Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-23 på alla områden
-
4 poängDet är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår. Det blir ungefär så här: En tämligen nybliven medlem har ett problem med sin motor. Utan att nämna vilket märke, om det är en utombordare eller inombordare, utan att ens först har öppnat på motorkåpan ställs sedan en fråga och kanske ett eget förslag på hur problemet kunde lösas. Vad tycker forumets allvetande om det? Jo så här: 1. Googla för helvete! 2. Att lösa problemet på det sättet är livsfarligt, alla kommer att dö! 3. Det är olagligt. 4. Någon har en bekant vars moster minsann är advokat (inom företagsjuridik) och hon hävdar bestämt att det visst är lagligt. 5. En skriver ett långt inlägg där vederbörande omständligt och ibland på ett underhållande sätt förklarar att hen inte har något svar på trådskaparens dilemma. 6. Följande inlägg handlar om hur miljövidrig en sådan lösning är. 7. Svaret på det är att det är så få som gör på det sättet att det i praktiken inte har någon som helst miljöpåverkan. 8. Två gamla forumrävar tar upp någon gammal dispyt. 9. En föreslår järntråd. 10. En annan hävdar då att man måste använda rostfri järntråd. 11. Nästa hävdar att det banne mig heter syrafast järntråd. 12. Där är det läge för någon att påminna om att inte köpa den syrafasta järntråden på Biltema. 13. Nästa ser det som en omöjlighet att kalla syrafast ståltråd för järntråd. 14. Någon yngling under 65 menar att järntråd är stenålders och rekommenderar buntband. 15. Följande inflikar att det i så fall skall vara väderbeständiga märkesbuntband, annars blir det livsfarligt och alla kommer att dö. 16. Då är det läge att påminna om att man skall använda dubbla buntband och lägga dem så att låsningarna är på varsin sida. 17. Buntbanden skall i alla fall inte köpas på Biltema! 18. En av de gamla forumrävarna lämnar forumet efter ett ilsket sista inlägg. Trådskaparen har vid det här laget suckat djupt och lämnat sin tråd och forumet åt sitt öde. Två dagar senare är den gamla forumräven som lämnade forumet i vredesmod tillbaka under ny pseudonym. Femton år senare är det någon ny forummedlem som frågar hur TS löste sitt problem eftersom vederbörande har samma problem...
-
1 poängVar länge sedan jag råkade ut för att att någonting lönade sig i närheten av båten frågan är snarare hur illa det blir. 😊
-
1 poängHej. Ja jag hittade felet, dålig komp i 1 cylinder 6kg. Jag har satt på nya Vortec toppar och nytt insug + nya limpor och knän. Nu går motorn som en dröm. Vad har du för förgasare? Mvh. Fredrik
-
1 poängFinns ingen anledning, gör som jag, träna på grannbåten Fast jag fick skära bort 5-6 st på ett par olika båtar, bra träning!
-
1 poängHar inte läst igenom hela tråden men här kommer mina tips: Nimbus 26 Epoca. Klassiker. Lätt att sälja. Windy 23 fc - äldre modell men extremt bra kvalitet. Extremt, extremt bra i sjön. Askeladden 705 Voyager - lite bortglömd men väldigt bra planerad. Måste dock vara en V8 i är min åsikt. Aquador 23 - Välplanerad men byggkvaliteten äribland inte så bra som det höga priset. Yamarin 76 - Fantastisk i sjön, men utombordare. Kör med en 30 vagn är mitt tips. Mkt billigare och mindre att underhålla än 80-vagnar. Det som kan vara tufft för en bil är enligt min erfarenhet att få upp båten ur vattnet ur en brant båtramp. Då kan det vara värt att betala för ett lyft upp på vagnen. Sen klarar nästan alla lite större bilar med kraftig diesel i att dra båt+vagn (frågan är dock om det håller sig inom lagliga vikter). Vid sjösättning kan man, om man är duktig på att backa slippa att att betala för lyft ner i vattnet. Då backar man bara rakt ner i rampen med båt och vagn och kopplar loss båten.
