Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-22 på alla områden

  1. 11 poäng
    Det är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår. Det blir ungefär så här: En tämligen nybliven medlem har ett problem med sin motor. Utan att nämna vilket märke, om det är en utombordare eller inombordare, utan att ens först har öppnat på motorkåpan ställs sedan en fråga och kanske ett eget förslag på hur problemet kunde lösas. Vad tycker forumets allvetande om det? Jo så här: 1. Googla för helvete! 2. Att lösa problemet på det sättet är livsfarligt, alla kommer att dö! 3. Det är olagligt. 4. Någon har en bekant vars moster minsann är advokat (inom företagsjuridik) och hon hävdar bestämt att det visst är lagligt. 5. En skriver ett långt inlägg där vederbörande omständligt och ibland på ett underhållande sätt förklarar att hen inte har något svar på trådskaparens dilemma. 6. Följande inlägg handlar om hur miljövidrig en sådan lösning är. 7. Svaret på det är att det är så få som gör på det sättet att det i praktiken inte har någon som helst miljöpåverkan. 8. Två gamla forumrävar tar upp någon gammal dispyt. 9. En föreslår järntråd. 10. En annan hävdar då att man måste använda rostfri järntråd. 11. Nästa hävdar att det banne mig heter syrafast järntråd. 12. Där är det läge för någon att påminna om att inte köpa den syrafasta järntråden på Biltema. 13. Nästa ser det som en omöjlighet att kalla syrafast ståltråd för järntråd. 14. Någon yngling under 65 menar att järntråd är stenålders och rekommenderar buntband. 15. Följande inflikar att det i så fall skall vara väderbeständiga märkesbuntband, annars blir det livsfarligt och alla kommer att dö. 16. Då är det läge att påminna om att man skall använda dubbla buntband och lägga dem så att låsningarna är på varsin sida. 17. Buntbanden skall i alla fall inte köpas på Biltema! 18. En av de gamla forumrävarna lämnar forumet efter ett ilsket sista inlägg. Trådskaparen har vid det här laget suckat djupt och lämnat sin tråd och forumet åt sitt öde. Två dagar senare är den gamla forumräven som lämnade forumet i vredesmod tillbaka under ny pseudonym. Femton år senare är det någon ny forummedlem som frågar hur TS löste sitt problem eftersom vederbörande har samma problem...
  2. 2 poäng
    Jag skäms varje gång jag tvättar en fleecetröja, undrar vilket djur som ska svälja fibrerna och svälta ihjäl.
  3. 2 poäng
    😂😂😂 lika bra att ta en hamburgare till.. jag e ju redan proppmätt ändå efter att ha ätit 12st.. om jag går upp 5kg till kommer inte märkas ändå..
  4. 2 poäng
    En klassiker... Annat är värre så varför bry sig. Det var inte det du skrev, men det är det du signalerar med stora signalflaggor genom formuleringen av ditt inlägg. Ja, jag vet, det är min tolkning. Du kunde ha skrivit att det är bra att inte pinka kväve i havet, men att det är ännu viktigare att ta tag i de stora problemen.
  5. 2 poäng
    Det är nog betydligt säkrare tt klättra med nåt av fallen som går genom masten, lossnar blockat så tar ju liksom själva masten emot.
  6. 2 poäng
    Ok, lite faktakoll här då. 30 ml urin i ca 3-4 liter vatten, det motsvarar knappt en procent i volym. Om vi tar en tiondel av Sveriges kuststräcka (tänk baslinje) blir det ungefär 200 km. Jag tänker här då att båtlivet är koncentrerat till mindre delar av kusten, och en tiondel av kusten är väl en god approximation. Låt oss också anta att utbytet med havet utanför är obefintligt (iofs orimligt), så vi räknar på en avgränsad sträcka ut från land, säg 3 km. Anta också ett medeldjup på 15 m (säkert lågt räknat). Det ger en volym på 9 miljarder kubikmeter. Samtidigt är 8.4 miljoner liter samma sak som 8400 kubikmeter (en volym motsvarande en kub med sidan 44 meter). 8400 kubikmeter i 9 000 000 000 kubikmeter är ungefär 100 000 gånger svagare koncentration än i det där glaskärlet på bilden. Inte särskilt hederlig argumentation. Det går att välja helt andra värden för kustvattenvolym än vad jag gjorde, men inga rimliga värden lär skilja sig åt mer än en storleksordning eller så. 550 000 fritidsbåtar saknar toalett, ja, men de allra flesta av dem används förmodligen bara för dagsturer ut till nån badholme, eller för kortare fisketurer, transport till fritidshus på öar, m m. Nån kanske kissar från båten då och då, men knappast i den omfattningen som anges i exemplet. Det hela låter ungefär som argumentationen från copyrightlobbyn som alltid räknar varje piratexemplar som en förlorad försäljning och kommer fram till att piratkopiering kostar dem biljoner i förlorade intäkter, vilket helt uppenbart är totalt galet. Till sist så kissas inte allt ut under några få dygn, utan det som ändå kissas i havet släpps ut under en period på flera månader, vilket innebär att glasbehållarexemplet i första inlägget hamnar ännu längre från verkligheten.
