Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-20 i Forum Inlägg
-
3 poängFiskar, sälar och fåglar har liksom inget val. Vi människor däremot kan välja var vi dumpar vår avföring. Utsläppen från fritidsbåtar är rent globalt jämförelsevis små och man kan tycka att det är en droppe i havet. Fast rent globalt är Stockholms befolkning också väldigt liten, men ingen kommer ens på tanken att man därför kunde strunta i att rena avloppsvattnet som kommer därifrån. Volvobilar är en rätt liten del av totala bilparken men ändå måste alla volvobilar ha avgasrening liksom alla de andra bilmärkena fast de andra är jättemånga fler.... Därför är varje individs gärningar avgörande för helheten. Det är inte svårt att inte kissa i havet, mänskligheten har överkommit mycket större tekniska utmaningar än så 🙂
-
2 poängHej! Var idag med sonens klass på Stendörren, Naturum som drivs av Länsstyrelsen i Sörmland och fått höra en hel del intressant information om Östersjön. Detta var dock något som chockade mig mest även om jag de senaste åren alltid tömt septiktanken på riktiga sugtömmningsställen. Att så lite urin skapar en så stor algblomning tänkte jag behöver spridas! Kissa uppe i skogen - Inte i vattnet!
-
2 poängOk, lite faktakoll här då. 30 ml urin i ca 3-4 liter vatten, det motsvarar knappt en procent i volym. Om vi tar en tiondel av Sveriges kuststräcka (tänk baslinje) blir det ungefär 200 km. Jag tänker här då att båtlivet är koncentrerat till mindre delar av kusten, och en tiondel av kusten är väl en god approximation. Låt oss också anta att utbytet med havet utanför är obefintligt (iofs orimligt), så vi räknar på en avgränsad sträcka ut från land, säg 3 km. Anta också ett medeldjup på 15 m (säkert lågt räknat). Det ger en volym på 9 miljarder kubikmeter. Samtidigt är 8.4 miljoner liter samma sak som 8400 kubikmeter (en volym motsvarande en kub med sidan 44 meter). 8400 kubikmeter i 9 000 000 000 kubikmeter är ungefär 100 000 gånger svagare koncentration än i det där glaskärlet på bilden. Inte särskilt hederlig argumentation. Det går att välja helt andra värden för kustvattenvolym än vad jag gjorde, men inga rimliga värden lär skilja sig åt mer än en storleksordning eller så. 550 000 fritidsbåtar saknar toalett, ja, men de allra flesta av dem används förmodligen bara för dagsturer ut till nån badholme, eller för kortare fisketurer, transport till fritidshus på öar, m m. Nån kanske kissar från båten då och då, men knappast i den omfattningen som anges i exemplet. Det hela låter ungefär som argumentationen från copyrightlobbyn som alltid räknar varje piratexemplar som en förlorad försäljning och kommer fram till att piratkopiering kostar dem biljoner i förlorade intäkter, vilket helt uppenbart är totalt galet. Till sist så kissas inte allt ut under några få dygn, utan det som ändå kissas i havet släpps ut under en period på flera månader, vilket innebär att glasbehållarexemplet i första inlägget hamnar ännu längre från verkligheten.
-
1 poängVilket är enklast, kateter på fisken eller förbjuda folk att pinka i havet? Dessutom, fiskarna var där först.
-
1 poängJättesvårt att hitta en båt i den storleken som fyra personer kan övernatta i. Vi har precis skaffat en Ryds 695 Family just för att man kan inreda den med sovplatser för 3-4 personer, samt att den har en liten, men ändock en riktig toalett med dörr. Och denna båten är just 7 meter lång.
-
1 poängNej! Kroppsvikten kommer att vara densamma och belastningen på bygel o block kommer att vara densamma som kroppsvikten som hänger i blocket. För lyftdon i yrkesmässig användning så finns det arbetarskyddsregler om att de ska tåla X gånger så hög belastning som nyttolasten (kan ej reglerna o vet därmed inte vilken siffra som X är). Bygeln på bilden klarar nog inte "så många X". @Martin76 : Var rädd om dig och gör en extra säkring med storfallet som spänns upp i takt med att du hissas upp. När du kommit upp till arbetshöjd så lägg en säkringsslinga över spridarna under tiden du arbetar där uppe.
-
1 poäng
-
1 poängTack Raol Jag har kommit till inställningen att inte ge mig in i diskussioner som kräver ens rudimentära kunskaper i matte eller fysik , det blir bara frustrerande. Men undvik att förorena havet!
