Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-16 på alla områden

  1. 2 poäng
    En idé kan vara att plasta luckor i sandwichmodell (En bit distansmaterial mellan övre och undre skikt av laminat). Finishen på ovansidan är inte så noga, den ska bara vara tillräckligt slät för att limma teakribbor/flexiteak, Undersidan målas med topcoat.
  2. 1 poäng
    Återkopplar för de som skall göra samma operation i framtiden. Röret i länken ovan fungerade perfekt och har bra mått för ändmålet. Det är ca 80mm i den större änden och längden gör att man har lätt att styra det hela rätt. Jag tejpade änden mot lagret för att få mjukare anläggningsyta och hade en träkloss i andra änden för att banka på. Man bör sedan ha något även för packboxen. Där hade jag en stor bricka till en remskiva som fungerade bra. Packboxen har lite för tunn ytterkant för att ett rör skall vara lämpligt.
  3. 1 poäng
    Jag har lite koll på åldersgränserna i Finland. I Finland finns det ett fungerande båtregister, ungefär som det som Sverige hade på 80 och 90 talet. Alla segel- och motorbåtar med en skrovlängd om 5,5 meter eller mer ska införas i registret. En farkost ska också registreras om motorns effekt enligt tillverkarens uppgift är minst 15 kW dvs. mer än 20 hästkrafter. Men Finland har också infört en åldersgräns, man måste vara minst 15 år för att få framföra en registreringspliktig båt. Och eftersom alla vattenskotrar har mer än 20 hästkrafters motor så är det åldersgräns på dessa. Jag tycker att de den finska åldersgränsen känns vettig. Barn får endast framföra små och relativt långsamma båtar och så fort de börjar bli lite storlek eller fart på grejerna så är det 15 års gräns.
  4. 1 poäng
    Det Momentum inte har på lager, tillverkar de själva när det gäller bl a packningar, packboxar och tätningar.
  5. 1 poäng
    nu är motorn ute ur båten. så nu ska bälgen bytas och motorrummet ska målas och göras fint.
  6. 1 poäng
    Diesel eller bensinmotor? Det brukar vara som så, att; en kabel är spänning in från batteriet, gissningsvis en röd kabel. en kabel är utgående till tändning och förbrukare, samt den tredje kabeln ut är den som ger manöverspänning till startmotorns solenoid eller startrelä. Den fjärde kabeln kan vara förvärmning av spridarna eller stoppkontakt om det är en diesel du har. Med en voltmeter eller en lampa tar du reda på vilken kabel som är spänningsförande. Mät mellan en av kablarna i taget och en säker minuspunkt i elsystemet, exempelvis minus på det närliggande 12 voltsuttaget som syns på bilden, den yttre anslutningen är minus, den i centrum är plus. Om tändningslåset från Jula har numrerade anslutningar så skall den ingående strömförande kabeln in på 30. Utgående till tändningen är 15, och styrningen till startmotorn är 50. Detta då på ett europeisk tändningslås. På bästa biltjuvknep kopplar du en kabel i den strömförande kabeln, och duttar försiktigt på de andra, en i taget, om du hör att startmotorn, solenoiden klickar så har du funnit kabeln dit, om du ser att kontrollamporna och instrumenten tänds så har du funnit kabeln dit. Jag ser förvisso sex olika kablar på din bild...(?) Det kan ju också vara så att ditt tändningslås från Jula saknar återfjädrande startläge? en del gör nämligen det, då får du komplettera med en återfjädrande startknapp. Du kan ju försöka att googla fram ett kopplingsschema, båt båtmodell, motorfabrikat etc... Inom större delen av Europa används då "Boschnummren" enligt DIN 72 552, men jag har sett på diverse amerikanska fordon att man använt i alla fall några av dessa nummer även där, men annars är det som på brittiska fordon att kablarna är färgkodade, och kanske kan någon bilentusiast med förkärlek för amerikanska bilar hjälpa dig, om nu biltillverkaren, motortillverkaren följt samma standard, även det kan man nog finna på nätet.
  7. 1 poäng
    Amerikansk båt och kinesiskt tändningslås, ingen bra kombo nu i handelskriget länderna emellan. Som gjort för kortslutning med andra ord.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Tack för att du tar dig tid att svara. Det får bli som du säger. Tömma systemet och ta från ett annat ställe under vattennivån.
  10. 1 poäng
    Inte i Januari/februari heller. Bra påpekande fö! En 50 W panel ger under juni/juli i snitt 200 W eller ca 17 Ah/dygn i snitt. Under vintermånaderna ger den bara en tiondel dvs 1,7 Ah/dygn, det räcker till att driva ett larm som tar 70mA (de flesta tar mindre)
  11. 1 poäng
    Vilken läcker båtmotor. Snyggt jobbat!
  12. 1 poäng
    Det blir väl fart genom vattnet om du inte lyckas spotta till en närbelägen ö
  13. 1 poäng
    Det ska vara en riktig, Walkers släplogg. Den är förvånansvärt exakt. Till någon haj eller annan sotr fisk snor propellern. När paddelhjuls loggarna kom fick vi som neglr något helt annat, då kunde man se effekterna av olika trim. Vi hade en Silva där man kunde "nollställa" och se fartförändringar i förhållande till nuvarande fart. Man kunde även i mycket låg fart nollställa, ha skotet i näven och dra eller släppa för att se förändringar. Vi ankrade i ett sund, loggen visade några tiondels knop. Ström alltså.
  14. 1 poäng
    Ursäkta, skall jag ta fram det digitala radergummit?
  15. 1 poäng
    Georg_Ohm och bhemac, ni är otroligt kunniga men i detta fall verkar ni försöka kapa min tråd. Vänligen starta er egen tråd om dessa fantastiska skapelser och hur lätt det är att köpa dem, samt det förmånliga priset. Låt mig behålla min tråd.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...