Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-13 på alla områden
-
4 poängÄr man lite mottaglig för vad båten förmedlar kommer man ganska långt – en titt bakåt för att se hur svallet ser ut ger mycket information om hur mycket energi som går till spillo. Det är förvånansvärt hur få det är som förstår vikten av att släppa häckvågen när de går ned från planande fart till deplacementläge. Samma båt som i mitt tidigare exempel drar ett tämligen präktigt svall i 8 knop om jag dragit ner farten dit. Drar jag av mer så att häcken släpper, man känner tydligt att den lyfter, så kan jag sedan öka upp till 8 utan att det blir mer än lite vågor. Lätt går hon först i dryga 6 knop. (Tidigare bodde vi utmed en mycket trafikerad passage med 7-knopsgräns i Stockholms skärgård och antalet framför allt Buster- och Anytec-ägare som hängde i ratten för att se över nosen på båten när de körde exakt 7,00 knop går inte att räkna. Att dra av till 5,5 knop, minimera svall och förbrukning samt enbart förlora typ tre minuter för hela passagen var inget alternativ.)
-
3 poängNädå Christer tar inte så illa vid mig, men svaret på det inlägget handlar ju om att man kanske tycker sådant som man egentligen inte har med att göra vilken båt jag kör bestämmer jag ju själv eller hur, de ska t.ex inte du eller jag bestämma. Ett problem som jag upplever i samhället ofta är att vi har sådana problem med vad andra gör så vi glömmer oss själva. Därav det svar jag gav i den tråden. Således hoppar en på direkt och förklarar sin uppväxt och bla bla…. vilket egentligen inte har något med mitt inlägg att göra. Sen att uttala sig om mina politiska åtaganden har ej heller något med mitt svar att göra och en massa dravel om hur det är i andra länder etc. Blir ibland lite trött på en klick national encyklopedi vetare här de kan allt vet allt , och ärligt så mycket kunskap är nog rätt svårt att en enda individ har. Märker ofta att google ger mycket svar och det lyser igenom och vad man än skriver så kommer det alltid svar hur tokigt eller fram googlat de än må vara. Men inga sorger här för till sjösättning kommer UT att ta en time out från detta då jag skrivit här ett tag nu så har jag fått blåsor på fingertopparna, och jag ämnar ta semester från Mg en lång tid framöver. Och ja det är svårt att få till en skrift som alla uppfattar lika som en själv helt rätt. 😉
-
2 poängMycket okunskap om ankarvikt. Jag använder det alltid, ligger klar i korgen med ankarlina. När jag ska ankra lägger jag ankarvikten med sin lina på däcket, linan är permanent fäst i pushpiten, när förtöjningen är klar hakar jag på vikten med en merxhake och släpper vikten längs linan tills den tar slut ca 6till 7 meter ut, ankarlinan kommer då att vara på ett djup av två till tre meter strax bakom min akter trots att ankaret ligger 30 till 40 meter ut. Nu till det som jag uppskattar allra mest, och som mina kamrater är helt ovetande om. Ni har väl alla varit med om att någon legat och snurrat utanför och väntat på plats, plötsligt har dom ett antal ankarlinor i bästa fall framför kölen och släpar med dom en bit, i sämsta fall hamnar dom i någon grej som snurrar under båten. Jag har aldrig upplevt att stäven huggt i berget trots att båten går att dra in för hand, kommer det en våg akterifrån har den redan gått förbi innan ankarlinan är uppspänd så fören når berget, och då sträcker vikten tillbaks ankarlinan mot botten igen.
-
2 poängJag måste säga att jag läste ditt (och andras) inlägg på samma sätt som Macken, även om han tolkade det lite väl vasst kanske. Men så är det ju när man kommunicerar i skrift, svårt att riktigt veta vad den andre menar. Men det är ju också lite tjusningen med ett forum som detta, att någon skriver något som uppfattas på ett sätt och sedan får kommentarer på det som den besvarar och så är tråden igång med olika infallsvinklar. Tror inte du ska ta så illa vid dig. 🌙
-
1 poängNog för att man är härdad som båtägare men när jag skulle betala dieseln på sjömacken i Vänersborg i går innan vi gick ut på Vänern så trodde jag att jag hörde fel. Dieseln kostade 19.20 !!! När vi sedan kom till Sunnanå så kostade samma diesel 15.81. En liten varning alltså till er som skall norrut på Vänern, om möjligt, vänta med att tanka tills ni kommer till Sunnanå eller någon annan hamn i Vänern. Vi hade sparat 1500 spänn om vi vetat detta och tankat i Sunnamå istället. Noterbart är också att man på sjömacken i Vänersborg inte har en enda skylt med vad bränslet kostar, man får gå in och fråga i kassan.. Nu tycker säkert en och annan att man är gnällig, men jag gillar inte ocker..
