Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    Var försiktig när du hanterar imitationerna av gardenakopplingar som sitter i båda ändarna av slangen. Om Biltema kopplingarna är lika dåliga som på ClasOlson-slangen jag har så gäller det att trycka in gardenahanen ordentligt o se till att låsringen på slangkopplingen går helt tillbaka. Annars är det stor risk att spärrarna inne i honkontakten går sönder. Min första slang fick "garantibytas" efter att jag provat slangen hemma i badrummet efter inköpet (usch vad det sprutade om slangen...). Den utbytta slangen har hanterats med större försiktighet med kopplingarna o har hållit i flera år.
  2. 1 poäng
  3. 1 poäng
    Troligen en switch till startbatteriet och en till husbatteriet. Den tredje är troligen till för att kunna nödstarta med husbatteriet, det förutsätter att det finns ett skiljerelä. Är det riktigt dumt gjort så slår man till den switchen för att ladda husbatteriet. Tejpa den tredje switchen så att den inte slås till av misstag.
  4. 1 poäng
    Då lär du ligga stilla, min båt (4,2 ton) ligger bra med 10 kg Delta.
  5. 1 poäng
    Någon gång ska vara den första, jag känner mig ärad 😂
  6. 1 poäng
    Spännande att följa. Snyggt mönster på fleecen också. Torde vara första gången i mitt liv jag kommenterat tygmönster på ett båtforum 😀
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Igår var jag och jobbade lite mer med kölen och slipade ena sidan av båten.
  9. 1 poäng
    tidpunkten på året är fel för att lära sig meka. Men...har du möjlighet att lyfta ur drevet när motorn stannats på jollen? Du skulle ju kunna ta rabatt på motorn, låt drevet vra som det är i sommar, byt olja flera gånger under sommaren.
  10. 1 poäng
    Problemet med oxid på trådarna är främst att få till en förbindning i kopplingspunkterna. Att trådarna är oxiderade längs kabeln inne under kabelisoleringen påverkar inte kabelns prestanda.
  11. 1 poäng
    Sjövattnet till toaletten har 19 mm inre diameter om jag mnns rätt till vår Jabsco toa.
  12. 1 poäng
    Jag kan inte hjälpa det, men när jag ensamseglar hinner jag inte långt innan glädjen bubblar upp inom mig, och jag fylls av en otrolig av en otrolig frihetskänsla .
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Kan det bli enklare än att "syra" ändan? När man förtente kabeländar så doppade man först i syra, sen i fluss och till sist i tenngrytan. Ingen neutralisering.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Är man lite mottaglig för vad båten förmedlar kommer man ganska långt – en titt bakåt för att se hur svallet ser ut ger mycket information om hur mycket energi som går till spillo. Det är förvånansvärt hur få det är som förstår vikten av att släppa häckvågen när de går ned från planande fart till deplacementläge. Samma båt som i mitt tidigare exempel drar ett tämligen präktigt svall i 8 knop om jag dragit ner farten dit. Drar jag av mer så att häcken släpper, man känner tydligt att den lyfter, så kan jag sedan öka upp till 8 utan att det blir mer än lite vågor. Lätt går hon först i dryga 6 knop. (Tidigare bodde vi utmed en mycket trafikerad passage med 7-knopsgräns i Stockholms skärgård och antalet framför allt Buster- och Anytec-ägare som hängde i ratten för att se över nosen på båten när de körde exakt 7,00 knop går inte att räkna. Att dra av till 5,5 knop, minimera svall och förbrukning samt enbart förlora typ tre minuter för hela passagen var inget alternativ.)
