Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-21 på alla områden

  1. 3 poäng
    Ok, lite faktakoll här då. 30 ml urin i ca 3-4 liter vatten, det motsvarar knappt en procent i volym. Om vi tar en tiondel av Sveriges kuststräcka (tänk baslinje) blir det ungefär 200 km. Jag tänker här då att båtlivet är koncentrerat till mindre delar av kusten, och en tiondel av kusten är väl en god approximation. Låt oss också anta att utbytet med havet utanför är obefintligt (iofs orimligt), så vi räknar på en avgränsad sträcka ut från land, säg 3 km. Anta också ett medeldjup på 15 m (säkert lågt räknat). Det ger en volym på 9 miljarder kubikmeter. Samtidigt är 8.4 miljoner liter samma sak som 8400 kubikmeter (en volym motsvarande en kub med sidan 44 meter). 8400 kubikmeter i 9 000 000 000 kubikmeter är ungefär 100 000 gånger svagare koncentration än i det där glaskärlet på bilden. Inte särskilt hederlig argumentation. Det går att välja helt andra värden för kustvattenvolym än vad jag gjorde, men inga rimliga värden lär skilja sig åt mer än en storleksordning eller så. 550 000 fritidsbåtar saknar toalett, ja, men de allra flesta av dem används förmodligen bara för dagsturer ut till nån badholme, eller för kortare fisketurer, transport till fritidshus på öar, m m. Nån kanske kissar från båten då och då, men knappast i den omfattningen som anges i exemplet. Det hela låter ungefär som argumentationen från copyrightlobbyn som alltid räknar varje piratexemplar som en förlorad försäljning och kommer fram till att piratkopiering kostar dem biljoner i förlorade intäkter, vilket helt uppenbart är totalt galet. Till sist så kissas inte allt ut under några få dygn, utan det som ändå kissas i havet släpps ut under en period på flera månader, vilket innebär att glasbehållarexemplet i första inlägget hamnar ännu längre från verkligheten.
  2. 2 poäng
    Jag räknar så här: Tryck in så många batterier som du har plats för och råd med. Mer Ah=bättre liv för bankarna.
  3. 2 poäng
    Gubben väger 100 och han som drar i andra ändan drar med 100, alltså två gubbar som drar nedåt i snöret med 100 kg var = 200
  4. 2 poäng
    Fiskar, sälar och fåglar har liksom inget val. Vi människor däremot kan välja var vi dumpar vår avföring. Utsläppen från fritidsbåtar är rent globalt jämförelsevis små och man kan tycka att det är en droppe i havet. Fast rent globalt är Stockholms befolkning också väldigt liten, men ingen kommer ens på tanken att man därför kunde strunta i att rena avloppsvattnet som kommer därifrån. Volvobilar är en rätt liten del av totala bilparken men ändå måste alla volvobilar ha avgasrening liksom alla de andra bilmärkena fast de andra är jättemånga fler.... Därför är varje individs gärningar avgörande för helheten. Det är inte svårt att inte kissa i havet, mänskligheten har överkommit mycket större tekniska utmaningar än så 🙂
  5. 1 poäng
    Kanske en figur kan förklara begripligt? Först en observation, för att inte blocket ska börja röra sig så måste summan av alla krafter som påverkar det vara noll. Ok? Detta visas i den vänstra gula figuren där lyftkraften i blocket måste vara summan av alla krafter som drar neråt. Så svaren på dina frågor: 1. Linan knyts fast i blocket, se figuren i mitten. Lyftkraft blir 100 kg eftersom blocket måste hålla emot lika mycket som gubben väger. Det finns bara en kraft neråt, F1 är 100kg, F2 saknas. 2. Beror på vad du menar, håller personen i båda tampändarna själv så delar dom lika på hans last, dvs F1= 50kg och F2 = 50 kg. Blockets lyftkraft blir alltså 50+50=100kg. Dvs samma som om han bundit fast linan i blocket. 3. Någon hissar upp den andre: figuren till höger. Båda drar med 100kg, total lyftkraft som krävs av blocket är F1+F2 = 200 kg. Blocket måste ju hålla emot båda som drar. Har man fäst andra änden i en avlastare nere i däck, blir det samma sak som när en person håller emot i andra änden - avlastaren måste ju också dra med 100kg för att gubben inte ska ramla ner. 4. Om någon väger mer så händer inte mer än att 100-kg gubben lyfts uppåt. Skulle du väga den tyngre samtidigt som han drar skulle du se att han bara väger 25 kg. Han lyfts ju av den andra gubben med 100 kg och kommer aldrig att lämna marken. Alltså samma situation som #3.