-
1 poängFör "vidare spaning" är det av intresse att veta om andra kabeländen är kontakterad och i så fall hur kontakten ser ut (foto). Var i båten slutar kabeln och vad finns för andra el/elektronikgrejor där kabeln slutar. Är kontakten/kabeln ansluten till elsystemet och går det då att följa anslutningen till någon säkring/strömbrytare där det även är anslutet annan utrustning (kombination av samtidigt startade utrustningar kan ge ledtråd till funktionen på givaren). Finns det någon beteckning på givaren (tillverkare, modellbeteckning, nummerserie....) Kompassgivare är oftast kopplade till instrument eller autopilot. Din givare kan även vara en äldre typ av GPS-mottagare. Om det är en gammal givare som är konstruerad för att anslutas till speciellt fabrikat/modell av utrustning så är nog enda värdet att hitta någon med samma utrustning som har en trasig givare...
-
1 poäng
-
1 poängTack för bra tips! Det stämmer att det är en bensinmotor! En Albin O-41 från -64. Att motorn skulle gå hackigt är inget jag märkt av, men läckaget genom min kropp kanske inte är tillräckligt för att påverka motorns gång. Inte haft några problem alls att varken starta eller köra motorn. Tänker att jag börjar med att försöka byta ut / kontrollera kondensatorns funktion, då det känns som den kanske mest ålderskänsliga delen här. Rätta mig gärna om jag har fel.
-
1 poängDå var pentan tillbaka i valfiskens buk. Gick rätt bra trångt om plats som vanligt, lite svära stön och suckar. Men till slut landande den i motorrummet. Lite lackskador på den nylackade skönheten men som ni vet smink går att lägga på varje dag. Bytt en del vattenförande slang som sett sina bästa dagar, gaveln till vv växlaren samt tryckröret från kompressorn, denna 42 a är nu en solklar 42 B. Lägger in lite bilder från dagen soligt varmt och i goda vänners trevliga sällskap. Tack för denna dag Leif och Kjell. Var fn är skohornet tycker Kjell den vill ner men de går inte en plös är i vägen...…..🤣 Men trägen vinner…… så till slut Nu återstår all återmontering el luft bränsle vatten osv återkommer med spännande läsning.
-
1 poängSå sant Det är så lätt att glömma att människor är olika. Det viktiga är väl just det....... att vi alla försöker bli bättre på den saken. Jag blir bara litet trött på när alla svar jag får från ena sidan är att jag borde köpa och köpa och köpa och allt allt annat är omöjligt....... och från andra sidan kommer svaret är det helt onödigt att köpa ny lindtråd generatorn......... Förresten är det väl mina försök att linda om ankaret på en fräsmotor som gav upphov till det exemplet
-
1 poängJag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär: Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen. Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren. Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror. Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt. Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker. När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp. Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!
-
1 poängOm stos som slang ska monteras på är av plast, så kan det vara mödanvärt att lägga in en stödring av mässing. Klipps lätt till av en mässingplåt.
-
1 poängDen utlovade bilden på spisen. Om man tittar noga så ser man att jag har sänkt ner den 2 cm jämfört med original för att den ska rymmas under locket. Gasoltuben står i ankarboxen.
-
1 poängaquador 26 nimbus26 tycker jag är de vettigast alternativen, men beror ju också på hur "ny" båt man vill ha och vad plånboken säger=)
-
0 poängJag skulle säga att ni har orimliga krav men måste ge er en eloge för att ni tänkt igenom mycket. Trailerbar. Där skulle jag säga att det beror mycket på hur rampen ser ut. En XC70 (4WD antar jag) klarar ju att dra ganska tunga båtar, sen om det är lagligt eller ej är en annan sak. Jag vet ju inte hur era barn är men mina har under tonåren haft en tendens att vilja sova länge på morgonen och då funkar det inte så bra om de ska sova där man måste bädda upp innan man tex ska äta frukost. Visst kan föräldrarna sova på såna platser men då ska barnen hålla sams i en trång koj förmodligen. Ska ni ha en så pass stor båt så att ni kan sitta 8 pers i sittbrunnen och sova fyra då är det en ganska stor båt och då brukar det vara inombordare och diesel. Ju mer jag tänker på det så skulle jag säga att det lättaste sättet att uppnå flest krav är en segelbåt och att du vänjer dig vid att det lutar lite. (Detta säger jag som har motorbåt för att min fru inte gillar när det lutar!) En segelbåt i den storleken blir dock förmodligen inte möjlig att köra två mil på kärra men borde kunna uppfylla ganska många andra krav. Ni känner ingen med en kranbil som kan köra den och lägga den på tomten? Jaja. Det är svårt att hitta rätt. Alla båtar är en kompromiss. Välkommen till MG!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00