Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-27 på alla områden

  1. 1 poäng
    De delarna du tagit bort är helt rätt, och är själva backventilen. Den yttre delen av nr 10 på din bild är själva "cylindern" i pumpelementet, kolven du vill se röra sig lätt löper alltså inuti den, precis som en kolv i en motor, men med en sådan exakt tolerans att bränslet inte ska kunna passera mellan kolv och cylinder, några tätningar där finns inte. Därav att pumpelementen gärna vill kunna kärva pga torrt bränsle, RME, vatten i bränslet osv
  2. 1 poäng
    När jag behöver hjälp att kolla/justera spridaren brukar jag uppsöka El&Diesel/Robert Bosch i Bandhagen. Gissar att dom även fixar insprutningspumpen
  3. 1 poäng
    Inuti del nr 10 på din bild, där sitter själva kolven som rör sig upp och ned samt ska kunna vrida sig. Diametern på den kolven är ca 6-7 millimeter i diameter endast, så en klen dorn är det som gäller. Du kan göra så att du tar det klena dornet och trycker lagom hårt på den med ena handen och drar runt motorn lite med andra handen, då ska du känna hur den går upp och ned på ett motorvarv. Gör den inte det så knacka varsamt på dornet, testa även med motorn i olika lägen, då du givetvis inte får ner kolven om pumpslaget råkar vara högst upp. Små knack, och olika lägen alltså tills du känner en följsam upp och nedrörelse när du drar runt motorn.
  4. 1 poäng
    Nu närmar det sig att lyfta i den nya motorn bälgen är bytt likaså packboxarna på axeln. Jag behövde höja bädden och flytta fram motorfästet några cm, detta löstes med 12mm rostfritt som bultas i dom gamla fästena. min gamla md7 gick medurs sett emot svänghjulet och min nya går moturs sett mot svänghjulet bakifrån.. visst måste dessa gå på samma håll? eller tänker jag helt fel.
  5. 1 poäng
    Låter inte bra. -- Jag kopplar ihop alla kablar under däck. I däck sätter jag en 1" bordgenomföring och där skruvas slangkopplingen. Kablarna från tex masten genom slangkopplingen och ner till skarvarna under däck. Från jus masten brukar jag ha en bit slang som antingen förseglas i ändan med vulktejp eller lämplig gucka. Så ha jag gjort i decenier och det funkar. För enstaka kablar borrar jag hål i däcket och sätter en bit kopparrör, Tätas upptill med vulktejp.
  6. 1 poäng
    Jag råkade ut för en liknande sak för ett par år sen, fast under färd. Spännande att plötsligt se djupangivelsen bli mindre än båtens djupgående! Fast jag visste att det var runt 30 m djupt på platsen så särskilt orolig var jag inte. När jag hade seglat färdigt och förtöjde vid bryggan fick jag se att förtöjningslinan i fören hade fastnat på båten och låg och svepte under båten - och ekolodsgivaren - på några decimeters "djup".
  7. 1 poäng
    Mercrusier använder lim också, ring till Drevman.se och kolla om det ska vara så på OMC också. Han hyr även ut rätta verktygen för allt. Lycka till.
  8. 1 poäng
    Du kan också tejpa fast presenningen runt båten. Så att den ser ut som en svävare, då kan du också blaska som du vill.
  9. 1 poäng
    Klipp upp lättviktspresenningen som du redan fått tips om. Trä in den mellan båt och vagn och tejpa springorna med byggfolietape. Blir i stort sett hermetiskt tillslutet. Du kan spola och blaska så mycket du vill.
  10. 1 poäng
    Inte laminerat glas utan härdat glas. Inte så dyrt, prata med glasmästaren. Glas är det enda som som tål vindrutetorkare. Polykarbonat är ganska repkänsligt, plexi är bättre. Förr hade stridsflygplanen rutor av plexi. Dessa "renoverades" med jämna mellanrum genom att snabbt torka av med kloroform. Det krävde en viss vana, dels att torka snabbt i stora svepande rörelser, dels kunna kunna hålla andan innan man blev sövd.
  11. 1 poäng
    Om man roterar axeln kommer undersidan att vara överst med viss regelbundenhet.
  12. 1 poäng
    Först, du använder ju oxalsyran blandad med vatten 1:10 typ. Sedan sprayar du ju på den på båten, beroende lite på vinden bl.a. kommer ju ingenting på kärran. Skulle det komma några droppar på kärran tror jag, dels att det inte påverkar särskilt mycket, ens om det får ligga kvar - vilket det inte får, du tvättar ju av det efter ca en kvart. Då spolar du ju naturligtvis vatten på kärran också. Dessutom är ju ju kärran till för att användas, den kan ju inte fortsätta att vara ny för all framtid.😉
  13. 1 poäng
    Jag har en galvad vagn, tvättar varje år av vattenlinjen med oxalsyra. Att vagnen skulle bli förstörd var något nytt för mig. Men matt är ju vagnen men den är lika matt vid fästet för kulhandsken som under båten så jag vet inte om det påverkar med oxalsyra. Det kanske det för men... min lilla flakvagn som varit ute på saltade vägar är betydligt ”fulare”.
  14. 1 poäng
    Det är ju eka. Ta tre kompisar till hjälp och vänd båten upp och ned på några brädor. Gör jobbet och en kompis till hjälp för att vända båten rätt igen. Vilket jäkla krångel!
  15. 1 poäng
    Jag har monterat en handgranatsutlösare i mina bultar som håller motorn på akterspegeln, kapar dom dessa så har dom exakt 5 sec på sig att sticka med motor och sig själva, Kalla det uppsåt ell inte,tycker bara det skall gälla den som haft uppsåt att stjäla!
  16. 1 poäng
    Köper en bättre tracker till nästa motor.Du får ett sms som säger att din båt lämnat bryggan. Du sitter inte i båten. Vad gör du? Ringer polisen som inom en vecka avskriver ärendet utan åtgärd. Tullen tittar på medan en skåpbil fullastad med utombordare kör ombord på en färja mot kontinenten. De har slutat ringa polisen eftersom polisen ändå inte kommer när de ringer och själva får de inte ingripa. Enda skillnaden med gps-tracker mot utan är att jag har slängt pengar i sjön.
  17. 0 poäng
    Tack för tipsen. Då kommer nästa fundering ang. Kärra och oxalsyra. Missfärgar den bara, eller förstör. Kommer jag behöva åtgärda det som blivit missfärgat för risk för rost? Känns som dom flesta som använder dyligt har båten på trailer?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...