som hade bilverkstad på -70 talet. Han sålde en och annan begagnad bil också, och vid ett tillfälle sålde han en Opel dieselbil till en äldre herre. Efter en tid ringde köparen och var missbelåten då han upptäckt att det var tomt på luft i reservdäcket. Far lät meddela att köparen givetvis skulle få ett helt nytt reservdäck, och det var bara att komma förbi verkstaden så skulle han montera det på fälgen. Så skedde också och allt var frid och fröjd trodde Far, tills det dök upp ett brev från en advokatbyrå som lät meddela att köparen skulle stämma Far på den uppkomna kilometerskatten tur och retur mellan köparens hus och Fars verkstad, totalt under 10 kilometer.. summan blev väl ca 3 kr tror jag, och Far åkte helt sonika till advokatbyrån och halade upp en 10 kronorssedel, och lät meddela att köparen kunde behålla växeln! Sedan var köparen mäkta förvånad över att Far inte åtåg sig att serva hans bil när han dök upp framåt hösten igen...
-
1 poängOtroligt. Jag hoppas din kamrat skrev en fin recension på nätet, det förtjänade de verkligen! Jag har under hela mitt yrkesliv fascinerats av kundrelationer, delvis för att jag jobbar med det och delvis för att jag själv inte drar mig för att hävda min rätt om inte säljaren agerar som man (eller lagen kräver att man) bör förvänta sig. En relation behöver vårdas men det är alldeles för få som förstår, eller tar sig tiden, att göra det. Även privat, antar jag.. Jag tycker det är skitjobbigt att behöva anmärka på större eller mindre detaljer, men har jag köpt en vara ska den fan i mig se ut och fungera enligt specifikation. Saker ska inte trilla av, gå sönder av sig själva etc. Och gör de ändå det, vilket så klart kan hända, ska de inte innebära en massa strul för mig att få det åtgärdat. Speciellt inte om det är en dyr sak, vilket en ny båt är. Tycker det är konstigt att återförsäljaren inte är mer på hugget utan att jag måste tjata och hålla på (därav att jag antog att petimeter-vaddetnuvar gällde även mig). Hur intresserad är jag då av att köpa mer av dem?
-
1 poängTack för det tillmälet, Faderullan. Jag hoppas att jag inte blir tvungen att ha med dig att göra i din yrkesroll. Jag håller med dig om att man ska ha perspektiv, men förutom att ta mig de där 30 distansen tur och retur så måste jag ta mig kollektivt eller med taxi till och från verkstaden eftersom de vill ha kvar båten i 2-3 dagar. Tid går från annat som jag vill och behöver göra etc. Befinner mig själv i kundservicebranschen och är chef över ett gäng som är sjukt duktiga. De resonerar tack och lov inte som du gör, även om en del kunder är väldigt jobbiga ibland. Det som vissa människor - eventuellt även du - verkar ha svårt med är att ta KUNDENS perspektiv, dvs hur jobbigt det är för denne oavsett vad man själv anser om situationen. Det är viktigt med empati åt båda håll. Kan man som tjänsteutövare inte visa det så bör man byta bransch, tycker jag.
-
1 poängSkulle aldrig börja käbbla om en sträcka på 15 Nm. Med tanke på att 15 NM inte är någonting alls när man efter reparationen drar iväg på en nöjestur helt utan mening eller mål. Man måste ha perspektiv. Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan... Petimeter-gnällspiken tror att hen kommer någonstans här i livet med intensivt gnäll och höga krav på allt i minsta detalj. Kan inte vara mer fel...
-
1 poängDet brukar gå bra att märka båten med ett eget nr som du och försäkringsbolaget kommer överens om. Märk båten på ett ställe där det är svårt att se det för eventuella tjuvar, insidan på relingen eller i motorbrunnen brukar det gå att sätta märkningen.
-
1 poängHej. Det enklaste sättet att kolla när tomgångsskruvarna är nollade är att ta en remsa av ett tunt papper och lägga mellan skruven och klacken. Sen spänner man remsan och vrider sakta ut skruven tills pappret släpper. Ingemar
-
1 poängJag tog till snikvarianten, krokodilklämmor och blompinnar. Synkroniseringsklockor används för att justera in spjällen så att alla öppnar exakt samtidigt. En enklare (och billigare) metod är att fästa någonting långt på spjällaxlarna så att man kan se exakt när spjällen börjar röra på sig. Jag fäste blompinnar på krokodilklämmor som klämdes fast på spjällen. De långa blompinnarna gör att man ser när spjället börjar röra sig och det är lättare att se om alla spjäll rör sig samtidigt. Det finns väl i princip bara tre inställningar man kan göra på de där förgasarna; spjällens stoppskruvar, tomgångens blandningsskruvar och spjällens synkronisering. Man börjar med spjällens stoppskruvar. Man skruvar ut dem så att de inte påverkar spjället, sedan skruvar man in dem så att de börjar påverka spjället och ett varv till. Sedan kan man ställa in reglageaxelns medbringare så att alla spjäll börjar öppna samtidigt; man drar på gasen lite och ser på pinnarna när de börjar röra sig. Sedan justerar man klämmorna på reglageaxeln, gasar lite , justerar mer, gasar lite och justerar.... ja så där håller man på en god stund. När alla blompinnar reagerar i exakt samma ögonblick är man klar. Fördelen med den här metoden är att motorn inte behöver vara igång. Tomgångens blandningsskruvar är lite olika på olika generationer av förgasare. principen är ändå att man skruvar in dem i botten, mycket försiktigt, man drar inte åt alls, fingertoppskänsla är vad som gäller! Drar man åt för hårt blir det märken på nålarna som därmed är förstörda. På mina förgasare skruvades blandningsskruvarna ut ungefär 1 ½ varv. Har sett modeller där det är mycket fler varv. Sedan är det bara att repa igång motorn och låta den gå varm. Därefter justerar man tomgången på blandningsskruvarna. Ett kvarts varv åt gången och exakt lika mycket på alla förgasare tills man har rätt varvtal. Tändningen skall naturligtvis vara rätt justerad i det här läget, annars justerar du tomgången en gång till efter att du har justerat tändläget...
-
1 poängDå kanske det skall vara förbjudet för män att köra vattenskoter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00