Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Och betvingat! Biltema i Vasa har lite glest i lådan för små tvingar just nu...
  2. 2 poäng
    Den här gamla godingen brukar fungera ganska bra.
  3. 2 poäng
    Hela klimatrörelsen påverkar hur vi i framtiden kommer att semestra. Jag tror att vi om 20-30 år kommer att semestra i närområdet; sommarstugan, svenska fjällen och fritidsbåten gör comeback. Dvs - vi kommer få se ett ökat intresse för båtliv igen.
  4. 1 poäng
    Det är en Ford 460 du har. Har du någon bild på förgasaren?
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Det är min plan MK II, men först får det bli manuell spolning.
  7. 1 poäng
    Om det är en tvåportsförgasare finns ingen sekundärport. båda portarna öppnas samtidigt. Om motorn drar ovanligt mycket bränsle, kan det vara tillskottsvenilen, "Power valve" som läcker. Antigen att den inte stänger, eller att det är hål i membranet. Det kan också vara nålventilen som är otät, eller att flottörnivån är för hög.
  8. 1 poäng
    Det gäller för segelbåtar att segla mer och inte köra bara för att få laddning t.ex. Skaffa fler solceller/vindgeneratorer istället. Motorbåtsägare får tänka till mer, men på lång sikt borde det gynna ny-gamla skrovformer som inte måste gå upp i planing. Med elmotor och mycket solceller och vindgeneratorer kan man bli självförsörjande även som motorbåtsägare. Man kan kanske inte köra precis som idag, men den förändringen måste vi kunna ta. Själv har jag både segel- och motorbåt och är väldigt sugen på att skaffa elmotor till båda!
  9. 1 poäng
    Finns i olika metaller och i plast och med in och utvändig gänganslutning samt slanganslutning.
  10. 1 poäng
    Pimpningen fortsätter med golvplattor till wc från rusta. 120:-. Snyggt,enkelt och billigt.
  11. 1 poäng
    Jag minns en gång när jag köpte bil och skulle försäkra den. Jag ringde mitt vanliga försäkringsbolag. Ja, man gjorde så på den tiden... Ringde menar jag. - Jag ska försäkra, bla, bla, bla. - Det kostar 12 000:- kronor per år. Oj, det var dyrt tänkte jag, måste ringa något annat försäkringsbolag och kolla. - Jag ska försäkra, bla, bla, bla. - Det kostar 8 000:- kronor per år. Okej, då var ju 12 000:- kronor lite i överkant. Härligt, jag har sparat 4 000:- kronor. Här kunde historien ha tagit slut, men det gör den inte. - Jag ska försäkra, bla, bla, bla. - Det kostar 6 000:- kronor per år. Och det sista försäkringsbolaget jag ringde. - Jag ska försäkra, bla, bla, bla. - Det kostar 4 000:- kronor per år. Jag sparade alltså 8 000:- kronor på några telefonsamtal på en produkt som på den tiden var i stort sett exakt lika dan. Konstigt? Nej, det är upp till varje näringsidkare att prissätta sina produkter som de vill och det är upp till mig som konsument att undersöka marknaden ock köpa det jag vill av den jag vill. Tänk vad skönt det är att det är så.
  12. 1 poäng
    Nu är det på g med kapellet,hoppas få det till nästa helg. Jag gick på en nyans mörkare än tänkt så slipper det vara så känsligt mot div skit. Mallningen tog sin tid ca 2tim så jag hoppas att det blir bra. Blir delbart på mitten samt man kan öppna mot motor och delning för rutan i fram. Lag även in två sidofönster. Har även beställt en biminitop på nätet så nu får man hoppas på fint väder
  13. 1 poäng
    Du har ju ingen koll på hur lagstiftning och politiska beslut fungerar. Tullen är allt annat än lata, rent av ytterst kompetenta. Men utifrån deras resurser och bemanning och lagstiftning finns det luckor tyvärr. Och nä, inte tullverkets fel. Håller med föregående talare (eller skrivare kanske jag ska skriva)
  14. 1 poäng
    Penta påpekar i instruktionsboken att det är viktigt att stickan tätar och det sitter en o-ring av en anledning. Dock är jag också tveksam och misstänksam till vad som påstås från olika håll så jag gjorde en test för några år sedan. Dels startade jag motorn utan oljesticka och dels lättade jag på stickan när motorn gick, i det ena fallet försvann oljetrycket! Kommer tyvärr inte ihåg i vilket fall trycket försvann men det räckte som bevis för mig att se till att ha bra o-ringar och tätt.
  15. 1 poäng
    Den låg väl ute på blocket vill jag minnas?
  16. 1 poäng
    Det är inga problem, kontakten ser ut som en N-kontakt, jag köpte och pressade dit en ny, jag har en tång. Annars finns det nog skruv-variant. På bilden ser det ut som det sitter en FME kontakt på kabeln som är skruvad i en FME/N-adapter. FME är obetydligt tjockare än kabeln och lätt att dra fram, titta lite till!
  17. 1 poäng
    Så härligt!=) själv så ligger båten nästan i vattnet nu=) dock att de upptäckte massa saker när den väl skulle i, bra varv man har att göra med!
  18. 1 poäng
    Jag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär: Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen. Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren. Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror. Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt. Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker. När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp. Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...