-
1 poängMitt kylvatten är brunt, har slutet system som inte läcker fryspunkten ligger på -30. Bytte insugspackningen förra året så även glykogen den blå
-
1 poängJag kan inte hjälpa det, men när jag ensamseglar hinner jag inte långt innan glädjen bubblar upp inom mig, och jag fylls av en otrolig av en otrolig frihetskänsla .
-
1 poäng
-
1 poäng. Granngården Agrol Classic 10 - 30, 20 liters dunk för 720 kr. Kört på denna olja i 10 år, både i motorn YSM12 o backslag. Alla YS-motorer är f ö lika i maskin. Det ramlar i bakslaget vid vissa varvtal, p g a lite stort spel mellan de rakskurna kuggarna. Låter mindre tidig vår. I vart fall första timmen. Haft tanke på att hälla i lite tjockare olja, kanske en skvätt Omega som är kletigare. Kanske lamellerna blir att slira då? Viktigt att vrida runt skivfiltret efter någon timmes gång. Samt tvätta det rent en gång om året, typ vid upptagning. .
-
1 poäng
-
1 poängI min del av verkligheten dvs där jag bor och vistas så har vi förhållandevis stort djup nära land vilket för med sej att de flesta förtöjer mot land och kliver i land , dvs behöver inte mecka med dinge,. Här funkar bäst med minst 50 m lina/kätting , 30 m är för kort. Erfarenhetsmässigt behöver ankaret få all hjälp det kan för att få tillräckligt flack vinkel när man släpper det annars gräver det inte ner sej och man få gå ut och ankra om. De flesta kör med en stump kätting närmast ankaret. Har faktiskt inte sett någon mecka med ankarvikt men det lär nog finnas någon som gör det med. Min kamrat (Bavaria 30) ” tjurades på” en hel sommar med bara ankarband innan han kröp till korset och skarvade i en bit kätting (tog en säsong). Kan ev gå med på att kättingen inte har någon större betydelse sedan man sträckt upp men den gör ett stort jobb när ankaret skall gräva ner sej. Håller med om det viktiga är att få ankaret att gräva ned sej ,inte dess vikt. Bottnarna här är mest dy allt hälleberg, Själv har jag 50 m kätting o Delta funkar ok. Har ytterst sällan svajankrat men antar att en ankarvikt kan vara grejen då.
-
1 poängBäst på kryss är att inte ha en revad genua, utan en kryssfock, om det blåser för mycket för en genua. Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar inte i hur kraftig vind som helst. Lutar båten mer än 15-20 grader får du stor avdrift. Aldrig bra.
-
1 poäng
-
1 poängNej, det är just då det är mycket värt med kätting närmast ankaret. Det ger bättre förutsättningar för ankaret att gräva ner sig. När man väl har grepp och spänner upp (förhand eller med vinsch) så saknar dock kättingen betydelse.
-
1 poängMin erfarenhet av landförtöjning och vad jag läst mig till om svajankring: Vid landförtöjning med ankare i aktern är fördelen med kätting närmast ankaret att du får bättre vinkel på ankartåget vid ankaret när du ska dra fast ankaret påväg in mot land. Vikten på kättingen gör att draget kommer mer parallellt med botten och du drar då inte lika enkelt loss det utan drar snarare fast det. Ett par meter grövre kätting räcker, resten lina, gärna multiplate den flexar lite, är ju skön att hantera och kinkar inte så enkelt. Sen ser man till att man har ankartåget spänt. Då rör sig båten mindre men den elastiska linan ger viss ryckdämpning. Har man vågor i aktern och vill finlira kan man sätta ryckdämpare närmast aktern när man väl förtöjt. Vid svajankring är kätting hela vägen överlägset, både att få ankaret att sätta sig och dämpa/unvika ryck. Baksidan är dock att piper det i ordentligt så kättingen är helt spänd finns det ingen elasticitet alls, kättingen blir helt stum närmast som en stålstång. Lösningen kan vara att ankra på större djup, med längre kätting, eller skarva i en lina efter de 40-50 meter kätting man hävt ut. Sen finns ju nackdelen med kätting vid svajankring att galvad kätting och lera/dy ger en del rengöringsarbete när det tas upp. Men efter att ha svajankrat med 40 meter vit multiplate kan jag säga att det var enklare att rengöra den galvade kättingen än den vita linan (som blev mer grå-brun och luktade hemskt). Bäst lär rostfri kätting vara.