  6. 1 poäng
    Effekten av blocket. om du hänger en tamp runt blocket och hänger 100 kg totalt i dom båda lösa tamparna så belastar du blockets infästning med 100kg. om du sätter fast andra tampänden i något annat och drar med 100kg i den lösa tampen blir lasten i blockinfästningen 200 kg. det är ju hela poängen med block när du tar in 1 meter i tampen rör sig blocket 50cm. (50cm på var sida om blocket) Du utvecklar samma energimängd på halva sträckan. som en utväxling liksom.
  7. 1 poäng
    Ärligt stulen från nätet... Se illustration 1 till vänster. 100N blå pil nedåt och 100N röd pil nedåt (nu är den ritad snett, men tänk den lodrät nedåt) Då borde det bli 200N uppåtriktad kraft i blocket/mastfästet. Det bör motsvara att någon på däck drar upp en person. Led linan genom blocket och tillbaka till tyngden. Båda linor fäst i tyngden som "väger" 100 N. Då bör det vara 50N i vardera linan nedåtriktad och 100N uppåt i blocket/mastfästet. Det bör motsvara att man lyfter/drar sig själv uppåt. (Ja bortsett från att kraften från en vuxen person bör vara ca 10 ggr mer än 100N, give or take... 😁)
  8. 1 poäng
    Va ju iofs inte det som va frågan. Frågan är hur medlemmar här inne gör, alla gör säker på olika sätt och använder olika produkter. Kan ju vara en kul tråd om folk delar med sig och visar upp bilder. Tror de flesta vet hur google funkar. Rätt tröttsamt att alltid referera till att sök på google, du hittar det på google. Vad är problemet med att dela med sig av sina egna erfarenheter? De flesta forum börjar ju spåra ur, varför ens vara medlem om man inte vill skriva mer än "sök på google"? /Micke
  9. 1 poäng
    Den utlovade bilden på spisen. Om man tittar noga så ser man att jag har sänkt ner den 2 cm jämfört med original för att den ska rymmas under locket. Gasoltuben står i ankarboxen.
  10. 1 poäng
    Å de va väl på tiden. När rökning på restauranger toppades kunde man plötsligt gå ut och käka. Misstänker att det bidragit till att restauranger är mer välbesökta än innan. Däremot har det varit olidligt att äta ute "ute".. det blir ju möjligt nu. Frågan är hur f dom tänkte med nedskräpningslagen då "biljetter" ifs rätt harmlöst och cigarettfimpar, bland det värsta vi kan slänga bort (ett barn som kryper omkring i sanden på badstranden kan dö av förgiftning om hen sväljer en fimp) blev undantagna???
  11. 1 poäng
    Såg åxå dendär vid stendörren och visst blir det mycket extra tillväxt av pyttelite urin. Håller med om att "bara för att fiskar å annat bajsar i vattnet" och allt annat som bidrar till övegödning.. så blir det inte bättre av att vi addar på. Vi har ju ett eget val. Liegrann som rökare.. dom kan stå i medvind och ryka ner en hel uteservering... men "alla andra gör ju så"... men det finns dom som e hänsynsfulla på riktigt. Vi hade en inköpare som var det. Så visst pissa på och prata på, låt inte förståndet hindra er.