-
1 poängOm många kissar i havet så blir det en rackarns massa urin som bidrar till övergödningen i haven! Läs gärna "Därför ska du inte kissa i havet, Tidningen Skärgården" "I genomsnitt är det två personer på varje båt. En person kissar ungefär 1-2 liter per dygn och varje båt är ute ungefär fem dygn per år. 560 000 fritidsbåtar utan toalett, med två personer ombord som är ute i fem dygn, producerar tillsammans 8.4 miljoner liter kiss." Så samla urinen och töm på någon ö så växer det istället lite bättre och havet mår mycket bättre. Vi har en mulltoa (Air Head) ombord som separerar urin till en mindre behållare som med fördel tas med på en promenad för tömning efter landförtöjning.
-
1 poängJättegammalt ett icke giltigt säkerhetsdatablad hittar ingen annan info. Verkar höra till samma limgamilj/ plasttyp som pvc. Den typen av lim brukar vara lösta i flyktiga lösningsmedel. Det finns otal olika typer och varianter, klorerade och oklorerade. Pvc-plaster tål syror oc baser bra men tål kolväten sämre. Alkohol, tsprit bör kunna lösa, mjukgöra fast det kräver nog en del tid, även butylacetat. Lägg i bad tex genom att hålla det fuktigt med hjäp av trasa. Testa på en spillbit så du inte löser upp själva mattan. Verkar som produkten från början är löst i tetrahydrofuran och förmodligen alkohol.bör kanske gå att lösa med sånt. Annars är det nog marigt.
-
1 poängMan vill ju ha ordning på prylarna och inte åka med halvdana saker Skämt åsido. Är nog bara att det stör en då man har alla prylar osv och ändå tar bort allt för att sedan inte göra det 100% från början. Ska det va ska det va är mina 5 cent. /Micke
-
1 poängHåller med dig 😃 och ja allt är väldigt fint om det underhålls 😃 men så segt att man själv måste rädda upp massa saker för att andra inte gjort det! ser så fint ut på ytan, men när man väl kommer igenom så jävlar!=)
-
1 poängKanske är korkad nu, men om du är opererad i ryggen och har panik att komma ut... varför inte bara montera det och ta renoveringen nästa vinter..?
-
1 poänghttp://www.fogas.se/rwdx/files/Bruks---Gastherm---GTE-GTP-2009-LIT.pdf Vet inte om du har manualen men annars har du den här. Kollar du i slutet delen , skarvdosa, finns en säkring i den , men det kanske du har kollat redan? Dioden på den skall lysa grönt annars har säkringen blåst.
-
1 poängNy i forumet och tänkte se om det finns någon träbåtskunnig i Skaraborg som har lust att bistå med kunskap och handkraft. Har köpt en attans vacker Storebro Storö 34 1971 års modell och har gett mig tusan på att göra i ordning den så att den får hänga med ett tag till. Den har stått på land i fyra år och flera bord har frusit sönder i stäven, maskinellt och invändigt är den bra. Känner min begränsning och behöver hjälp med att byta ut delar av bord i fören ovan vattenlinjen. Ersättning utgår naturligtvis enligt överenskommelse. Falköping-Herrljunga-området.
-
1 poängGoda nyheter gott folk! Tröttnade och släpade dit en polare som hjälpte mig felsöka! Till slut kom vi fram till att det är kopplingen till tanken som krångla! Och jag har helt enkelt haft fel uppfattning av hur blåsan skall ”kännas” han tryckte in och ut den några gånger och sen sa han, känn nu. Och sen startade den direkt som en klocka! Så nu är det jag som åker och köper nu bränsleslang, kopplingar och ny blåsa. För att vara på säkra sidan! Tackar ödmjukast för all hjälp!!
-
1 poängJo, det gör det. Axeln framför stödlagret (eller vad vi nu ska kalla det) har ett knutkors i varje ände och består av två delar som sitter ihop med längsgående splines vilka medger att axeln kan bli kortare längre (vilket den också blir när den roterar om knutkorsen har en vinkel över 0 grader). Googla kardanaxel. Eftersom kardanaxeln MÅSTE kunna variera i längd är den också oförmögen att ta upp några som helst tryckande eller dragande laster. Följaktligen tar stödlagret upp framför allt tryckande last, det är därför det sitter akter om balken det är fäst i, men också dragande last (när man backar). Vidare har lagret också den funktionen att det ska se till att vinkeln i knutkorset är rätt relativt det andra främre knutkorset (de ska helst ha samma vinkel). Några radiella laster handlar det i stort sett inte om alls. Utan att veta ett dugg om båten drar jag av kylvattenintagets storlek samt dimensionering av axel och övriga delar i framdrivningen man kan se på bilderna till med en gissning att båten har kanske som mest 100 hästkrafter. En vanlig båt brukar få ut cirka 500 kilos dragkraft per 100 hk, som tumregel, och då detta sannolikt inte är en bogserbåt är det kanske hälften av det vid backning så säg 250 kilo. Förutsatt att mina antaganden är rimliga ska lagret och dess infästning klara minst 250 kilo men vi kan väl säga 500 för att ha lite marginal. Nu kan jag ännu mindre om traktorer än om båtar men jag läste en artikeln om en traktor på runt 8 ton som drog över 60 kN, dvs i runda tal 12 gånger mer än vad lagret i fråga kan tänkas vara dimensionerat för. Så jag menar fortfarande att det är olämpligt att "sätt fast andra änden i en traktor. Dra."
