Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-07 på alla områden
-
2 poängThe engine is only protected from corrosion if its fully out of the water or tilted down to the point that the anode on the cavitation plate is submerged. Alot of installations leave a bit of the engine in the water and in that case, its better to keep it in the water. I think alot of people raise their engines to avoid sea weed and barnacles.
-
2 poängNu så har landkrabban mött vattnet,det kommer filmer så småningom men kan väl säga att allt har funkat bra.
-
2 poäng
-
1 poängyes but mostly in salt and brackish water to avoid seaflowers and some shit...
-
1 poängDelvis ja. Men min väns tändkula slår alla nya dieslar på fingrarna när det gäller effektivitet (dock absolut ej partiklar). Och många äldre fartygsmotorer ligger väl i nivå med moderna dito i samma gren - frågan är vid vilket årligt timuttag det börjar löna sig att byta maskin (ekonomiskt och miljömässigt).
-
1 poängUr miljösynpunkt är de nog bra att de försvinner från daglig användnng...
-
1 poängFick en sådan Biltema batteritestare i present för ett par år sedan. Även om man skall ta dessa snabbtestare med en nypa salt har den för mig trots allt varit ganska träffsäker på sin bedömning av batterier hittills. Trots att jag var skeptisk är jag lite imponerad av denna smidiga snabbtestare. Bra att det funkade, och nu har du ju bra instrument att prova med.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängVega har jag ingen erfarenhet av att segla men det jag uppskattade hos Allegron var just dess tyngd och bredd. I en båts sjövärdighet ingår även hur den tar hand om sin besättning. Hur båten rör sig i sjön, vildhäst eller trygg märr. En trött besättning pga båtens karaktär drar ner helheten väsentligt. Nu menar jag inte att Vegan är en vildhäst utan jag är mer generell här. När båtens fart blir väsentligt högre än den är konstruerad för är min erfarenhet att båten har en tendens att bli lite nyckfull. Just med Allegron lade vi vid de tillfällena ut en lång lina i bugt bakom båten för att hålla nere farten. Att det kan anses vara lättare att utrusta en båttyp framför en annan har egentligen inte med dess sjövärdighet att göra. Det är saker som hör till förberedelserna och kan lösas i lugn och ro innan man kommer i väg. Eftersom det finns många lösningar på samma problem får man fundera på vilka lösningar som passar mig bäst osv. Ett eller ett par steg i akterkant på rodret på Allegron så har man en fungerande badstege. Vad jag försöker säga är att en båts sjövärdighet beror på många aspekter. Detaljer och lösningar som vid en första anblick ser ut att vara en nackdel kan faktiskt vara just den båtens största fördelar. Man får vända och vrida på saker och ting för att de skall visa sig från sin rätta sida. Man värderar saker utifrån tidigare erfarenheter, tycke, smak och övertygelse. När det gäller relationen båt besättning är det som med människor generellt. Alla passar inte ihop med alla. Det är viktigt att känna sig själv och utifrån det välja den båttyp och de lösningar som passar just mig, mitt sätt att tänka och mitt sätt att segla.
-
1 poängEngbo rekommenderar att man sköljer och tvättar linan en gång om året för att den ska förbli smidig. Kan vara orsaken om detta inte är gjort. Jag brukar lägga linan i en stor balja (medans linan sitter kvar i båten) som jag fyller med vatten och lite såpa. Låter den ligga några timmar och sedan rör runt och sist sköljer med sötvatten.
-
1 poängFör att återgå till problemet med plottern... En enkel och tämligen billig lösning som man kan låna från bil-hifi-världen. De brukar ha en rejäl kondensator kopplad vid förstärkaren för att jämna ut korta spänningsfall och intermittenta förbrukningstoppar. Kunde kanske funka med plottern också. De här kondensatorerna finns att köpa där man handlar bilhifiprylar.