  7. 1 poäng
    Hej! Vad finns att säga om denna modell? Finns några "fallgropar ang motor eller annat? Jag har aldrig haft båt, skulle denna funka i Mälaren t.ex? Tacksam för alla kommentarer och tips. Tack på förhand
  8. 1 poäng
    Äntligen!:) Ser bra ut! Då kanske du blir klar före mig om du skyndar... Skall på med drevet om någon dag och hoppas på provtur till kristi...
  9. 1 poäng
    Hade lite last i båten idag. 6 vuxna och ett barn, båten hoppade upp ur vattnet enkelt ändå så är mycket nöjd med valet att gå på en 4 bladig propp
  10. 1 poäng
    Jag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär: Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen. Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren. Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror. Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt. Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker. När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp. Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!
  11. 1 poäng
    "man kanske läser på olika sätt" med varianter i denna tråd tycker jag var bra kommentarer. Ofta läser man vad man vill höra/läsa. Då blir tolkningen därefter. Upprepar mig: Jag skulle vilja att båtfolk blev bättre på att analysera vad som är fel istället för att rusa iväg och köpa nytt. Praktexempel är när batteriet är slut och man springer direkt och köper ett nytt istället för att kontrollera vad som verkligen är felet. Men det är klart, lättare att hala upp plånboken än multimetern ...
  12. 1 poäng
    32 miljoner liter bensin av den totala konsumtionen i Sverige på 2.950 miljoner, dvs 1%. Ja, det gäller att hitta de stora CO2-bovarna..........
  13. 1 poäng
    Den är inte direkt liten, 10x8x6 cm typ, och det går ju lite grövre kablar till den.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Så dumt av mig... tänkte inte alls på det! Det är nog bäst att jag börjar kissa i vattnet igen, kanske ska börja tömma septik där också? Det lilla som jag påverkar är ju tydligen försumbart!
  16. 1 poäng
    Vi måste sluta fisa också. Metangas är en kraftig växthusgas! och jag tycker vi ska sluta sila mygg och svälja kameler. Sluta jobba med de mycket små problemen och fokusera på de som faktiskt är riktigt stora. Den del av fritidsbåtsfolkets urin som hamnar i havet är verkligen ett mikroskopiskt problem jämfört med andra källor till övergödning av östersjön.
  17. 1 poäng
    Tack! Första i inlägget för mig, kanon med tips! Börjar med att kolla bränslefilter 👍
  18. 1 poäng
    Perfekt! Jag ska ta och leta upp den där kontaktorn och börja där. Borde sitta i närheten av spelet för jag har inte hittat den i den allmäna kabelhärvan vid manöverenheten. mvh/
  19. 1 poäng
    Det verkar vara en trend i samhället i stort att köpa nytt, byta ut i stället för att fixa. Det är (kanske) enklare och snabbare. Att anlita någon för att lösa småproblem kostar skjortan, och har man inte vant sig vid att ge sig på allting själv så blir tröskeln hög. Tror dock att MG till stor del befolkas av sådana som gärna skruvar själva.
  20. 1 poäng
    Man kanske läser på olika sätt. Tycker jag får bra input när något krånglar. Jag hör till skaran som lagar så långt det går och skall det bytas vill jag ändå helst laga innan jag slänger :-). Ser det delvis som en säkerhetsfråga, vet man hur saker fungerar går det snabbare att felsöka och hitta alternativa lösningar om någonting krånglar.
  21. 1 poäng
  22. 1 poäng
    Om man mekar själv kan man byta enstaka delar. Ska man anlita en dyr mekaniker så lönar det oftast att byta grejerna runt omkring samtidigt. Dagens melodi är att byta innan sakerna går sönder.
