Diesel eller bensinmotor?
Det brukar vara som så, att;
en kabel är spänning in från batteriet, gissningsvis en röd kabel.
en kabel är utgående till tändning och förbrukare,
samt den tredje kabeln ut är den som ger manöverspänning till startmotorns solenoid eller startrelä.
Den fjärde kabeln kan vara förvärmning av spridarna eller stoppkontakt om det är en diesel du har.
Med en voltmeter eller en lampa tar du reda på vilken kabel som är spänningsförande. Mät mellan en av kablarna i taget och en säker minuspunkt i elsystemet, exempelvis minus på det närliggande 12 voltsuttaget som syns på bilden, den yttre anslutningen är minus, den i centrum är plus.
Om tändningslåset från Jula har numrerade anslutningar så skall den ingående strömförande kabeln in på 30.
Utgående till tändningen är 15,
och styrningen till startmotorn är 50.
Detta då på ett europeisk tändningslås.
På bästa biltjuvknep kopplar du en kabel i den strömförande kabeln, och duttar försiktigt på de andra, en i taget, om du hör att startmotorn, solenoiden klickar så har du funnit kabeln dit, om du ser att kontrollamporna och instrumenten tänds så har du funnit kabeln dit.
Jag ser förvisso sex olika kablar på din bild...(?)
Det kan ju också vara så att ditt tändningslås från Jula saknar återfjädrande startläge? en del gör nämligen det, då får du komplettera med en återfjädrande startknapp.
Du kan ju försöka att googla fram ett kopplingsschema, båt båtmodell, motorfabrikat etc...
Inom större delen av Europa används då "Boschnummren" enligt DIN 72 552, men jag har sett på diverse amerikanska fordon att man använt i alla fall några av dessa nummer även där, men annars är det som på brittiska fordon att kablarna är färgkodade, och kanske kan någon bilentusiast med förkärlek för amerikanska bilar hjälpa dig, om nu biltillverkaren, motortillverkaren följt samma standard, även det kan man nog finna på nätet.