Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-15 i Forum Inlägg
-
2 poängKanske det är med båtarna som med dopp i grytan hos familjen Svensson i det där julprogrammet; ingen äter ur den men "DEN SKALL STÅ DÄR!" Båten skall ligga vid bryggan oberoende om man använder den eller inte... För min egen del har jag börjat skjuta upp sjösättningen till efter midsommar. Insikten kom efter att ha satt ut båten redan i mitten av april ett år. Jag var jättenöjd! Så tidigt hade isen inte gått på många år! Sedan stod båten i stort sett oanvänd fram till mitten av juni. Det råkar sig så att i min familj infaller morsdag, födelsedagar, skolavslutningar och en massa annat i veckosluten under maj och början av juni. De få veckoslut som är tillgängliga brukar regna eller blåsa bort. Det kan ju vara så med alla båtar som ligger i hamnarna också, de där veckosluten när inget annat står i vägen är sista slutligen rätt få och då kan man ha otur med vädret. Båten som ligger bredvid min i hamnen sjösätts troget i slutet av maj och tas upp första helgen i september. Jag har aldrig sett ägaren till den båten och den ligger där vid bryggan och blir dammig. PS Filosofisk betraktelse: Min farfar och farmor var båda industriarbetare på sextiotalet. Då jobbade man även halva lördagen (Finland). När de gick till jobbet på lördagsmorgonen var stugväskan packad och togs med. När visslan blåste kl 12:00 gick de ner till båten och vevade igång den encylindriga Wickströmaren och tuffade iväg på tretimmarsresan ut till stugan. Minns inte att jag som liten parvel någonsin skulle ha upplevt att de verkade stressade. I veckorna hann de sköta hemmet, facklubben, dansa på onsdagskvällen, hjälpa barnen med läxorna, vara sociala med släktingar och vänner. I dag när vi har betydligt mindre arbetstid, flextid, digitala hjälpmedel, båtar som gör farfars stugresa på en halvtimme, generellt bättre ekonomi och alla förutsättningar till en storartad fritid så hinner vi inte med någonting längre. DS
-
2 poängRätt ska ju vara rätt, men ibland måste ändå sunt förnuft och lite smidighet vara bättre. Som jag förstår det kan TS mycket väl använda sin båt denna säsong, och låta säljaren åtgärda felet i samband med höstservicen. TS väljer ändå att låta åtgärda detta vid ett skilt tillfälle trots att det inte är något akut, då bör han väl rimligtvis stå för bränslet själv kan jag tycka. Det hela påminner mig om min Far som hade bilverkstad på -70 talet. Han sålde en och annan begagnad bil också, och vid ett tillfälle sålde han en Opel dieselbil till en äldre herre. Efter en tid ringde köparen och var missbelåten då han upptäckt att det var tomt på luft i reservdäcket. Far lät meddela att köparen givetvis skulle få ett helt nytt reservdäck, och det var bara att komma förbi verkstaden så skulle han montera det på fälgen. Så skedde också och allt var frid och fröjd trodde Far, tills det dök upp ett brev från en advokatbyrå som lät meddela att köparen skulle stämma Far på den uppkomna kilometerskatten tur och retur mellan köparens hus och Fars verkstad, totalt under 10 kilometer.. summan blev väl ca 3 kr tror jag, och Far åkte helt sonika till advokatbyrån och halade upp en 10 kronorssedel, och lät meddela att köparen kunde behålla växeln! Sedan var köparen mäkta förvånad över att Far inte åtåg sig att serva hans bil när han dök upp framåt hösten igen...
-
2 poängKonsumentköplagen är inte möjlig att förhandla bort, den gäller. Jo, så är det nog ofta, men inte alltid. Jag skrev om min underbara bilaffär i en annan tråd, där jag hjälpte min dotter att köpa en bil för 17 000:- kronor som lade av efter 10 minuter. Säljaren (ett företag) kom redan samma dag (på lördagen) och hjälpte till att försöka starta bilen, men lyckades inte heller. Hjälpte till att bogsera bilen till en lämpligare plats än utanför porten. På söndag hämtades bilen för reparation och min dotter fick en lånebil. Fyra dagar senare var bilen lagad för cirka 2 000:- kronor, enligt säljaren var det bl. a. lamdasonden som lagt av. Det verkade rimligt. Säljaren frågade om min dotter kunde tänka sig at betala hälften (1 000:- kr), vilket jag rådde henna att göra med tanke på all den hjälp hon fått. Det finns alltså även företag som tillämpar konsumentköplagen.