  17. 1 poäng
    Min erfarenhet av landförtöjning och vad jag läst mig till om svajankring: Vid landförtöjning med ankare i aktern är fördelen med kätting närmast ankaret att du får bättre vinkel på ankartåget vid ankaret när du ska dra fast ankaret påväg in mot land. Vikten på kättingen gör att draget kommer mer parallellt med botten och du drar då inte lika enkelt loss det utan drar snarare fast det. Ett par meter grövre kätting räcker, resten lina, gärna multiplate den flexar lite, är ju skön att hantera och kinkar inte så enkelt. Sen ser man till att man har ankartåget spänt. Då rör sig båten mindre men den elastiska linan ger viss ryckdämpning. Har man vågor i aktern och vill finlira kan man sätta ryckdämpare närmast aktern när man väl förtöjt. Vid svajankring är kätting hela vägen överlägset, både att få ankaret att sätta sig och dämpa/unvika ryck. Baksidan är dock att piper det i ordentligt så kättingen är helt spänd finns det ingen elasticitet alls, kättingen blir helt stum närmast som en stålstång. Lösningen kan vara att ankra på större djup, med längre kätting, eller skarva i en lina efter de 40-50 meter kätting man hävt ut. Sen finns ju nackdelen med kätting vid svajankring att galvad kätting och lera/dy ger en del rengöringsarbete när det tas upp. Men efter att ha svajankrat med 40 meter vit multiplate kan jag säga att det var enklare att rengöra den galvade kättingen än den vita linan (som blev mer grå-brun och luktade hemskt). Bäst lär rostfri kätting vara.
  18. 1 poäng
    Stämmer mycket bra, det var ju inte kossor som skrev att han smet från att betala skatt för att ha råd med sin båt. Uppriktigt sagt var avsikten med mitt första inlägg att i stort hålla med kossor samt att ge en fingervisning till de som smiter ifrån att betala skatt att det finns andra typer av samhällen där skatt inte betalar samhällsapparaten dit man kan flytta om man ogillar det system vi har i Sverige. Det var absolut inte meningen att tillskriva kossor några särskilda "egenskaper" eller trampa honom på tårna. Jag ber om ursäkt för det. Mackey
  19. 1 poäng
    Den bedömningen angående mig och min syn på samhället anser jag att du absolut inte kan bedöma utifrån ett svar som jag anser vara ganska plumpt, angående fuldiesel. Du gör samma tabbe som många andra, men du tillhör ju den skaran här på mg som kan och vet allt, som går att veta i denna värld du har patentlösning på allt. Så antagligen känner du mig och vet vilken partihörighet jag också har. Gör du dina bedömningar så gör jag mina, men innan du trampar tår så kanske man ska vara lite mer påläst. Slut från mig i denna diskussion.
  20. 1 poäng
    Jag gjorde slag i saken och gick (tog bilen) och köpte en. 30 m slang ryms i en liten plast"väska". 🤔 Det känns faktiskt som att det är magi inblandat. Helt klart att rekommendera. Tack för tipset! 👍
  21. 1 poäng
    7 barn ger 13200 i barnbidrag i månaden. Undrar varifrån de pengarna kommer.
  22. 1 poäng
    Då är det nog så att vajern också töjdes men var tillräckligt elastisk och därmed förspänd för att glapp inte skulle uppstå. Kan man inte bygga en enkel spännare? Ett block på dyneman som dras vinkelrätt åt sidan med gummicord.
  23. 1 poäng
    Du har lagt ner mycket tid för att gräva fram dina fakta ang swebbtv. Dock så skriver du förnekare, men jag kan inte höra någonstans att man förnekar att vi har en förändring i klimatet, däremot hör jag väldigt mycket av domedagsprofetior bland dom du kallar alarmister
  24. 1 poäng
    Jag har en liknande dusch i aktern. Plastslangen var hopplöst trög att dra ut/mata in så jag lessnade på den. Köpte "en vanlig" spirallindad duschslang med metallhölje som ersättning. Anslutningarna i ändarna är samma standard så bytet är enkelt. Nu fungerar det mycket enklare både att dra ut o mata in slangen.
  25. 1 poäng
    Jag praktiserade den metoden att protestera och visa mitt missnöje en gång vid en av Bohusläns bäst fungerande sugtömningar, den i Hunnebostarnd, två styrpulpetbåtar låg i linje ivägen, jag lade mig längsides dessa och "lyckades" söla ned en sittdyna, litet, ja litet. Men där låg samma sommar ett holländskt segelfartyg i vägen, i flera dagar. Besättningen där hjälpte motvilligt till då de förstod vad den konstiga slangeullen skulle användas till.
