Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag har lite koll på åldersgränserna i Finland. I Finland finns det ett fungerande båtregister, ungefär som det som Sverige hade på 80 och 90 talet. Alla segel- och motorbåtar med en skrovlängd om 5,5 meter eller mer ska införas i registret. En farkost ska också registreras om motorns effekt enligt tillverkarens uppgift är minst 15 kW dvs. mer än 20 hästkrafter. Men Finland har också infört en åldersgräns, man måste vara minst 15 år för att få framföra en registreringspliktig båt. Och eftersom alla vattenskotrar har mer än 20 hästkrafters motor så är det åldersgräns på dessa. Jag tycker att de den finska åldersgränsen känns vettig. Barn får endast framföra små och relativt långsamma båtar och så fort de börjar bli lite storlek eller fart på grejerna så är det 15 års gräns.
  2. 1 poäng
    Ett oljebyte kan väl knappast ta mer än några tiotals minuter till en halvtimme, och några hundra i oljekostnad. Det hade jag gjort utan att fundera på det med en så dyr motor.
  3. 1 poäng
    Nej. Men en RO renare ska klara Östersjön, samma pengar men lägre kapacitet. Kan vara värt att kolla: https://www.klimat-comfort.se/startsida/ro-dricksvattenfilter-3576942 Tanken på att aldrig behöva besöka hamnar för att bunkra vatten tycker jag är helt suverän! -- Min är beställd, 2116 kr inkl frakt och allt. Ska bli spännande!
  4. 1 poäng
    och när du inte har segel uppe sätter du storfallet bak i bommen och hissar till önskad höj och drar åt skotet..eller som jag brukade sätta den i mantåget eller något ställe där den är ur vägen om man är i sittbrunnen. ha en trevlig segelsommar
  5. 1 poäng
    Det är seglet som lyfter bommen uppåt. När man fått upp seglet nästan hela vägen så kan man få hjälpa till med att dra upp bommen lite för att kunna hissa sista biten. Sedan använder man nedhalet för att sträcka mastliket.
  6. 1 poäng
    Ja det kan man tycka, men när ursprungsproblemet år besvarat/avklarat kan urspårningarna bidra till att ge en bredare förståelse för företeelser därikring
  7. 1 poäng
    Jaja det är kanske det här som är lite av charmen med marin guiden, börjar med en fråga om brusten logg wire och helt plötsligt pratas det om radiofyrar, släploggar etc etc. Jävl... trådkapare är vad ni är
  8. 1 poäng
    Radiofyrar! Det var grejer det. Satt och styrde över Ålands hav i dimma och pejlade Rödskär med en transistorradio (vanlig batteriradio för den yngre generationen). Det fungerade så bra att jag höll på att åka upp på ön där fyren stod.
  9. 1 poäng
    Ja, det låter ju som vettiga regler. Verkligen någonting för svenska politiker att snegla på...
  10. 1 poäng
    Det blir väldigt lustig effekt om man förväxlar kablarna till tändning respektive startmotor. Jag har provat... Jag startade motorn och den hoppade igång så fint fast den lät väldigt illa. När jag la i växeln så tvärdog motorn. Då la jag ur växeln varpå motorn motorn omedelbart hoppade igång... fortfarande under oljud... jag la i växeln och motorn tvärdog. Då började jag fundera och efter en liten stund bytte jag plats på kablarna och sedan fungerade allt som det skulle (utan oljudet från startmotorn som inte kopplades ur).
  11. 1 poäng
    Den "Sneda vinkeln" på vevstaken är för att man ska kunna lyfta ur staken uppåt. Hade den sett ut som "vanligt" hade den inte fått plats i cylindern. En gång när jag var bilmekaniker skulle jag byta kolvringar i en VW Polo, med minsta motorn på 900cc. Det fanns massor med plats under motorn att skruva bort tråget. När jag skulle lyfta ur kolv och vevstake var det stopp. Det gick inte. Vestaken gick inte upp genom cylindern, så jag var tvungen att lyfta ur motorn, och ta bort vevaxeln, för att få ut kolvarna neråt. där såg stakarna "normala" ut.
  12. 1 poäng
    Håller med det mesta som sagts/skrivits ovan, att meka med en MD6B är inte så avancerat och när det gäller byte av kolvringar så skulle nog det också gå - men. Att utan verkstadsutrymme och ordentliga ut och inlyftningsanordningar för motorn och förmodligen efterjustering av motor kontra propelleraxel tycker jag verkar allt för "jobbigt" för att sätta igång med själv. Men problemet löst nu tack fö engagemanget.
  13. 1 poäng
    Kolla med Jige i Leksand. De reparerar gamla instrument, och jag tror de kan hjälpa dig med vajern!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...