-
1 poängNu känner jag inte till just de men det har dykt upp ett antal förtag som säljer LiFePO4 mm. Frågan är om de kan detta? De har inte hållit på så länge och en del man läser är nästan skrämmande. Dessutom tar de bra betalt. Det är en ny och spännande marknad och många ser en möjlighet att tjäna snabba pengar. Mina batterier köpte jag från GWL de är bland de mest seriösa i Europa med mycket stor erfarenhet. Dessutom kostade batterierna hälften mot vad de gör i Sverige.
-
1 poängRätt. Det är just det jag är ute efter. Olika metaller, elektriskt förbundna på nåt vis, t ex genom smuts, kan ge potentialskillnad. Exempelvis tillräckligt för att döda en kossa. Det är långt mellan fram- och bakben. När de står i bås, med metallgrindar, så kan just detta hända, om inte alla metalldelar som kossan kan komma emot, med både fram- och bakdel samtidigt, om all metall inte är jordad och hopkopplad. Under WW2, kom man fram till att 9 V DC, räcker för att ta livet av en människa, om stor kontaktyta ordnades mot kroppen. Inget du riskerar dock. Dra en kabel mellan plåt och motorblock, så kan du mäta batteriets polspänning, mellan + pol och plåten hela tiden, med full spänning. Borde väl kännas både normalt o GÖTT? .
-
1 poängTog upp båten i tisdags. Nu är den bytt till en "äkta" VP Black Jack. Tätt, inte en droppe kommer in. Skönt! Stor skillnad i mjukhet i gummit. VP mjukare än piratdelen.
-
1 poängEn modern digitalmultimeter har extremt hög inresistans, dvs det belastar objektet man mäter extremt lite. Så lite att om du håller mätpinnarnas spets i handen kommer instrumentet ofta att visa "något". Det faktum att mätvärdet inte var helt stabilt tyder på att det är mycket låg energi i spänningen.
-
1 poängTur att jag enbart tankar bensin då (utpust) så är jag mer än vatten värd, kanske enbart el i framtiden nnnnnääää. Den svenska avundsjukan kanske drabbar oss alla till slut här inne på MG och börjar knådsnegla på Norge.
-
1 poängÅtergår lite till ursprungsfrågan. Vet att jag publicerat denna graf tidigare men hittar inte inlägget nu. Så här ser min förbrukning ut och jag anser att det enda rättvisande är att använda l/nM.
-
1 poängDen bedömningen angående mig och min syn på samhället anser jag att du absolut inte kan bedöma utifrån ett svar som jag anser vara ganska plumpt, angående fuldiesel. Du gör samma tabbe som många andra, men du tillhör ju den skaran här på mg som kan och vet allt, som går att veta i denna värld du har patentlösning på allt. Så antagligen känner du mig och vet vilken partihörighet jag också har. Gör du dina bedömningar så gör jag mina, men innan du trampar tår så kanske man ska vara lite mer påläst. Slut från mig i denna diskussion.