  26. 1 poäng
    Kravet att det ska finnas suganläggningar i varje hamn finns vad jag förstår. Men inget krav att den ska var lättillgänglig eller fungera. Alltså så monterar men den där det är billigast, fungerande eller icke fungerande, "skit" samma, den finns ju där.
  27. 1 poäng
    Tänkte? Eftersom kajen nyttjas för allmän förtöjning så har sugen ändå bara dekorativ funktion. Mer seriöst så är bilden en utmärkt illustration av den allt vanligare attityden att inte bry sig om något så länge det inte drabbar en själv.
  28. 1 poäng
    Vad mysigt det ser ut, septitankssug 2 meter från fikaborden. Hur tänkte man ?
  29. 1 poäng
    Det finns säkerligen en anledning till att man säljer ut Lewmars äldre ankarspel. Köp inget sådant! -Dom är inte så bra, kan ju fungera om du inte skall ha fritt fall, men om du skall ha det är det en känslig konstruktion med bronshjul som ömsom kläms fast och ömsom frikopplas på en axel av härdat rostfritt stål. -Jag tycker absolut att du skall gå upp i pris och titta på Lewmars HX1, en helt annan konstruktion, med ett linhjul av kompositmaterial, tyst gång inget kättingrassel. HX1 och ProFish ligger i samma prisklass. Annars så kolla på andra fabrikat!!!! Det låg en Nimbus igår på Hyppeln som saknade ankarspelet i aktern... var det din båt? Jag såg ingen ombord. Men jag demonstrerar gärna mitt ankarspel för dig (HX1) och delger dig mina erfarenheter, jag har ju en del sådana, suck. I min Nimbus satte jag in bandankarspel, Acharomatic för kanske 23-24 år sedan, detta var mycket tillförlitligt. Dessvärre tillät min installation inte kätting, det skulle ha behövts för att tynga ned tenen på brucekopian. Men det hade med greppet att göra inte med ankarspelets konstruktion.
  30. 1 poäng
    Funkar bäst med skattefritt. Tills man blir fast. I forntiden, då man körde på milskatt i Sverige med lastbilen, då stämplade jag milskattelappen med grejen som satt under en stol i hytten, jag bodde i Sverige en peroid då. På den tiden hade vi i Finland redan skatten inbakad i Dieselns pris, vilket gjorde att Dieseln kostade MYCKET mer än villaolja, priset skiljde nog med tre gånger, tror jag. Om man blev fast för att köra på villaolja (kallat brännolja i Finland), som är färgad röd med furfural, så kunde man straffas med bränsleskatt på alla mil som bilen varit körd. Böterna kunde bli i klass med vad en villa kostar att köpa. En bekants bror lyckades med detta konststycke med en gammal Mercedes på 70-80 talet, och fick böter på 60.000 mk, det är kring 90.000 kronor på den tiden! Ännu sent åttiotal fick man ju över 20 liter bensin för 100 kr. Denna historia har fått mig att undvika skattefusk i alla former ========================= 1992 var vi på semester till Stockholm, då var dieseln dyrare i Sverige än i Finland, och kostade 5,50 kronor litern. En chaufförslön var på kring 80 kronor, så det var nog skillnad i båda ändar...
  31. 1 poäng
    Att ta ström från husbatterierna till bogpropellern är en dålig lösning. Startbatteriet är avsett för för stora strömmar, husbatteriet är det inte. Vill man sen inte lägga ner en förmögenhet på tjocka kablar så kompletterar man med ett batteri nära bogpropellern.
  32. 1 poäng
    Det jag försökt säga är att Delta är ett skitbra ankare (har jag hört), och det finns ingen anledning att överdimensionera det utöver vad tillverkaren anger som lagom. 7 kg är förmodligen lagom vid 99% av alla svajankringar, 10 kg är med marginal, 16 kg är bara onödigt tungt att hantera. Sedan har jag också förstått att det mesta på västkusten verkar vara liiite värre och svårare än på andra delar av jordklotet, och allt som sker i andra delar av landet är inte tillämpbart på västkusten av den anledningen, men jag väljer att bortse från det 😁 Jag har t ex fått förklarat för mig att när det blåser 10 m/s på västkusten, är det mycket kraftigare än när det blåser 10 m/s på ostkusten. Bara en sådan sak! 😂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...