  12. 1 poäng
    Som vanligt (ganska ofta iaf ) så sticker diskussionen iväg... Förstår ärligt talat inte problemet? Om det är kubik hit eller ditt, en "kiss" i Mississippi eller annat. Hur fräscht är det att kissa, tömma tank eller annat i det vatten vi badar i eller tar upp för att diska glasen vi dricker ur?!? Oavsett gödning eller inte så kissar du inte i badkaret innan du häller upp vatten och hoppar i.. det är väl en fråga om allmänt vett! Och visst finns det mer som förorenar men fortsätt kissa ni som vill så ser jag till att mina fekalier och urin hamnar där de ska!
  13. 1 poäng
    Tror ni pratar om varann för att ni pratar om två olika scenarion. 1. Klättraren drar sig själv. Kraften i fästet blir klättrarens vikt. 2. Klättraren vinschas av någon annan. Kraften i fästet blir 2x klättrarens vikt.
  14. 1 poäng
    Jag hade glömt detta välgrundade argument, men minns nu att det också alltid dyker upp vid denna typ av frågor. Fundera gärna på varför balansen har funkat i miljontals år och sedan plötsligt havererat. Öhh, hum, tänk, tänk. Aha! Fiskarna måste ha börjat kissa mera!
  15. 1 poäng
    Tack för bra input. Jag har ikväll varit i båten för att gå igenom dina instruktioner. Och hittade felet. Toaletten tar vatten från havet och eftersom min båt ligger på land kommer det ju inget spolvatten in. Lite pinsamt förstås men bra att förstå att det inte går åt vatten från vattentanken när man är på toa. Tack för all hjälp!
  16. 1 poäng
    Utrota alla fiskar. För de kissar väl också?
  17. 1 poäng
    Om många kissar i havet så blir det en rackarns massa urin som bidrar till övergödningen i haven! Läs gärna "Därför ska du inte kissa i havet, Tidningen Skärgården" "I genomsnitt är det två personer på varje båt. En person kissar ungefär 1-2 liter per dygn och varje båt är ute ungefär fem dygn per år. 560 000 fritidsbåtar utan toalett, med två personer ombord som är ute i fem dygn, producerar tillsammans 8.4 miljoner liter kiss." Så samla urinen och töm på någon ö så växer det istället lite bättre och havet mår mycket bättre. Vi har en mulltoa (Air Head) ombord som separerar urin till en mindre behållare som med fördel tas med på en promenad för tömning efter landförtöjning.
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Jag resonerar nog lite lika, men prioriterar båtåka under den varma säsongen för mecka. Om jag kan välja.
  20. 1 poäng
    Troligen ett grovfilter för dieseloljan. Sen brukar det finnas ett finfilter innan insprutningspumpen. Grovfiltret/förfiltret brukar vara kombinerat med vattenfilter (dränering av vatten). Vattnet bör dräneras någon gång om året. Du märker rätt snart om du har något vatten i dieseln eller om det alltid är bara diesel o anpassar kontrollen efter det. Är det ofta mycket vatten så bör tanken rensas o anledningen till vattnet felsökas (ofta dålig/ingen packning på tanklocket). Filterna byter jag inte förrän det behövs (men har alltid extrafilter i båten för när det behövs). Jag kör motorn på fullvarv en stund då-och-då. Om motorn går bra på fullvarv så får den tillräckligt med diesel o då är det inga problem med filterna. Ett filter sätts igen mer-o-mer med tiden. Ju mer igensatt det blir desto bättre renar det - tills motorn inte får tillräckligt med diesel längre, då är det dags att byta. Men varför byta i förtid?
  21. 1 poäng
    Hansen marine i Spånga. kan allt om motorer. eller Värmdö motorteknik. alla i sthlm omr
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...