-
1 poängMen ingen är bäst på allt. Den som är bäst för mig är ju inte säkert bäst för dig. Har du tänkt igenom vad, var och hur du tänker använda den? Berätta hur du tänker där så är det nog lättare att råda dig.
-
1 poängVill du vara lite försiktigare så använder du oxalsyra som även det finns i båtbutiken i sprayform eller som gel att stryka ut (brukar heta waterline cleaner eller något ditåt). Även denna syra går att köpa "i lösvikt" för en billigare slant om du vill blanda själv.
-
1 poängPå förra båten bytte jag från "electroluxventilator" till en Nicro med solcell o batteri. Upptäckte till min irritation att jag fick samma problem som du beskriver. Min lösning blev att tejpa runt hålet (på utsidan) och tejpa upp ett tygstycke i rufftaket mot såg- o slipdamm. Markera nya hålstorleken. Grovsåga med sticksågen. Sätta ett slipband i Dremeln och finjustera hålet. Dremel o slipband har en otrolig avverkningsförmåga så det blev ett enkelt jobb. Sen kan jag tipsa om att det inte behövs speciella batterier från tillverkaren när det gamla tröttnar. Det är standardformat på de laddningsbara batterierna som sitter i dem, bara att välja ett med så många mAh som möjligt.
-
1 poäng98 oktan är alltid bättre. Inte för oktantalet, men att den innehåller mindre etanol, som blandar sig med vatten, och gör bland annat att vattenavskiljarna inte fungerar.
-
1 poängDet du kan limma alternativt skruva fast en träbit med de gamla skruvhålen. Sen borrar du pilothål i träbiten. Sen borrar du med hålsåget från den sida träbiten inte sitter på.
-
1 poängNetatmo kan inte mäta batterispänning. Tyvärr. Men temperatur, luftfuktighet mm. Jag har mätt under hela vinter, först med 4G modem, senare med NetOne. Med 4G förbrukade detta och Netatmo ca 4Ah/dygn dvs 100 - 150W solpanel borde klara det. Jag hade landström men ska försöka mäta med solpanel i vinter. Topkodas tar under 40mA om jag minns rätt så runt 200W solpanel borde kunna hålla igång alltihop. Kan man ladda med landström någon gång i månaden så klara man det lätt. En bränslecell skulle var ett perfekt komplement. Fel pris bara.
-
1 poängTrådarna fortsätter emellanåt ett bra tag efter det att ts fått svar och känner sig nöjd. Det kunde ju finnas en funktion, kan man tycka, där trådskaparen kunde låsa tråden för fler inlägg efter det att denna blivit nöjd med svaren.
-
1 poängDet bästa är att hänga med någon med båt och få prova på hur det fungerar och att skepparen kan gripa in om det tokar till sig. Det finns säkert någon som gärna ställer upp om du frågar. En motorbåt har som sagt ett större vindfång och driver lätt iväg om det främst blåser sidvind i samband med tilläggning. En bogpropeller är ett bra hjälpmedel men framförallt gäller det att få prova på. Många gånger finns det dock hjälpande medmänniskor i andra båtar när man lägger till och är man osäker så är det ju bättre att be om hjälp innan man har trasslat till det. Att driva in i andra båtars ankarlinor är inte så kul då det kan bli trassel runt propellern. Ett alternativ till att köpa direkt kan även vara att hyra en båt en tid och prova på och kanske prova några olika båttyper. Jag seglar och bytte för några år sedan från en båt med längden 7,3 m och 2 ton till 12,5 m och 4 ton vilket kändes lite obehagligt de första gångerna när det var dax för tilläggning. Men därefter har det gått bra och då bara med en Volvo Penta MD7A på 13hk och ingen bogpropeller. Men en segelbåt driver inte lika lätt i sidled som en motorbåt.
-
1 poängHåller med. Det finns ingen "trycka-på-knappen-lösning" där man köper en stor båt och kan allting utan att ha övat, provat, gjort fel, gjort rätt, kommit underfund med, och blivit klokare.
-
1 poängNär jag hör skillsmässobåt får jag upp en bild där den som styr skriker instruktioner och förväntar sig att någon skall kompensera bristande manövreringsfärdigheter genom att ta emot på ett par ställen samtidigt. Jag tror det handlar mycket om att träna och ha som målsättning att man kan hantera båten helt på egen hand.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00