  23. 1 poäng
    Jag håller inte med dig om detta med att byta ut allting. Jag kan tvärtemot se att många av forumdeltagarna tipsar om reparationer med billiga resevdelar, eller med begagnade och renoverade ersättningsdelar. Men vi kanske inte läser samma trådar? Däremot tycker inte jag att man in absurdum skall reparera saker som har med säkerheten att göra, om det nu inte finns rep.satser. Flytvästar, livbojar och sådant reparerar man i princip inte. Livflottar lämnas in för ompackning exv. Startmotorer och generatorer är viktiga ombord, även om de inte räknas till de yttersta säkerhetsprylarna. Man sätter bara inte in begagnade sådana, om man nu inte vet att dom är nästan nya. Man kan köpa begagnade renoverade med garanti, om man nu inte vill lämna in sin gamla startmotor eller generator för renovering. Det var längesedan vi hade några ingående toalettdiskussioner, om läckande backventiler, jokerventiler och verkningslösa pumpar.... Vad jag minns av dessa diskussioner var att vi alla rekommenderade att behålla toan eftersom det fanns renoveringsatser att köpa. Tja, eller.... det fanns väl alltid någon som föreslog urinseparerande mulltoa eller multidyr vacuumtoalett istället, så att diskussionen kom på avvägar. Däeremot kan man ju råda en del trådskapare som redan i frågan säger att dom inte har några tekniska kunskaper eller möjlighet att förstå eller reparera det som gått sönder, att vända sig till fackman eller köpa nytt. Jag ser med skepsis på en hel del båtprylar som är "underhållsfria" alltså inte går att reparera, modern elektronik exempelvis. Vem reparerar ett ekolod som för två år sedan kostade 1500kr? Innan ens felsökningen kommit i gång är man ju nästan uppe i den summan. Dyrare elektroniska prylar är inte sällan kapslade eller ihopsatta med mystiska skruvar som varken är spår, stjärna, insex eller torx... Felsökning och reparation begränsas till att kolla om kablarna är hela och att det kommer fram spänning. Sedan kommer man ju förr eller senare fram till en brytpunkt. Kan väl nämna tråden med funderingar om att byta ut en gammal MD11(?) i en segelbåt. Här kommer ju olika ekvationer in. Vad finns det kvar som går att renovera, vad kostar resevdelarna, hur många timmars jobb är det. Blir det en bättre och starkare motor än när den var ny. Vad kostar en ny maskin och hur mycket tillförlitligare är den, hur mer användarvänlig och även miljövänlig är den? Skall det vara elmotor Istället? Samma diskussioner på ett ungefär när det gäller gamla utombordare... Skall man idag renovera en gammal tvåtaktare som kanske bara körs tio timmar per säsong? Rimlighet, kostand arbetsinsats och inte minst miljö..... Vi är väl redan fast i konsumtionssamhället, det gäller väl att vända trenden och det är väl det Baxlaget vill påskina med denna tråd. Visst man kan reparera nästan allting, köpa second hand inte minst på Tradera och Blocket men vem är så urbota dum att de köper en begagnad mer än tio år gammal flytväst där, eller en tvåtaktsutombordare som inte varit igång på någar år men enligt annonsen "fungerade bra när båten togs upp 1997... ".
  24. 1 poäng
    Du får trösta Dig med att pensionen närmar sig med stormsteg, även för Dig. Vänta ska Du få se. Jo, jag kommer också att ha att göra: Fastigheter, bilar, båtar m.m. Hund har jag slutat med (tror jag...) och det är decennier sedan sista ungen var på väg, nu är det barnbarn som gäller. Och Du, lyckat till med tillökningen! Se till att det blir en båtmänniska...
  25. 1 poäng
    Jag har polerat några bronspropellrar och andra föremål, även rostfria i en glaspulverbläster, det blir väldigt blankt och fint. Jag har även polerat större rostfria beslag väldigt traditionellt, med Autosol, ofta i kombination med en polernaskin eller med polerrondell i en Dremel, för att komma åt på svåra ställen. Någon rostfri propeller har jag ännu inte ägt....
  26. 1 poäng
    Tack! Det löste problemet både i telefon, iPad och PC...
  27. 1 poäng
    Vilket är enklast, kateter på fisken eller förbjuda folk att pinka i havet? Dessutom, fiskarna var där först.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...