-
2 poängMed stor erfarenhet av startmotorer i gamla bilar och även i en och annan inombords båtmotor, vet jag att det ofta är startmotorns solenoid som fallerar. Solenoiden är en cylindrisk grunka som innehåller en stor elektromagnet och en kraftig kontakt. Solenoiden sitter uppepå, utanpå själva startmotorn, den har två uppgifter: 1 Att föra in startmotors lilla kugghjul, bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans. 2 Att sluta ett kraftigt kontaktpar som ger spänning och ström till startmotorn. Denna solenoid, kärvar emellanåt, kan behöva litet handpåläggning med hammare eller handslägga. Dess anslutningar sitter illa till i ogästvänlig miljö, och samlar oxid. Vibrationer från motorn gör inte saken bättre. Det brukar finnas något fett i solenoidens glidlager, som med tiden stelnar, sedan kan det hända att någon "mekaniker" tryckt in ännu mera fett som stelnar ännu mer, och som dessutom pajar kontakterna. Ja dessa kontakter då, snarare en kontaktor (relä modell större) skall ju sluta kretsen till startmotorn, i storleksordningen 80-90 ampere, mycket mer på större dieselmotorer, rätt stora strömmar, och om det är en halvdålig kontakt uppstår det en ljusbåge som bränner kontakterna eller ännu värre svetsar ihop dem. Sedan kan såväl startmotor som solenoid ha bristfällig "jord" alltså minus i godset (som är det vanligaste). Litet rost i anläggningsytorna kan orsaka mycket trubbel. Jag vet inte hur det är för dig, men till vanliga europeiska startmotorer (Bosch) och amerikanska brukar det finnas solenoider att köpa som reservdel, så det är inte säkert att man behöver byta hela startmotorn, även om det kan vara en bra idé eftersom startmotorer också slits en del. Solenoiden i stig själv drar också en del ström, så för att undvika spänningsfall från tändningslåset, som ofta rent elektriskt sitter ganska långt bort från solenoiden (långa kablar) händer det ofta i båtar att det finns ett startrelä emellan tändningslås och solenoid, och även detta kan fallera.
-
1 poängJa jag håller med, jag är ofta i båten och fnular, braxerar och allmänt fixar. Men det är inte så enkelt med allt annat man vill och måste göra med tre barn, villa och allt annat som träningar och aktiviteter, blir inte så mycket kört med båten. Sen är det vädret, blåser för mycket, ser ut att bli regn etc, etc. Ofta undrar jag om det är värt allt jobb, tid och pengar man lägger ned. Men så får man en helg eller kväll ute i båten då allt är så där ljuvligt härligt och mysigt och plötsligt är det värt precis allting. Sen är det ju en hobby, i alla fall för mig, projekt och renoveringar är en slags terapi och egentid som är värt mycket i sig....
-
1 poängMan vill nog lite för mycket nuförtiden jämfört med förr. Det där att vara förnöjd finns nog knappast längre.
-
1 poängDet verkar inte finnas ett reelt behov. En fungerande lösning är avancerad och lär kosta. Hur många människoliv skulle det spara?
-
1 poängTack för det tillmälet, Faderullan. Jag hoppas att jag inte blir tvungen att ha med dig att göra i din yrkesroll. Jag håller med dig om att man ska ha perspektiv, men förutom att ta mig de där 30 distansen tur och retur så måste jag ta mig kollektivt eller med taxi till och från verkstaden eftersom de vill ha kvar båten i 2-3 dagar. Tid går från annat som jag vill och behöver göra etc. Befinner mig själv i kundservicebranschen och är chef över ett gäng som är sjukt duktiga. De resonerar tack och lov inte som du gör, även om en del kunder är väldigt jobbiga ibland. Det som vissa människor - eventuellt även du - verkar ha svårt med är att ta KUNDENS perspektiv, dvs hur jobbigt det är för denne oavsett vad man själv anser om situationen. Det är viktigt med empati åt båda håll. Kan man som tjänsteutövare inte visa det så bör man byta bransch, tycker jag.
-
1 poängSkulle aldrig börja käbbla om en sträcka på 15 Nm. Med tanke på att 15 NM inte är någonting alls när man efter reparationen drar iväg på en nöjestur helt utan mening eller mål. Man måste ha perspektiv. Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan... Petimeter-gnällspiken tror att hen kommer någonstans här i livet med intensivt gnäll och höga krav på allt i minsta detalj. Kan inte vara mer fel...