-
1 poängMed rår så krävs det det mer folk. Två och tremastade vänerskutor och galeaser var mycket mera lätthanterliga. Från böjan had de toppstänger för att få upp toppseglen men de försvann när man byggde någon bro i Trollhätte kanal. Vid hårt väder tog man ner toppstängerna för att få en lägre rigg. Det skedde en del utveckling bla provade man dubbelvinschar med koniska trummor. Då kunde en man veva och få upp både klo och pikfall samtidigt. Ett kul exempel på få ett effektivt segelfartyg var Thomas W Lawson. Hon hade en dw på drygt 4000 ton, sju master och bara 16 mans besättning. Femtio år senare byggde man handelsfartyg på 10.000 ton, 14000 hk men 46 mans besättning.
-
1 poängStort tack för att du tog dig tid att svara. ja, det är inte helt lättillgängligt där. Svor en hel del idag 😄 jag tycker nog att själva linan matas ut ur lådan. Problemet är att den liksom bara matas ut inne i motorrummet. Det som händer är att det blr en ögla på linan som är extremt svår att få igenom det trånga (lite plats som sagt) utrymmet mellan vinschen och öppningen akterut. När jag fått löst detta och får ner ankaret ur det låsta läget och med 30cm lina som nu är loss så kan jag både höja och sänka utan problem. Problemet uppstår efter att jag låst linan i uppfällt läge. Det är alls bata precis i början som strulet kommer vilket är fullt tillräckligt det sitter en svivel mot ankaret så det är inga problem. Det verkar helt enkelt som att linan inte rktigt löper fritt de första 30-50cm och där kärvar det ihop sig. Jag har hört att lewmar är lite sisådär men också hört att comsted har bra support så man får väl hoppas på det bästa. Är inte direkt sugen på att krångla mig in och meka heller. Får knappt plats med armarna där inne...
-
1 poängTack. Jag trodde att jag hade kollat allt. I menyn har jag varit massor av gånger och lusläst listan men aldrig sett kuvertsymbolen.
-
1 poängNja, butyl är bra, det är det enda som ger täta rutor. Det blir kladdigt i värmen men det rinner inte. Och det håller i evighet.
-
1 poäng
-
1 poängKolla om batteriet drar runt motorn på land innan du investerar i annat. Biltema är extremt stora på batterier och vissa kommer från "fina" fabriker, du kan lugnt handla hos dem.
-
1 poängÅterupplivning av jättegammal tråd: Husdjur ombord. Vid långsegling är det säkerligen förknippat med en massa juridiskt trassel vid införsel genom tullen etc. vilket djur man än har, möjligen kan plyschkatter och manchesterhundar passera obemärkt. Gipskatter är nog känsliga för fukt. Vår hund har ett EU-pass, och om bara alla vaccinationerna är genomförda är det inga problem att passera Europas gränser. Inte ens till Schweiz, men dit är det ju rätt omständligt att segla egentligen. Jag har funderat på om man kan ta med fisk. Ja fisk i akvarium då, man får väl ordna med ett kardanupphängt akvarium så att inget vatten skvalpar ur. För många år sedan läste jag en hel del litteratur om ensamseglare eller familjer som seglade runt jorden. I flera av dessa berättelser berättades det om ofrivilliga "djur" eller insekter. Kackerlackor, trevliga och anspråkslösa. Vad jag förstått är katter väldigt känsliga för sjösjuka. Noak hade ju en himla massa djur ombord, alla var väl kanske inte direkta några husdjur i ordets rätta bemärkelse, men han och hans familj bevisade ju att man kan ha alla djurarter ombord. Dock fick såväl mammutar och dinosaurier stanna på landbacken, det kanske är förklaringen till att dom dog ut. Noak lär ju ha seglat med termiter i lasten också, beundransvärt då han hade en träbåt. På arken var det ju till skillnad på Göteborgs naturhistoriska museum, valfritt. Vilket föranleder att bara nämna fragment av en högstadielärares beskrivning, "bege