Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-15 i Forum Inlägg
-
3 poäng1,5 l vp grön och 4dl thinner senare 🤣 Nu återstår all montering av slangar elkablage värmeväxlare kompressor och allt annat lull lull, Förhoppningsvis i båt i nästa vecka sen återstår ett par monteringskvällar för att få alla grejer på sin plats. Kjelle kommer mån nästa vecka och syr ihop högtalar hålen i tofterna, sen är det bara puts tvätt och iordningställande för sjön. Glömde ju kontroll start av motor innan allt annat. Man får ju nu innerligt hoppas att alla utbytta grejer kommit på rätt plats och håller tätt samt naturligtvis fungerar.
-
2 poängDet är naturligtvis prio 1 att få båten i sitt rätta element och visst är det som du skriver att man har massor av uppdateringar man vill göra. Sjösättning (utan läckage!), motor, styrning och el är väl det som ligger först. Sen kommer komfort-grejerna och där ligger för mig plotter, värmare, ankarspel, vatten och kylskåp högst. Och sen finns det ju 1000 grejer till som man vill göra, förbättra och fixa till. Det är en del av tjusningen med båtlivet. Men först de primära sakerna. Sedan jag fick (fick å fick nåja!) en båt med bättre värmare har vi varit ute i den betydligt mycket mer än vad vi var tidigare. Jag hade nog inte förstått hur mycket det betyder med en välfungerande, modern värmare innan.
-
2 poängJa, jag har fått mycket och bra hjälp från Engbo. Kul att de fortfarande är så serviceinriktade. Tycker de är ett föredöme i branschen.
-
1 poängEtt blybatteri ska klara att stå en vinter utan laddning. Så länge det är någorlunda nytt. Men inte när det blir gammalt, då kan det frysa och det kan bli en otäck sörja att ta hand om. En del har en laddare kopplad hela tiden men laddare har en viss förmåga att ta livet av batterier. Har man ett tidur som bara kör laddaren några timmar i veckan så brukar det gå bra. Tills någon "vän av ordning" drar ur sladden. Alternativet är att åka till båten och kolla/ladda batterierna ibland. Att bara låta batterierna stå är inte helt ofarligt, med ökande åldr så ökar självurladdningen. Risken finns ju också att något litet ligger och drar ström. Att låta solpanelerna sköta laddningen brukar vara väldigt säkert och helt säkert om man har ett larm som kan varna om spänningen blir för låg.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängTack för inputen. Skall kolla på multikontakten om det är något glapp där... Noterade också att när larmet gått på babord motor så hade jag inget spänning på D+ (vilket resulterar att lampan tänds och summern startar). Utan larm har jag samma spänning ut som B+, dvs runt 14,5 V. Vet inte om man kan dra några slutsatser på det?
-
1 poängNu skall jag gå till "botten" med mitt Engbo Ankarspel som inte vill vara med, Tur man har vänner (kossor tack för tipset om Linus på Engbo/sleipner) jag har nu en av hans mekar som ritar skisser till mig så nu skall jag hem o bygla, Men då på det vita kortet,, inte det som är på bilden utan det inne i ankarspelet
-
1 poängHar haft ett liknande fel, mät vilken spänning du har vid startmotorn. Jag hade fått oxid på kabelskon vid batteriet så jag hade bara ca 9 V vid startmotorn även att batteriet var fullt.
-
1 poängHåller med Nim26! hade gärna gjort 1000 uppgraderingar, men just nu är jag glad fall jag får skiten i vattnet!!=)
-
1 poängSäg till när du startat Marian, för då tänker jag iaf lämna i min båt hos dig !!=)
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängBlir så avis på era båtmodeller de är så snygga, ja kapellet på föregående inlägg passade utmärkt till båtmodellen. Just den blåfärgen är riktigt fräsch.
-
1 poängBlocket annonsen är en raritet och ovanlig. Helt klar värt sitt pris om man vill vara retro. Men Wiren måste vara rätt längd, Har för mig att den gick att kapa med ett medföljande verktyg. Ang laga wiren så går det, jag har gjort det själv, se har http://gelis8.se/Host-vinter 2011.htm
-
1 poängTvå olika, den första som jag har där man ersatt wiren med elkabel men samma såliga givare. Sen en annan med paddelhjul. Garmin Striker har akterspegelsgivara. Jag kan förstå att man vill bevara "looken" men låt då intrumentet sitta kvar. Det är en rikitgt dålig logg så funktionen kan kvitta.