-
1 poängOm det inte är luft i systemet och motorn vägrar starta, kan det vara reglerstången som kärvar. Om du innan du försöker starta ger lite gas och trycker ner köldstartknappen ska den stanna nere. Om den inte gör det kan reglerstången kärva. Om du skruvar bort luckan som stopparmen sitter i ,kan du se om stången rör sig. Om du kör länge på starten, och har vattenintaget öppet, fyller du hela avgasslangen med vatten, och det kan tränga in i motorn, genom en öppen avgasventil. Det spelar ingen roll om motorn är sjö- eller färskvattenkyld. Detta gäller inte om avgasslangen ligger under avgaskröken hela vägen, och avgasutsläppet också ligger under kröken. Men de flesta båtar brukar ha en svanhals före avgasutsläppet.
-
1 poängDet som kan frysa sönder är värmeväxlare, sjövattenpump, bränslekylare, oljekylare till servostyrningen samt avgaslimporna, om de inte är färskvattenkylda.
-
1 poängVälkommen till MG. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med problemen men @Pentax är en kunnig herre som brukar påpeka risker med för mycket startmotorkörning vid luftning. Har du tur så förklarar han för dig snart. Han vet vad han pratar om så lyssna på honom. Lycka till!
-
1 poängDet är väl ändå att rekommendera att BÖRJA med att prova de ENKLA åtgärderna? Naturligtvis i beaktande av att man inte förvärrar något med åtgärden.
-
1 poäng
-
1 poängJavisst men det är så politiker brukar se det
-
1 poängJag har gjort en hel del affärer med Polacker, och inte en enda gång har det varit problem. Mycket stora och otympliga maskiner har dom hämtat utan problem, och gör man upp affären med kontanter är det inga problem. Polacker gillar kontanter, och är man rädd för falska sedlar så finns ju sätt att kontrollera dom på. Transporten har nog spekulanten redan en lösning på, det brukar vara ett ickeproblem för polacker. Jag skulle inte vara orolig om han ringer dig istället för att bara mejla, och är införstådd med att du tar kontant betalning.
-
1 poängEn bekant sålde en Albin 25 till Polen härom året. Dom kom med egen lastbil. Fungerade helt perfekt och såklart kontant betalning i svenska kronor. Min son sålde en båt till någon av de baltiska staterna och det gick också bra. När vi frågade varför så många därifrån hörde av sig så blev svaret "det finns inga begagnade båtar eftersom så få kunnat köpa nya tidigare".
-
1 poängÄr den sjövattenkyld bör du välja 60, färskvattenkyld 71. Detta för att avlagringar i motorn av saltvattnet ökar drastiskt vid högre temperatur.
-
1 poängDu kan även ha rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst om du måste ta ledigt från jobbet för att länma/hämta. Jag tänker som Pentax i ditt fall. Dessutom är det är troligen viktigare att ha en god relation till de som ska utföra reparationen än att spara 600:- kronor. Är du lite småsur på dem eller tycker rätt ska vara rätt kan du ju ställa frågan om hur ni ska göra med dina kostnader, men lägg ingen energi på dessa 600:- kronor om du inte får ett positivt svar. Har du något annat litet jobb du skulle vilja ha hjälp med kan du kanske få det gjort av dem istället för 600 i cash.
-
1 poängJag hade inte ens försökt, i min värld onödigt att lägga energi på. 😁
-
1 poänghttps://www.bauhaus.se/golvplatta-bergo-xl-graphite-grey-1m?gclid=EAIaIQobChMIl9eYxfjp4gIVweeyCh084gK_EAYYAiABEgLFNfD_BwE
-
1 poängDetta var också min tanke när jag läste din fråga. Om det nu är så, så verkar det vara en synnerligen korkad koppling. Men för att ta reda på hur det ligger till dår du följa kablarna från denna tredje strömbrytare och se hur det är kopplat. Om man nu vill kunna starta motorn från förbrukarbatterierna när startbatterierna är urladdade är det nästan bättre att ha en(!) startkabel ombord, och koppla ihop pluspolerna (minus är redan ihopkopplat) så vet man vad man gör och glömmer inte att koppla isär grupperna. Jag har faktiskt en liknande korkad koppling i min båt, men där finns det även ett reservbatteri inkopplat, men i den "strömbrytaren", huvudbrytaren, eller mer korrekt "batterifrånskiljaren" sätter jag aldrig i nyckeln.
-
1 poängBörja med att borra ett litet hål/grop i slutet på sprickan så du får stopp på den. Det beror lite på hur sprickan uppkommit. Om den inte är extrembelastad kan du ta lite tunnflytande cyanoakrylat/snabblim som du låter sugas in i sprickan. Puffa på med bakpulver eller om du kan skaffa aktivator till limmet, så du får härdning även på det som är i luftkontakt. Sen kan du fixa till det estetiskt via lite slipning å spacken/ gelcoat. Viktigast är borrningen annars kommer sprickan fortsätta.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00