er till ett valfrit museum i Göteborg och skriv en intressant uppsats". -Va får vi inte åka till Naturhistoriska, undrade då en elev... Jo, vad jag vill komma fram till, är att det i Hunnebostrand finns en båtägare som har en träsnipa, ja bara så långt är han unik, även i Bohuslän då träbåtarna inte längre är direkt talrika. Men denna har två i marina sammanhang rätt udda husdjur, getter. Vatten-jet kanske... inte vet jag, men deras lukt avslöjar i vart fall att dom inte badat, i alla fall inte i havet. Orm, har jag sett ombord på en båt i Smögens hamn, måhända på tillfälligt besök, jag vil minnas att det bar en boaorm. Undrar hur Baltics ormflytvästar ser ut, har dom grenbälte? Burfåglar, tja det ser man ju emellanåt ombord i båtar. Hur var det i en av de tidigare svartvita filmatiseringarna av Titanic? var det inte så att kaptenen släppte ut sin burfågel innan skeppet sjunk, vad nu det var för nytta med det, det var ju långt att flyga till land i den arktiska luften. Filmerna om Titanic är väl förresten världens mest förutsägbara filmer, rätt så meningslösa, alla vet ju hur det går på slutet. Båtfanskapet sjunker. Jag minns bara en rätt sorgsen historia från Rörö 1974, det minns jag eftersom "The dark Side of The Moon" hade släppts året innan... Nåväl ett undulatpar kom bort över Inre Hamnholmen, en av dessa återfanns och kunde återföras till buren, den andra förblev borta för alltid, till ägarnas ofantliga sorg och saknad. Moby Duck, en av Kalle Ankas kusiner, hade ju en tam tumlare, Thumle, kan ju vara praktiskt. Skeppskatt, eller båtskatt? Möss eller skeppsråttor? Kölsvin, men det vet ju alla att sådana inte direkt sätter någon knorr på tillvaron, då det är ett förvanskat namn på en av båtens bottenkonstruktioner.
-
1 poängTack Havskatten, hur har du gjort med toan och färskvattnet. Räcker det som jag gjort med tömning och antifrysvätska?
-
1 poäng
-
1 poängAtt oljan förorenas och smuttspartiklarna sjunker till botten i oljetråget håller aldrig som argument för att byta olja. Detta sker vid varje tillfälle båten lämnas. Vid nästa start sugs oljan in via oljepumpen och sedan till oljefiltret som renar oljan. Sedan så står båten inte stilla jättelänge. Antag att du tar upp den i september och sjösätter 1:a maj Då står motorn 7 månader. Antag att du har en bil och låter den stå still 2 månader. Skulle man byta olja i bilen då också? Miljön inne i en Marin motor är nästan samma som inne i en bilmotor. Bilmotorn måste dock utstå betydligt värre temperaturvariationer än båtmotorn. Bilmotor startas ibland då det är -20 grader och blir sedan ca 80-90 grader Båtmotorer startas exempelvis vid 10 grader och blir sedan 80-90 grader. Alltså borde båtmotorn ha bättre förutsättningar. Så vad är det för hokus pokus som händer under vinterns mörka dagar??? Borde inte bilens motor råka ut för samma magiska krafter då vi lämnar dem ute på en kall parkering över natten??? Enda skillnaden som jag kan finna är att en båtmotor får gå betydligt tuffare än en bilmotor och därför förbrukar sin olja fortare. Altså om man kör mycket behöver oljan givetvis bytas men om motorn bara går en 1/10 del av vad oljan tål, varför då byta varje år??? mvh Roland
-
1 poängJag hade några små små prickar i början av november, och läste då på MG ang. citronsyra och vatten, tvättade av alla ytor med detta noggrant och inte en fläck sedan dess, visst kan haft gudarna på min sida, men tror absolut på en städning med kadaverdisciplin så minskar risken betydligt i alla fall. Såg också till att ruffen var helt tät och satte in 3st maxitorrbollar.Detta är ingen inlägg för att dra igång -tätt eller ventilationsdebatten- igen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00