-
1 poängJa dessa bubblor är något jag gillar, haft en del bubblor och saknar ljudet enormt. Få se nu när jag går i pension om tid finnes över att åter införskaffa en aktersmälla 😉😃
-
1 poängBörja med att borra ett litet hål/grop i slutet på sprickan så du får stopp på den. Det beror lite på hur sprickan uppkommit. Om den inte är extrembelastad kan du ta lite tunnflytande cyanoakrylat/snabblim som du låter sugas in i sprickan. Puffa på med bakpulver eller om du kan skaffa aktivator till limmet, så du får härdning även på det som är i luftkontakt. Sen kan du fixa till det estetiskt via lite slipning å spacken/ gelcoat. Viktigast är borrningen annars kommer sprickan fortsätta.
-
1 poängJag får kolla upp detta närmare när tid finnes. -Skam den som ger sig.
-
1 poängHej! Utan att bjuda på en björntjäst tycker jag att det som du skriver verkar rimligt. Jag hade i två olika båtar ungefär det samma i förbrukning och solcellskapacitet, ok bara 50W solcell men ändå. Hade 240 respektive 260Ah i batteribanken. Det gick inte jämt upp, det blev förluster. Då jag hade ungefär en timmas motorgång om dagen funkade det, men om vi blev inblåsta två dagar var vi (nästan) tvungna att ta landström. Batterikaciteten räcke ju ett tag. Nu har vi haft mycket solsken, det ger mycket solcellsladdning, å andra sidan har kylskåpets omgivningstemperatur varit högre, vilket går att det förbrukar mer ström även om solen inte kommer åt skåpet. Utan att räkna på det, mer med känslan och erfarenheten så tror jag du behöver komma upp i 100-150 watt solcell för att det skall gå med lite vinst. Jag har numera 250W solcellspaneler, kör två kylar och i övrig samma sparsamma förbrukning som du har, och jag har en kapacitet på 90-95% på morgonen och någon timma senare har jag 104%... Varma solcellspaneler ger sämre kapacitet än kallare. Bra om det kan bli luftcirkulation på undersidan, och på platta fastlimmad är det ju bra om underlaget kan leda bort värmen bra. Har du något instrument som visar in- och ut, laddning/förbrukning? Batteritankmätare är väldigt bra, det pratas varmt om sådana här på forumet, Nasa BM-1 är väl den mest populära, jag har en sådan, ger väldigt bra information om vad som går in respektive ut ur batteribanken. Kortslutningen... Kolla voltmetern, koppla ut panelerna och se om det ändars, om spänningen sjunker funkar panelerna, om inte är det något fel. Det brukar sitta en säkring i eller invid regulatorn, kolla även den. Regulatorn brukar ju ha en röd och en grön lysdiod som förtäljer något om vad som pågår. Ellära är väl det mest logiska man kan tänka sig, inte så svårt egentligen. Men en multimeter i 150kr klassen är ju bra att ha ombord, en tångamperemeter/tångmultimeter som kan mäta likström, kostar litet mer, är väldigt bra att ha, så kan man mäta strömmen i kablar utan att koppla loss den. Och som sagts en fast installerad "batteritankmätare" är ovärderlig. BM-1 är lätt att förstå sig på, den visar kapaciteten med en (nästan) likadan stapel som du har i din mobiltelefon. Bild: Till vänster, MT-5, tillbehör till solcellsregulatorn, till höger Nasa BM-1 compact, det finns en större modell också, samma pris.
-
1 poängEtt bra påpekande. Några gånger har jag kallats för att titta på solanläggningar som inte fungerar därför att det går ingen ström till batterierna. Som ju alltid varit "sketfulla".
-
1 poängTänk på att din mätare visar vad batterierna drar i sig, inte vad som skulle kunna komma från panelerna. Tomma batterier får du hög ström, nästan fulla blir väldigt låg ström.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00