-
1 poängJag kommer från två släkter där man inte är avundsjuk utan alla har det så bra de kan, vill och orkar. Jag har inga problem med att en del människor är rika som troll och andra är fattiga som kyrkråttor så länge kyrkråttorna kan få den hjälp de behöver för att leva ett någorlunda bra liv. Då behövs skatter. I stort sett alla invånare i samhället behövs. Om alla är rika företagare, så finns det ingen personal de kan anställa för att förverkliga sina drömmar och idéer och om alla är arbetare och lägre tjänstemän så finns det ingen som kan anställa dem och ge dem lön. En fabrik utan ingenjörer har inget att producera och en fabrik utan arbetare har inga som kan producera något. Smita ifrån skatten har jag inget överseende med. Det är en fundamental grundsten i ett civilicerat och demokratiskt samhälle att alla som kan bidrar till samhällets utveckling också gör det. Sedan kan man ha synpunkter på nivån på skatten, men i Sverige går ju den absolut största delen av skatten till sådan verksamhet som våra folkvalda beslutat om. Det fins många länder där rika är enormt rika och fattiga är enormt fattiga där koruption finansierar polis, sjukrvård, skolor, mm. Vill man inte leva i ett demokratiskt samhälle där skatter finansierar välfärden går det ju bra att flytta.
-
1 poängDå är det alltså rätt att andra, i många fall vanliga arbetande människor, ska betala mer för att vissa inte vill betala för sig?
-
1 poängDet låter som att jag landar där någonstans. Ankarband har jag heller aldrig riktigt fattar grejen med. Mest trassligt tycker jag. Jag brukar förvara ankarlinan i en hink. Lyfter man upp den i sittbrunnen är det lätt att direkt vid upptagning leda linan direkt ner i hinken. Helt kinkfritt, smidigt och okomplicerat.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängKoppla i 4 m 8 mm kätting. Den tynger ned ankarlinan med ca 6 kg 2 m från ankaret. Har man 30 m ankarlina och skickar ned en 5 kg ankarvikt halvvägs så tynger man ned med 5 kg 15 m från ankaret. Man behöver inte vara speciellt räknekunning för att inse skillnaden. Ännu enklare, prova på land. Använd en fiskevåg för att mäta kraften. Krångligt? Tvärtom, när man ankrat och tycker att man behöver förstärka ankringen så låter man ankarvikten glida ner längs ankartåget. Ankarvikten har en egen tamp så att man kan dra upp den. Att ankarvikten inte är så vanlig beror på konservatism och okunskap. Det är inte så länge sedan de flesta trodde att dragg var ett bra ankare. Ett Danforth sitter väldigt bra i tex sandbotten och eftersom det är ledat så fungerar det utmärkt även med en viss vinkel på ankarlinan.
-
1 poängJag använder ankarvikt, jag tycker det funkar bra. Man får även automatiskt ner linan djupare vilket är bra i grunda hamnar.
-
1 poängAtt ställa en fråga om ankring är väl lite som att inleda en diskussion om religion. Min bild av det hela är att många menar att kättningen är av stor betydelse för att få ner vinkeln. Vad ska man tro på? En ankarvikt är nog bra, men lite krångligt. Har faktiskt aldrig sett någon använda ankarvikt i verkliga livet.
-
1 poängJa det är absolut bättre men man måste upp lite över 30 fot. Det känns betydligt tryggare med störra avstånd till aktern, speciellt när man seglar nattetid. Sen att lejdaren är kortare ner i salongen. Förr eller senare kommer man att trilla där. Som bonus har jag ett litet akterdäck, dock tillräckligt stort för att kunna ställa upp ett par stolar. Något som nästan alla håller med om som har erfarenhet. Spelar kanske inte så stor roll när man är 20 men har stor betydelse när man blir lite äldre. Själv kräver jag luftkonditionerad hytt, tre mål god mat om dagen och i värsta fall, några enkla arbetsuppgifter. Det vanligaste är nog att tidvattnet rör sig med samma hastighet som båten. Men hur stor är sannolikheten att ett nät el likna ska fastna i rodret? Finns det dokumenterad fall? Håller helt med. Perfekt här i Vänern och i grunda kustområden. Men för långfärdssegling? Nix, inga centerbord eller fällkölar som kan krångla. För det gör de. I de flesta fall så seglar man inte upp på stranden, man måste ha stenkoll på tidvattnet så man kan gå ut efter några timmar. Skulle vädret slå om så vill man inte ligga på en strand. Idag är det gott om flytbryggar, dockor mm i hamnar med tidvatten.
-
1 poängEl motor till jollen, Tömmer alltid skittanken på anvisad plats, cyklar till hamnen. använder så mycket Svanenmärkt / miljövänliga medel som möjligt Nog fan försöker vi så gott det går att ta vårt ansvar utan pekpinnar från Greta!
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00